نماینده مخالف ظریف:

دغدغه مجلس یازدهم تغییر وزیرخارجه نیست

«همیشه گفته شده که سال آخر دولت‌ها سخت‌‌ترین سال است. به نظر می‌رسد این گزاره حداقل درباره وزارت خارجه دولت دوازدهم صدق می‌کند. جایی که در این سال‌ها همواره کانون انتقادهای اصولگرایان و تندروها بوده است. »

دغدغه مجلس یازدهم تغییر وزیرخارجه نیست

محمدجواد ظریف نیز در راس این انتقادها قرار دارد که در چند روز گذشته بار دیگر شایعه استعفای او مطرح شد. شایعه‌ای که بازار گمانه‌زنی‌ها را هم داغ کرد. از قصد ظریف برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گرفته تا اختلاف او با رییس‌جمهوری بر سر موضوع مذاکره. ظریف از سه هفته قبل در جلسات دولت غایب بوده و البته خود علت این غیبت را هفته‌های پرکار وزارت خارجه دانسته است. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه نیز در توییتر خود از برنامه‌ دیدار ظریف با وزیر امور خارجه سوئیس و هیئت همراه خبر داده است تا به شایعه‌های استعفا پایان دهد. پایان شایعه‌ها اما پایان مخالفت‌ها و انتقادها از ظریف نیست. آن هم وقتی که اکثریت مجلس یازدهم در اختیار اصولگرایان و تندروها است. آخرین حضور او در صحن مجلس و متهم شدن به «دروغگو» نیز گواه همین ادعا است. با این همه محمد صفایی نماینده گناباد در مجلس‌ می‌گوید که دغدغه مجلس تغییر وزیرخارجه نیست. صفایی از جمله نمایندگانی است که هنگام جنجال در حضور ظریف در مجلس رییس مجلس که در پی آرام کردن فضا است از او نام می‌برد. در ادامه گفت‌وگو با این نماینده مجلس یازدهم را می‌خوانید.

به عنوان کسی که با سیاست‌های وزارت ‌خارجه و شخص آقای ظریف مخالف هستید، وضعیت امروز را با توجه به حواشی اخیر چطور می‌بینید؟

ما با آقای ظریف مخالفتی نداریم بلکه با عملکرد ایشان مخالف هستیم. وزارت خارجه امروز درست در راستای عکس منافع ملی حرکت می‌کند. این‌ها وقتی صحبت از تعامل با دنیا می‌کنند منظورشان سه یا چهار کشور است که متخاصم ما هستند. از دوستان و همسایگان ایران که منافع ما در منطقه در کنار آن‌ها تعریف می‌شود کاملا بریدگی دارند. حرکت نکردن در راستای منافع ملی مهم‌ترین چالش وزارت خارجه است.

آقای ظریف بارها با بیان‌های گوناگون تاکید کرده که سیاست وزارت خارجه در سطوح بالاتری مشخص می‌شود. پاسخ شما به اینکه وزیرخارجه مجری سیاست‌های تعیین شده است چیست؟

این سخنی کذب است. آیا استراتژی کلان نظام این بود که ما خود را تسلیم مواضع آمریکایی‌ها کنیم؟ انرژی هسته‌ای را حذف و تحریم‌ها را تشدید کنیم؟ استراتژی کلان نظام این بود؟ این استراتژی شخص آقای ظریف است که ما کشور را به این فلاکت انداختیم و قطعا استراتژی نظام تسلیم در برابر بیگانه نیست. ما هم مسیر پیشرفت علمی را قطع کردیم و هم مشکلات مردم را مضاعف کردیم.

می‌توانید از چند نفر به طور مشخص نام ببرید که واجد معیارهای مد نظر مخالفان وضعیت فعلی برای وزارت خارجه هستند؟

من کسی را در ذهن ندارم. باید کسانی باشند که درد مردم را احساس کنند. منافع جمهوری اسلامی ایران را دقیق تشخیص دهند و در راستای این منافع در تامین مصالح مردم حرکت کنند.

از بین سیاست‌مداران موجود فکر می‌کنید کدام یک این شاخصه‌ها را دارد؟

اکنون شخص خاصی را در ذهن ندارم. اما افرادی که مصالح مردم و اجتماع را درست درک کنند و منافع ایران را تامین کنند کم نیستند و نیازی به نام بردن از مصادیق نیست.

یعنی الان شخصی نزدیک به این شاخصه‌ها نیز مدنظر ندارید؟

افراد فراوانی هستند اما نمی‌خواهم از مصداقی نام ببرم. حتما افراد زیادی وجود دارند که دغدغه‌مند و دلسوز هستند و توانایی درک منافع مردم و کشور را دارند. اگر بگوییم کسی نیست، خطا کردیم.

نام بردن از یک سیاست‌مدار که با چنین شاخصه‌هایی می‌تواند مقصود شما را ملموس‌تر کند.

الان بحث تغییر وزیرخارجه نیست که من اسم ببرم. این برای زمانی است که دغدغه مجلس تغییر وزیرخارجه باشد. بنابراین موضوعیت ندارد که من کسی را معرفی کنم.

منبع: فراز

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها