گیاهان دارویی مفید برای درمان بیماری های کبدی

بیماری های کبدی همچون سیروز کبدی، کبد چرب غیر الکلی، کبد الکلی، سرطان کبد، نارسایی کبد و هپاتیت از رایج ترین مشکلات سلامتی هستند که بسیاری از مردم دنیا از یک یا چندین نوع آن رنج برده و سالانه جان حدود 2 میلیون انسان را می گیرند.

گیاهان دارویی مفید برای درمان بیماری های کبدی

بیماران کبدی برای درمان یا کاهش علائم بیماری، ‌طبق توصیه پزشک و وضعیت سلامتی خود ممکن است روش های مختلف از دارو درمانی و تغذیه درمانی گرفته تا ایمنی درمانی، تغییر سبک زندگی، عمل جراحی و پیوند کبد  (در مراحل آخر) را امتحان کنند، در این میان برخی افراد نیز به طب سنتی و استفاده از داروهای گیاهی روی می آورند.

اگر مدتی است دچار مشکل کبدی شده اید و به دنبال بهترین درمان های گیاهی برای بیماری خود هستید در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

بهترین گیاهان دارویی برای بیماری های کبدی

هشدار: مصرف بسیاری از گیاهان دارویی از جمله برخی گیاهانی که در ادامه ذکر می کنیم با وجود فواید فراوانی که دارند ممکن است برای برخی بیماری های کبدی خطرناک باشند. توصیه می شود قبل از افزودن هر گونه مکمل گیاهی به رژیم غذایی خود حتما با پزشک مشورت کنید.

1. خار مریم

خار مریم یا سیلیمارین از گیاهان دارویی مشهور حاوی گروهی ترکیبات گیاهی مفید از جمله سیلیبین، سیلی کریستین و سیلی دیانین می باشد که بیش از 2 هزار سال است برای درمان بیماری های مجاری صفراوی و کبدی استفاده می شود و به نظر می رسد برای حفظ سلامت کبد مفید است.

خار مریم دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی است و ممکن است به بازسازی سلول های کبدی کمک کند، التهاب را کاهش دهد و برای کسانی که به بیماری کبدی مبتلا هستند مفید باشد.

مثلا در برخی بیماران دیده شده مصرف مکمل خار مریم پیشرفت بیماری کبد را کاهش داده و عمر افراد مبتلا به سیروز الکلی و کیفیت زندگی آن ها را بهبود بخشیده است.

به نظر می رسد مصرف این مکمل حتی در دوزهای بالا نیز معمولا عوارض جانبی خاصی به دنبال ندارد.

2. جینسینگ

جینسینگ نوعی مکمل گیاهی محبوب است که به دلیل خواص ضد التهابی قدرتمند خود شناخته شده است.

به نظر می رسد این ماده دارای اثرات آنتی اکسیدانی می باشد و می تواند از کبد در برابر آسیب ناشی از ویروس ها، سموم و الکل محافظت کند. به علاوه برای بازسازی سلول های کبدی بعد از عمل جراحی مفید است.

گفته شده مصرف جینسینگ عملکرد کبد را بهبود می بخشد و خستگی و التهاب در افراد مبتلا به بیماری کبدی را کاهش می دهد، همچنین احتمالا اثر خوبی روی نشانگرهای آسیب کبدی مانند سطح آلانین آمینو ترانسفراز و گاما گلوتامیل ترانسفراز دارد.

مصرف جینسینگ به خودی خود نسبتا بی خطر است اما ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد و به آسیب کبدی و سایر عوارض جانبی بالقوه خطرناک منجر شود.

3. چای سبز

اگرچه چای سبز یک گیاه دارویی نیست اما به نظر می رسد ترکیب پلی اتیلن اصلی موجود در آن با نام اپی‌گالوکتشین گالات یا EGCG اثر خوبی روی بیماری های کبدی دارد.

چای سبز ممکن است از کبد در برابر بیماری های مختلف از جمله سرطان کبد، هپاتیت، بیماری سیروز کبدی و بیماری مزمن کبدی محافظت کند.

اگرچه نوشیدن چای سبز برای اکثر افراد بی خطر است اما در موارد نادر مصرف مکمل های عصاره چای سبز با آسیب حاد کبدی مرتبط می باشد.

4. شیرین بیان

وقتی صحبت از شیرین بیان می شود معمولا به یاد آب نبات می افتیم اما شیرین بیان در واقع یک گیاه مفید با خواص دارویی قدرتمند است و به نظر می رسد ریشه آن اثرات ضد التهابی، ضد ویروسی و محافظت کننده کبد داشته باشد.

ماده فعال اصلی موجود در ریشه شیرین بیان که نوعی ترکیب ساپونین به نام گلیسیریزین است در طب سنتی چینی و ژاپنی برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری کبدی استفاده می شود.

درمان با عصاره شیرین بیان معمولا برای کسانی که بیماری کبدی خاصی دارند مفید است و دیده شده مصرف آن در دوز و مدت زمان معین، به کاهش ALT و AST در کسانی که به بیماری کبد چرب مبتلا هستند کمک می کند.

برخی افراد به شیرین بیان حساسیت دارند و در صورت استفاده طولانی مدت محصولات شیرین بیان ممکن است عوارض جانبی خطرناک از جمله فشار خون بالا و پتاسیم خون پایین تجربه کنند.

5. زردچوبه

زردچوبه و ماده فعال اصلی موجود در آن یعنی کورکومین مزیت های زیادی برای سلامتی دارند. این گیاه دارویی دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی قدرتمند است و همین مزایا آن را به یک انتخاب ایده آل برای افراد مبتلا به بیماری های کبدی تبدیل کرده است.

به نظر می رسد محصولات حاوی کورکومین مانند زردچوبه در صورت مصرف منظم می توانند تاثیر قابل توجهی روی سطح چربی کبد و همچنین نشانگرهای AST و ALT، کلسترول بد خون و نشانگرهای التهابی داشته باشند، به خصوص اگر به همراه پیپرین مصرف شوند.

پیپرین ترکیبی است که باعث افزایش جذب کورکومین می شود و معمولا در فلفل سیاه وجود دارد.

همچنین دیده شده درمان با کورکومین در برخی موارد تاثیر قابل توجهی در کاهش شدت بیماری کبد چرب غیر الکلی داشته است.

مصرف مکمل زردچوبه و کورکومین معمولا بی خطر است اما در برخی موارد باعث آسیب حاد کبدی در بیماران شده است، البته هنوز معلوم نیست این مسئله به دلیل کورکومین بوده است یا خیر.

6. سیر

اگرچه سیر از نظر گیاه شناسی جزو سبزیجات است اما به عنوان یک گیاه دارویی مفید نیز شناخته شده است.

سیر حاوی ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی مانند آلیسین، آلیین و آجوئن است که برای سلامت کبد مفید می باشند و دیده شده مصرف منظم پودر سیر به کاهش کلسترول بد خون، نشانگرهای AST و ALT و تری گلیسیرید خون کمک کرده است.

سیر احتمالا تاثیر خوبی در کاهش تجمع چربی های کبدی دارد و گفته شده مصرف سیر خام، دو بار در هفته، می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را 23 درصد کاهش دهد.

مصرف سیر خام به طور کلی بی خطر است اما مکمل های غلیظ سیر ممکن است به آسیب های کبدی در برخی افراد منجر شود.

7. زنجبیل

ریشه زنجبیل یک ماده محبوب در آشپزی است و به عنوان داروی درمانی برای بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های کبد شناخته شده است.

به نظر می رسد مصرف مکمل های پودر زنجبیل در مدت و دوز مشخص می تواند به کاهش قابل توجه نشانگر ALT و همچنین سطح کلسترول بد و کلسترول کل، قند خون ناشتا و نشانگرهای التهابی پروتئین واکنشی C کمک کند.

ریشه زنجبیل دارای ترکیبات قدرتمندی همچون گینجرول و شاگول است که برای مهار التهاب، پیشگیری از آسیب سلولی و سلامت کبد مفید است. همچنین گفته شده زنجبیل می تواند از کبد در برابر سموم از جمله الکل کمک کند.

مصرف زنجبیل در بیماران کبدی معمولا بی خطر است اما توصیه می شود حتما قبل از مصرف دوزهای بالای مکمل زنجبیل با پزشک مشورت کنید.

موارد احتیاطی

اگرچه برخی درمان های گیاهی ممکن است به درمان یا پیشگیری از بیماری های کبدی کمک کنند اما قبل از استفاده حتما باید با پزشک خود مشورت کنید زیرا بسیاری از این روش ها برای کبد – به خصوص برای کسانی که دچار بیماری کبدی یا سایر مشکلات سلامتی هستند –  سمی و خطرناک هستند.

منبع: healthline

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها