چرا ۱۰۰ نیروی گروه واگنر به سمت مرز لهستان حرکت کرده‌اند؟

ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست‌وزیر لهستان می‌گوید بیش از صد نیروی گروه واگنر به کریدور سووالکی در مرز لهستان و لیتوانی نزدیک شده‌اند و ممکن است با کمک به عبور مهاجران از مرز بلاروس به لهستان یا با جا زدن خود به عنوان مهاجر، لهستان را بی‌ثبات کنند.

چرا ۱۰۰ نیروی گروه واگنر به سمت مرز لهستان حرکت کرده‌اند؟

کارشناسان نظامی لهستان این تهدید را کم اهمیت می‌دانند و گفتند روسیه و بلاروس در درجه اول از واگنر به عنوان یک ابزار تبلیغاتی استفاده می‌کنند.

رئیس حزب اصلی اپوزیسیون دولت لهستان گفت دولت به دلیل ترس از شکست در انتخابات پاییز امسال از واگنر برای اهداف سیاسی استفاده می‌کند و یکی از مفسران یکی از رسانه‌های برجسته نیز گفت دولت لهستان ممکن است با هدف اعلام حکومت نظامی و لغو انتخابات پاییز به ترس‌ها دامن بزند.

وب سایت ویادوموسچی به نقل از ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست وزیر لهستان گفت بیش از صد سرباز از گروه واگنر به سمت کریدور سووالکی در نزدیکی مرز لهستان و لیتوانی، نزدیک به شهر گرودنو بلاروس حرکت کرده‌اند.

موراویه‌تسکی در یک کنفرانس خبری در گلیویس، در غرب لهستان گفت: «وضعیت بیش از پیش خطرناک می‌شود. به احتمال زیاد آنها [نیروهای واگنر] ملبس به لباس مرزبانان بلاروس خواهند شد و به مهاجران غیرقانونی کمک می‌کنند تا به خاک لهستان برسند و لهستان را بی‌ثبات کنند، اما ممکن است سعی کنند با تظاهر به این که مهاجران غیرقانونی هستند وارد لهستان شوند و این تهدیدهای بیشتری را به همراه دارد.»

مرکز مقاومت ملی که در اختیار دولت اوکراین است، در ۲۸ ژوئیه گزارش داد که ۱۰۰ نیروی واگنر وارد گرودنو شده‌اند تا برای بی‌ثبات کردن مرز لهستان و لیتوانی آماده شوند.

وب‌سایت پولست به نقل از یاروسلاو کاچینسکی، رئیس حزب حاکم قانون و عدالت گفت: «ما این تهدید را دست کم نمی‌گیریم.»

کارشناسان می‌گویند جای نگرانی نیست

خبرگزاری دولتی لهستان (پاپ) به نقل از فرمانده سابق نیروی زمینی، ژنرال والدمار اسکرزیپچاک، گفت که «لهستان هیچ نگرانی از حرکت مزدوران واگنر به سوی کریدور سووالکی ندارد».

او گفت: «این جنگ تبلیغاتی پوتین و لوکاشنکو است، آنها می‌خواهند ما را بترسانند. توصیه می‌کنم آرام باشید، اجازه ندهید تبلیغات آنها ما را تحریک کند.»

اسکرزیپچاک گفت که واگنر برای انجام هر کاری به تأیید پوتین و لوکاشنکو نیاز دارد و پوتین می‌دانست که حمله به مرزهای یک کشور ناتو به عنوان یک اقدام به تهاجم نظامی تعبیر می‌شود و در نتیجه ناتو را به جنگی می‌کشاند که پوتین می‌دانست روسیه در آن ناگزیر به شکست خواهد بود.»

به گفته او، بنابر این پوتین و لوکاشنکو از واگنر برای ایجاد وحشت در میان سیاستمداران و رسانه‌ها استفاده می‌کنند.

به گفته این ژنرال، گزارش مربوط به تحرکات واگنر، از سازمان اطلاعاتی اوکراین است. به همین ترتیب، ژنرال رومن پولکو، فرمانده سابق یگان نیروهای ویژه گرام نیز در تفسیری برای شبکه تلویزیونی عمومی تی‌وی‌پی اینفو گروه واگنر را کم اهمیت جلوه داد. او گفت که این مزدوران «گروهی از فوق نخبگان آموزش دیده در آموزشگاه‌های اطلاعاتی و اسپتسناز [واحدهای نظامی هدف ویژه] نیستند، بلکه راهزنان معمولی هستند.»

او تصدیق کرد که ماموران ویژه برای شناسایی و خرابکاری در پوشش مهاجران وارد اتحادیه اروپا می‌شوند اما جنگجویان واگنر قادر به انجام چنین عملیات پیچیده‌ای نیستند.

وب‌سایت ویادوموسچی به نقل از تحلیل‌گر ومعاون سابق سرویس ضد جاسوسی ارتش، ماسیج ماتیسیاک، گفت که خطر واگنر به عنوان یک ابزار تبلیغاتی بیشتر از یک نیروی نظامی است.

او گفت که عدم اطمینان از نحوه رفتار واگنر باعث شد مردم انواع «سناریوهای منفی» را تصور کنند که دقیقاً هدف تبلیغات لوکاشنکو است.

یکی از نمایندگان گارد مرزی لهستان، کنراد شوید، به وب‌سایت پولست گفت که از مرز لهستان به خوبی محافظت می‌شود. او گفت که بیش از ۵۰۰ افسر گارد مرزی، ۲۰۰۰ سرباز ارتش لهستان و ۵۰۰ پلیس ضد شورش امنیت مرز با بلاروس را تامین می‌کنند.

ابزار سیاسی لهستان؟

دونالد تاسک، رئیس حزب اپوزیسیون لهستانی «پلتفرم مدنی» در توییتی نوشت:« به نظر می‌رسد که حزب حاکم قانون و عدالت از ترس انتخابات به دنبال کمک واگنری‌ها است.»

شبکه تلویزیونی تی‌وی‌پی اینو از این توییت انتقاد کرد. این تلویزیون در گزارشی با عنوان «بازی‌های بدبینانه تاسک» گفت که رهبر مخالفان، امنیت لهستان را به سخره گرفته است.

این شبکه در مورد تحرکات واگنر گفت: «وضعیت بسیار خطرناک است.»

بارتوش ویلینسکی در ستونی برای روزنامه لیبرال گازتا ویبورچا، گفت که نخست‌وزیر به طور همزمان هم در مورد تهدید از جانب واگنر هشدار می‌دهد و هم آن را نادیده می‌گیرد.

نویسنده گفت که موراویسکی به جای اینکه اعلام کند یک کشور ۳۸ میلیونی از ۱۰۰ واگنری می‌ترسد، باید یک جلسه شورای امنیت تشکیل می‌داد و این موضوع را با اتحادیه اروپا در میان می‌گذاشت.

او افزود، در غیر این صورت، به نظر می‌رسد که واگنر را تهدیدی واقعی نمی‌بیند ولی ممکن است از آن به عنوان دستاویزی برای اعلام حکومت نظامی و لغو انتخابات پاییز استفاده کند.

منبع: بی بی سی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    به هر سمتی حرکت کنن پوتین به پایان سلام کن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها