تاگس اشپیگل بررسی کرد؛

مسابقه تسلیحاتی در خلیج فارس؛ آیا درگیری بین ایران و آمریکا در حال افزایش است؟

تاگس اشپیگل نوشت: پهپادها و موشک های جدید از یک سو و جت های جنگنده، کشتی های جنگی و سربازان جدید از سوی دیگر؛ ایران و آمریکا خود را در خلیج فارس مسلح می کنند. هر دو کشور مدعی "نقش نگهبان" در این آبراه مهم بوده و یکدیگر را به تجاوز متهم می کنند.

مسابقه تسلیحاتی در خلیج فارس؛ آیا درگیری بین ایران و آمریکا در حال افزایش است؟

این رسانه آلمانی چنین نوشت: به گزارش رسانه های دولتی ایران، یگان های نیروی دریایی سپاه پاسداران پهپادها و صدها موشک با برد تا هزار کیلومتر دریافت کرده اند. این واکنش ایران به تقویت نیروهای آمریکایی است: واشنگتن اخیرا یک ناوشکن دیگر را به منطقه خلیج [فارس] فرستاد و اکنون در حال تقویت حضور خود با هواپیما، کشتی و تفنگداران دریایی است. علاوه بر این، پنتاگون می خواهد سربازان مسلح آمریکایی را در کشتی های تجاری در خلیج فارس مستقر نموده تا از حملات ایران جلوگیری کند.

ایران به نوبه خود می خواهد آمریکا را از منطقه بیرون کند. ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارتش ایران از آمریکایی ها پرسید: «شما واقعا اینجا چه می خواهید؟ به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی، سخنگوی دولت ایران گفت که کشورهای حاشیه خلیج فارس می توانند امنیت کشتیرانی خود را تامین کنند. ایران همچنین آمریکا را به «دزدی دریایی» متهم می‌کند، زیرا مقامات آمریکایی بارها نفتکش‌های ایرانی را که طبق دیدگاه آمریکا تحریم‌های غرب را با حمل نفت نقض می کنند، توقیف کرده‌اند.

آمریکا و کشورهای عربی گزارش می دهند که ایران به طور فزاینده ای به نفتکش ها و سایر کشتی ها در خلیج [فارس] حمله می کند. بر اساس اطلاعات آمریکا، حدود 20 کشتی تجاری بین المللی از سال 2021 تاکنون توسط ارتش ایران مورد آزار، حمله یا مصادره قرار گرفته اند.

اکنون سپاه پاسداران ایران مانورهایی را در نزدیکی جزیره ابوموسی در نزدیکی تنگه هرمز انجام داده است. ابوموسی تحت کنترل ایران است اما امارات نیز مدعی مالکیت آن است. ایران همچنین با کویت و عربستان سعودی بر سر بهره برداری از یک میدان گازی در کف دریا اختلاف دارد. این در حالی است که ایرانیان و اعراب پس از مدت ها دشمنی، دوباره در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند.  

قدرت نمایی ایران تا حدی انگیزه داخلی دارد. همانطور که جورجیو کافایرو از شرکت مشاوره Gulf State Analytics در مقاله ای برای اندیشکده آمریکایی استیمسون نوشت، تندروهای ایرانی رئیسی را به دست کشیدن از منافع ایران در اختلاف با کشورهای عربی بر سر ادعاهای ارضی متهم می کنند. رئیسی با قدرت نمایی در خلیج [فارس] به منتقدان داخلی ایرانی خود سیگنال می فرستد. دولت جو بایدن نیز تحت فشار داخلی قرار دارد زیرا به دنبال توافق هسته‌ای جدید با ایران است. بایدن با تقویت نیروهای آمریکایی در اینجا می خواهد با اتهام ضعف مقابله کند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها