بخش عربی ایندیپندنت:

ایران، انگیزه اصلی تحرکات اخیر دولت بایدن در قبال منطقه نبوده است

ایران، انگیزه اصلی و محرک اقدامات اخیر دولت بایدن در قبال منطقه و مسائل آن نبوده است زیرا رفتار ایران در آب های خلیج فارس از زمان روی کار آمدن دولت بایدن تغییری نکرده است.

ایران، انگیزه اصلی تحرکات اخیر دولت بایدن در قبال منطقه نبوده است

 ایندیپندنت در مطلبی با اشاره به اعزام نیروهای نظامی آمریکا به منطقه خلیج فارس که شامل بیش از سه هزار نیرو می شود، نوشت: اهتمام اخیر آمریکا به منطقه خاورمیانه شاید به دلایل متعددی از جمله نزدیک شدن موعد نهایی پایان تحریم های سازمان ملل علیه ایران در ارتباط با توافق هسته ای ۲۰۱۵ میلادی در اکتبر آینده  باشد که هنوز به هیچ توافقی نرسیده اند و شاید هم هدف از آنها نشان دادن نوعی قاطعیت و بازدارندگی در مقابل ایران باشد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، «هدی رئوف» با اشاره به این موضوع در بخش عربی ایندیپندنت نوشته است: آمریکا دو مسیر را در منطقه دنبال کرده است: مسیر اول، تقویت نیروهای نظامی در منطقه خلیج (فارس) به هدف بازندارندگی ایران و مسیردوم  نیز با برخی از تفاهماتی در ارتباط است که با عربستان چه در خصوص حل بحران سودان و چه در ارتباط با سفرهای دیپلمات های آمریکایی به ریاض رخ داده است.

وی افزود: دیپلماسی آمریکا در قبال ریاض پس از یک دوره رکود منجر به استقلال تصمیم گیری های سیاسی عربستان به دور از خواسته های واشنگتن، پیروی از سیاست های نفتی مستقل و رسیدگی به منابع تهدیدهای امنیتی با اتکا به خود شد و اخیرا پیامدهای سیاست خارجی عربستان باعث شده است که واشنگتن در نقش خود در خاورمیانه بازنگری کند و اصرار این کشور را برای جلوگیری از تحرکات پکن جهت نشان دادن خود به عنوان میانجیگر دیپلماتیک و حامی امنیتی منطقه به جای واشنگتن به دنبال داشته است به این معنا که می توان گفت که سیاست خارجی اخیر عربستان که شرکای بین المللی خود را گسترش داد و برای برطرف کردن منابع تهدیدهای خود از جمله سازش با ایران روی پای خود ایستاد، واشنگتن را به بازنگری در قطع ارتباط خود با منطقه واداشت.

بنابراین می توان گفت که تدابیر اخیر آمریکا در خصوص تقویت حضور نظامی در خلیج(فارس) و سفرهای دپلماتیک رفت و برگشت به سراسر منطقه همه و همه به انگیزه نقش اخیر عربستان چه در سطح منطقه و چه در سطح جهان صورت گرفته است.

نویسنده در پایان آورده است: ایران، انگیزه اصلی و محرک اقدامات اخیر دولت بایدن در قبال منطقه و مسائل آن نبوده است زیرا رفتار ایران در آب های خلیج(فارس) از زمان روی کار آمدن دولت بایدن تغییری نکرده است. به عبارتی دیگر، آمریکا خواهان ارتباط دوباره با کشورهای خلیج(فارس)، بازگرداندن نقش دیپلماتیک و امنیتی خود و تقویت شراکت های دوباره با این کشورها است و در نتیجه تحرکات اخیر این کشور به هدف اطمینان بخشی و شراکت با کشورهای خلیج(فارس) و ارسال این پیام است که ما خلائی را برای رقبای استراتژیک خود در منطقه رها نخواهیم کرد. به این معنا که دولت بایدن به دنبال تقویت شراکت خود با عربستان و گسترش آن با توجه به نقش مهمی است که ریاض در سراسر منطقه و جهان ایفا می کند.

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    برا ماهیگیری بوده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها