پایگاه NPR آمریکا بررسی کرد

بررسی ماجرای آزادی زندانیان آمریکایی حاضر در ایران/ توافق بزرگی در راه است؟ / نگرانی‌ها از لغو توافقات همچنان وجود دارد

انتظار می رود آزادی پنج آمریکایی از ایران هفته ها طول بکشد و آزادی آنها هنوز قطعی نیست. تنش مداوم بین غرب و ایران می‌تواند هر لحظه آسیب خود را وارد کرده و هرگونه توافق و معامله ای را از مسیر و ریل خود خارج کند.

بررسی ماجرای آزادی زندانیان آمریکایی حاضر در ایران/ توافق بزرگی در راه است؟ / نگرانی‌ها از لغو توافقات همچنان وجود دارد

به گزارش خبر فوری، تعامل زندانیان با آمریکا و نیز آزادی پول‌های بلوکه شده کشور در کره جنوبی باعث واکنش های متفاوت رسانه ها و دولتمردان ایرانی و آمریکایی شده است. پایگاه رادیو ملی عمومی (NPR) آمریکا در گزارشی به این‌ موضوع پرداخته که در زیر، خلاصه ای از آن را بیان می کنیم:

پشت پردۀ آزادی زندانیان آمریکایی در ایران

چهار شهروند آمریکایی که در ایران نگهداری می شدند به حبس خانگی منتقل شدند. این بخشی از توافق چند مرحله ای ایران و آمریکا است. این انتقال اوایل پنجشنبه انجام شد و توسط جرد جنسر، وکیل مدافع خانواده سیامک نمازی، زندانی تبعه آمریکا، اعلام گردید. برادر نمازی با صدور بیانیه ای نسبت به آزادی نهایی این زندانیان از زندان ابراز امیدواری کرد. 

وکیل زندانیان آمریکایی حاضر در ایران گفته سه نفر از آمریکایی های زندانی، در حال خروج از زندان دیده شده اند و گمان می رود نفر چهارم نیز در حال ترک زندان و انتقال به مکانی تحت مراقبت است. این مساله مورد تایید مقامات آمریکایی نیز قرار گرفته است.

در بیانیۀ وکیل زندانیان آمده است که به این چهار نفر گفته شده که به هتلی منتقل و در آنجا تحت مراقبت خواهند بود. پنجمین آمریکایی - که هنوز نامش فاش نشده است - قبلاً در حبس خانگی نگهداری می شد و قرار است طبق بخشی از توافق جدید ایران و آمریکا، آزاد شود.

توافق موقت ایران و آمریکا بر سر چیست؟

مدت کوتاهی پس از این انتقال، خبرگزاری رسمی ایران گزارش داد که آزادی این پنج آمریکایی در ازای آزادی پنج ایرانی بازداشت شده در ایالات متحده و همچنین دسترسی تهران به پول های مسدود شده خود در کره جنوبی انجام می شود. 

منابع آگاه از توافق موقت ایران و آمریکا می گویند حساب های بلوکه شده ایران در کره جنوبی حاوی 6 میلیارد دلار درآمد نفتی است که در بحبوحه تحریم های اقتصادی علیه ایران، در بانک های سئول مسدود شده است. این پول که حاصل فروش نفت ایران است، با آغاز کمپین فشار حداکثری و تحریم شدید نفتی ایران، بلوکه شد.

یک جرقه، انفجار می آفریند/ نگرانی همچنان وجود دارد

انتظار می رود آزادی پنج آمریکایی از ایران هفته ها طول بکشد و آزادی آنها هنوز قطعی نیست. تنش مداوم بین غرب و ایران - از جمله توقیف گاه به گاه کشتی ها در خلیج فارس - می‌تواند هر لحظه آسیب خود را وارد کرده و هرگونه توافق و معامله ای را از مسیر و ریل خود خارج کند. 

کدام زندانیان آزاد می شوند؟

سیامک نمازی، ۵۱ ساله در سال ۲۰۱۵ در یک سفر کاری به ایران بازداشت شد. او در ماه ژانویه، طی نامه‌ای دستگیری خود را به گوش مقامات آمریکایی رساند و از آنان، درخواست کمک کرد. همچنین، عماد شرقی و مراد طاهباز در سال ۲۰۱۸ در ایران دستگیر شدند. فرد دیگری که قرار است آزاد شود هنوز مجهول الهویه است و آمریکایی ها به طور رسمی نام او را اعلام نکرده اند.

این نخستین باری نیست که زندانیان غربی در ایران آزاد می شوند. ایران در بهار سال جاری، چهار اروپایی را آزاد کرد و در ازای آن، یک دیپلمات ایرانی که در بلژیک دستگیر شده بود، آزاد گردید.

منتقدان چه می گویند؟

توافق در مورد آزادی زندانیان هم در آمریکا و هم در ایران بحث برانگیز بوده و خواهد بود. به جز مخالفان ایرانی، منتقدان آمریکایی احتمالاً خواهند گفت که پول پرداختی توسط دولت آمریکا در ازای آزادی زندانیان، نوعی باج به ایران است. اما حامیان توافق با ایران تاکید دارند که این پول نه باج، بلکه وجهی قانونی است که ایران از درآمدهای نفتی خود حاصل کرده و بعد از تحریم ها در کشورهای خارجی بلوکه شده بود.

مروری بر تبادل زندانیان ایران و آمریکا

ایالات متحده و ایران در گذشته نیز مبادلۀ زندانی داشته اند. در دولت اوباما و ترامپ این تبادل زندانی انجام شد. در آغاز انعقاد برجام و توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی در سال 2016، ایران جیسون رضائیان، خبرنگار واشنگتن پست و چهار آمریکایی دیگر را آزاد کرد. ایالات متحده  نیز 7 ایرانی را آزاد و اعلامیه قرمز اینترپل را در مورد 14 نفر دیگر لغو کرد.

در دسامبر 2019، دولت ترامپ یک دانشمند ایرانی به نام مسعود سلیمانی را که متهم به نقض تحریم های تجاری بود، آزاد کرد. در مقابل، ایران ژیو وانگ، دانشجوی فارغ التحصیل دانشگاه پرینستون که در ایران سکونت داشت و به جاسوسی متهم شده بود، آزاد نمود.

در سال 2020، ایالات متحده یک دانشمند ایرانی را که در زندان بود، تقریباً در همان روزی که ایران، مایکل وایت، کهنه سرباز تفنگدار دریایی را رها کرد، آزاد نمود.

توافق موقت به احیاء برجام می‌ انجامد؟

مشخص نیست که این توافق موقت و آزادی زندانیان در احیاء مذاکرات هسته ای تاثیر دارد خیر. توافق هسته ای نه میان ایران و آمریکا بلکه میان ایران و ایالات متحده، آلمان، روسیه، چین، فرانسه و انگلستان است. به همین دلیل، مسائل مهم دیگری در رابطه با توافق ایران و غرب وجود دارد. با این حال، در این مدت اقداماتی صورت گرفته که مثبت تلقی می شود. تحریم‌های ایران کاهش یافته است. در مقابل، ایران از شدت غنی سازی اورانیوم خود کم کرده است. توافق فعلی در مورد آزادی زندانیان و تبادل آنان نیز می تواند زمینه ساز مذاکرات بعدی و گام های مثبت تلقی شود، هر چند هنوز هیچ چیز مشخص نیست و مسائل مبهم و نگران کنندۀ زیادی وجود دارد. 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 27
  • ناشناس
    3

    اگه اینا به فکر مردم بودن هرچی اونا میگفتن قبول میکردن که فشار از رو مردم برداشته شه ولی میگن نهههه اونا میخوان سوار ما شن الان سوار نیستن یعنی؟هر چقدر این تحریما بیشتر بمونه نشون میده دولت به فکر مردم نیست و صرفا به منافع دولت فکر میکنه همه هم اینو میدونن بابا به جان مادرم ترک خوردن مردم زیر فشار اقتصادی نون ماست و ... که همه تو ایران تولید میشه با قیمت دلار بالا میره اینو همه میدونن بس کنید مردم تا یه جای میتونن تحمل کنن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      9

      سالی چند میلیارد دلار واردات غله و خوراک دام داریم اونوقت میگویید نان و ماست در ایران تولید میشود.

    • ناشناس
      0

      شک نکن جنگ در راه است.قبلا هم در اسفند آمریکایی ها گفتند ما باید اتباع خود را از زندان نجات دهیم و عربستان هم برای عدم لطمه با ایران به صلح برسد بعد به ایران حمله خواهد شد.نگو نگفتی دلار بالای ۱۵۰ هزار در راه است.

    • ناشناس
      3

      داداش این دولت هم با شرق و هم با کشورهای همسایه رابطه خوب و دوستانه بر قرار کرده
      هم برجام و مسائل مربوط به اونو دنبال می کنه
      تا حالا هم به جاهای خوبی رسیده یکیش همین ۶ میلیون دلار
      مثل دولت قبل نیست که نگاهش فقط به غرب بود و همه چیزو به برجام و بقیه ی معاهده های بین المللی گره زده بود
      مثلا می گفت تا اف ای تی اف امضا نشه واکسن کرونا به ما نمی دن
      این دولت بدون امضا هر چی واکسن نیاز بود وارد کرد
      یا بیشترین تجارت ما با چین بود و ما ماه‌ها سفیر تو چین نداشتیم
      یا اون خانم ابتکار با امضای معاهده ی پاریس مانع ساخت و استفاده ی نیروگاه‌های حرارتی تو کشور شد
      و اثراتش قطعی گسترده ی برق تو کشور شد
      ولی الان روز به روز داره این نیروگاه‌ها تو کشور ساخته و به بهره برداری می رسه

  • سیاوش سلطان
    8

    بهترین کار ، روب سیاسی چون سیاسیون غرب و شرق است ...👇
    آنگاه که دشمنان تو را در دام انداختند ، بازی را عوض کن ...
    روسبه و اروپا از قدرت نظامی و هسته ای ایران بیشتر در هراس هستند ، پس باید با آمریکا بست در حین حفظ استقلال ، تا رسوا شود هر که در او غش باشد و اقتدار و استقلال حفظ و بازی گردان عوض شود ...
    روسیه و اروپا هیزم کشان اختلاف ایران و آمریکا ...
    میان دو کس جنگ چون آتش است
    سخن چین بدبخت ، هیزم کش است

    نظرات شما -
    • شاهماهی
      1

      کاسبان تحریم و آتش افروزان داخلی را از قلم انداختید !!!!!!

  • سلام
    4

    این در تخصص من نیست به من مربوط نیس اما سوال من این هست فرقی هم به حال امثال من میکنه با جاسوس بازی میشه نان سنگک و تخم مرخ غرید اجاره خونه نداریم رهن خونه نداریم ماشین نداریم موتور نداریم رهن خونه نداریم خدا جوووون بسه دیگه من شدم خسته دیگه نزار بپوسیم خدا جون ای جون

  • ناشناس
    4

    انشاالله که تحریمهالغوخواهندشد.

  • 🐜
    7

    این تیتر فقط برای دل خوشی کاسبان تحریم ها علیه ملت ایران است آشتی کردند تمام شد دلال ها وصرافی ها و کاسبان تحریم ها پوست همتون مث موز کنده شده الکی دست و پا می‌زنید

  • ناشناس
    1

    اینجا اگر نظرتو ثبت نکنن یعنی داری درست میگی :))))

  • ناشناس
    2

    دهها دلیل محکم و متقن و منطقی و علمی و اصولی وجود دا د که عادی شدن روابط ایران و امریکا صددرصد بدون شک هم بسود توسعه ایران است هم بسود آرمان‌های انقلاب چون دشمنی هزینه بردار است و سودی هم ندارد سیاست مانند نرخ طلا لحظه ای است

    نظرات شما -
    • خودم
      1

      برای مردم سود داره اما واقعا برای اون یکی سود ندارن بخاطر همینم هست راه نمیاد

  • ترک
    2

    رسم ایرانیان در زمان قدیم این بود پادشاهی که می مرد یک هفته هرج مرج به راه می انداختند تا مردم قدر پادشاه جدید وقانون را بدانند اینها هم می‌خواهند همان سیاست موذی را بر علیه مردم پیاده کنند

  • مصطفی
    1

    چه زندانی آمریکایی ای؟! افراد امریکایی هم که در ایران زندانی هستند که تهشون و رگ و خونشون ایرانیه. اصالتشون ایرانیه ولی حالا رفتند تابعیت امریکا گرفتند. کار امریکا خیلی درسته که میخواد بابت این افراد که اصالتا و با اسم و رسم ایرانی هستند ولی تابعه امریکا هستند میخواد اینهمه هزینه کنه

  • ناشناس
    0

    اگر پوتین و اردوغان خبیث در این مذاکره نباشند قطعا توافق حاصل می شود

    نظرات شما -
    • کقظ فندغی
      0

      جالبه همیشه از چن کشور زندانی گرفته میشه
      آمریکا انگلیس فرانسه
      برخی موارد استرالیا و سوئد و بلژیک
      مثلن جاسوس از برزیل و چین و کلمبیا و کوبا و آفریقا نداریم که وارد کشور بشن !؟
      بعد اینها وارد کشور بشن که چی بشه
      وقتی همه چی رو میشه ایمیل و واتساپ و ... کرد !!!؟؟
      منم مقظ فندغی

  • ناشناس
    1

    مواظب برادران باشید هوس موشک پرانی نفرمایند .

  • راحیل
    1

    آقای محسن رضایی بدرستی اقتصاد ایران را میدانست که گفت آمریکایی ها را گروگان بگیریم و برای آزادی آنها پول دریافت کنیم اما این جراع بزرگ اقتصاد باید نمی دانست که پولهای بلوکه شده خودمان را دریافت میکنیم و تازه حق چطور خرج کردنش هم نداریم

  • ناشناس
    10

    دمت گرم ابراهیم بت روابط را بدون باج دادن شکستی کاسبان تحریم بای بای

    نظرات شما -
    • چی میگی؟
      0

      دارن صدهزار جور باح نیدن تا بتونن پول و ثروت مردم رو برگردونن
      مگه امریکا ذا ه از جیبش هزینه میکنه؟
      پول خودمونه
      شما هنوز فرق گدایی رو با باج ندادن نمیدونید؟

  • ایرانی گرفتار
    1

    تنها چیزی که یقین دارم توافق محرمانه هست و ایران از آمریکا درخواست محرمانه بودن چند بند از توافق کرد چون برای عوام فریبی و دروغ گفتن مشکل ایجاد می‌کند

  • ناشناس
    1

    همه دستگیر شدگان ایرانی اند !!!!!!!!!
    چقدر آمریکایی ها به زندگی و آزادی اتباعشون اهمیت قائلند !!!! برای چند ایرانی که تابعیت آمریکایی دارند!!!!!!!

    نظرات شما -
    • مصطفی
      1

      منم بالا دقیقا همینو گفتم و نظرم همینه. امریکا برای ایرانی هایی که فقط تبعه امریکا هستند اینقدر هزینه میکنه. فقط کافیه تابعیت امریکا داشته باشی.

    • ناشناس
      3

      اگر مردان سرزمین من اینقدر نادان و ساده لوح هستند پس از زنانش نباید انتظار داشت.....

  • ناشناس
    0

    این مملکت یکی مثل کوروش کبیر میخاد تمام مفت خورها را قلع قمع کنه بس.

  • ممد
    0

    امان ازعوامفریبی

  • ناشناس
    4

    ایشالا شاهدتوافق بین دو کشور خواهیم بود،

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها