درگیری دوباره در مسجدالاقصی؛ ارتش اسرائیل غزه را بمباران کرد

درگیری میان نیروهای امنیتی اسرائیل و فلسطینی‌ها در مسجدالاقصی در شرق بیت‌ المقدس روز پنج‌شنبه ۲۱ آوریل از سر گرفته شد.

درگیری دوباره در مسجدالاقصی؛ ارتش اسرائیل غزه را بمباران کرد

پلیس اسرائیل اعلام کرد که نیروهایش پس از آن وارد مسجدالاقصی شدند که فلسطینی‌های حاضر در این محل با پرتاب سنگ و بطری‌های آتش‌زا به سوی نیروهای امنیتی باعث ناآرامی شدند.

ساعاتی پیش از این درگیری، نیروی هوایی اسرائیل در پاسخ به دومین حمله موشکی از غزه به جنوب اسرائیل، باریکه غزه را بمباران کرد.

به گزارش رسانه‌های محلی اسرائیل، جنگنده‌های ارتش این کشور حملات هوایی خود را در مرکز نوار غزه انجام داده‌اند. ارتش اسرائیل هم اعلام کرد که محل شبه‌نظامیان فلسطینی را هدف قرار داده است.

فلسطینی‌ها، پلیس اسرائیل را به خشونت بیش از حد در مسجدالاقصی متهم می‌کنند. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی متعلق به فلسطینی‌ها نشان می‌دهد که نیروهای اسرائیلی به فلسطینی‌های غیرمسلح از جمله زنان هم حمله کرده‌اند. یک مقام فلسطینی به آسوشیتدپرس گفت که نیروهای پلیس اسرائیل از گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرده‌اند.

پلیس اسرائیل نیز فلسطینی‌ها را متهم می‌کند که به خشونت دامن می‌زنند. پلیس اسرائیل برای اثبات ادعای خود، تصاویری را منتشر می‌کند که در آن‌ها جوانان فلسطینی‌ به سمت نیروهای امنیتی سنگ و مواد آتش‌زا پرتاب می‌کنند.

به گفته مسئولان هلال احمر فلسطینی‌ها در این درگیری‌ها ۲۰ نفر زخمی شدند که حال یک نفر از آنها وخیم است.

رسانه‌های اسرائیلی هم خبر داده‌اند که درگیری‌هایی در برخی از شهرهای اسرائیل که جمعیت عربی- اسرائیلی دارند هم پس از یک سال آرامش رخ داده است که به بازداشت ده‌ها عرب تبعه اسرائیل انجامیده است.

همچنین برخی خبرها حکایت از آن دارند که پلیس اسرائیل روز پنج‌شنبه به صدها یهودی اجازه داده است که برای برگزاری یک مراسم دینی خود وارد محوطه مسجد الاقصی شوند.

روز چهارشنبه هم ملی‌گرایان افراطی با برگزاری راهپیمایی پرچم به سمت مناطق ‌فلسطینی‌نشین در بیت‌المقدس رفتند که از سوی فلسطینی‌ها به عنوان اقدامی تحریک‌آمیز قلمداد می‌شود.

تنش میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در هفته‌ گذشته و به دنبال یک سری حملات مرگبار در داخل اسرائیل و به دنبال آن عملیات نظامی در کرانه باختری افزایش یافته است که در نتیجه آن تا کنون چندین فلسطینی و اسرائیلی کشته و ده‌ها فلسطینی هم زخمی شده‌اند.

ارتش اسرائیل هم‌زمان با گسترش درگیری‌ها در بیت‌المقدس اعلام کرد که ورود فلسطینی‌های کرانه باختری به اسرائیل از روز پنج‌شنبه تا شنبه که با روزهای پایانی عید پسح یهودیان مقارن شده، ممنوع است.

برخی از ناظران بین‌المللی بر این نظرند که گسترش خشونت‌های پی در پی در بیت‌ المقدس و شلیک موشک‌ها از هر دو سو به شکل «نگران‌کننده‌ای» به روزهای پیش از جنگ ۱۱ روزه در سال گذشته شبیه شده است، جنگی که باعث شد تا دامنه خشونت‌ها به شهرهای مختلط یهودی-عربی هم سرایت کرد.

از همین رو وزرای خارجه اتحادیه عرب روز پنج‌شنبه با برگزاری نشست اضطراری، با تحریک‌آمیز دانستن اقدام‌های اسرائیل از طرفین خواستند آرامش خود را حفظ کنند. هیاتی از وزارت خارجه آمریکا هم با سفر به منطقه خاورمیانه در تلاش است تا آرامش را به این مناطق برگرداند.

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    لعنت بر فلسطین پیروز باد اسرائیل.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟