پروفسور فرارو در گفتگو با خبر فوری بررسی کرد

آیا اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران حمله می‌کند؟

اینکه ایران واکنش خود را کالیبره کرد، تصمیمی بسیار درست بود؛ چرا که در عین پاسخ دادن به اسرائیل توانست جلوی کشتار و خونریزی و تشدید بحران را بگیرد. اما وقتی دشمن تو {نتانیاهو} از گوش دادن امتناع می کند هیچ کاری نمی توان کرد.

آیا اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران حمله می‌کند؟

به گزارش خبر فوری، حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق و پاسخ قاطعانه ایران به این حمله باعث جلب توجه رسانه ها و تحلیلگران به مساله ایران و اسرائیل شده است.

در حال حاضر، رسانه های اروپایی، آمریکایی و عرب زبان کنجکاوند که درباره آینده منطقه، پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به حمله ایران، پاسخ مجدد ایران به حمله احتمالی اسرائیل، موضع آمریکا و روسیه و اروپا در قبال جنگ در خاورمیانه، واکنش کشورهای عربی منطقه به مناقشه تهران و تل آویو و ... بیشتر بدانند.

تحلیلگران سیاسی مختلفی در رابطه با ابعاد و نتایج و تاثیرات حمله ایران به فلسطین اشغالی نوشته اند و مواضع مختلفی را در رابطه با این مناقشه طرح کرده اند.

در همین رابطه، خبرنگار بین الملل خبرفوری مصاحبه ای را با یکی از تحلیلگران سیاسی آمریکایی در رابطه با آینده مناقشه جدید خاورمیانه و جنگ احتمالی ایران و اسرائیل داشته است.

پروفسور وینسنت فرارو استاد علوم سیاسی کالج هیلوویکی است که از سال 1976 تدریس را آغاز کرده است. زمینه تخصصی او تغییرات روابط بین المللی از زمان جنگ سرد به بعد بوده اما تحقیقاتی را هم در زمینه سیاست جهانی، سیاست خارجی آمریکا و اقتصاد بین المللی داشته است.

پروفسور فرارو مدتی به عنوان مشاور علمی برای انجمن ملل متحد ایالات متحده و برنامه توسعه سازمان ملل متحد مشغول فعالیت بوده است.

ببینید: پدافند اسرائیل چند روز می‌تواند مقابل موشک‌های ایران دوام بیاورد؟

ببینید: پیام قاطع سپاه به اسرائیل/ روی موشک های پرتاب شده به اسرائیل چه نوشته شده بود؟

در زیر، مصاحبه خبر فوری با این استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی آورده می شود:

*****

خبر فوری: به نظر شما، اسرائیل به حمله اخیر ایران چه واکنشی نشان خواهد داد؟ آیا اسرائیل به ایران حمله می کند یا ترجیح می دهد کاری انجام ندهد؟ اگر اسرائیل قصد حمله دارد، این حمله چه «شدتی» خواهد داشت و چگونه خواهد بود؟

پروفسور فرارو: برای فهم این مساله باید بدانیم اسرائیل حمله ایران به پایگاه هایش را چگونه تلقی خواهد کرد؟ ایران معتقد است حمله اش به اسرائیل «انتقامی» بوده و جهت پاسخ به حمله به کنسولگری اش در دمشق، انجام گرفته است اما اسرائیل چه موضع و دیدگاهی در این رابطه دارد؟

سخت است که بفهمیم اسرائیل این حمله را چگونه ارزیابی خواهد کرد. از یک سو، ظاهراً تنها یک نفر در اسرائیل کشته شده است، در حالیکه هفت ایرانی در دمشق کشته (شهید) شدند و  درمیان کشته شدگان نیز دو ژنرال ارشد ایرانی حضور داشت. این نشان می دهد که پاسخ ایران سنجیده بوده و ایران قصد جنگ نداشته است. این مساله می تواند از شدت بحران کم دهد. اما  از سوی دیگر ممکن است گروهی در اسرائیل چنین استدلال کنند که ایران به داخل مرزهای اسرائیل حمله کرده در حالیکه کنسولگری ایران در سوریه، در خاک ایران نبوده است و به همین دلیل، حمله ایران به اسرائیل شدیدتر از حمله ای بوده که دریافت کرده است. این برداشت می تواند تنش میان دوطرف را تشدید کند. باید دید کدام یک از این دو دیدگاه بر دیگری غلبه می کند.

خبر فوری: اگر برداشت دوم بر برداشت اول غلبه کند، آیا اسرائیل به ایران حمله می کند؟ این حمله چگونه خواهد بود؟

پروفسور فرارو: ما می دانیم که اسرائیل دوست دارد تاسیسات هسته ای ایران را بمباران کند؛ این یک هدف بلندمدت برای نتانیاهو بوده و است. فارغ از اینکه نتانیاهو به این عمل مبادرت ورزد یا نه، باید به  دو سوال پرداخت و پاسخ داد:

اول اینکه، آیا نتانیاهو از حمله ایران به عنوان بهانه ای برای حمله به تاسیسات ایران استفاده خواهد کرد یا نه؟

دوم اینکه، آیا بیانیه آمریکا مبنی بر عدم حمایت از حمله به خاک ایران، نتانیاهو را از چنین حمله همه جانبه ای منصرف خواهد کرد؟

پاسخ به این دو سوال می تواند سرنوشت جنگ و منطقه را تعیین کند.

خبر فوری: آیا آمریکا تلاش می کند جلوی حمله اسرائیل را بگیرد؟ اگر بله، این تلاش تا چه میزان مثمر ثمر خواهد بود؟ آیا ایالات متحده و بایدن در کنترل اسرائیل موفق خواهند بود؟

پروفسور فرارو: من فکر می کنم که ایالات متحده به نتانیاهو فشار می آورد تا عقب نشینی کند و دست از جنگ بردارد. اکنون توپ در زمین نتانیاهو است. اینکه او چه تصمیمی خواهد داد، مساله ای نیست که من بتوانم به آن پاسخ دهد. اما من شک ندارم که نتانیاهو به تحریک ایران ادامه خواهد داد و سعی می کند تهران را به اقدامات بیشتر وادار کند.

خبر فوری: نظر شما درباره اقدام اخیر ایران در مورد حمله به اسرائیل چیست؟ آیا این تصمیم درست و سنجیده بود؟

پروفسور فرارو: من فکر می کنم که ایران کار درخشانی انجام داد. اینکه ایران واکنش خود به حمله اسرائیل به کنسولگری اش را کالیبره کرد و آن را تحت اصول و قواعدی درآورد، تصمیمی بسیار درست بود؛ چرا که در عین پاسخ دادن به اسرائیل توانست جلوی کشتار و خونریزی و تشدید بحران را بگیرد. اما وقتی دشمن تو {نتانیاهو} از گوش دادن امتناع می کند هیچ کاری نمی توان کرد و در واقع، هیچ ترفند و سیاست {عاقلانه ای} کار نمی کند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 53
  • مصطفی عباس زاده جانکی
    55

    سلام.واقعا داشتن سلاح هسته ای در جلوگیری از حمله کشورهای تا دندان مسلح با بمب های هسته ای مفید است.باید چاره ای در این خصوص اندیشیده شود.خدا خیر ندهد کسانی که با برجام که قسمتی از پازل دشمن بود به انرژی هسته ای ایران آسیب زدند.تحریم تهدید رسانه و عقیم کردن بازدارندگی هسته ای بخشی از پازل غرب به رهبری آمریکا و اسرائیل است‌.اگر بمب هسته ای داشته باشیم نتانیاهو جرات چنگ و دندان نشان دادن به ایران نداشت.رافائل گروسی بخشی از پازل غرب در مقابل ما است.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      23

      درسته...
      و در قرآن آیه داریم که خداوند می‌فرماید بوسیله قدرت و توانایی‌های خود دشمنانتان را بترسانید و توانمندی‌های خود را به آنها یادآوری کنید تا لرزه بر جانشان بیافتد...

    • ضد خلع سلاح و تسلیم ...
      15

      دقیقا درست فرمودید جناب عباس زاده .
      در هر صورت اسراییل دشمن قسم خورده و پر کینه ای است . هر کاری که لازم است را باید انجام دهیم . حمله 26 فروردین ایران به اسراییل مثل امری واجبی بود که قضا شده بود . دیر شده بود . این حمله چندین وقت پیش باید انجام میشد . برای جبران صدمات وارد شده باید بسیار هوشمندانه و دقیق سناریوهای طراحی شده و قابل اجرا داشته باشیم وابتکارعمل را از دشمن دیوانه بگیریم .
      ضمن اینکه قطعا و اصلا نباید از دستگاه لرزاننده عناصر ترسوی داخلی هم تاثیر نپذیریم . پاره شدن برجام توسط ترامپ هم این افراد را هوشیار نکرد و هنوز چشم انتظار برجام هستند و منافع ملی را به قربانگاه تسلیم و خلع سلاح می برند .

    • استاد تحلیل
      13

      الان انگار توی جام جهانی به برزیل یک گل زدیم و منتظر حمله طرف مقابل صد در صد هم میزنند هم می برند ساندیس را بعد از مسابقه می خوریم

    • جعفر صادق
      3

      الان اسراییل بیش از 200 کلاهک هسته ای داره، بنظر شما این بمب ها آیا در مقابل حمله ایران بازدارنده بود؟ اگر ایران هم بمب هسته ای داشته باشه باز هم امنیت نخواهد داشت.

    • ناشناس
      10

      اسرائیل خیلی کوچکتر از اونه که بخواد برای ایران شاخ بشه،برای نابودی کامل اسرائیل فقط یک حزب الله کافیست،آخ آخ آخ اگر اسرائیل کوچکترین حماقتی رو علیه ایران مرتکب بشه بخداقسم نابودی اسرائیل درکمتر ازیکساعت رقم خواهدخورد

    • ناشناس
      0

      فلفل نبین چه ریزه ،بشکن ببین چه تیزه ،مگر قدرت کشورها به مساحت آنهاست ؟کشور به میزان عقلانیت ملتش ابر قدرت است!

    • ناشناس
      0

      بگذار حواسمان به روسریمان باشد بعدا فکر می کنیم !

  • ناشناس
    34

    پرفسور عزیز ما عاقلش میکنیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      باطرح نورگنبداهنین

    • ناشناس
      0

      گنبدطرح نوربفرستیدمرز

    • ناشناس
      0

      چند سال داری ؟ پاشو برو نون بگیر برو خونه مادرت داره صدات می کنه .

  • ناشناس
    8

    شک نکن

  • ناشناس
    39

    ترس برادر مرگه،نتانیاهو تا حالا به صخره سخت نخورده،شاید برای شما غیرقابل کنترل باشه ولی برای ما ایرانی‌ها شخصیت پفکی بیش نیست...اگه زودتر از موعد دوست داره اسرائیل از بین بره پس اقدام کنه...ایران بی صبرانه منتظر اون اشتباه راهبردیش میمونه!!!
    ما مطمعنیم این اشتباه رو مرتکب نمیشه چون هزاران موشک کروز و بالستیک و هایپر منتظر فشردن ماشه ان

    نظرات شما -
    • حسن
      1

      خیابان آماده جنگ باطرح زور ونور

  • تاییدی
    6

    جنگ شامل همه گزینه ها می شود تمام اروپا و آمریکا از اسرائیل حمایت می کنند دوستان ما کجاهستند؟؟؟

    نظرات شما -
    • تبریز
      4

      دنبال دوستان دولی گشتن یک کار عبثی است . چشمتان به خدا و یاران خدا باشد ...

    • ناشناس
      0

      اولا واکنش بازار نشان از پایان درگیری می دهدولی جامعه سیاسی ،نظامی برعکس احتمال جنگ را میدهد دراین 50سال اخیر پیش بینی اقتصاد درست بوده یا سیاست ،به نظر من دراین مقطع زمانی بواسطه رانت اطلاعاتی پیش بینی اقتصادبه واقعیت نزدیکتر است تا سیاست پس ادامه درگیری منتفی است مگر اون چند درصد سیاست معادله را بهم بزند

    • ناشناس
      3

      کدام دوستان ؟؟؟ عراق و یمن و لبنان و فلسطین را میگی که دولت و مردمشون علنی با ایران دشمن هستن و دشمنی میکنن فقط گروه‌های نیابتی مستقر در این کشورها که حقوق بگیر ایران هستن اونم در حد حرف آزمون حمایت میکنن
      چین هم فقط نگران قرادادهای کشور خودشه
      روسیه هم که دشمنی و خصومتش با ایران و ایرانی از روز ازل و تاریخیه

    • ناشناس
      1

      پس برادران ما در افغانستان چه کاره هستند

  • چای دبش باغ ازگل
    6

    جنگ مستقیم نتانیاهو ب ایران امکان ندارد تازمانی که رضایت و پشتیبانی آمریکا را جلب کند!!! ترور ادامه دارد چونکه ترور در ذات اسرائیل نهفته است!!!

  • Amir
    12

    نتیجه مصاحبه این هست که ایران بایک شخص بی منطق زبان نفهم ازخودراضی وناقض کل قوانین بین المللی طرف هست که ازروی جهل ونفهمی ممکن است خودرابه هرآب آتشی بزند.اما،اما،نتانیاهو هنوز جای سفت ن.ش.اش.ی.د.ه . وهمچنان خودراکسی میداند!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      قوانین بین المللی؟؟☺

  • ناشناس
    10

    شک نکنید که اسرائیل پاسخ حمله هوایی ایران را خواهد داد تا ثابت کند می تواند به حریم هوایی ایران نفوذ و اهدافی را در عمق ایران مورد ضربه اساسی قرار داده و بازدارندگی خود را افزایش دهد! فقط زمان و مکان حمله نامعلوم است!

    نظرات شما -
    • امین
      2

      نفوذ که بارها انجام داده قبلا، این بار ضربه سنگین تری میزنه

  • ناشناس
    36

    ایران با فرستادن صدها پهپاد و موشک بر فراز سرزمین های اشغالی، غرور و سرمستی اسراییل رو در هم کوبید و به معنی واقعی کلمه اسراییل رو تحقیر کرد....

    نظرات شما -
    • قاری
      5

      بنابراسناد مدارک ۹۹درصد حمله ایران ناموفق بوده ما به شوو نیاز نداریم ما باید با کشتن جواب اسرائیل را بدهیم نه با تبلیغات

    • ناشناس
      3

      هیچکدومشون که به اسراییل نرسیدن !!!!

    • ناشناس
      1

      وقتی می نشینی شبکه های فارسی زبان اسراییلی می بینی بهتر از این نمی شود
      حداقل برو کلیپ ها رو ببین که حداقل 30 تا خورده تازه این همه کشورها هم کمک کردن که هیچ کدام نرود!! برو عمو خدا رو شکر کن ایران فقط دنبال گوشمالی بود و چند هزار تا می فرستاد در عرض چند ساعت کل پایگاه های اسرائیل با خاک یکسان می شد

  • ناشناس
    14

    ایران باید پیام جدی به آنها بدهد که هر گونه عملیات تروریستی و سایبری و .... از نظر ایران به منزله جنگ محسوب و با پاسخ بسیار شدیدتر مواجه خواهد شد. آنها باید شکست ناپذیری را از مخیله خود خارج کنند و الان همان زمان است که با تبلیغات گسترده ایران و .... به آنها و دنیا فهمانده شود. بسیار مهم است.

  • عبدالوکیل انصاری
    20

    اسراییل و دوستانش درفکرانتقام هستند
    ولی نمی‌توانند.بیشترازین باعث آب روزی
    شأن شود.خداونددردلهایشان ترس ووخشت راانداخته ودرزمن ایران فاستین نیست.

    نظرات شما -
    • م
      1

      تو که سواد نوشتنم نداری چرا حرف میزنی پس

    • ناشناس
      6

      چه ربطی داره؟؟
      پیامبر هم سواد نداشت اما عقل داشت...

  • ناشناس
    13

    هیچ غلطی نمی تواند بکند.

  • ناشناس
    3

    سیاست و مدیریت بحران و تسلط بر کنترل بحران در زمان و مکان مشخص تعیین کننده شدت و ضعف سختی ها و زیان هاست ، مسئله اینست که در این بحران کدام محور خود را در معرض نابودی و مرگ میبیند و به عبارت ساده کدام محور دچار ناامیدی شده ، ناامیدی است که می تواند اهرم و انگیزه ای قوی برای خودکشی باشد.

  • ناشناس
    7

    خدا نکنه که جنگ بشه.
    خوبه که از گذشته درس بگیریم.
    در طول ۸ سال جنگ با عراق دیدیم که با همه‌ی جنایات صدام.* باز هم شرق و غرب از صدام که نوکرشون بود حمایت می‌کردند. پشتش بودن و نگذاشتند شکست بخوره.
    حالا اسرائیل که ارباب و سرور غرب و شرقه.
    از طرفی عده‌ایی به خصوص بعضی از خارج نشین‌هادر صحبتهاشون میگن خوبه که اسرائیل به ایران حمله کنه و مراکز هسته‌ایی رو بزنه.
    به این دوستان میگم که اگر چنین اتفاقی بیافته .
    فکر نمیکنید چه فاجعه‌ایی بوجود میاد.
    تشعشعات هسته ای چه بلایی سر مردم میاره.
    هیچ میدونید کشاورزی ایران تاحد زیادی از بین میره . یه نیروگاه برق هسته‌ای در اوکراین ۴۰ سال پیش منفجر شد.
    به شعاع صد کیلومتر غیر قابل سکونت شده .هنوز کودکانی به دنیا میان که براثر همان تشعشعات ناقص‌الخلقه به دنیا میان.
    آنوقت شما آرزو دارید اسرائیل بیاد مراکز هسته‌ای رو بزنه.کمی فکر کنید بعد اظهار نظر.
    درود بر ایران و ایرانی. درود بر همه‌ی هموطنان عزیزم. سلامت باشید پیروز

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      در ابتدا اسرائیل به دنبال مراکز هسته ای نیست فقط به دنبال کاهش توان پرتاب موشک وپهباد ایران است (مراکز پرتاب )ودرمرحله دوم مراکز تولید آن و ما هم باید به دنبال سیاست کاهش تنش برای افزایش همراهی کشورهای منطقه با خود باشیم با این دست فرمان خدا می داند چه خواهد شد

  • ناشناس
    0

    جان مادرتان اگر تواناییش را دارید بزنید اسراییل را نابود کنید و اگر ندارید ساکت بنشینید، بخدا ۴۵ سال پدرمان درآمد، عمرمان تمام شد، کی ما دیگه باید یه زندگی بدون استرس و تنش و در آرامش داشته باشیم ؟؟؟؟!!!!!

  • ناشناس
    1

    ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران نتهرسید جنگ نمی شود.اجرکم عندالله

  • ناشناس
    0

    بمب میکروبی بزنه بهتر آخه بمب انفجاری بزنه هر چی زدیم میپره خمار میشیم

  • ناشناس
    9

    قابل توجه همه نظرنویس های مخالف؛ مافیاهای سیسیلی که از هیچ جنایتی فروگذار نبودند و کاملا شناخته شده اند دارای یه خصلت عجیب بودند جز خیانت تحت هیچ شرایطی از حمایت اعضای خانواده دست برنمیداشتند، در دعوا با یه غریبه هیچوقت پشت کشورمون رو خالی نکنید و طرف دشمن رو نگیرید،این مورد فرق داره با گله و گلایه های داخلی و توپیدن به یه سری مسئولین بی عرضه و دزد و اختلاسگر و خائن به مردم و کشور...

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      الان شدین اعضای یک خانواده؟! برو .. خودتی احمق

    • ناشناس
      1

      ۱۶:۳۵ بازتاب ذهن آدمها حماقت و شعورشونو نشون میده، تو اصلا نفهمیدی من چی نوشتم و فقط شعورتو به نمایش گذاشتی.

  • ناشناس
    7

    برای جلوگیری از هرحرکتی ضد ایران باید چین وروسیه و دیگر
    هم پیمانان رادرسازمان ملل در دفاع ازخودمان اماده کنیم و
    اگر امریکا که حمله علیه ایران رازیرخاکی تایید میکند ازحالا
    خودمان را برای هرسناریویی اماده کنیم

  • ناشناس
    6

    برای جلوگیری از هرحرکتی ضد ایران باید چین وروسیه و دیگر
    هم پیمانان رادرسازمان ملل در دفاع ازخودمان اماده کنیم و
    اگر امریکا که حمله علیه ایران رازیرخاکی تایید میکند ازحالا
    خودمان را برای هرسناریویی اماده کنیم نتنیاهوجواب حمله را
    خواهدداد ولی جوابش بایدانچنان محکم باشد که منجر به سقوط
    اسرائيل شود

  • حسن
    0

    طرح نوراماده پاسخگوی

  • محسن
    1

    سلام ما که همیشه منتظر بودیم و می‌گفتیم جنگ بشه اسرائیل نابود کنیم .

  • ناشناس
    1

    خیر . همه این ترقه بازی ها هماهنگ شده است .

  • م د
    1

    باورکنیداگه قدرت قدرت نمایی داشته باشیم وانجام ندیم به خودمون خیانت کردیم اگه هرجور جنگی اتفاق بیفته اسیبش بیشترازجنگ اقتصادی یکطرفه وفرسایشی نیست باید اقتصاددشمنامونوفلج کنیم که هروقت دلشون خاست ماروفلج نکنن الان دلاورای یمنی ازما بهتر عمل میکنن هم برافلسطینیاهم براخودشون

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      انقدر اقتصاد اقتصاد راه ننداز لکن اقتصاد پایه‌ی زندگی الاغَه

  • منتقم
    3

    ما نباید گول این روباه پیر یعنی آمریکا را بخوریم و همواره آماده باشیم، چونکه حمله ایران برای اسراییل و آمریکا بسیار خجالت آور بود و آنها طاقت ضربه و شکست را ندارند.

  • تیرچراغ برق!!
    0

    اول جننگ رو درست بنویسید
    بعد مستند نشان دهید که خبرنگار شما با پرفسور آمریکایی مصاحبه داشت است

  • ناشناس
    0

    اسراییل صدرصد تاسیسات هسته ای ایران ازبین میبره..مثل سوریه وعراق و.....جاهای دیگه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها