بی‌بی‌سی: جو بایدن با حمله مستقیم به ایران در تله جمهوری خواهان نمی افتد/ حمله آمریکا بازدارندگی این کشور را افزایش نداد

حملات زنجیره ای شامگاه گذشته ایالات متحده به اهدافی در خاک عراق و سوریه با واکنش ها و تحلیل های متفاوتی در رسانه ها و از سوی چهره های سیاسی روبه رو شده است.

بی‌بی‌سی: جو بایدن با حمله مستقیم به ایران در تله جمهوری خواهان نمی افتد/ حمله آمریکا بازدارندگی این کشور را افزایش نداد

بی بی سی انگلیسی در گزارشی در این باره نوشته است:  کارشناسان معتقدند که ایالات متحده ممکن است حملات بیشتر خود را برای جلوگیری از درگیری منطقه ای گسترده تر با ایران به تعویق بیندازد.

نزدیک به یک هفته پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین به مقر نیروهای آمریکایی و کشته شدن سه سرباز این کشور، حملات تلافی جویانه علیه شبه نظامیان مورد حمایت ایران آغاز شده است. انتظار برای این حمله از چند روز پیش آغاز شده بود و البته در این میان، دولت بایدن با پرسش‌ها و انتقادات جمهوری‌خواهان درباره زمان‌بندی و قاطعیت پاسخ ایالات متحده مواجه شد.  اما کارشناسان سیاست خارجی بر این باورند که این رویکرد جو بایدن به ایران اجازه می دهد تا پرسنل خود را خارج کند و به طور بالقوه از درگیری گسترده تر بین ایالات متحده و ایران جلوگیری کند.

میک مالروی، معاون سابق دستیار وزیر دفاع در امور خاورمیانه به بی‌بی‌سی گفت: «این حملات باعث می شود که ظرفیت این نیروهای شبه نظامی برای حمله های بعدی و بیشتر به اهداف آمریکایی کاهش پیدا کند، اما همزمان باعث تشدید تنش هم نشود.  البته احتمالا این حمله جنبه بازدارنده ای هم برای حملات آتی به اهداف آمریکایی ندارد. واقعیت این است که نفع نهایی «جلوگیری از جنگ مستقیم» بین آمریکا و ایران خواهد بود.»

بی بی سی در ادامه این گزارش با استناد به بیانیه های صادر شده از سوی ایالات متحده می نویسد: آمریکا نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران و شبه‌نظامیان وابسته به آن در عراق و سوریه را مورد حمله قرار داد. به گفته مقامات دفاعی ایالات متحده، بمب افکن ها به 85 هدف حمله کردند. مقامات آمریکایی یک گروه شبه نظامی تحت حمایت ایران به نام مقاومت اسلامی در عراق را مسئول حمله اردن می دانند.  ایران هرگونه دخالت در حمله پهپادی را که 41 نظامی آمریکایی را مجروح کرد، رد کرده است.

مقامات دفاعی و امنیتی ایالات متحده ادعا می کنند که وضعیت جوی مانع از این شد که انتقام حمله اردن زودتر از شامگاه جمعه گرفته شود. در حالی که  کاخ سفید و پنتاگون مکررا ادعا کردند که در روزهای منتهی به حمله اقدام به اطلاع رسانی دقیق درباره آن نکرده اند اما  کارشناسان معتقدند که آنها دقیقاً با هدف نهایی اجتناب از یک جنگ گسترده تر با ایران این کار را انجام دادند.  حسین ایبیش از تحلیل گران ارشد مسائل منطقه در ای باره به بی بی سی گفت که به نظر می رسد تاخیر صورت گرفته در انجام حمله نشان دهنده این بود که آمریکایی ها قصدی برای حمله به داخل ایران ندارند.

میک مالروی در این باره به بی بی سی می گوید که این امکان وجود دارد که ایالات متحده به پرسنل سپاه پاسداران ایران اجازه داده باشد که «تاسیساتی را که قرار است مورد حمله قرار گیرد، ترک کنند.»

کارشناسان معتقدند که ایالات متحده باید مرز  بین بازدارندگی کشوری مانند ایران بدون ایجاد درگیری بزرگتر با آن را حفظ کند.

بردلی بومن، مدیر ارشد مرکز قدرت نظامی و سیاسی در واشنگتن دی سی، گفت: این حملات می تواند به ایالات متحده اجازه دهد تا رویکرد عملیاتی نه خیلی سخت و نه خیلی نرم را در مواجه با وضعیت به وجود آمده حفظ کند.  این رویکرد دردی را بر دشمنان ما تحمیل خواهد کرد تا آنها حمله به نیروهای ما را متوقف کنند، اما نه آنقدر که احساس کنند نیاز به تشدید تنش دارند و در نتیجه به سراغ گسترش دامنه تنش و به راه انداختن جنگ منطقه ای بروند.

جمهوری خواهان کنگره به سرعت رویکرد آقای بایدن را به دلیل ملایمت بیش از حد در قبال ایران محکوم کردند.

مایک جانسون، قدرتمندترین چهره جمهوری‌خواه کنگره، پس از این حملات گفت که سیگنال‌دهی ( اطلاع رسانی)  بیش از حد درباره این حملات، توانایی ما را برای پایان دادن قاطع به رگبار حملاتی که در چند ماه گذشته به ما تحمیل کرده‌اند، تضعیف می‌کند.

سناتور تام کاتن از آرکانزاس در پستی در شبکه ایکس ادعا کرد که جو بایدن جسارت کافی ندارد و اقدام اخیر او صرفا رهبران ایران را به گفته او جسورتر می کند.

با وجود این انتقادها، حسین ایبیش در گفت و گو با بی بی سی معقتد است که دولت بایدن ممکن است سعی کند از دام های سیاسی داخلی که با کشاندن ایالات متحده به یک درگیری جدی تر به وجود می آید، اجتناب کند. او می گوید: واقعیت این است که اگر او به ایران حمله مستقیمی داشته باشد، پرچمداران جمهوری خواه مانند دونالد ترامپ ، بایدن را به خاطر جنگ افروزی محکوم می کردند. این یک تله سیاسی است و آنها در این تله نمی‌افتند.

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • 📃
    0

    بار الهی ظهور امام زمان (عج) و حضرت عیسی بن مریم علیه السلام تعجیل بفرما ، ان شاءالله خداوند متعال به افراطی ها و جنگ افروزان دو طرف عقل سالم بدهد . ادامه این دشمنی ها تا کجا !

  • ناشناس
    3

    عه چه جالب بی بی سی هم مثل شما لفظ تله ایران رو بکار برد؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها