تعطیلات عید بهترین فرصت برای درست کردن یک گلخانه خانگی

استفاده از محیط و فضاهای گلخانه‌ای طی چند سال اخیر بسیار افزایش یافته است.

تعطیلات عید بهترین فرصت برای درست کردن یک گلخانه خانگی

جدیداً بسیاری از افراد تمایل دارند به‌جای استفاده از سبزی‌ها و میوه‌های فروشگاه‌ها، خود به کشت و تکثیر گیاهان بپردازند. یک گلخانه‌ی خانگی امکان تکثیر طیف گسترده‌ای از گیاهان، گل‌ها و درختچه‌های کوچک را می‌دهد. به‌وسیله‌ی گلخانه حتی در روزهای سرد و برفی سال می‌توان کاهو و اسفناج پرورش داد و از داشتن سبزی‌های تازه لذت برد. گلخانه Greenhouse که بانام گیاه‌خانه یا گرمخانه نیز شناخته شده است می‌تواند فضایی از چند متر تا چند صد متر باشد. گلخانه‌ها در ساده‌ترین تعریف فضایی هستند که گیاهان را از آب‌وهوای سرد و گرم و عوامل آسیب‌زننده به دور نگه می‌دارند. گلخانه‌ها شرایط محیطی مناسب را برای گیاهان فراهم می‌کنند و امکان رشد گیاهان در تمام طول سال چه سردترین روزها و چه گرم‌ترین روزها را به وجود می‌آورند.

سازوکار گلخانه‌ها با یکدیگر متفاوت هستند، برخی از آن‌ها ظرفیت کاشت هزاران گیاه را دارند و استفاده‌ی صنعتی دارند در حالی که برخی از آن‌ها کاربری خانگی دارند. گلخانه‌های خانگی معمولاً برای حیاط و بالکن‌ خانه‌ها طراحی می‌شوند و اندازه‌ی کوچکی دارند. پوشش گلخانه‌ها مهندسی شده است و سبب محبوس شدن هوا در داخل فضای گلخانه می‌شود. پوشش گلخانه‌ها از جنس‌های مختلف است و هر کدام از آن‌ها کاربری خاص خود را دارند. پوشش شیشه‌ای و پوشش پلاستیکی از معروف‌ترین پوشش‌های گلخانه‌ای هستند که در اندازه و سایزهای مختلف طراحی و تولید می‌شوند. این پوشش‌ها به طور کلی باید بتوانند نور آفتاب را به‌خوبی به داخل فضای گلخانه منتقل و از ورود اشعه مضر uv جلوگیری کنند.

انواع گلخانه

گلخانه‌ها در دو دسته‌ی متحرک و ثابت قرار می‌گیرند. گلخانه‌های صنعتی معمولاً به‌صورت ثابت هستند و برای کاشت گیاهان در تعداد بسیار بالا به کار می‌روند. گلخانه‌های خانگی آماده معمولاً متحرک هستند و می‌توان آن‌ها را به‌راحتی جابه‌جا کرد. گلخانه‌های خانگی را با در اختیار داشتن چندین وسیله ساده هم می‌توان ساخت. برخی از نکاتی که در هنگام ساخت گلخانه‌ی خانگی باید به آن‌ها توجه کرد عبارت‌اند از:

بهتر است فضای گلخانه در راستای شرق به غرب باشد این باعث می‌شود که گلخانه استفاده‌ی حداکثری از نور آفتاب داشته باشد. اطمینان حاصل شود که گلخانه حداقل در زمستان شش ساعت آفتاب می‌گیرد. اگر به برق در گلخانه‌ نیاز است باید توجه داشت که آن را به‌اندازه کافی نزدیک منبع قرار داد. گلخانه باید به دور از مناطق کودکان و خردسالان باشد. اطمینان حاصل شود دماسنج گلخانه به‌درستی کار می‌کند. اگر سیستم تهویه‌ی آن خودکار نیست باید سیستم تهویه‌ی آن بررسی شود. (در زمستان، حداقل دما برای رشد فعال باید بین 45-60 درجه باشد.) یک روز آفتابی زمستانی می‌تواند فضای داخلی گلخانه را به‌سرعت گرم کند، حتی اگر در خارج از آن یخ زده باشد به همین دلیل وجود چند دریچه لازم و ضروری است. دریچه‌ها به‌راحتی امکان ورود هوای خارج به داخل را میسر می‌کنند.

مراحل ساخت گلخانه

اولین قدم برای ساخت گلخانه‌ی خانگی توجه به محل احداث آن است. فضای در دسترس برای ساخت گلخانه اطلاعات زیادی درباره‌ی لوازم مورد و نیاز و ... می‌دهد. گلخانه‌هایی که بخشی از فضای خانه هستند به ابزار و لوازم کمتری نیاز دارند ولی احتمالاً نور کمتری دریافت می‌کنند. گلخانه‌های جدا از خانه به وسایل و پوشش کامل نیاز دارند ولی نور را بیشتر دریافت می‌کنند. بسته به شرایط و بودجه‌ی در اختیار بهتر است در مورد این موضوع تصمیم گرفت.

پس از تعین فضای دقیق گلخانه‌ به‌وسیله‌ی چند چوب یا پلاستیک باید کف آن مشخص شود. به کمک لوله‌های پلاستیکی و اتصالات مخصوص آن‌ها می‌توان به‌راحتی چهارچوب اولیه‌ی گلخانه را درست کرد. برای مقاومت بیشتر این پایه‌ها در برابر باد و اتفاقات مختلف بهتر است قسمت زیرین آن‌ها را به کف زمین پیچ کرد یا حداقل ده سانتی از آن‌ها را داخل خاک فرو کرد. برای پوشش گلخانه می‌توان از انواع مختلف پوشش استفاده کرد. ساده‌ترین و ارزان‌ترین پوشش، نایلون ضخیم و شفاف است. برای تکمیل کردن گلخانه نایلون را باید به طور کامل بر روی پایه‌ها و میله‌ها قرار داد و قسمتی از آن را به‌عنوان درب فرم داد. این نوع گلخانه ساده‌‌ترین و ارزان‌ترین نوع گلخانه است که می‌توان به‌راحتی در کمتر از چند روز ساخت.

در مقابل گلخانه‌های خانگی ساده جدیداً گلخانه‌های مدرن یا فلزی هم در سایزهای مختلف طراحی و تولید می‌شود. سیستم گرمایش و تهویه در این گلخانه‌ها به‌صورت خودکار است از این رو استفاده از آن‌ها بسیار آسان‌تر است. همچنین شرایط محیطی در این نوع گلخانه‌ها بهتر است به همین دلیل احتمال رشد سبزی‌ها و صیفی‌ها بیشتر است. هزینه‌ی این نوع گلخانه‌ها نسبت به گلخانه‌های ساده‌ی چوبی و پلاستیکی بیشتر است ولی بازدهی این گلخانه‌ها بیست تا سی درصد بیشتر است.

گلخانه‌های شیشه‌ای هم یکی از انواع گلخانه است که بسیار گران قیمت است، که البته برای تهیه‌ی لوازم آن هم می‌توانید از وام خرید کالا استفاده کنید . مزیت این نوع گلخانه عبور حداکثری نور خورشید است به همین دلیل برای مناطق با نور آفتاب کمتر (منطق کوهستانی) گزینه‌ی بسیار مناسبی است.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها