المانیتور گزارش داد:

استفاده اسرائیل از طوفان الاقصی برای حمله زمینی به نوار غزه

سایت خبری – تحلیلی المانیتور در گزارشی درباره تاثیر طوفان الاقصی بر وضعیت سیاسی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل می نویسد: اسراییل در بررسی گام های بعدی خود با یک دو راهی روبه رو است.

استفاده اسرائیل از طوفان الاقصی برای حمله زمینی به نوار غزه

دستور فرماندهی ارتش اسرائیل در اواخر روز پنجشنبه به حدود 1.1 میلیون فلسطینی ساکن شمال غزه مبنی بر ترک خانه های خود و نقل مکان به جنوب غزه، نشان می دهد که تصمیمی برای انتقال نیروهای زمینی اسرائیلی به غزه گرفته شده است.

این تهاجم زمینی ریسک بسیار بالایی دارد، چرا که ممکن است حماس مناطقی را که پیش بینی می کند محل ورود و عبور نیروهای اسرائیلی هستند بمب گذاری کرده باشد. این تهاجم زمینی حتی می تواند جان اسرای اسرائیلی و خارجی در اختیار حماس را به خطر بیندازد. همین خطر در بمباران بی وقفه غزه نیز وجود دارد چرا که ممکن است گروگان ها در یکی از مکان هایی باشند که مورد حمله اسرائیل قرار می گیرند.

المانیتور در بخش دیگری از این گزارش می نویسد که یکی از  معضلات کنونی اسرائیل حاشیه هایی است که برای نتانیاهو ایجاد شده و با سه چالش کاهش محبوبیت، کاهش سلامت و محاکمه جنایی مواجه است که همه اینها وابسته به ائتلاف افراطی از احزاب ناسیونالیست و نژادپرست است که عملا دولت ناکارآمدی از او ساخته است.  بزرگی چالش پیش روی اسرائیل، نتانیاهو را مجبور کرده است که ملاحظات سیاسی محدود را کنار بگذارد و کابینه جنگی را با مشارکت دو تن از رقبای سیاسی خود، بنی گانتز و گادی آیزنکوت، روسای سابق ارتش و رهبران حزب اتحادیه  تشکیل دهد. علاوه بر تجارب نظامی ترکیبی این دو ژنرال، گسترش دولت برای حضور چهره‌های برجسته مخالف به مشروعیت نتانیاهو کمک می‌کند.

با این همه، یک منبع ارشد سیاسی اسرائیلی گفت: «اما اگر نتانیاهو فکر می‌کند که ما عروسک دست او هستیم یا می تواند در موقع نیاز ما را مقصر اشتباهات جا زده و سرزنش کند اشتباه می کند.»

شین بت و اطلاعات ارتش اسرائیل که هر دو به طرز شگفت انگیزی در شناسایی و جلوگیری از حمله حماس ناکام ماندند، با پذیرش اجتناب ناپذیری حمله زمینی در غزه، اکنون به دنبال شناسایی تله های بالقوه ای هستند که احتمالا حماس برای حمله به نیروهای اسرائیلی تنظیم کرده است. آنها، از جمله، بر اطلاعات به دست آمده از برخی نیروهای حماس که پس از طوفان الاقصی بازداشت شدند، تکیه می کنند.

یک منبع ارشد نظامی سابق به المانیتور گفت: «در یک وضعیت ایده آل، ما می‌توانیم حداقل چند هفته برای این عملیات صبر کنیم تا بفهمیم چه چیزی در انتظارمان است و یک طرح مناسب را آماده کنیم. اما ما در وضعیت ایده آلی نیستیم. دنیا از ما حمایت قاطع می کند و آمریکایی ها از اتفاقی که افتاده ناراحت و شوکه شده اند. با این حال تصاویر وحشتناک از غزه ممکن است به سرعت جریان را تغییر دهد. ما یک پنجره فرصت کم سابقه داریم که به زودی بسته می شود و نباید آن را از دست بدهیم.»

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • متفاوت
    0

    احتمال این هم هست که ازناکجایی یک بمب اتم برسراین منطقه فرودبیاید تا برای مدتها همه اهالی این منطقه چه اسرائیل وچه فلسطین بشینندسرجاشون.

  • ناشناس
    0

    درود بر اسرائیل.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها