وزیر سابق خارجه، جایگزین خاتمی می‌شود؟

ظریف؛ تئوریسین گوشه نشین یا رهبر جدید اصلاح طلبان/ شمشیر جواد به روی مسکو و طرفدارانش/ فعالیت های اخیر پدر برجام چه هدفی دارد؟

گروهی از اصلاح طلبان مشتاقند که ظریف را در قامت رقابت با اصولگرایان ببینند. این گروه از اصلاح طلبان غالبا از کسانی هستند که دیگر امیدی به بدنه اصلی اصلاح طلبی و به خصوص شخص محمد خاتمی نداشته و او و تفکراتش را تمام شده می دانند.

ظریف؛ تئوریسین گوشه نشین یا رهبر جدید اصلاح طلبان/ شمشیر جواد به روی مسکو و طرفدارانش/ فعالیت های اخیر پدر برجام چه هدفی دارد؟

به گزارش خبر فوری، فعالیت محمدجواد ظریف در روزهای اخیر بسیار زیاد شده است. او که مدتی را در سکوت می گذراند حالا بیش از گذشته در قالب یک تئوریسین و منتقد وارد گود شده و به سیاست خارجی دولت انتقاد می کند.

ظریف، از سکوت تا طوفان

ظریف سرگذشت پرفراز و نشیبی را در چند سال اخیر داشته است. او در سال 1392 وارد ساختمان وزارت امور خارجه شد و با انعقاد برجام به یک شخصیت محبوب تبدیل شد. با این حال، هر چه به سال های پایانی دولت روحانی نزدیک تر می شدیم از محبوبیت ظریف کمتر می شد. در سال 1400 و بعد از انتشار گفتگوی مفصل او با سعید لیلاز و حرفهای جنجالی او درباره تسلط میدان بر دیپلماسی، مرد اول وزارت امور خارجه آرام ارام کنار گذاشته شد و بعد از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی به کلی از صحنه سیاسی کشور حذف شد.

ظریف حدود دو سال را در سکوت نسبی به سر برد. در این مدت، مخالفان برجام شروع به تاختن به او کرده و حتی برخی نیز انگ جاسوسی به او زدند. با این حال، ظریف در بیشتر موارد سکوت پیشه کرد و ترجیح داد به فعالیتش در دانشگاه ادامه دهد.

با این حال، از بهار سال جدید، فعالیت های رسانه ای وزیر امور خارجه سابق ایران شدت گرفت. ظریف ابتدا در صفحه اینستاگرامش از فعالیت خود در 8 سال وزارتش دفاع کرد و مدعی شد در آن زمان، کشور را از یک بحران بزرگ نجات داده است (اینجا بخوانید). او در پست اینستاگرامی خود، این تلقی را که سازش پذیری، منفی و سازش ناپذیری، مثبت است، زیر سوال برد و با اشاره تاریخی به قرارداد ترکمانچای و تاکید بر این نکته که این قرارداد حاصل تندروی و سازش ناپذیری پیش از آن بود نوشت: برای پیشگیری از ترکمانچای‌ها باید «انتخاب کنیم» که آرزوهایمان را در چارچوب امکانات دنبال کنیم... ولی حتی در واژه‌هایمان هم توجه به امکانات را ناشایست می‌دانیم.

چرا «سازش‌کار» منفی‌، و «سازش‌ناپذیر» مثبت است؟

مگر سازش جز به معنی دستیابی به نقطه‌ی اشتراک و توازن برای حرکت به سوی آرمانهاست؟

مگر می‌توان از روش دیگری به آرمانها رسید؟

فعالیت ظریف پس از این پست جنجالی بیشتر و بیشتر شد. سخنرانی او در «خانه اندیشمندان علوم انسانی» بیش از پیش جنجالی شد و نام او را بیشتر از گذشته مطرح کرد.

ظریف و تئوری سیاسی اش؛ در جهان گذار باید با همه دوست و دشمن بود

ظریف در سخنرانی خود در خانه اندیشمندان علوم انسانی بر نظریه ورود جهان به عصر گذرا تاکید کرد (مشروح سخنرانی را اینجا بخوانید). او گفت در حال حاضر هیچ ابرقدرتی بر دنیا حاکم نیست و جهان در حال گذار به عصر جدیدی است. او تاکید کرد، در این جهان، هیچ متحد دائمی یا دشمن واقعی وجود ندارد و به همین دلیل، خوب و بد هم معنای خود را از دست داده است. در این جهان، تنها ائتلاف ها و دشمنی های موقتی وجود دارند که مبنای آنها هم منافع ملی است.

ظریف در ادامه نقدی بر سیاست خارجه دولت رئیسی کرد. دولت ابراهیم رئیسی معتقد است همچنان جهان تک قطبی به کار خود در جهان ادامه می دهد اما قطب فعلی دنیا از غرب به شرق انتقال یافته و ایران نیز به جای غرب باید به شرق متکی باشد. ظریف ضمن انتقاد به این دیدگاه تاکید کرد که دوستی دائمی با روسیه و چین و دشمنی دائمی با آمریکا آسیب زا است و ایران نه باید ضد روس باشد و نه ضد آمریکا و در عصر گذار، باید با همۀ این کشورها رابطه داشت و در عین حال، فاصله خود را هم از آنان حفظ کرد.

ظریف در سخنرانی مهم خود تاکید کرد که نگاه حاکم بر کشور همچنان نگاه جنگ سرد است و دولتمردان از روسیه توقع ایفای نقش شوروی را دارند در حالیکه نه روسیه جدید شوروی عصر جنگ سرد است و نه آمریکا ابرقدرت دهه اول هزاره جدید.

بسیاری در مورد آینده ظریف کنجکاوند. پدر برجام قصد بازگشت به سیاست را دارد؟ آیا او برای انتخابات ریاست جمهوری خیز برداشته؟ آیا او قصد ایجاد یک گفتمان یا حزب جدید در داخل نظام جمهوری اسلامی ایران دارد؟ یا صرفا تلاش دارد به لحاظ تئوریک نظریه غالب دستگاه دیپلماسی ایران را تغییر دهد؟

آنچه بیش از همه در سخنرانی ظریف برجسته شد، انتقاد از روسیه گرایی بود. ظریف با اشاره به خاطره ای از دوره انعقاد برجام و ماجرای تامین سوخت نیروگاه بوشهر توسط روسیه، گفت: «روس ها گفتند اجازه نمی دهیم ایران برای بوشهر سوخت تولید کند؛ تا روز آخر تلاش کردند که نشود.... ما خیال می کنیم که روسیه رفیق استراتژیک ماست، اما این استراتژیک با استراتژیکی که ما فکر می کنیم فرق می کند!» (اینجا ببینید).

این گفتگو زمانی برجسته شد که اکانت رسمی وزارت خارجه روسیه در اقدامی عجیب، از نام جعلی "خلیج عربی" برای "خلیج فارس" استفاده کرد و در حرکتی دیگر، با امضای بیانیه ‌ای از تلاش‌های امارات برای پس گرفتن جزایر سه‌ گانه تنب‌ کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی حمایت کرد (اینجا بخوانید). این  رفتار روسیه انتقادات فراوانی را در داخل به وجود آورد و بسیاری از رسانه ها از روس گرایی بیش از حد وزارت امور خارجه انتقاد کردند.

ظریف؛ تئوریسین گوشه نشین یا رهبر بعدی اصلاح طلبان؟

در این شرایط، بسیاری در مورد آینده ظریف کنجکاوند. پدر برجام قصد بازگشت به سیاست را دارد؟ آیا او برای انتخابات ریاست جمهوری خیز برداشته؟ آیا او قصد ایجاد یک گفتمان یا حزب جدید در داخل نظام جمهوری اسلامی ایران دارد؟ یا صرفا تلاش دارد به لحاظ تئوریک نظریه غالب دستگاه دیپلماسی ایران را تغییر دهد؟ درباره اینکه فعالیت ظریف تئوریک است یا جنبه عملی و سیاسی دارد نمی توان قضاوت کرد و زمان این مساله را روشن خواهد کرد. با این حال، بسیاری سخت در تلاش اند که ظریف را به سمت سیاست کشانده و او را وارد بازی انتخابات کنند (اینجا بخوانید).

IMG_20230720_003719_672

ظریف بارها گفته هیچ قصدی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ندارد اما گروهی از اصلاح طلبان مشتاقند که او را در قامت رقابت با اصولگرایان ببینند. این گروه از اصلاح طلبان غالبا از کسانی هستند که دیگر امیدی به بدنه اصلی اصلاح طلبی و به خصوص شخص محمد خاتمی نداشته و او و تفکراتش را تمام شده می دانند. آنها مدعی اند جبهه اصلاح طلبی از فکر نو خالی شده و به همین دلیل، دیگر هیچ جریان مردمی از اصلاح طلبان حمایت نمی کند و سبدهای رای احزاب اصلاح طلبی خالی خالی شده است. در این وضعیت، تنها محمد جواد ظریف است که فکری نو و سابقه ای روشن داشته و پتانسیل جذب گروه های مخالف حزب حاکم را دارد.

با این حال، آنچه واضح است این است که ظریف فقط در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجه صاحب رای و دیدگاه است و در سایر امور سکوت پیشه کرده است. به همین دلیل، قادر به ارائه یک نظریه عملی و فراگیر برای اقتصاد، فرهنگ و سیاست داخلی نیست. خود او هم چنین ادعایی ندارد و بارها گفته تخصص ریاست جمهوری را ندارد و تنها کاری که خوب بلد است، مذاکره و فعالیت دیپلماتیک است.

ظریف فردی زیرک و محتاط است. او به خوبی از نقص خود آگاه است و می داند نمی تواند با این گفتمان و آورده، رهبری اپوزیسیون حزب حاکم را بر عهده بگیرد. به همین دلیل، همیشه تاکید کرده که قصدی در ورود جدی به ساختار قدرت یا ریاست جمهوری ندارد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 39
  • ناشناس
    8

    به نظر حقیر دکتر محمدجواد ظریف در روابط پیچیده حکومت ایران در قامت بالفعل یک کاندیدای ریاست جمهوری نیست حتی در قامت بالفعل وزیر خارجه! در امور مختلف مملکتداری، کشور را با تئوری و نظریه پردازی نمی شود اداره کرد. در حکومت ایران جهت پیشبرد امور مختلف مملکتداری بیش از آنکه به تشکیلات منسجم قانونی نیاز باشد به روابط پشت پرده با کانونهای قدرت نیاز است!

    نظرات شما -
    • 9

      با بودن انواع رئیسی ها نیازی دیده نمی شود!

    • ناشناس
      0

      این جوونای امروز اصول گرایی رو کلا قبول ندارن
      اصلاح طلبم دیگه قبول ندارن
      یعنی اصول گرا و اصلاح طلب باید بدونن باهم تلفیق بشن

  • جلال عامری
    45

    اصلاحات بی پدر و مادر نیست امریکا و انگلیس پدر مادر اصلاحات اند...

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      پدر و مادر اصولگرایان هم روسیه و چینه والا مملکت تقسیم کردن بین خودشون

    • حسن
      5

      بله
      سوپاپ اطمینان برای قرق نشدن گاو شیرده

    • 0

      روسیه و چین کمونیست کثیف هم پدر و مادر اصولگراها هستند .

    • 0

      یا خدا . . . یعنی واقعا هنوز هستند کسانی که اصلاح طلب یا اصولگرا را قبول داشته باشند و تصور کنند آنها به سود مردم کار می کنند ؟ ؟ ؟ ! ! !

      لعنت بر هر دوتا شون .

  • انصاف
    6

    اینا همه‌شان از یک قماشن فقط شکل‌شان فرق می‌کنه ولی در باطن و پشت پرده یکی هستند مردم باید زیرک باشند فریب فیلم بازی کردن‌ها‌رو دیگه نخورند.هروقت فریب خوردن بیشتر تو بدبختی افتادند.

    نظرات شما -
    • حسن
      5

      گرگی در پوستین گوسپند
      یک بزک کننده واقعی

    • ناشناس
      0

      ساختار سیستم جوریه که در موقع نیاز هر گروه رو بخواد بهش قدرت میده وقتی نخواد جوری در چشم مردم منفور میکنه که انگار جزء خود سیستم نبودنبه روسای جمهور قبلی نگاه کنیداز هر دو طیف بودند ولی بعد چطور باهاشون برخورد شد!

  • ناشناس
    4

    اصلاح طلب و اصولگرا دیگه تمومه ماجرا

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      اصلاح طلب و اصول گرا بیشتر از چهل میلیون جمعیت ایرانو تشکیل می دن
      شما بی دین ها هم عددی نیستید که عرض اندام کنید

  • ناشناس
    30

    اتفاقاحل شدن تمام مسائل کشور به دیپلماسی گره خورده و تنها کسی هست که میتونه مردم را از این وضعیت بد اقتصادی فرهنگی اجتماعی نجات بده.به امید ریس جمهور بعدی دکتر ظریف.

  • ناشناس
    5

    هر چه جواد بگه حتما درسته -- جنتی تا ۱۱۰ سالگی در شورای رد صلاحیت ابقا شد( بخاطر خدمت که ایشان سیر نمی شوند و ملت هم حالشان بهم می خوره ) فاتحه انتخابات هم که خونده شد حد اقل حرف هاش بزنه

    نظرات شما -
    • 4

      تو این کشور ۴۴ ساله داره به طور منظم انتخابات برگزار میشه یه روز موافقای نظام رای میارن یه روز مخالفاش
      اگه قرار بود شورای نگهبان یک طرفه گزینش کنه هیچ وقت هاشمی خاتمی و روحانی نباید رئیس جمهور می شدن
      شما تو هر اداره و ارگانی می ری می بینی اکثرا ضد نظامن تا مدافع نظام
      یعنی در استخدام افرادم این نظام یک طرفه عمل نکرده

  • ناشناس
    13

    ساختار سیاسی نامطلوب فعلی دولت و وزرای دولت رییسی به گرد پای ظریف نخواهند رسید ، راه تعامل با دنیا را می‌دانست اگر تندرو ها،و کاسیان تحریم می‌گذاشتند ،،اینها بخاطراینکه شکست طیف مقابلشان را ببینند حاضر به فلاکت و بدبختی مردم شدند و هستند ،لابد نفت و گاز به جای غذا دستاوردی بود که بدنبالش بودید از این چه سودی خواهید برد

  • ناشناس
    15

    دکتر ظریف حقیقت را می گوید ،،ولی آقایان چنان غرق در مدیریت وپول هستند که اصلا حرفش را نمی شنوند ،فقط فکر ساکت کردن دکتر هستند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      9

      از جمله حقایقی که فرموده بودند این بود که در برجام به هیچ عنوان عبارت "تعلیق تحریم ها" نیامده و فقط و فقط حذف تحریم ها استفاده شده که البته بعد از 6 سال به این حقیقت تلخ و مسخره اعتراف کردند....البته کاسه کوزه را هم سر مشاوران شکاندند و حاضر نشدند به خاطر تمام اشتباهات و ساده لوحی ها معذرت خواهی کنند

  • خ
    5

    دولت و حکومت بشدت با روسیه رفیقه.و هر کسی برعلیه آن حرف بزنه،میشه آدم بده و مخالف دولت.و ممکنه محاکمه بشه

    نظرات شما -
    • 4

      از شاه سوال کردن چرا با اینگلیس مشکل داری گفت چون ما به خاطر منافع ملی با کشورهای دیگه روابط برقرار می کنیم
      جمهوری اسلامی هم به خاطر منافع ملی با روسیه و چین رابطه داره با ارباب کثیف شما آمریکا هم اگه از خر شیطون بیاد پایین رابطه بر قرار می کنه

  • ناشناس
    3

    خدا لعنت کنه هردو گروه رو افراطی ها فرصت طلب دزد وغارتگر واختلاسگر و حال بهم زنای بیخود و گدا زاده هایی که تازه به دوران رسیدن از زیر زمین نمور به کاخ و مال ومنال رسیدن هردو از هم بدتر هردو باعث بدبختی ایران شدن خدا زود تر ریشه ی این دو گرو ه رو بخشکاند

  • حسنی
    5

    متاسفانه عملکرد به اصطلاح احزاب سیاسی منشعب از یک سرچشمه هیچ توفیقی برای سفره مردم نداشته و با این نگرش و رویکرد هیچ امیدی باقی نمانده است.

  • محسن
    4

    مشكل كشور نفر نيست كه يك نفر رو انتخاب كنيم و همه چي تمام و بشينيم ازش ايراد بگيريم. مشكل كشور الان فرهنگ درست است. فرهنگ تحليل و انتخاب درست و اجراي قوانين توسط تك تك مردم...همه طغيانگر شدن و بشدت حذب مقابل رو ميكوبند. بايد يك نقطه مشترك بين اينها ايجاد كرد و وحدت بوجود آورد.مشكلات كشور با وحدت حل ميشه.

  • رحمتی
    16

    پر فسور ظریف بسیارند باهوش ،دیپلمات قدرت بیان بالا درمذاکرات،که در طول تاریخ تمدن ایران مثل این آقا یکی احمد قوام،وعباس میرزا که سیاست خارجی کارهای بزرگ کرده بنده ندیدم دوسسسسسسسست دارم پرفسور محمد جواد ظریف تو قلب مردم ایران جا داری

  • محمد گندم نژاد(طوسی)
    8

    بیا که ما منتظریم. بیا با تمام قدرت به سینه روسیه و روسگدایان بزن.

  • ناشناس
    8

    آقای رحمتی مطمعنی حالت خوبه

  • حسن
    3

    ظریف بیاد واختیارات رییسی بدهندبه اون ایران گلستان میشه با امیدبه مرگ دیکتاتورهای جهان

    نظرات شما -
    • 1

      هشت سال دست این ظریف و روحانی بود چه گلستانی درست کردن
      اگه گلستان اینی که اینا درست کردن پس کجا....

  • 🐜
    2

    اصلاح طلبان و اصولگرایان هیچ فرقی ندارد اعضای هردو حزب هدفشان غارت کردن منابع وثروت ملی ماایرانیان می‌باشند مسولین دزدودروغگو وبیسواد هستند

  • ناشناس
    16

    بسیار سالها باید بگذرد یا اشخاص خاص مانند امام ره شهید سلیمانی عزیز و رهبر دانا امام خامنه ای در ایران پرورش شود لذا قدر اشخاص چون ظریف بدانیم از هول حلیم داخل دیگ نشیم و یا قوره نشده مویز نشیم لذا باید اعتدال را ضمینه کارها کنیم با این فرمان نه قدرت برتر می شیم نه اقتصاد

  • ناشناس
    4

    کینه ظریف وقتی شروع شد که گفت صفر تا صد برجام آقا در جریان بود ودومی اینکه ثابت کرد روسیه خیانت کرده ویا میکنه به ایران. لذا عوامل روس غضب کردند

  • کلاه قرمزی
    0

    جناب وکیل مدافع شیطان خودش موکلینی دارد که گناه آنان را تطهیر می کند.
    وموکل ثابتی هم ندارد.

  • ناشناس
    0

    سالها باید بگذرد تا مثل جنیفر لوپز افسانه ای پیدا بشه.الله اکبر. خداوندا مارا با هایده و حمیرا و مهستی و لوپز و حبیب و معین و باقی این بزرگان محشور بفرما

  • رشنواد
    0

    قبلا جنگ زرگری غربگرا وغربستیز بود!
    حالاشده جنگ زرگری شرق گرا وشرقستیز!
    بابا جمع کنید جل پلاستونو
    حناتون دیگه رنگ نداره

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      هنوز میلیونها بیشعور داریم که فریب این دوگانه‌سازی‌های کاذب حکومت را میخورند

  • ناشناس
    0

    ماله کش و سوپاپ نظام . این آقا فلاکت و ظلم به مردم ایران را در اروپا و آمریکا پنهان کرده و گل و بلبل تعریف می کنه برای آنها . اصولگرا رو بازی می کنه ، اصلاح طلب ها زیرآبی میرن . مردم ایران از هر دو جناح صدمه و لطمه دیده اند اما امثال ظریف با لبخند و در لباس خیرخواه مردم را به سمت فلاکت مضاعف سوق می دهد . لعنت بر اصولگرا و اصلاح طلب .

  • گرگلی
    0

    ضرب المثل کچل خوبه یا مفو ،لعنت بر این تف به او .در اینجا کارایی دارد .واسه رفع فیلترینگ هم سالها میشه رای جمع کرد ،شرم و ننگ گاهی واژگانی مودبانه هستند برای برخی موجودات .

  • ناشناس
    0

    این بنده خدا و روحانی منصوب شدن که با همراهی برادران اروپایی، برادر اوباما را فریب بدن پولها آزاد بشه که شد در کنارش برای خودشون و سگ و سوله هاشون و عوامل سوری و لبنانی و وطنی نظام مقدس هم گرین کارت بگیرن که پروژه را با موفقیت به اتمام رسوندن. الان هم برای انتخابات بی رمق بعدی لابد برنامه دارن.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها