پروتکل هانیبال چیست؟

نبرد از فاصله صفر/ جنگ زمینی در غزه آغاز می‌شود؟/ عواملی که می توانند ارتش اسرائیل را به دردسر بیندازند

افکار عمومی اسرائیل برای سرنوشت گروگان ها اهمیت زیادی قائل است و این مسأله کار جنگ را سخت می کند، مگر اینکه اشغالگران اسرائیلی قصد داشته باشند «پروتکل هانیبال» را فعال کرده و اسرای اسرائیلی را در ازای بازگرداندن اعتبار اسرائیل، قربانی کنند.

نبرد از فاصله صفر/ جنگ زمینی در غزه آغاز می‌شود؟/ عواملی که می توانند ارتش اسرائیل را به دردسر بیندازند

به گزارش خبر فوری، در حالیکه اسرائیل هر روز مدعی جنگ زمینی در غزه می‌شود، اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند آغاز جنگ زمینی به همین راحتی نیست و بعید است تل آویو به این زودی ها تصمیم به جنگ بگیرد. محمود العدم، تحلیلگر الجزیره در گزارشی به این مساله پرداخته است.

در زیر خلاصه ای از تحلیل و گزارش او ارائه می گردد.

دیوار امنیتی بزرگ چگونه شکست شد؟

اسرائیل سخت در تلاش است تا شکست مفتضحانه خود در عملیات طوفان الاقصی را جبران کند. این حمله غافلگیرکننده، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و دولتش را در یک دوراهی بزرگ در برابر افکار عمومی جهان، اسرائیل و متحدانش قرار داده است. ناتوانی نتانیاهو، دولت و ارتش او در این واقعیت نهفته است که او دولت راست افراطی خود را تنها دولتی معرفی کرد که می تواند امنیت اسرائیلی ها را تامین کند اما چندی بعد، اسرائیل با حمله ای روبرو شد که سراسر آن را درگیر کرد. هزاران کشته و زخمی به اضافه صدها اسیر که در میانشان، برخی درجه داران ارشد نظامی نیز حضور دارند حاصل این عملیات بوده است.

طی هفته گذشته، مطبوعات و افکار عمومی اسرائیل مشغول توضیح پشت پرده این حمله بوده اند، حمله ای که در عرض چند دقیقه توانست پایه های استراتژی امنیتی اسرائیل را که بر سه رکن: «بازدارندگی، حصارهای امنیتی و تبلیغ شکست ناپذیری ارتش» بود، نابود کند.

1000039336

عملیات طوفان الاقصی منجر به فروپاشی استراتژی اسرائیل در مقابله با غزه و حاکمیت جنبش حماس بر آنجا شد اما بیشتر به شکست فاجعه بار رژیم صهیونیستی و نابودی اجزای مختلف سیستم نظامی و امنیتی اسرائیل که بیش از حد به آن می بالید، انجامید.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط نهادهای امنیتی مختلف، راز شکست بزرگ اسرائیل در شکنندگی دیوار امنیتی آن در اطراف غزه نهفته است.

رژیم صهیونیستی به توانایی این دیوار اعتماد زیادی داشت و گمان می کرد می‌تواند از نفوذ مبارزان فلسطینی به آن جلوگیری کند. ارتش اسرائیل همچنین نتوانست از شهرک‌ها و پایگاه‌های نظامی خود در نزدیکی نوار غزه محافظت کند که این امر باعث فلج شدن رهبری نظامی و سیاسی اسرائیل و از دست دادن تعادل قوا گردید.

عملیات قسام توانایی تشکیلات نظامی اسرائیل برای تصمیم گیری و پاسخگویی به الزامات وضعیت امنیتی و نظامی را از بین برد و سردرگمی عجیبی در نهادهای دولتی این رژیم ایجاد کرد.

انتقام کور؛ کشتار برای کشتار

آنچه در ادامه جنگ توسط اسرائیل نمایان شد، صرفا نوعی انتقام‌جویی ناشی از شوک بود که در اظهارات رهبران آن هم مشهود بود.

رهبری سیاسی و نظامی اسرائیل در مواجهه با این شوک، از همان روز اول وضعیت جنگی اعلام کرده و یک هدف را برای عملیات نظامی خود تعیین کرد: تخریب نوار غزه و حذف کامل جنبش حماس. نتانیاهو اعلام کرد که هر عضو حماس باید خود را "مرده" بداند. هرتزی هالیوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، هم اعلام کرد که بساط حماس را "بر می‌چیند".

با وجود تمام خشونت‌های بی‌سابقه اسرائیل علیه غیرنظامیان غزه، افکار عمومی اسرائیل بر این باور است که دولتشان اعتبار خود را از دست داده و این اعتبار را باز نخواهد یافت و ده‌ها هزار گلوله تانک، جت‌های جنگنده، موشک و قایق‌های توپ‌دار هم «درخشش پیروزیِ» به‌دست‌آمده توسط مقاومت را خاموش نخواهد کرد

بر اساس گزارشی که مرکز مطالعات الجزیره منتشر کرده است، افزایش سطح خشونت اسرائیل در نوار غزه به خودی خود یک هدف در این جنگ است و این مسأله از همان روزهای نخست جنگ نیز مشهود بوده است. اسرائیل جنگی بی امان علیه غیرنظامیان بی‌دفاع در نوار غزه به راه انداخته و آب و برق و همه وسایل معیشتی آنان را قطع کرده و خواستار آواره شدن نیمی از جمعیت این منطقه از مناطق سکونت خود شده است. تعداد قربانیان این جنگ به حدود 2200 شهید، هزاران مجروح و صدها هزار آواره رسیده است.

تلاشی کور برای جبران آبروی از دست رفته

با وجود تمام این خشونت‌های بی‌سابقه، افکار عمومی اسرائیل بر این باور است که دولتشان اعتبار خود را از دست داده و این اعتبار را باز نخواهد یافت و ده‌ها هزار گلوله تانک، جت‌های جنگنده، موشک و قایق‌های توپ‌دار هم «درخشش پیروزیِ» به‌دست‌آمده توسط مقاومت را خاموش نخواهد کرد.

در اولین دقایق نبرد، تالی گوتلیف، نماینده کنست از حزب حاکم لیکود، در توییتی نوشت: "غزه را له کنید، آن را با خاک یکسان کنید و به آن ضربه بزنید" او در ادامه از اصطلاح "بازگرداندن عزت به اسرائیل" استفاده کرد. این عبارت بیان کننده حقایق مختلفی است.

بر این اساس و در تلاش برای محو "بی‌عزتی اسرائیل"، نتانیاهو یک دولت اضطراری تشکیل داد و وزیر دفاع از احضار بیش از ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره برای جنگ در نوار غزه خبر داد. دولت اسرائیل تشکیل جلسه داد و «کابینه» سیاسی و امنیتی که متشکل از ۱۱ وزیر بود، برای تصمیم گیری در مورد آغاز جنگ یا عملیات نظامی بزرگ شکل گرفت.

1000039340

نبرد از فاصله صفر/ جنگ زمینی در غزه آغاز می‌شود؟

تهاجم زمینی به نوار غزه خطر بزرگی را برای ارتش اسرائیل به همراه دارد، زیرا باید در محله‌های مسکونی وارد نبرد خانه به خانه شود. این اتفاق خطرات زیادی را برای غیرنظامیان به همراه دارد.

به عنوان مثال، در تجاوز اسرائیل به غزه در سال 2014، تیپ های پیاده نظام اسرائیل در محله شجاعیه بر اثر مین های ضد تانک، تک تیراندازها و کمین های مقاومت متحمل خسارات سنگین شدند و ده ها غیرنظامی فلسطینی هم شهید شدند.

بنابراین، آمادگی گردان‌های القسام و گروه‌های مقاومت دیگر، برای حمله اسرائیل، مأموریت ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی را پیچیده کرده و آن را به یک اقدام تقریباً غیرممکن تبدیل می‌کند.

برخلاف حضور هزاران رزمنده آموزش‌دیده در گردان‌های القسام و مقاومت که دارای قابلیت های عالی رزمی بوده و تمایل زیادی به شهادت دارند، به گفته یوسی یوشوا، تحلیلگر نظامی روزنامه یدیعوت آحارونوت، پیاده نظام اسرائیلی که در عملیات احتمالی شرکت خواهند کرد بسیار ضعیف تر از نیروهای نخبه و زرهی برتر اسرائیلی هستند که در غلاف غزه (منطقه مخصوص دفاعی اطراف غزه) حضور داشتند و در عملیات طوفان الاقصی شکست خوردند.

جنگ زمینی به نیروهای مقاومت - به رهبری گردان های القسام - اجازه می‌دهد تا ابتکار عمل را در دست بگیرند، زیرا حمله زمینی منجر به جنگ از فاصله صفر می شود و امکان مانور و محاصره دشمن از پشت و حمله به آن از طریق تونل ها را فراهم می کند.

بحران گروگان‌ها

علاوه بر موارد فوق، مساله اسرای اسرائیلی در غزه نیز  هست که این جنگ را متفاوت از جنگ های قبلی می کند. سرنوشت این گروگان ها گره مهمی در محاسبات عملیات نظامی زمینی اسرائیل است. بار شالوم، تحلیلگر نظامی اسرائیلی، معتقد است که نجات این تعداد افراد بازداشت شده ممکن است فراتر از توان نیروهای کماندو اسرائیل باشد.

از سوی دیگر، افکار عمومی اسرائیل برای سرنوشت بازداشت شدگان اهمیت زیادی قائل است و این مسأله کار جنگ را سخت می کند، مگر اینکه اشغالگران اسرائیلی قصد داشته باشند «پروتکل هانیبال» را فعال کرده و اسرای اسرائیلی را در ازای بازگرداندن اعتبار اسرائیل، قربانی کنند.

با توجه به این موارد، به نظر می رسد هدف نهایی اسرائیل از جنگ با غزه یک ماموریت غیرممکن باشد. 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 29
  • مهدی
    19

    کشتن کودکان و زن‌و مردم عادی محکوم است اسراییل نخواهد توانست حمای را ریشه کن کند چون کودکان کشته شده فلسطینی تنه تنومند مقاومت و انتقام را. قوی تر خواهد کرد. باید جنگ سریعا تمام شود این‌چرخه باز تولید خشونت است و بیشترین اسیب را اسراییلی ها که رفاه و اسایش را درک کردند خواهند چشید مردم مظلوم فلسطین به عذاب و درد ناشی از ظلم عادت کردند .

  • م
    30

    چ ارتشی چ توپ و تانکی بالای چندین تن موشک ریخته رو سر زن و بچه کدوم قدرت زرشک و ابش و بکش بمکه مثل این میمونه ۱۰ نفر با قمه بریزن سر ی پسر بچه بعد چهار تا کفتار فرانسه و المان و انگلیس و کانادا هم صبح تا شب تبلیغات کنند قدرت اونکه موشک داشته باشی نزنی یه بیمارستان دشمن و با خاک یکسان کنی

    نظرات شما -
    • 5

      این حماس لعنتی چرا میان زن و بچه مردم قایم می شه و از مناطق مسکونی موشک پرت می کنه؟!!!! چرا این یهودیهای و مسلمانهای افراطی انقدر چندشند؟!!!!

    • ناشناس
      31

      از این احمقهای که منفی میدن دلسرد نشو صهیونیستها بزدل تر از آن هستند که با نیروهای مقاومت رودر رو بجنگند دلیلشم اینه که بر سر غیر نظامیان از آسمان بمب می‌ریزند . دنیا نظاره گر این جنایاته و قضاوت می‌کنه تهدیدهای تو خالی ارتش صهیونیستی جنگ روانی بیش نیست اینها دنیا رو می‌خوان مقاومت آخرت را فرقشون اینه

    • ناشناس
      20

      این رژیم غاصب نه فلسطینی ها و نه هیچ انسانی رو غیر از یهود بشر نمیدونند.
      طبق اعتقادات اونها ما ها در پوست انسان هستیم وگرنه انسان نیستیم.
      از این حرفم ویدئوهای مستند در اینترنت هست. بگردید پیدا میکنید.
      یاحق

  • ناشناس
    3

    اسراییل دشمن تراشی فلسطین مظلوم نمایی

  • ناشناس
    5

    This is the result of cowardly Hamas guerrillas hiding behind innocent women and children

    نظرات شما -
    • 7

      Where was Israel 100 years ago
      What are you doing in Palestine now
      Go back to your country

    • 18

      ۱۰۰ سال پیش اسرائیل کجا بود؟
      الان در فلسطین چه میکنید؟
      به سرزمین خودتان برگردید

    • ناشناس
      0

      ادمک کمی تاریخ بخوان: صد سال پیش فلسطین هم نبود امارات هم نبود و ... اینها تحت کشور عثمانی و انگلستان و .... بودند. تاریخ دورتر هم از دعوای جالوت و طالوت بگیر تا حالا بر سر این سرزمین که هم ساکن عرب فلسطینی هم یهودی و هم مسیحی جنگهایی بوده.

    • ناشناس
      16

      جواب به ناشناس ۱۲:۴۴:۲۳
      واقعا نمیفهمی یا ...
      100 سال پیش دولت عثمانی بود اما مردم که همین مردم بودند.
      اسرائیلی ها از نقاط مختلف دنیا اومدند و فلسطین رو اشغال کردند.
      مثل این میمونه که چون حکومت شاه عوض شده مردم ایران باید کشورشون رو ترک کنند!!!!

    • 15

      امارات نبود ولی ساکنانش بودند اسراییل عبارت است از مهاجرین یهودی قیاس مع الفارق می‌کنی ساکنان اصلی فلسطین مسلمین هستند آمریکا هم ساکنین اصلی دارد که بدست مهاجرین از میان برداشته شدند برای همینه که از اسراییل دفاع می‌کنه اما تجربه آمریکا در فلسطین تکرار نخواهد شد حتی اگر قرن‌ها طول بکشه

    • ناشناس
      3

      گیرم درست گفتی مالک اصلی آن منطقه فلسطینی‌ها
      هستند پس به ما چه ربطی دارد کشور ایران خودش‌در
      گرانی و تورم و بیکاری و غیره گیر کرده‌

    • ناشناس
      0

      ناشناس 12:15
      اصلا می دانی بعد تشکیل دولت اسراییل فلسطینیهای در خانه هایشان ماندند و 20 در صد ساکنان فعلی اسراییل را تشکیل می دهند و عربهای اسراییلی نامیده می شوند و در ارتش و همه جا هم هستند.

  • جعفری
    3

    چرا کسانی که دم از فلسطین و مقاومت می زدند الان کاری نمی کنند چرا جنگ راه انداختید حالا فقط شعار می دهید

    نظرات شما -
    • 16

      اونم به وقتش.
      اسرائیل نزدیک به 9 میلیون نفر جمعیت داره.
      نمیشه یه شبه فلسطین رو ازشون پس گرفت.
      باید دنبال خونه باشند. گناه دارند :)

  • ناشناس
    4

    حمله زمینی به وقتش انجام می‌شود و با توجه به اینکه مساحت کم است و اسرائیل تجهیزات پیشرفته در اختیار دارد سریع به نتیجه می‌رسد . آقایان فکر میکنند جنگ را میتوان مثل اقتصاد با گفتار درمانی ادامه داد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      13

      تنها نتیجه ای که می‌رسد کشتن بیگناهان و خراب کردن خانه ها بر سر ساکنانش است و شماها که از اسرائیل دفاع میکنید با همانها محشور خواهید شد شاید اسرائیل بتواند غزه را اشغال کند اما وجدان بیدار انسانهای آزاده را هرگز

  • علی@
    1

    برای کشورهای با حکومت و حاکمانی عقلانی و منطقی که منافع ملی اولویت حکومتشان است ابرو ریزی در عدم شناسایی و جلوگیری از یک حمله به مقاصد غیر نظامی هیچ اهمیتی ندارد موضوعی که شما رسانه های ایران به عنوان تنها دستاورد این اقدام نابخردانه از ان تجلیل میکنید الان هم حملات و برنامه ریزی اسراییل غاصب جهت حفظ ابرو نیست جهت نابودی کل حماس است که دیگر وجود خارجی نداشته باشد که بخواهد حملاتی دیگر ترتیب دهد . در حقیقت این حمله به زن و کودک ها مجوزی بدست اسراییل داد که یکبار و برای همیشه حماس را ازمنطقه پاک کند و دیگر نگرانی نداشته باشد . و ارمان نابودی اسراییل تبدیل به نابودی حماس دارد میشود . چیز بدی ننوشتم عین واقعیت است امیدوارنم سانسور نکنید .

  • ناشناس
    0

    جنگ ،بازی سیاست مداران است و هزینه ی آن را مردم عادی پرداخت میکنند.

  • ناشناس
    1

    مگه ندیدی چندروز پیش مسولین مشت گره کرده یکصدا گفتن مرگ بر اسراییل مرگ بر امریکا دیگه از این استوارتر محکمتر شوخی نیست اینست اقتدار

  • ناشناس
    7

    جنگ‌ زمینی به نفع حماس است چون اسراییل تلفات زیادی خواهد داد و و پیروزی با حماس خواهد بود عین این است که دارد وارد میدان مین می شود .

  • ناشناس
    5

    خون بیگناهان ومردم بی پناه غزه ؛ ستمگران تاریخ را به ورطه نابودی می کشاند.

  • ناشناس
    0

    مرگ بر اسراییل الان جنگ را کی شروع کرد و حمله کرد هر کس خربزه خورد پای لرزش باید بنشیند در ضمن چرا رهبران اسراییل رفتن قطر و مردم خودشان زیر بار گلوله و بمب هستند و اونها در هتل قطر عشق و حال دارند و در ضمن چرا مصر به همکیشان خود راه نمی دهد مگر شما نیز مثل اسراییلیها یهودی نیستید شما که به ما که هردو اسرایبلی و یهودی هستیم کمک نمی کنید توقع دارید که مسلمانان که میخواهند ما را نابود کنند یاری کنند . عجب غلطی کردیم حمله کردیم به کمپ شادی و رقص مسلمانان و زن و بچه ها شون را صلاخی کردیم .

  • ناشناس
    0

    عکی فتوشاپه موج انفجار منو که عکسو می بینم گرفنت چه برسه به بچه

  • عادل
    0

    چرا این میخورند میکن پیروز شدیم میزنند باز هم میگن پیروز شدیم اول خبر میگه غرور آفرین ها حمله کردن اسراییل دخلش در امده پایین خبر حماس مظلوم نابود شده نسل کشی شده واقعا کدامش شده پیروز یا شکست

  • ابوالفضل
    0

    یه چند تا عکس از اون همه زن ها و بچه های کشته شده توسط حماس میذاشتید البته اگر به عنوان یک رسانه که باید بی طرف باشه، بی طرف هستید

  • ک.ق
    0

    این همه زن و بچه از هر دو طرف کشته شده و یا زخمی شدن بخاطر چی ؟؟ آیا از مردم ساکن غزه که محمود عباس و قبول دارند چون اعتقاد به داشتن دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل داره حماس پرسید که جنگ کنیم یا صلح. در مجمع سازمان ملل بقدر جایگاه فلسطین امده بود پایین که کمتر کشوری برای شنیدن حرفای نتانیاهو نشسته بودن و لی با این حمله همه چی عوض شد. بازی را حماس و فلسطینیها بد باختن پس لطفا از این تفسیرهای ابکی ننویسین.

  • ناشناس
    2

    این نبرد به لحاظ نظامی کاملا به نفع حماس است و موجب پیروزی حماس خواهد شد و تلفات اسراییل خیلی زیاد خواهد شد . اسراییل دارد وارد میدان مین می شود به زودی خواهید دید .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها