آیا جنگ غزه لابی عرب‌ها در آمریکا را فعال می‌کند؟

هزاران کیلومتر دورتر از نسل‌کشی دایر در غزه، جنگ شدیدی در رابطه با روابط راهبردی آمریکا با رژیم اسرائیل در ایالات متحده شکل گرفته است، موضوعی که به گفته تحلیلگران احتمال تاثیرگذاری آن بر سمت و سوی نتایج انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا زیاد است.

آیا جنگ غزه لابی عرب‌ها در آمریکا را فعال می‌کند؟

از ۷ اکتبر گذشته آمریکا تمام‌قد در کنار اسرائیل قرار گرفته و گاه نه تنها به عنوان پشتیبان سیاست‌های وحشیانه اسرائیل علیه نوار غزه بلکه به عنوان پیشران این حملات وحشیانه نقش ایفا کرده است.

این جهش شتاب‌زده در درون این بحران شدید، باعث شد تا واشینگتن امروز خود را بین دوگانگی بزرگی بیابد و در ایجاد توازن بین بُعد راهبردی سیاست‌هایش در حمایت مطلق از تل‌آویو و توجه به مساله افکار عمومی به خاطر تحت تاثیر قرار گرفتن شرایط انسانی در این منطقه دچار مشکل جدی شود.

تا به امروز خبری از تاثیرگذاری افکار عمومی اعراب آمریکایی بر مراکز تصمیم‌گیری این کشور نبوده، اما به اعتقاد برخی کارشناسان احتمال آنکه رویکرد حمایتی واشینگتن از فاجعه انسانی در غزه باعث شکل‌گیری طیفی از عرب‌های مخالف با این سیاست‌ها شده و این هسته به تدریج تاثیر خود را بر روند سیاسی آمریکا اعمال کند، هم وجود دارد.

به اعتقاد کارشناسان، این روند که در حال حاضر به شکل خودجوشی شکل گرفته است، ظرفیت تبدیل شدن به جریانی تاثیرگذار بر صندوق‌های آرای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را داراست و شاید همین امر باعث شده تا این بار بایدن وزیر خارجه‌اش را با درخواست کاهش حجم کشتار غیرنظامیان (و نه متوقف کردن آن) به منطقه اعزام کند.

به هر شکل دستیاران انتخاباتی بایدن همچنان به سهم ۲ درصدی عرب‌های حامی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی امید بسته‌اند، گرچه تصور نمی‌شود این‌بار در سایه جنایاتی که اسرائیل با همراهی شخص بایدن و دولت آمریکا در غزه انجام داده این مهم محقق شود، آن هم در حالی که کارشناسان احتمال قدرت گرفتن هسته لابی عرب‌های آمریکایی را بیش از گذشته می‌دانند.
منبع: اعتمادآنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها