مروری بر مواضع اژدهای سرخ در قبال نشست وین

سکوت و انفعال غول آسیا؛ آیا چین مخالف احیای برجام است؟

چینی ها ترجیح می دهند زیاد به ایران و آمریکا برای احیای برجام فشار نیاورند و بگذارند خود این کشورها موضوع را در وین حل کنند.

سکوت و انفعال غول آسیا؛ آیا چین مخالف احیای برجام است؟

به گزارش خبر فوری، در بحبوحه مذاکرات هسته ای پرسش بسیاری از تحلیلگران این است که نقش چین در این میان چیست؟ اکنون روسیه میان داری کرده و کشورهای اروپایی نیز خود را کنار کشیده اند. اما پرسش بسیاری این است که چینی ها در این بین چه کار می کنند؟ آنطور که مشخص شده چین شریک راهبردی ایران در مسائل اقتصادی و سیاسی است و این یعنی قاعدتا در مذاکرات وین باید طرف ایران بایستد. با این حال، اخبار زیادی از دیپلمات های چین منتشر نمی شود و مواضع سیاستمداران غول شرق آسیا واضح، محکم و استوار نیست.

شاید برخی معتقد باشند که چین در مساله هسته ای خود را کنار کشیده و ترجیح می دهد نقشی در آن ایفا نکند. یک پایگاه چینی این موضوع را بررسی کرده است. پایگاه خبری SCMP در گزارشی به موضوع نشست وین و احیای توافق هسته ای ایران و 5+1 پرداخت.

موضع چین در قبال وین؛ ما به ایران فشار نمی آوریم!

نویسنده تاکید دارد که چین به هیچ وجه قصد ندارد به ایران فشار بیاورد که برای احیای برجام به آمریکا امتیاز دهد. در چند روز اخیر مقامات آمریکایی به خصوص جیک سالیوان (مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا) هشدار داده اند که مهلت زیادی برای توافق با ایران باقی نمانده و تکلیف برجام باید در این چند هفته معلوم شود. با این حال، چینی ها قصد ندارند به صورت جدی وارد این دعوا شده و به ایران فشار بیاورند که زودتر با آمریکا توافق کند.

بر اساس گزارش پایگاه چینی فوق الذکر، اختلاف ایران و آمریکا در وین بر سر چند موضوع است و چند مشکل هم این اختلاف را جدی تر کرده است. عدم مذاکره مستقیم نماینده ایران و آمریکا از یک سو و افزایش غنی سازی اورانیوم ایران و عدم تعهد آمریکا در مورد برداشتن تحریم های مرتبط با ایران و دادن تعهد درباره عدم تکرار نقض برجام از سوی دیگر، باعث شده مذاکرات دچار فراز و نشیب شده و طرفین به بن بست بخوردند.

بر اساس گزارش SCMP، چین که اعلام کرده بود قبل از آخرین دور مذاکرات با روسیه و ایران به اجماع گسترده ای رسیده است، از واشنگتن به دلیل کناره گیری از توافق هسته ای سال 2015 انتقاد کرده و با خرید نفت ایران و سرپیچی از تحریم های آمریکا، به تهران یک راه نجات اقتصادی داده است.

براساس تاکید پایگاه چینی، غول آسیایی همبستگی خود را با ایران در میان فشارهای آمریکا بر سر توافق هسته ای نشان داده و می دهد. یک شاهد برای این موضوع این است که پکن سال گذشته با امضای توافقنامه مشارکت راهبردی جامع در ماه مارس به ایران نزدیک شد.

وو بینگ بینگ (Wu Bingbing)، محقق ارشد موسسه مطالعات بین المللی و استراتژیک دانشگاه پکن، معتقد است که تحولات اخیر نقش چین را در بحث هسته ای ایران و آمریکا تغییر نداده است. این استاد دانشگاه و کارشناس مطالعات بین المللی در گفتگو با پایگاه SCMP گفت: "مواضع چین در قبال امنیت ایران و منطقه به طور کلی همیشه منسجم بوده است، اما عناصر جدیدی به این مواضع (ارتباط با ایران) اضافه شده است.... بر این اساس، باید گفت که زیر سوال بردن اینکه چین برای کمک به توافق هسته ای چه کاری می تواند انجام دهد، درست نیست. چین فارغ از توافق هسته ای (برجام) در تقویت روابط با ایران منافعی دارد."

وو در ادامه درباره عدم مشارکت کافی چین در مذاکرات هسته ای وین گفت: "معقول نیست که کشوری را متقاعد کنیم که برای چیزی که به نفع خود ندانسته و در چارچوب منافع ملی خود نمی بیند، اقدام کند. همان افرادی که می ‌پرسند چرا چین به اندازه کافی در زمینه توافق هسته ای فعالیت نمی کند، باید این سوال را هم بپرسند که آیا کشورهای اروپایی برای متقاعد کردن آمریکا به تن دادن خواسته‌ های ایران به اندازه کافی تلاش می ‌کنند؟"

همچنین، فن هونگدا (Fan Hongda)، استاد مطالعات خاورمیانه در دانشکده مطالعات بین المللی شانگهای در این رابطه گفت که نقش چین به عنوان یک هماهنگ کننده (coordinator) همیشه ثابت بوده  اما در حال حاضر، انگیزه کمی برای شروع فشار بر ایران در مورد تن دادن به خواسته های غرب دارد.

وی در این رابطه تاکید کرد: " اگر چین تلاش کند بر ایران فشار بیاورد، به روابط دوجانبه آسیب وارد می‌کند و مشارکت راهبردی جامع { که سال پیش به امضاء دو طرف رسید} به نتیجه نمی‌رسد."

اهرم دستگاه برجام در دستان چین است؟

پایگاه SCMP در ادامه تاکید دارد که اکنون چین نقش بسیار مهمی در آینده مذاکرات ایفا می کند. این بدین علت است که اگر چین تصمیم بگیرد روابط اقتصادی خود را با ایران گسترش دهد ممکن است اهرم فشار آمریکا بر ایران ( یعنی تحریم) از بین برود و توافق هسته ای آنطور که غرب می خواهد شکل نگیرد.

ما شیائولین (Ma Xiaolin)، استاد دانشگاه مطالعات بین‌المللی ژیانگ، گفته که در این میان، روابط نزدیک چین و روسیه نیز می تواند تاثیر بسیار زیادی در آینده توافق هسته ای داشته باشد.

این کارشناس چینی معتقد است اگر چین بخواهد، می تواند با همراهی روسیه تاثیر بسیار بیشتری بر سرنوشت برجام داشته باشند. شیائولین در این رابطه گفت: "آنها (چین) چه قبل و چه بعد از توافق 25 ساله، به وضوح به ایران گفته اند که اجرای این طرح، مستلزم حذف تحریم ها است. این در حالی است که چین به طور بالقوه می تواند کارهای بیشتری انجام دهد. اما به نظر می رسد که مقامات چینی اقدام بیشتر را به نفع خود نمی بینند.{ آنها نمی خواهند} ایالات متحده را بیش از حد تحت فشار قرار دهند البته شاید هم توانایی زیادی برای انجام این کار ندارند."

 

گزارش های رسانه های خارجی، صرفا جهت اطلاع رسانی ترجمه می شوند و لزوما مورد تایید خبر فوری نیستند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 29
  • ناشناس
    5

    خب چین باید مخالف احیا برجام باشه، چون با احیا برجام ایران بسوی غرب می‌ره و نون دونی چین آجر میشه.....

  • وحید
    2

    تحریم ایران یعنی نفت مجانی برای چین !!!! چرا بخواهد برجام نتیجه بده !!! متاسفانه صاحبان قدرت در ایران به دلیل بیسوادی و نداشتن سواد سیاسی لازم سالهاست چین و روسیه رو بر کول مردم ایران سوار کردند !!! جالب اینجاست که هیچوقت هم پشتیبانی نکردند این کشورها از ایران !!!؟؟؟

    نظرات شما -
    • 2

      بله ،خلایق هر چه لایق

  • خدامراد
    1

    خود وزارت امور خارجه بهتر می داند ولی به نظر ما مردم مخالف احیای بر جام است چون او و روسیه دنبال منافع خود هستند


  • استمرار طلب
    1

    باور کنید منافع هیچیک از طرفهای خارجی و فرصت طلبان داخلی در تعیین تکلیف مذاکرات نیست منتهی هر یک نقشی را به عهده گرفته اند با طرف غربی تکلیفمان روشن است چونشمشیر را از رو بسته نگرانی و فشار و بلاتکلیفی از سوی دوست نمایان منفعت طلب و استمرار طلبان داخلی به علت منافع شخصی و گروهیست که خواهید دید بموقع ضربه شان را خواهند زد و در این بین فقط ملت بلاتکلیف ایران است که له میشود نه چین و روسیه و مذاکره کننده و تصمیم گیرندگان رو به جلوئی تا اثبات این مطلب زمان زیادی باقی نیست و وای به روزی که پرده ها بر افتد.یا زنگی زنگ یا رومی روم به هرحال ملت ایران و تاریخ تکلیفش را با دورویان و دروغگویان منفعت طلب برای همیشه روشن خواهد کرد........

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      افساد طلب دروغ گرا سطلعن طلب ترامپ گرا همه با همند ایران تنها.......

  • ناشناس
    2

    ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران، همه کشورهای دنیا به دنبال سعادت و رفاه مردم خود هستند هیچ کشوری مثل حکومت ولایت اسلامی ایران ،به دنبال جنگ افروزی و دشمن تراشی و هدر دادن میلیارد ها دلار منابع ملت خود در جنگ های بیهوده نیست . لطفا کمی بیندیشید.

  • غرب
    0

    سران کشور چشم خود را بر کاپیتولاسیون چین و روسیه بسته اند با قرار دادی 25ساله جنوب ایران را به چین و شمال را به روسیه واگذار نموده اند. خاطر دوره قاجاریه را زنده کرده اند... شرمتان باد با این هدایت کشور...

  • سلاری
    0

    سلام . بخشید هر دولت و کشوری می داند بخصوص چینی ها ایران با 85میلیون جمعیت با حقوق حداقلی 100 الی 150 دلار در ماه بدرد هیچ کشوری نمی خورد بخصوص چین لذا طبق برآورد حقوق در شرق اروپا که به روسیه تمایل دارد مثل بلاروس در حد بین 600 الی 700 یورو - دلار هست یعنی 5 برابر حقوق کارمند ایران در اروپا شرقی میل به مهاجرت ب غرب اروپا و امریکا زیاد چون دستمزدها بین 1000 الی 2000 دلار یا یورو هست یادمان باشد سرانه هر ایرانی در ماه بین 250 الی 300 دلار هست این یعنی ایرانیان توان خرید ندارند پس این ایران با تحریم و تورم بدرد چین نمی خورد باید حقوق یعنی ارزش پول ملی بشود حداقل 500 الی 700 دلار تا چین سود کند چینی ها و روسیه کمونیست ی حیوای هستند که همیشه باعث زجر ملت ها شدن همین چین و روسیه شوروی سابق بود ویتنام شمالی بمب می ریخت روی هم کشوری خودش ویتنام جنوبی یعنی شده هم وطنت را بکش ولی بمان هر جا پای چین و روسیه هست خرابی زجر اه و نفرین هست مثل سوریه یمن مثل کره شمالی مثل ونزویلا... انشاالله با توافق موقت 2 ساله ارزش پول ملی حداقل دو برابر می شود با این وضعیت رئیسی قادر نخواهد بود در سال 1401 سال آینده حقوق کارکنانش را بدهد هیچ دلاری در خزانه نظام نیست و رئیسی می خواهد قیمت قند و شکر و روغن صد هزار تومان بنزین 5هزار تومان بکند اگر توافق وین شکست بخورد . رئیسی با اتم سه زاری ما را بدبخت کرد . اتم یعنی مرگ تدریجی مردم

  • منم
    0

    مرگ بر کمونیست !!!؟؟؟
    چین با قرارداد 25ساله بارش رو بسته و مطمئن است که ایران در تور آنها گرفتار شده و راه در رویی نداریم،،،به همین خاطر زیاد کاری با بحران ندارند ،،و روسیه هم چون کارش با ایران تموم نشده ،داره میدان!!!داری میکنه ،،و بجای حکومت ایران تصمیم میگیرد،،

  • ناشناس
    1

    با روسیه خوب بلدن
    ما رو جچوری بدوشن

  • هه
    0

    ايران گنجي بود نگهبان خوبي هم داشت نگهبان را كل پا كردن الان دارن باهم غارت ميكنند

  • پیر بازاری
    0

    این امر ساده ایست دولتمردان ما یا نمی‌فهمند یاخودرا به نفهمی میزنند ،چین وروسیه در این وضعیت که ایران تحریم است بهترین سود را میکنند هم از ایران وهم از آمریکا و اروپا امتیاز میگیرند،خوب اگر تحریمها لغو شود ما دیگر آن نیازی را که تاکنون به چین و روسیه داشتیم نداریم ما اگر روابطمان با آمریکا و اروپا خوب شود دیگر نیازی به روابط خاص همراه با امتیاز دادن به این دو کشور نداریم به نظرم این معادله را یه بچه محصل ابتدایی هم میداند

  • ملا قلی
    1

    از انجاییکه تفکیک نظام جمهوری اسلامی از قوای سه گانه وبخشهای دیگر حاکمیتی امکان پذیر نیست ومدعیان این تفکیک در خوشبینانه ترین حالت از نظم سیاسی جهان بی خبرند.اما در این چند سالی که مذاکرات بطور رسمی انجام میشود جایگاه ایران در معادلات جهانی بر همکان اشکار شد.وادعای نهادها وافرادیکه که ایران را در معادلات جهانی پر رنگ واثر گذار ونقش افرین جلوه میدادند خط بطلان کشید.امروز نگاه ملت وحاکمیت کشور برای ادامه حیات خود به تصمیم اعضای کشورهای مذاکره کننده است.شاید تصور شود این سخن خود زنی یا تحقیر خود باشد.اما با اندکی تامل متوجه میشویم جایگاه ایران الان در این رتبه است.اگر چنین نبودیم.کشورهایی چون.امارات.تل اویو.اذرباییجان و امثالهم برایمان دردسر ومشکل ایجاد نمیکردند.در اینده نزدیک از سر نیازهای مختلف دست به دامن خیلیها خواهیم شد.

  • ناشناس
    1

    هیچ کس بدون اجازه امریکا ، روی کره خاکی اب هم نمی خورد. فقط بعضی از گروه های تروریستی و دولت های ورشکسته هستند که هارت و پورت می کنند. پس چرا چین و روسیه برجام را بدون اجازه امریکا اجرا نکردن؟؟؟، چون می ترسند و حاضر نیستند بخاطر ایران منافع ملی خودشان را به خطر اندازند. انها مثل مسوولان بی عقل ایران نیستند که تمام هستی ملت ایران را قربانی فلسطین و یک مسجدی بکنند.

    نظرات شما -
    • ملا=آلت دست
      0

      دمت گرم، گل گفتی

  • ایرانی
    1

    امام صادق علیه سلام می فرماید: مردمی که می بینند عالمانشان آشکارا گناه می کنند و در جمع آوری دنیا و اموال حرام حریص اند ، ولی باز هم از این گونه عالمان پیروی می کنند ، مانند برخی یهودیانی هستند که
    خداوند در قرآن آنان را به دلیل پیروی از عالمان بدکارشان سرزنش می کند .

  • ناشناس
    1

    در حالی که داریم فریاد میزنیم ما به آمریکا سواری نمی دهیم ، شده ایم خر اجاره ای چین و روسیه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      احسنت بر هر اجاره ای احسنت

  • عادل از قطب شمال
    0

    چین بایدم مخلف باشه. از این ور دیگه نفت مجانی گیرش نمیاد. قرارداد بیست و پنج ساله میره روی هوا. دیگه ایرانو نمیتونه بدوشه. دیگه دستش از منابع ایران مخصوصأ دریای عمان و خلیج فارس قطع میشه و.....

  • محمد از کرمان
    0

    هموطن عزیز لطفا توجه داشته باشید بیگانه بیگانه است فرقی نمی کند چین باشد ، روس باشد یا غرب. ماییم که هموطن هستیم و یک وطن داریم به نام ایران. پس در اندیشه ی فرق گذاشتن بین غرب و شرق نباشیم که همه به منافع ملی خود فکر می کنند و بس..............

  • پیمان گودرزی
    0

    مداکره هیچوقت به نتیجه نمیرسه الکی خودتونو سرکار نذارید

  • ایرانی
    4

    به نظر می‌رسد چین بهترین روش را بکار برده چون او خودبهتر می‌داند که غربی‌ها قابل اعتماد نیستنداز طرفی به ایران نیز اعتماد کاملی ندارد. چون دولت روحانی نیز پس از برجام بی مهری زیادی به چینی‌ها نشان داد وبه یکباره به آغوش غرب پرید وتمام کمک‌های چین دردوره تحریم را فراموش کرد. لذا هرگونه تحمیل رای به ایران برای توافقی مبهم درآینده عواقب خوبی نخواهد داشت. او بهتر از اینها می‌تواند درعرصه اقتصادی بدون درنظر گرفتن آمریکا به ایران کمک کند ولی منتظر است کمک‌های بیشتر در زمان رفع تحریم‌ها با رفتار شناسی ایران درآن دوره صورت گیرد ودوباره آن رکبی که دولت روحانی پس از برجام به شرکت‌های چینی وارد کرد را نخورد. فعلا دولت چین درحد خرید نفت وکمک واکسن ودیگر کمک‌ها خودرا محدود کرده است. یادمان با‌شد که چین د‌شمن شماره یک اقتصادی آمریکاست واز طرفی چین هم به موقعیت جغرافیایی بازرگانی ایران وانرژی ایران نیاز دارد ولی آیا آمریکا به این موارد ایران نیاز دارد؟ یا اینکه صرفا تمایل دارد که چین از ایران منتفع نشود.

  • میشوند بالا
    0

    نوکر و ارباب را تعریف کنید

  • ناشناس
    0

    برای چین وروسیه خائن این آب گل آلود بهتره وهیچوقت اجازه نمیدهند امریکا تحریمها را لغد کند این چه مسخره بازییه روسیه به نمایندگی از ایران با امریکا مذاکره کند حق پدری به گردن ایران دارد

  • سیدعلی گدا
    0

    الان چین داره نفت بی صاحب ما را به بهانه تحريم زیر قیمت میگیره و بجاش کالای بی‌کیفیت میده، شما هم باشی سنگ‌اندازی میگنی تا برجام شکل نگيره، (‌با پوزش از اجنی پرستان انزوا طلب!! ))

  • ملا نگو وطن فروش بگو
    0

    انشاالله یه روزی منافع مردم ایران در اولویت قرار خواهد گرفت

  • ناشناس
    0

    بدون تعامل با دنیا هیچکاری نمیشه کرد .ترکیه بیشترین پیشرفت رو تی چن سال گذشته کرده هر وقت آمریکا سود داره براش میره سمت آمریکا هر وقت شوری سود داره میره سمت شوروی و هر کجا ک باد بیاد همونطرف هست سران کشور ترکیه برای ملتش هر کار میکننده ولی مسولین کشور ما هنوز نمیتونن قیمت تخم مرغ رو کنترل کنند بخدا خودشون دارن ازیت میکنن ملتم دارن نابود خوب این چ کاری خداوکیل شما هم مثل کشور ترکیه برید سمت کشوری ک براتون منافع داره .ما چه بخواهیم قبول کنیم چ بخاهیم قبول نکنیم آمریکا قدرت اول دنیاست باید وباید باهاش تعامل کرد .چرا بریم سمت چین ک جنس آشغالش بده به ملت ایران چرا نریم سمت اروپا و آمریکا بهترین جنس آمریکایی بیاد تو ایران آخه چرااااااا تا کی باید گفت مرگ بر آمریکا اصلا ما چیکار آمریکا داریم .هر کاری ک بنفع ملت هست باید انجام شود.بجای نفت رو بدیم چین خوب بدیم آمریکا بدیم اروپا .عجب دنیایی داریما

  • ناشناس
    0

    روسیه هیچ موقع موافق به نتیجه رسیدن برجام نبوده و نخواهد بود و اگر هم در مذاکرات به ظاهر سمت و سوی ایران صحبت میکند بخاطر اینه که همیشه سیاست دوگانه در پیش گرفته تا هر دوطرف را داشته باشد ولی این ظاهر قضیه است ولی در اصل هر موقع دیده ایران و آمریکا دارن به نتیجه میرسند به توسط نفوذ زیادی که در حکومت ایران داشته دست به تحرکات و تحریکات از جمله آزمایش موشک و غیره زده تا غرب را از مذاکرات دور کند و به نتبجه نرسند و همچنان ایران در دامن روسیه بماند و چپاول خود را ادامه دهد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها