علت طولانی شدن جنگ غزه چیست؟ / اندیشه پنهانی که در سر نتانیاهو می گذرد / اسرائیل جنگ را به ایران می‌کشاند؟

طولانی شدن جنگ به ضرر اسرائیل و نتانیاهو تمام شده و می شود. او هر روز بیشتر به سمت نابودی پیش می رود. قحطی وحشتناک در غزه، کشتار مردم، محاصره بیمارستان ها، آواره شدن میلیون ها انسان و ... باعث خشمناک شدن رسانه ها شده و حالا همگی در مقابل نتانیاهو قرار گرفته اند.

علت طولانی شدن جنگ غزه چیست؟ / اندیشه پنهانی که در سر نتانیاهو می گذرد / اسرائیل جنگ را به ایران می‌کشاند؟

به گزارش خبر فوری، در حالی جنگ غزه وارد چندمین ماه خود می شود که رسانه های دنیا و بسیاری از سیاستمداران غربی که در ابتدای جنگ مدافع اسرائیل بودند، حالا منتقد نتانیاهو و رژیم صهیونیستی شده اند.

در راس این افراد، دونالد ترامپ قرار دارد که یکی از بزرگترین مدافعان و حامیان اسرائیل است و حالا در جدیدترین اظهارنظر، گفته نتانیاهو نباید در جنگ رسانه ای ضعیف عمل کرده و اینقدر جنگ را طول بدهد. بیشتر مخالفان نتانیاهو معتقدند طولانی شدن جنگ به ضرر او تمام شده است.

پایگاه خبری ایندیپندنت در جدیدترین گزارش خود نوشته طولانی شدن جنگ به ضرر اسرائیل و نتانیاهو تمام شده و می شود. او هر روز بیشتر به سمت نابودی پیش می رود. این رسانه در گزارش خود تاکید دارد که قحطی وحشتناک در غزه، کشتار مردم، محاصره بیمارستان ها، آواره شدن میلیون ها انسان  و ... باعث ناراحتی و خشمناک شدن رسانه ها شده و حالا همگی در مقابل نتانیاهو قرار گرفته اند.

تحلیلگر ایندیپندنت معتقد است نارضایتی و خشم رسانه ها و سیاستمداران غربی از نتانیاهو بی سابقه است و این در حالی است که در ابتدای جنگ، گروهی از این رسانه ها مدافع نتانیاهو بودند.

علت خشم رسانه ها و سیاستمداران غربی طولانی شدن جنگ و افزایش خشونت توسط سربازان صهیونیست است. ایندیپندنت معتقد است بزرگترین مشکل نتانیاهو این است که چشم انداز روشنی از جنگ و آینده اش ندارد. او هم راه حل دو دولتی را که آمریکا مدافع آن است قبول ندارد و هم نمی خواهد نوار غزه را به مدت طولانی در محاصره داشته باشد چرا که می داند نمی تواند به مدت طولانی با مقاومت مقابله کند. به همین دلیل، به جنگ ادامه می دهد، اما هدف از این کار را نمی داند.

چرا نتانیاهو جنگ را طول می دهد؟

«فاید ابوشماله» در تحلیل اخیری که برای الجزیره (الجزیره نت) نوشته به این موضوع پرداخته است. ابوشماله تاکید دارد که جنگ «طوفان الاقصی» متفاوت از جنگ های سابق اسرائیل و فلسطین است. این بار اسرائیل علاقه ای به پایان جنگ و آتش بس ندارد.

در جنگ های قبل دو طرف (مقاومت و رژیم صهیونیستی) بعد از مدتی زد و خورد علاقه خود را به آتش بس اعلام می کردند. اما این بار اسرائیل هیچ نشانه و علاقه ای برای صلح و آتش بس نشان نداده است. شاید ریشه این مساله به جنگ قبل (سیف القدس) بازگردد. بعد از پایان این جنگ و آتش بس، نتانیاهو و دولتش سقوط کرد و جای خود را به دولت ائتلافی داد. به نظر می رسد نتانیاهو نگران تکرار تاریخ است و نمی خواهد به صلح و آتش بس تمسک جوید.

اما به جز این، باید در نظر داشت که جنگ طوفان الاقصی از جهات دیگری هم متفاوت از جنگ های سابق به خصوص جنگ سیف القدس است. در این جنگ تلفات اسرائیل بسیار بالا بوده و گروگان های زیادی نیز هنوز در غزه وجود دارند.

نتانیاهو معتقد است با توجه به خرابی های شدیدی که بر غزه تحمیل کرده، در صورت آتش بس بسیار بعید است که دستش به گروگان های اسرائیلی برسد، به همین دلیل، ترجیح می دهد با اشغال کامل غزه بتواند با زور و از طریق عملیات نظامی بخشی از گروگان هایی را که هنوز در غزه حضور دارند، آزاد کند.

مساله دیگر وضعیت شخصی نتانیاهو است. او با پرونده های فساد مختلفی روبه رو است. مخالفان او منتظر پایان جنگند تا او را به دادگاه بکشانند.

از طرف دیگر، پروژه ای که او با کمک تندروها در پی اجرای آن بود، شکست خورد. مساله تغییر قانون اساسی و اصلاحات قضایی که نتانیاهو و تندروها به دنبال اجرای آن بودند با جنگ غزه از بین رفت و حالا بن گویر و راست گراهای متحد نتانیاهو تبدیل به مخالفان او شده اند. بنابراین، حتی اگر انتخابات مجددی برگزار شود، باز بعید است نتانیاهو در آن شانسی داشته باشد و او حتما شکست خواهد خورد.

اما دلایل عینی تر تداوم جنگ چه هستند؟ تحلیلگر الجزیره تاکید دارد که دو دلیل عینی می توان برای این وضعیت برشمرد.

اول اینکه بعد از عملیات طوفان الاقضی نتانیاهو و دولتش میل شدیدی به خلاص شدن از مقاومت، از بین بردن توانایی آن برای حمله مجدد و انجام عملیات هایی مانند آنچه در 7 اکتبر رخ داد، دارند. نابودی حماس در ابتدای جنگ ممکن به نظر می رسید اما با گذشت 6 ماه از جنگ و عدم دستیابی اسرائیل به اهدافش و تداوم فعالیت حماس و مقاومت فلسطین به رهبری یحیی سنوار، این مساله ناممکن به نظر می رسد.

دلیل دوم مربوط به مشکلات پساحماس است. اگر به فرض، رژیم اشغالگر بتواند مقاومت فلسطین را از بین ببرد، چه کسی بر نوار غزه حکومت خواهد کرد؟ این موضوعی است که اختلافات و بحث های زیادی را بین اشغالگران و متحدانشان و نیز قدرت های عربی و جهانی ایجاد کرده است. اسرائیل پاسخ دقیقی برای این مساله ندارد و به همین دلیل نمی داند چه باید بکند.

جنگ برای نتانیاهو هدف است، نه وسیله

الجزیره می نویسد، آنچه بیشتر متحدان (خارجی) نتانیاهو به او پیشنهاد می‌کنند پذیرش قاعده «دو دولتی» است اما او تحقق این مساله را یک کابوس وحشتناک می داند. ایدئولوژی او و شرکایش مانع از تحقق این امر است. او به دنبال نابودی کامل فلسطین و تصاحب زمین های آن است. اسرائیل سعی دارد از طریق تهدید و ترساندن فلسطینیان، آنان را به مهاجرت وادارد تا بتواند زمین های آنان را تصاحب کند. به همین دلیل، نتانیاهو مخالف هر گونه طرحی است که حاکمیت فلسطینیان را بر سرزمین فلسطین بپذیرد.

ابوشماله در انتهای مقاله خود تاکید دارد که نتانیاهو نمی داند که دقیقا از جنگ چه می خواهد. برای او جنگ نه یک وسیله برای تحقق اهداف بلکه خود، نوعی غایت است. او جنگ را برای جنگ می خواهد، چون فقط از این طریق، می تواند به حیات سیاسی خود ادامه دهد. به همین دلیل، با آتش بس مخالفت کرده و دوست دارد جنگ ادامه یابد.

پای ایران به جنگ رودررو باز می‌شود؟

در این بین سوال اینجاست که جنگ طلبی نتانیاهو و کابینه راسگرای او، پای ایران را به میدان جنگ باز خواهد کرد؟ آیا نتانیاهو برای تحقق ایده‌های آخرالزمانی خود، به تحریک ایران به جنگ مستقیم ادامه خواهد داد؟

بیشتر بخوانید: ۴ سناریوی حمله ایران به اسرائیل

تاکنون تهران کوشیده وارد جنگ رودررو با تل‌آویو نشود. اما تداوم ترورها، ایران را برای ادامه راهبرد "صبر استراتژیک" وارد تردید کرده است.

IMG_20240405_223709_160

اگر تهران وارد چنین جنگی شود، معلوم نیست واکنش متحدان اسرائیل چه خواهد بود. اگر تهران اطمینان پیدا کند که واشنگتن پشت تل‌آویو نمی‌ایستد، احتمالا در روزهای آتی شاهد درگیری‌های تازه‌ای خواهیم بود.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 40
  • ناشناس
    7

    آنچه در ماجرای جنگ غزه بیشتر از هر چیز نمایان شد این است که سیاست مداران در همه کشورها برای جان و زندگی مردم در ممالک اسلامی و جهان سوم پشیزی ارزش قائل نیستند و زندگی و جان و مال و شرف مردم را قربانی عقاید و افکار سیاسی خود می کنند...چه اسماعیل هنیه باشد...چه بنیانین نتانیاهو...چه فلان یا بهمان کس

    نظرات شما -
    • ناشناس
      40

      مردم غزه خود شهادت طلب. اند می توانستند مهاجرت کنند غزه فرق داره..بازی سیاست برای امثال شماست ...که می ترسی .‌‌ا‌سماعیل هنی کیه ...بن سلمان نتانیاهو را تحریک کرده.. ..اتفاقا دست مشاوره شاد قرصی را که اینجا دنبال اش آید رو کرد

    • پروانه
      5

      خدا از شون نگذره که فقط مردم بینوا رو دم تیغ میفرستن خدا ذلیلشون کنه

    • ناشناس
      3

      من هم با پروانه موافقم: خدا فلانشون کنه. خدا اینطور کنه. خدا اونطور کنه. خدا ال کنه. خدا بل کنه

    • ناشناس
      5

      کودکان غزه هم خودشان طالب شهادت بوده اند؟!!! یا خودشان خواسته اند پدر و مادرشان را از دست بدهند!!! این هم شد استدلال

    • فاطمه
      8

      استدلال تو توام با تحریف و مکره ...‌‌من نوشتم مردم غزه و خود مردم خانه ها را حتی. ترک نکردند و فورا حرف مرا تحریف میکنی ...و به دروغ نیگی کودک گفتم .‌‌تو بی خبری و بی. علم استدلال می‌کنی ..خبرگزاری اروپا گفتند مردم غزه شجاع آند....کودک که میگی امثال تو ندیده استدلال کنی .‌‌‌اما تا حالا سخترانی چند کودک آنجا را دیده ام به چه زیبایی ..و من و شما اریک کلمه آن عاجزیم و ندیدم بزرگیانحور زیبا سخن بگوید...حتی یک دختر بچه زخمی صحبتهایی می‌گفت که در راه خدا صبر میکنیم و یادم رفته و بهرحال انچه هست خدا بر آنجا سایه افکننده که کودکش دانشگاه مکتبب عشقه و کودک خیلی شجاع و پر مغز حرف می زنه و سخنرانی دیده ام و بزرگ تو فقط شاد شاد گرگی می‌کنه .‌‌هما. کودک تربیت اصول شادگرگی که اینجا هم آوردی رو کرد

    • ناشناس
      5

      من نوشتم مردم غزه و تو فورا تحریف می کنی. میگی کودکان ....والا کودک هم از من یاد گرفتید در عید بودید‌‌‌....به اصول شاد گرگ بگو چرا. کودک می کشند و. در جنگ قدغنه ‌‌‌‌‌‌‌‌......

    • ناشناس
      6

      شما از قدیم چاپلوسی کدخدا بودید نمی گی نتانیاهو چرا بچه می کشه و لال آید ....نتانیاهو مریض شاد گرگه که از خون کودک لذت می بره

    • ف
      7

      خود مردم آنجا مقاومت می کنند باهوش...همچنانکه رسانه اروپا از مردم غزه به عنوان شجاع یاد میکنند نه اینکه حرف من باشه‌‌‌‌...مردم غزه بسیار اهل ایمان واقعی‌اند آنجا را ترک نکردند انجور شجاعت از سیاست نمیاد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌..در برابر اصول اخلاق شادگرگی با جان خود ایستاده آند و دست و اراده خدا آنجا در کاره و ان شهامت با سیاست نیایدسیاست باز شمایید که دنبال اصول شاد گرگی

  • طائب
    23

    شعر نگوووو

  • ناشناس
    12

    خواب دیدم نتانیاهو از هلیکوپتر به پشت سر نگاه می کنه و پسر کودکی را گلوله زدند با لذت به جان دادن اش تماشا می کنه ..امثال نتانیاهو اصول شاد قرص خود مریض آند ....قدیم خواب غزه را دیده بودم و خوابهایم راست بود ..‌

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      ممکنه لطفا این جمله‌ات رو به فارسی ترجمه کنی:
      "امثال نتانیاهو اصول شاد قرص خود مریض آند"

    • ناشناس
      4

      که تو خود دانی اگر عاقل و زیرک باشی قرص شاد پزشکی منحرف با عارضه خودکشی قتل

    • ناشناس
      10

      به فارسیه سواد تو نمی کشه

  • ناشناس
    2

    تاریخ نشان داده کسی باجنگ به ارزوی خود نرسیده مثل صدام هیتلر وحتی پوتین ولی با صلح رسیده مثل چین

  • ناشناس
    3

    جنگ غزه زاییده جنگ اوکراین است و تا زمانی که پوتین دست از تجاوزکاری برندارد کتک آن را دوستانش خواهند خورد. بله تابستان خونین در راه است. با ابعاد گسترده.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      پورفوسور انگار ۸۰ ساله تو فلسطین جنگه ها.

    • ناشناس
      0

      من بیام خونه شما رو اشغال کنم شما رو بندازم از خونت بیرون؛ شما بیای پس بگیری بزنم بچتو بکشم بعد توی خبر فوری کامنت بنویسن باید راضی می شدی و می رفتی. اون وقت حالت دیدن داره.

  • حسن ستار
    3

    علتش خودهایی وبی ...بودن .حماس وبها ندادن و جان انسانهاوتسلیم نشدن و...

    نظرات شما -
    • ناشناس
      19

      تو عیدتو بگیر بن سلمان نتانیاهو را تحریک کرده

    • حسن ستار
      0

      منطورم بها ندادن به جان انسانهابود

    • ناشناس
      5

      حماس که می گی خود مردم آند ....خود مردم اگر می خواستند آنجا را ترک می کردند و رسانه ها از آنها به عنوان مردم شجاع یاد کرده ....و قسمت آنها جهاد در راه خدا بوده نه تن دادن به اصول اخلاق شاد گرگ نتانیاهو ‌‌‌‌‌‌‌که. اینجا هم آوردید ...‌‌..بچه کوچک آنها سخنرانی حماسی می کند

    • فاطمه حیدری
      2

      از اول چاپلوس. کدخدا بودید که نمی گی نتانیاهو کار خلاف کرده .‌‌‌‌‌‌‌‌و کار خلاف ضد قانون می کنه و از قصد کودک می کشه ‌‌.........و این کار جنایت جنگیه و نتانیاهو سالهاست برنامه داره سالهاست هی آزار می ده .‌‌د‌ه سال قبل هم اسراییل خون ریخت ..و می گی چرا خماس مثل تو. نوکر نبوده ...آنجا خود مردم. حماس آند وگرنه آنجا را ترک می کردند نه اینکه بگن با خون خود مقاومت می کنیم .‌‌‌‌‌تو نگران اصول گند شاد قرصی ......

  • ناشناس
    3

    درهیچ جنگی هیچکس پیروز نمیشه !! کدام جنگ رو دیدین که برنده داشه باشه ؟ جنگ ایران و عراق ؟ جنگ ویتنام ؟ ... حتی دعوای آدمها با هم برنده نداره . فقط خسارت و ویرانی

  • ناشناس
    6

    بدبخت اسراییل خونه هاشون ویران شهرهاشون خراب مردمش گرفتار قحطی ۳۰هزار نفرشون کشته شدند دلم براشون میسوزه

  • ناشناس
    0

    برا اینکه شرفا گذاشتید کنار به اونکه مردما سنگر کرد کاری نداریدعامل جنگ افروز را تبرئه کردید چسبیدید به مدافع . .

  • ناشناس
    2

    اگه خیلی دل سوزید چرا اون 7-8 نفر اتش افروزا را نمیگید تسلیم بشن غایله بخوابد .البته که جونشون عزیز تراز 33 هزار مردم عادیست !!

  • ناشناس
    20

    ایران وارد جنگ واقعی شود که چند روزه بساط اسرائیل به کل جمع می شود آن وقت اسرائیل مگر دیوانه هستند از این کار؟

  • ناشناس
    7

    ایران باید وارد جنگ شود و میلیون ها ایرانی تکلیفشان یکسره شود و به دیدار معبود بشتابند!

  • احمد
    3

    به نظر من اسرائیل با این هدف که بایدن نمیتواند مانع جنگ غزه شود ، و در واقع میخواهد امریکا را بی اعتبار کند تا بتواند ترامپ را بر کرسی ریاست جمهوری بنشاند.
    با توجه به این که در دوران انتخابات ترامپ ، نتانیاهو یکی از حامیان ترامپ بوده است .

  • ناشناس
    20

    آمریکا مثل خر تو‌گل گیر کرده
    نتانیاهو حرومزاده موقع مرگش رسیده باید زجر کشش کنند تا بمیره

  • ناشناس
    1

    وضعیت اقتصاد ویران شده ایران در یک هفته جواب همه سوالات نظامی و غیر نظامی داده شد

  • ناشناس
    2

    بنیامین نتانیاهو غزه را گرفته و جز خاک اسرائیل شد و بزودی شهرک سازی در غزه را شروع میکنه و فروشگاه های اسرائیل پر از اجناس و کالا و جیب مردم اسرائیل پر از پول و کمکهای مادی و معنوی و نظامی کشورهای دنیا از اسرائیل میشه ولی مردم ایران چه حامی دارن ؟

  • ناشناس
    7

    نتانیاهو ، دیوانه ای که به دنبال بهانه ای برای استفاده از تسلیحات هسته ای است ، سلاحی که در مرزهای خود به دلیل تشعشعات امکان کاربردی ندارد اما برای دورترها شاید برایش مصرف داشته باشد ، بیچاره ای مستاصل و لجام بریده که پایان عمرش را مانند هیتلر می خواهد رقم بزند

  • ایرانی
    5

    اگه هر مسلمانی یه سطل آب میداشت الان تکلیف شرعی خود را برای مقابله با صهیونیزم انجام میداد....

  • ناشناس
    0

    ۷ اکتبر همزمان با تولد پوتین برای خوش خدمتی به پوتین و دور کردن اذهان و افکار عمومی از اوکراین جنایتی رخ داد تا جنگی صورت بگیرد تا پوتین با خیال راحت به جنایاتش بپردازد و امروز همزمان با تولد خامنه ای خوش خدمتی دیگری برای پوتین جان و روسیه خیلی ها پوتین را با هیتلر مقایسه میکنند اما هیتلر حداقل برای آلمان ها و همنژادش ارزش قائل بود اما پوتین برای هیچ انسانی ارزش قائل نیست تاریخ ازاو به عنوان یکی از جنایتکاران کثیف یاد خواهد کرد مرگ بر پوتین و روسیه و انگلیس به زودی پوتین به دست کارما نتیجه ی اعمالش را خواهد دید وسپس بقیه ی یار و یاورانش به سزای اعمال کثیفشان خواهند رسید

  • ناشناس
    1

    اسرائیل بزودی نابودو از صحنه روزگار محو خواهد شد جمهوری اسلامی تنها قدرت مافوق موشک جهان شد مردم ایران خوشبخت‌ترین مردم دنیا شدند تمام موشک های اسرائیل اسباب بازی بود و اروپا تسلیم میشود در امریکا فقر و فحشا بیداد میکند تمام مردم دنیا حصرت مردم ایران را میخورند این تازه اولش است

  • ناشناس
    0

    آدم یک بار بمیره بهتر از اینه که روزی هزار بار زجربکشه
    از فیلتر شدن همه چی از محدود شدن از همه چی
    تورم گرانی فساد فحشا رانت خواری نا امیدی بیکاری نا امنی و تا دلت بخواد مصیبت در مصیبت

  • ناشناس
    0

    به فکر خودمون باشیم غزه کیلویی چند صاحب خانه به ما گفته یا ۱۰۰ میلیون بزار سر رهن خانه یا به سلامت با این گرانی و این حقوق های کم

  • J
    0

    خطاب به شخصی که یکبار به اسم فاطمه و بعد با عنوان ناشناس کامنت گذاشته عرض میکنم شما لطفا اول فارسی نوشتن ( که شامل فارسی صحبت کردن و فارسی فکر کردن هم میشود ) را درست یاد بگیر و بعد از خوردن ساندیس یک نفس عمیق بکش و بعد شروع کن به تایپ کردن کامنت ها .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها