سرگیجه بایدن در مورد ایران/ طرح c بایدن، چماق و هویجی که نه چماق است نه هویج/ ارسال موشک و رفع تحریم؛ آمریکا به دنبال چیست؟

منتقدان معتقدند بایدن و بلینکن در مورد ایران و کل خاورمیانه دچار نوعی سرگیجه شده اند. آنها هیچ تصور روشنی از آینده، مذاکرات، محدودیت های هسته ای و ... ندارند و به همین دلیل، نرمش و سخت گیری آنها نیز بی معنا و غیر سازنده است.

سرگیجه بایدن در مورد ایران/ طرح c بایدن، چماق و هویجی که نه چماق است نه هویج/ ارسال موشک و رفع تحریم؛ آمریکا به دنبال چیست؟

به گزارش خبر فوری، به نظر می رسد سیاست های دولت بایدن در رابطه با ایران هر روز بیش از گذشته پر تناقض و مبهم می شود. آمریکا از سویی به خاورمیانه و خلیج فارس سلاح می فرستد و از سوی دیگر، برخی تحریم های ضد ایرانی خود را تعلیق می کند. هدف بایدن و دولتش از پیگیری این سیاست چیست؟

سیاست چماق و هویچ از نوع بایدنی

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده روز گذشته در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «آیا معافیت ۱۲۰ روزه جدیدی برای عراق جهت پرداخت پول برق ایران صادر شده است؟»، پاسخ داد: ما معافیت پرداخت پول برق را برای بیستمین بار تمدید کردیم و دوباره به عراق اجازه دادیم تا هزینه واردات برق را به حساب‌های محدودشده ایران در بانک تجارت عراق واریز کند. تنها نکته متفاوت این مجوز این است که دامنه معافیت را برای اجازه انتقال وجه از حساب‌های محدودشده در عراق به حساب‌های محدودشده در بانک‌های ثالث منتخب نیز گسترش می‌دهد (اینجا بخوانید).

این نخستین بار است که آمریکا اجازه می‌دهد چنین پولی به حساب‌هایی در بانک‌هایی به جز بانک‌های عراق پرداخت شود و همین امر، باعث تعجب بسیاری از رسانه ها شده است.

از سوی دیگر، به گزارش رسانه های آمریکایی از جمله پولیتیکو، ارتش آمریکا اعلام کرده در بحبوحه افزایش تنش ها با ایران، تفنگداران دریایی و کشتی های جنگی بیشتری را به آب های خاورمیانه می فرستد. لوید آستین، وزیر دفاع، با اشاره به تلاش‌های اخیر ایران برای توقیف کشتی‌های آمریکایی در منطقه، دستور استقرار یک واحد اعزامی تفنگداران دریایی و یگان MEU به منطقه را صادر کرد. یک MEU معمولاً شامل حدود ۲ هزار تفنگدار دریایی است که با سه کشتی جنگی آبی - خاکی به محل ماموریت خود منتقل می شوند.

این اعلامیه چند روز پس از آن منتشر شد که پنتاگون جت های جنگنده F-35 و F-16 و همچنین ناوشکن USS Thomas Hudner را به آب‌های جنوبی اعزام کرد.

سرگیجه بایدن در رابطه با ایران

دو سیاست کاملا متناقض در دستور کار دولت جو بایدن قرار گرفته است. بایدن از یک سو سعی دارد با بازگذاشتن روزنه های تحریمی، درهای مذاکره را باز نگه داشته و مانع از افزایش غنی سازی ایران شود و از سوی دیگر، در تلاش است که با ارسال سلاح به منطقه، در دل ایران ترس انداخته و نشان دهد هنوز عزمی برای ترک خلیج فارس و دریای عمان ندارد.

بایدن با پیگیری سیاست "چماق و هویج" در تلاش است که هم از بحرانی شدن روابط ایران و آمریکا جلوگیری کند و هم فشارها را بر ایران حفظ کند. این سیاست که برخی از آن، با عنوان طرح c یاد می کنند (اینجا بخوانید)، راهی میانه است که نه به سیاست اوباما شباهت دارد و نه شبیه سیاست ترامپ است.

این سیاست از زمان روی کار آمدن بایدن و به خصوص از زمان تغییر دولت در ایران، پیش گرفته شده و تا کنون، جز ایجاد فضای تعلیق هیچ ثمره ای نداشته است (درباره فضای تعلیق اینجا بخوانید). سیاست یک بام و دو هوای دولت بایدن هم درهای مذاکرات هسته ای را بسته و هم مانع از برداشته شدن تحریم ها شده و اگرچه تلاش داشته جلوی بحران را بگیرد اما تقریبا همه را در آمریکا و بیرون آن ناراضی کرده است.

جمهوری خواهان سخت منتقد سیاست خارجه بایدن هستند و تلاش دارند با محکوم کردن بلینکن و تیم دیپلماسی بایدن، مانع از تداوم این سیاست شوند. منتقدان معتقدند سیاست بایدن نه سختگیرانه است و نه معتدل. این سیاست هیچ هدف مشخصی ندارد و فقط در تلاش است که چگونگی رابطه با ایران را به آینده موکول کند. منتقدان معتقدند بایدن و بلینکن در مورد ایران و کل خاورمیانه دچار نوعی سرگیجه شده اند. آنها هیچ تصور روشنی از آینده، مذاکرات، محدودیت های هسته ای و... ندارند و به همین دلیل، نرمش و سخت گیری آنها نیز بی معنا و غیر سازنده است.

لازم به ذکر است که بایدن با ادعای احیای برجام و بازگشت آمریکا به این توافق بین المللی روی کار آمد. با این حال، از سال ۲۰۲۰ تا کنون، واشنگتن هر روز بیشتر از دیروز از میز مذاکرات دور شده است. گفتگوهای مقامات ایران و غربی ها به نتیجه نرسیده و با تعلیق رابرت مالی، عملا درهای گفتگو برای مدت نامعلومی بسته شده اند.

به نظر می رسد هدف بایدن در شرایط فعلی، جلوگیری از بحرانی شدن اوضاع و نیز جلوگیری از افزایش درصد غنی سازی سانتریفیوژهای ایران است. بایدن سعی دارد فضای تعلیق را تداوم بخشد تا شاید با شروع دولت دومش بتواند تصمیمی عملی و جدی در رابطه با برجام و ایران بگیرد و سیاست آمریکا را در این رابطه مشخص و عینی سازد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 18
  • ناشناس
    5

    با احترام به ساحت نویسنده عزیز باید معروض شوم که انها میدانند چه میکنند ما نمیدانیم

  • عادل
    5

    آمریکا و مسولین. گگ اش نمی‌کزد این ملت ایران هست که نابود میشه اقتصاد نابود دین ایمان از دست رفته طلاق اعتیاد فساد همه وهم برای مردم است

  • ناشناس
    2

    ای کاش اینقدر دارین بایدن رو مسخره میگیرید یه ذره هم به این فکر میکردید که اگر بایدن کم عقل بود الان آمریکای چندصدمیلیونی با قدرت نظامی برتر جهان با اون اقتصاد قویش با اون عظمتش باید به دست بایدن تاکنون تضعیف میشد
    اینطوریا هم نیست که میگین
    برسین به داد مردم
    ما را چه به آمریکا

  • ناشناس
    1

    همه اتفاقاتی که امروز میفته ، از ۶ ماه قبل سازماندهی و هماهنگی شده ، کل خاورمیانه دست قدرت های پشت پرده است ، بایدن فقط یه شو مَن و مجری دستورات و سیاست ها است .
    گماشتن طالبان در افغانستان مثل اتفاق سال ۱۳۵۷ در ایران است .
    آمریکا حرف اول را می زند ، شعار دادن افرادی که برای سهمیه و امتیاز کارگر سیستم می شوند فقط در حد همان شعار است . با موبایل و فناوری آمریکا پیام مرگ بر آمریکا ارسال می کنند . انسان های خردمند می دانند دنیا توسط چه کسانی اداره می شود و گماشتگان و کارگران سیستم چه افراد یا سازمان هایی هستند .

    مرگ بر آمریکا فقط شعاره .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      10

      از موتوری جنس نگیر.

    • حسن
      2

      کاملا درسته ، فهمیدن و درک کردن نیاز به شعور داره
      .
      از موتوری جنس نمی گیره ، تو ساندیس ات رو بخور جیره خور .

    • ناشناس
      0

      سه تا سوال دارم ازت و ممنون میشم جواب بدی یا همفکرانت که اینجا هستن جواب بدن.
      سوال اول: از کجا فهمیدی از 6 ماه قبل سازماندهی شدن؟چرا از یک سال قبل نشدن یا مثلا 5 ماه و 20 روز قبل؟باسند حرف بزن.
      سوال دوم: شما که این قد علم سیاسیت بالا هست بگو هدف آمریکا از اینکه 7 تریلیون دلار تو خاور میانه خرج کرد و افغانستان و عراق رو اشغال کرد و بعد رفت چی بود؟ به چی رسید؟من میخوام تو بگی بدونم به چی رسیده.باسند و مدرک حرف بزن.
      سوال سوم: چرا پسر محمد رضا پهلوی میخواد برگرده به ایران؟ مگه انقلاب ایران کار آمریکا نبود؟ چرا دوباره از پسر شاه برای براندازی نظام حمایت میشه؟ و همه ی رسانه ها ی غربی باهاشن؟
      بعد از این سه تا سوال یک جواب هم برات دارم. این که میگی مرگ بر آمریکا فقط شعاره.من میگم نیست. دلیلمم اینه که تو معنی استقلال یک کشور رو نمی دونی. ایران یک کشور مستقل هست و آمریکا با استقلال نه تنها ایران بلکه همه ی کشور ها مشکل دارد.
      اما استقلال یعنی چی؟استقلال یعنی این که تصمیم گیری ها کلان یک کشور در خود کشور گرفته بشه از بیرون دیکته نشه. این که صنعت موشکی داشته باشیم یانه؟ هسته ای داشته باشیم یا نه؟ باید در خود کشور و توسط نظام حاکم بر کشور خودمون گرفته بشه. که همینطور هست. و مرگ بر آمریکای واقعی یعنی همین.
      البته ممکنه در برخی مناسبات سیاسی یا اقتصادی طرف مقابل دست بالاتر داشته باشه این به معنای نفی استقلال نیست. و اینکه میگی با فناوری آمریکایی میگن مرگ بر آمریکا یک حرف بچه گانه هست. الان اگر تو خیابون ها روی دیوار با اسپری ایرانی مینویسن مرگ برجمهوری اسلامی یعنی کار جمهوری اسلامیه؟
      من قصد نصیحت نداشتم چون میدونم فایده ای هم نداره ولی این جواب رو میخوام جلوی چشم بقیه قرار بگیره تا شاید یک انسان حقیقت طلب بدور از تعصب کمی تفکر کنه .

  • امیر
    1

    خیلی گیچ نزن بایدن. پشت پرده همه دستشون تو یک کاسه است نوع لباس فرق دارد سیاست یکی است به خرگوشه میگه بدو به روباه میگه بگیر

  • امیرعلی
    1

    در تامین حداقلی معیشت مردم عاجز موندید بعد میخوایید اسراییل و آمریکا رو به زانو دربیارید!!! بابا خیلی رو دارید

  • فرزاد
    1

    این اقا جنازش هم از وجود شما تاثیرگذارتره

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      پوست شیر به زنده کفتارمی ارزه

  • ناشناس
    7

    اگردعای امام خمینی رحمت اللہ علیہ نبودکہ طوفان طبس بہ دعایش آمدمعلوم نبودماالان زندہ باشیم وایران پیروزشد

    نظرات شما -
    • بخشایش بی اب
      1

      شماکه درجن وخرافات استادید برای این بی ابی هم یه فکری بکنید یاحیف است ازمغز مبارکتون استفاده بجابکنید

  • سلام
    4

    نه روسیه نه امریک نه انگلیس فابریک لعنت به سه مفسدین

  • فرشید
    1

    شما این تیتر و مقاله رو می نویسید بعد از مدتی همین رو نقض می کنید خنده داره حافظه تاریخی شما مثل ماهی می ماند

  • محمد رضا
    1

    سیاستمدار نیستم اما فکر می کنم آمریکا ما را در تله خودمان گرفتار کرده است . مدتی برای دنیا نقش بازی می کردیم که در ایران دو جناح است . یک جناح گرایش نسبی به غرب و جناح دیگر گرایش نسبی به شرق دارد . بعد از مدتی برای آمریکا آشکار شد که سیاست خارجی ایران در دست هیچ جناحی نیست لذا سیاستی را در پیش گرفتند که با رسانه های خود و کشورهای همسو ، بی تاثیر بودن نقش جناح ها در سیاست خارجی ایران را بر مردم کشورمان آشکار کنند . شاید قهر مردم با انتخابات ۱۴۰۰ ناشی از نقش رسانه های آنها بود . به دوستان گفته ام که در سال ۱۴۰۰ حتی اگر آقای تاج زاده هم تایید صلاحیت می شد ، آمار شرکت کنندگان در ۱۴۰۰ تفاوت زیادی نمی کرد . آمریکا ‌اکنون گام دوم خود را بر می دارد تا حکومت و مردم سردرگم باشند . به روایتی همه چیز فریز باشد . بنظرم گام سوم آمریکا به رفتار حکومت ایران بستگی دارد . اگر حکومت مردم را متمایل به مشارکت بیشتر کند و اتفاقی مشابه ۱۳۷۶ بیفتد ، چشم طمع آمریکا کور خواهد شد و گر نه گام سوم آمریکا شامل حمله نظامی محدود یا گسترده اجرایی خواهد شد ‌

  • ناشناس
    0

    دولت آمریکا جنایتکار به عنوان جنایت جنگی باید در دادگاه لاهه محاکمه و مجازات شود
    دولت آمریکا جنایتکار از سال 1400 تاکنون عامل اصلی جنگ اوکراین و روسیه بوده است.
    دولت آمریکا جنایتکار از سال 1400 تاکنون انواع سلاح های ممنوعه اوکراین را تامین می کند و همچنان نیز ادامه می دهد.

  • ناشناس
    0


    آمریکا جنایتکار هم همراه با چند کشور جنایتکار دیگر در سال 2014 ائتلاف بین‌المللی در عراق و سوریه به اسم مبارزه با تروریسم، القاعده و داعش تشکیل داده است ولی در حقیقت از تروریسم، القاعده، داعش، تکفیری ها و سایر گروه های تروریستی همه جانبه حمایت می کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها