خبرفوری بررسی می‌کند

سیمای خاورمیانه بعد از جنگ بزرگ/ پیروزی یا شکست اسرائیل چه تاثیری بر منطقه خواهد داشت؟/ احتمال ورود به دوران صلح مسلح

ممکن است بعد از عملیات طوفان الاقصی اسرائیل وارد دوران صلح مسلح خود شود، به این معنا که صلح با غزه را ادامه دهد اما قوای خود را جمع کند و تا زمان روی کار آمدن یک رئیس جمهور تندرو در آمریکا صبر کند و بعد، مجددا وارد جنگ بزرگ با غزه شود.

سیمای خاورمیانه بعد از جنگ بزرگ/ پیروزی یا شکست اسرائیل چه تاثیری بر منطقه خواهد داشت؟/ احتمال ورود به دوران صلح مسلح

به گزارش خبر فوری، عظمت و گستره عملیات طوفان الاقصی نشان داد که دیگر خاورمیانه به وضعیت پیش از جنگ باز نمی گردد. وسعت جنگ کنونی تمام مرزها و قیود را از بین برده است. دو طرف با تمام قوا می جنگند و تعداد کشته ها نیز بسیار بالا است. هم ترس رژیم صهیونیستی و هم ترس حماس ریخته و دیوار نامرئی نگرانی که مانع از تخریب بیشتر می شد، از بین رفته است.

رژیم صهیونیستی چند ده سال پس از جنگ یوم کیپور بار دیگر شرایط تماما جنگی اعلام کرده است. نتانیاهو اعلام کرده که قصد ورود به خاک غزه را دارد و حزب الله نیز اعلام کرده که اگر اسرائیل وارد خاک غزه شود، با تمام قوا به مرزهای رژیم صهیونیستی حمله می کند. از آن سو، ترکیه و مصر و چند کشور دیگر مسلمان نسبت به آواره کردن ساکنان غزه هشدار داده اند و جبهه مقاومت عراق نیز اعلام کرده اگر آمریکا وارد جنگ شود، ساکت ننشسته و نیروهای خود را راهی غزه خواهند کرد.

تحلیلگران معتقدند این شرایط مانع از پیشروی اسرائیل در خاک فلسطین می شود چرا که تل آویو از واکنش تند کشورهای همسایه می ترسد (اینجا بخوانید) اما این هم بعید است که اسرائیل جنگ را به این زودی ها متوقف کند چرا که می داند انفعالش منجر به افزایش شجاعت نیروهای مقاومت و افزایش عملیات های آنان در شهرک های رژیم صهیونیستی خواهد شد.

هنوز مشخص نیست سرنوشت جنگ اخیر اسرائیل و حماس چه می شود اما قطعا روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای اطراف و به خصوص فلسطین تغییر خواهد کرد. این رفتار بسته به سرنوشت جنگ متفاوت خواهد بود. در زیر مروری بر چند وضعیت احتمالی خاورمیانه بعد از جنگ، با محوریت رژیم صهیونیستی و روابطش با کشورها و قوای منطقه خواهیم داشت:

الف. افول قدرت تل آویو:

اگر اسرائیل نتواند حماس را شکست دهد، رسما وارد دوران افولش خواهد شد و این مسیری سخت برای تل آویو خواهد بود. احتمالا گروه های مقاومت عملیات بیشتری را در اسرائیل انجام خواهند داد. احتمال شکل گیری انتفاضه جدید بالا خواهد رفت. هژمونی اسرائیل کم خواهد شد، کشورهای عربی خلیج فارس روابط خود را با اسرائیل قطع خواهند کرد و احتمالا افول اقتصادی و مهاجرت معکوس هم شدت بگیرد. در این شرایط می توان اسرائیل را رژیمی رو به سقوط نامیده و مبداء این سقوط را هم عملیات طوفان الاقصی نامید.

ب. دوران صلح مسلح:

به شرایط اروپا از سال ۱۸۷۰ تا ۱۹۱۴ دوران صلح مسلح می گویند. در این دوران کشورهایی که در سال ۱۹۱۴ با هم درگیر شده و جنگ جهانی اول را به وجود آوردند، در ظاهر در صلح بودند اما در واقع، آماده جنگ می شدند. ممکن است بعد از عملیات طوفان الاقصی اسرائیل وارد دوران صلح مسلح خود شود، به این معنا که صلح با غزه را ادامه دهد اما قوای خود را جمع کند و تا زمان روی کار آمدن یک رئیس جمهور تندرو در آمریکا صبر کند و بعد، مجددا وارد جنگ بزرگ با غزه شود.

ج. دوران خشونت متداوم:

پیروزی نسبی اسرائیل در جنگ به معنی تداوم سیاست خشونت آمیز این رژیم با غزه و حتی کرانه باختری خواهد بود. احتمالا دولت نتانیاهو بیش از پیش به سمت راست های افراطی برود، نفوذ گروه های نظامی‌ و موساد بیشتر می شود، شهرک نشینان اسرائیلی مسلح خواهند شد و احتمالا سیاست رژیم صهیونیستی نسبت به گروه های مقاومت نیز تندتر خواهد شد. همچنین، روابط تل آویو با کشورهای مسلمان اطراف فلسطین مانند مصر و اردن بدتر شده و به خصوص با لبنان و سوریه وارد حالت نیمه جنگی خواهد شد.

آنچه مشخص است این است که هر کدام از حالات فوق الذکر رخ دهند باز در روابط خارجی اسرائیل با کشورهای خاورمیانه تغییر ایجاد خواهد شد. طرح عادی سازی روابط فعلا متوقف می شود، روابط قطر و ترکیه و مصر با اسرائیل بد می شود و روابط تل آویو با سوریه و لبنان و ایران هم خصمانه تر از همیشه خواهد گشت.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 60
  • ناشناس
    9

    عراق عرضه داشت مرزهای خودش را نگه میداشت که 20 سال پاتوق آمریکا بود

    نظرات شما -
    • 1

      کم کم پاتوق اشغالگران میشود.

  • همرزم هادی
    39

    برعکس این تصور یک معادله دیگر هم وجودداردوآن تمرکز جهان برای پایان این جنگ نابرابراست که خروجی آن برسمیت شناختن کشورمستقل فلسطین وکمک برای انتقال فلسطینیان مهاجربه کشورشان واستقراردیدبان بین اسرائیل وفلسطین میباشد.اوضاع درکل آرام میشود

    نظرات شما -
    • 1

      طبق پیشگویی های حلیهالمتقین ابتدا با انفجار اتمی سوریه را میگیرند سپس وارد عراق میشوند ولی در مرز عربستان هشتپلکو میشوند و با اشغال استانبول ،ورق برمیگردد .

  • ناشناس
    28

    یه سناریو دیگم هست امریکا و ناتو و اسرائیل غزه و کرانه باختری لبنان و سوریه رو با خاک یکسان کنن که این آرزوی قلبی ما ایرانیان هست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      52

      تو و بقیه غلط اضافی می کنید منتظر نابودی کامل اسرائیل باش .

    • ناشناس
      6

      خاک تو سرت کنم...

    • محسن
      4

      بیا پایین بچه!

    • شتردرخواب بیند...
      6

      جُک سال بود🤣🤣🤣🤣

    • 1

      طبق پیشگویی ها همینطور میشه ولی این راه به ترکستان است و عاقبت ندارد.

    • ناشناس
      0

      توبیجا کردی که از طرف ایرانی ها نظر میدی

  • ناشناس
    63

    سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می تواند در عرض چند ثانیه کل ناوگان دریایی و هوایی آمریکا را نابود کند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      خخخخخخ.
      چقدر گفتم از موتوری جنس نگیر. گوش نمیدیها

    • 1

      درسته با انفجار اتمی میشود ولی عاقبت ندارد و این راه به ترکستان است

  • فاطمه
    15

    شک نکنید اینبار اسرائیل غزه رو تصرف و به خاک خودش الصاق میکنه بقران خیال ما هم راحت می کنه ۴۵ساله دهن ملت رو با این شعارها سرویس کردید

    نظرات شما -
    • 10

      ساقیتو عوض کن.
      به همین خیال باش.

    • 0

      خوب که چی؟بعدش سوریه وبعدش عراق که چی ؟یعنی عربستان و ترکیه بی خیال میشن؟

  • ناشناس
    13

    از سلاخی و سرهای بریده نوزادان اسرائیلی (40 نوزاد) توسط حماس نیز خبر بنویسید.

    نظرات شما -
    • رحیم آب منگل
      36

      اگر درست بود الان عکسهاش کل دنیا را برداشته بود

    • ناشناس
      6

      جناب رحیم آب منگل
      ارتش اسرائیل خبرنگاران را برای تهیه گزارش به محل این جنایت برده است و تصاویرش به سراسر جهان مخابره شده است منتها آنتن های صدا و سیما آنرا پس زدند.

    • 7

      اگه راست میگی به جون عزیزترین کست قسم بخور.

    • ناشناس
      5

      ایا مقام معظم رهبری به ان دست و بازو ها بوسه زدند ؟

    • 0

      واقعا حماقت شما جماعت غرب لیس تمامی نداره

  • ناشناس
    3

    جناب رییسی حالا که ملت سرگرم زد و خورد بر سر دعوای هابیل و قابیلند، بهترین فرصت برای افزایش چند باره قیمتها محصوصا بنزینه.

  • ناشناس
    4

    حرف مفت این تحلیل نمیشه بااروپا امریکااسراایل درافتاد جهان صلح میخاد بخوصوس ملت ایران حماس چیه جنگ طلب عراق اگرارضه داشت ازخودش دفامیکردنه التماس امریکا

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      از ارضه ت معلومه چقدر سواد داری

  • امیر
    33

    با توجه که نه ایران ونه حزب الله از حماس حمایت نکردند و حمایت نصف نیمه هم دردی دوا نمی کند حماس شکست خواهد خورد ورشکست حماس شکست ایران وحزب الله هست باید با تمام وجود از حماس حمایت شود و توجهی به دستور آمریکا نکرد

  • ناشناس
    5

    در هر حال خرج جنگ از جیب مردم پرداخت میشود

  • حسن
    3

    طبق برنامه پاکسازی ابدی حماس درمنطقه وحامیانش ترکیه قطر ایران که اسراییل ایران گفته میزند

  • ناشناس
    5

    فعلا که تاثیرش فقط بر ایران بوده دلار و خودرو گرون شده بورس ریزش کرده خرج فلسطین و لبنان را هم باید بدیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      خودتون انتخاب کردید اینطور زندگی کنید
      نگاه کن به صفحه مهرهای شناسنامه‌ات

  • فریدون
    10

    ایجاد اسراییل و حمایت غرب از این جریان با تفکرات آخر زمانی صهیونیزم صورت گرفته و جریان قدرت در غرب بنا به همین دلبل و البته مهار جهان اسلام بر ادامه ی وجود این رژیم پا فشاری می کنند. غربی دوست داشتند این امکان وجود می داشت تا بتوانند تا ابد مسلمانان در ضعف و تسلیم در برابر خواست آنها باقی بمانند. و یا راهی برای نابودی تمام ملت های اسلامی بیابند بدون آنکه به محیط زیست آسیبی وارد نشود. اما آنها گویی پیچیدگی نوع انسان و ظهور تحولات را فراموش کرده اند قرار نیست فلسطینی تا ابد با فلاخن بجنگد و یهودی اسلحه بدست باشد. امروز اسراییل با تکاوران زبده ای طرف است که می توان در رنکینگ شجاعترین جنگاوران امروز جهان آنها را قرار داد. چه کسی می تواند با وجود چنین افراد شجاعی که خاک خود را می خواهند مقابل باشد؟ و تا چه زمانی می توان امنیت را برای ادامه ی حیات صهیونیزم حفظ نمود. سران جهان در بی خردی عمیقی به سر می برند غیر ممکن است این جریان به عقب برگردد اصولا هیچ حرکتی به عقب باز نخواهد گشت و آینده صورت خود را از کنش ها و واکنش هایی که اراده های سخت آنها را پیگیری می کنند بدست می آورد. شما به 40 سال پیش و جریان های ضعیف آن دوران برگردید آیا حزب الله همان است یا یک نیروی قابل توجه و اثر گذار؟ این حرکت حتی بدون حمایت ایران هم به رشد خود ادامه خواهد داد و امنیت را از غاصبان ربوده است. اسراییل یک اشتباه تاریخی است و اگر مسیر خود را اصلاح نکند مابقی اعراب به جریان.مقاومت خواهند پیوست چرا که هر عربی در اعماق وجودش خفت تحقیر شدن توسط یهود را لمس می کند و این حس تحقیر در شرایط مساعد اسراییل را خواهد بلعید. اعراب مردمی هستند که اگر احساس قدرت کنند دشمن را از ببخ بر می کنند و این احساس توسط حزب الله و حماس به کالبد عرب تزریق شده است.

    نظرات شما -
    • 5

      بابا بخدا ما هم راضی هستیم فلسطین پیروز بشه ولی بد رکب خورد شماها که برای کشته شدن شیرینی و شربت پخش میکردید الان زمینه شهادت برای شما مهیا شده برید ما هم دعا می کنیم این روزی را حتما بدست بیارید.

    • ناشناس
      5

      یعنی جهان اسلام بخاطر یک مسجدی،این قدر ذلیل و بدبخت شده،مگه خدا در خود قرآن نفرموده که این مکان متعلق به یهودیان است،،در ثانی چه اشکالی دارد که تمامی بشر در این مکان عبادت کنند،یعنی سند ششدانگ آن به نام اعراب است،یک آدم عاقلی پیدا نمیشه که بابا جان بخاطر یک مسجدی ۸۰ سال جنگ نکنید و کشت و کشتار راه نندازید،عقل هم خوب چیزی است که هیچ کدام از دو طرف ندارند

    • 10

      آقای ناشناس دعوا سر مسجد نیست. وقتی اطلاع نداری حرف نزن.

    • 1

      خاورمیانه گلوگاه تجارت جهانی است و تسلط بر آن آرزوی هر روسی و چینی و انگلیسی بوده است.

  • ناشناس
    9

    آنچه بنظر می رسد بدلیل اختلافات داخلی در اسراییل و تظاهرات اسراییلی ها علیه رژیم راست افراطی نتانیاهو که یک سال است تداوم دارد باعث شده که خلل امنیتی در لایه های ارتش سازمان امنیت و...رخ دهد از طرفی در این مدت نیروهای مبارز هم در این چند ساله توانسته اند به هر طریق ممکن خود را سازماندهی کنند نبردهایی که با جنگ سوریه یمن لبنان و.....نیز توانسته به تعداد مبارزین در این مدت بیفزاید هم اکنون اسراییل از هر طرف در محاصره قرار گرفته و بهر حال این اتفاق بزرگ با و ورود نیروهای مبارز به خاک اسراییل و درز اطلاعات از خلأهای بوجود آمده مبارزین توانستند بزرگترین عملیات خود را علیه اسراییل پیاده کنند و بعد از هفتاد سال این بزرگترین عملیات علیه آنها بود شاید بتوان گفت ((کیان و موجودیت اسراییل در خطر جدی قرار گرفته ))) و بخاطر همین موضوع بزرگترین ناو آمریکا در با تجهیزات کامل آماده کمک به اسراییل هست در این بین قضیه جنگ اوکراین به فراموشی سپرده شده و یا سناریویی از پیش تعیین شده است کشورهایی نظیر ایران و....اگر چه رفتار آنها را زیر دره بین دارند و با فرمایشات رهبری ایران هیچگونه دخالتی در قضیه اسراییل نداشته و این مسیله یک جنگ خودجوش است که چظ بعلت ظلم هایی اسراییل غاصب هست

  • ناشناس
    5

    چقدر خوب خیال‌بافی میکنید. غزه ای دیگر وجود ندارد.

  • ناشناس
    1

    دیدن منطقه آرام است و کشور ها در صدد مراوده با اسراییل را دارند برنامه ریزی کزدن که یک جنگ در منطقه راه بیندازند تا باز جلوی صلح با اسراییل را بگیرند بد بخت جان انسانهای بی گناه

  • ناشناس
    6

    اون ۴۰ میلیونی که راهپیمایی اربعین می‌رفتن میگفتن حسین درس آزادی وکمک به مظلومین به ما داده الان برن ثابت کنن اگه ریا دروغ نمیگن خوب برید اگه واسه غذا نمیرید شهادت از این واجب‌تر الان خودتون به حسین ثابت کنید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      عزیز اینها اتفاقا بزدل ترین انسان هستند

    • نیما
      2

      شما اول ببین حق کدومه و ناحق کدوم بعد افاضات کن. میدونی چقدر از نیروهای داعش فلسطینی بودن ؟ راهپیمایان اربعین طرفدار حق هستن .

    • Ali
      0

      اونی که گفته اینا بزدل باباجون وقتی جنابعالی بغل مامانت خوابیده بودی اینا داشتند با انواع گروهک های تروریستی می جنگیدند
      اونی هم که گفت که داعش نیروی فلسطینی داشت اینکه چیز عجیبی نیست ایرانم داشت
      بعدشم غزه در محاصره هست امکان ورود نیستش یه ذره مطالعه و تحقیقم چیزی بدی نیست

  • ناشناس
    27

    بدبخت صهیونیست ها
    ازترسشون دیگه نامی از ایران نمیاورند

    نظرات شما -
    • ملت
      2

      معلومه کی ترسید و امروز گفتمان نبودیم.لعنت بر عمله های ظالم

  • ناشناس
    22

    جنگ پا اسرائیل نباید متوقف بیشه جرا ؟ این همه جنایت خرابی غزه مردم غزه شهید شدن ؟ بعد اسرائیل میکه بیا اشتی کنی؟ نه خیر جنگ باید ادامه بدن تا بیروزی حاصل بشود ؟واسرائیل وجود ندارد واین وقت صلح بایدار میشود ✌✌✌✌✌

    نظرات شما -
    • ملت
      5

      کی اسرائیل تقاضای صلح کرده که ما خبر نداریم.جنستو از پارک نخر.توهم زدی .اسرائیل فعلا خاک غزه رو به توبره کشیده

  • ناشناس
    7

    به نظر من این جنگ یه هشداری هم باشه به آذربایجان علی اف و طالبان که در مرزهای ایران دردسر درست نکنن

  • مسعود
    3

    تحلیل عالی بود

  • ناشناس
    8

    اسرائیل جنایتکار و طرفدارانش به زودی نابود میشن
    فلسطین پیروز میشه

  • ناشناس
    8

    هر مسلمانی اگر زرهای ایمان وغیره داشته باشد باید برای کمک به غزه ونابودی اسر اییل تلاش کند.خمینی کبیر فرمود اسرائیل باید از بین برود.

  • 13

    خداوند منافقینی که از قوم کودک کش اسرائیل حمایت می‌کنند وبه دروغ کودک کشی را به حماس نسبت میدهند لعنت ابدی کند واینها را در قیامت با جانیان اسرائیل محشور کند

    نظرات شما -
    • ملت
      1

      خدا تو ارباب دختر کش و بچه کور کن و ظالمت.رو لعنت کنه.حداقل اونها از دو قوم مخالفن اما اربابت هموطنان خودش رو کشت.بدبخت روزگار

  • ناشناس
    2

    در این میان برنده واقعی آمریکا هست که با فروش اسلحه هایش جنگ خوبی راه انداخته

  • ناشناس
    2

    لعنت بر هر چی آدم کش و باعث و بانی جنگ ..

  • ناشناس
    1

    جنگ شرو میشود با سیاست مدارن و فروش اصلحه تاجران ونبرد فقیران وپایان میشود با نظر سیاست مداران وپر جیب شدن تاجران ورفتن خانواده های فقیر به مزار

  • ایرانی
    2

    پیروزی اسرائیل

    نظرات شما -
    • ایران اسلامی
      3

      صهیونیست نیست نیست نیست نیست نیست نیست نیست نیست نیست ن ن ن ی ی ی س س س ت ت ت ...

    • Ali
      0

      ان‌شاءالله با اونا محشور بشی در قیامت

  • ناشناس
    1

    عراق در خطره ولی ترکیه و عربستان گول جنگ زرگری را نمی خورند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها