احمدی، دیپلمات سابق:

تایید مواضع امارات در مورد سه جزیره ایرانی توسط روسیه موجب تعجب است

کوروش احمدی، دیپلمات به بررسی اقدام اخیر فدراسیون روسیه در همراهی با شورای همکاری خلیج فارس در زیرسوال بردن مالیکت ایران بر جزایر سه گانه پرداخت.

تایید مواضع امارات در مورد سه جزیره ایرانی توسط روسیه موجب تعجب است

یکبار دیگر یک بیانیه مشترک شگفتی‌ساز شده است. اگر چه بعد از صدور بیانیه مشترک سران چین و شورای همکاری خلیج فارس بر علیه تمامیت ارضی ایران و عدم واکنش مناسب به آن، پیش‌بینی می‌شد که موضع‌گیری‌های مشابه دیگری نیز در راه باشد، اما باز هم تایید مواضع امارات در مورد سه جزیره ایرانی توسط روسیه موجب تعجب است. از روسیه به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت و کشوری که معمولا در اختلافات ارضی و مرزی بین کشورها بی‌طرفی اختیار کرده، انتظار نمی‌رفت که دست به چنین موضع‌گیری خصمانه‌ای علیه یک کشور دوست بزند. 

تایید "ابتکارها و تلاش‌های" بی‌معنی و ادعاهای کذب امارات در مورد سه جزیره ایرانی توسط روسیه در این بیانیه مشترک که در سطح وزرای خارجه صادر شده، تعرضی نابخشودنی علیه تمامیت ارضی ایران است. روسیه در این بند از ایران خواسته است تا در مورد بخشی از سرزمین خود با یک کشور دیگر مذاکره کند و در صورتی که مذاکره نتیجه مطلوب امارات را نداشت، بنا به خواست امارات به دیوان بین‌المللی دادگستری مراجعه کند. قابل توجه است که روسیه در این بیانیه یک گام نیز از بند مربوطه در بیانیه مشترک بین رهبران چین و شورای همکاری در 10 دسامبر گذشته فراتر رفته و در حالیکه در آن بیانیه، چین رجوع به دیوان بین‌المللی دادگستری را نپذیرفته بود، اینبار روسیه به خواست امارات در مورد رجوع به دیوان گردن نهاده است. به این ترتیب، دو عضو از 5 عضو دائمی شورای امنیت، از این طریق یک سابقه حقوقی دیگر ایجاد کرده‌اند که می‌تواند موجب تشویق دشمنان تمامیت ارضی ایران شود و در نهادهای چند جانبه بین‌المللی محل رجوع و مورد استناد باشد. 

جالب است که روسیه در حالی دست به چنین کاری زده که از این نظر خود در خانه شیشه‌ای نشسته و به سوی دیگران سنگ پرتاب می‌کند. روسیه در موارد متعددی با همسایگانش درگیر منازعات ارضی و مرزی است.

این کشور در خاتمه جنگ جهانی دوم و برخلاف معاهدات 1855 و 1875 با ژاپن، اقدام به اشغال مجموعه جزایر کوریل و ساخالین جنوبی در دریای اوخوتسک کرد. این جزایر برغم سوابق تاریخی و ترکیب جمعیتی آنها و به رغم حمایت اکثر کشورها از جمله اعضای اتحادیه اروپا و آمریکا از موضع ژاپن همچنان در کنترل روسیه قرار دارند.

در دوره بعد از جنگ دوم همچنین مسکو دست به مهندسی ارضی مناطقی از لیتوانی، لتونی و استونی زد و به زعم خود مطابق ترکیب جمعیتی و منافع ژئوپلیتیک اقدام به توزیع مجدد اراضی بین جمهوریهای شوروی کرد؛ اقدامی که چند دهه قبل در آسیای میانه انجام داده بود و همچنان منشاء بسیاری از مشکلات و اختلافات در آسیای میانه است. در مورد اوکراین نیز قضیه روشن است. روسیه در دسامبر 1994 در قالب توافق بوداپست برای ارسال سلاح‌های هسته‌ای مستقر در اوکراین به قلمرو روسیه رسما تعهد کرد که هیچگاه علیه تمامیت ارضی و استقلال سیاسی و حاکمیت ملی اوکراین به زور متوسل نشود؛ توافقی رسمی که توسط آمریکا و انگلیس نیز تضمین شد. اما اشغال کریمه و مناطق شرقی اوکراین منشاء اختلافات ارضی گسترده‌ای شده که سالها و دهه‌ها می‌تواند ادامه یابد. موارد متعددی از ادعاها و منازعات ارضی در داخل فدراسیون روسیه را نیز می‌‌توان به این فهرست افزود.

این گونه موضع‌گیری توسط روسیه در حالی صورت گرفته است که هنوز یکی دو هفته بیشتر از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای که ظاهرا شامل همکاری‌های امنیتی بین اعضا نیز می‌شود، نگذشته است. انتظار این نبود که به رغم این تحول، روسیه به سرعت دست به اقدامی در حمایت از یک کشور غیر عضو این سازمان علیه تمامیت ارضی یک کشور عضو بزند. بعلاوه، جای تاسف است که این اقدام روسیه در یکی از رسمی‌ترین قالب‌ها در عرف دیپلماتیک، یعنی در یک بیانیه مشترک وزرای خارجه، انجام شده است. این در حالی است که کشورها در این رابطه همیشه بسیار محتاط هستند و می‌کوشند وارد دعواهای ارضی و مرزی دیگران نشوند. کما اینکه حتی  در بیانیه مشترک رئیس جمهور آمریکا و سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض در 16 ژوئیه 2022 ذکری از مسئله سه جزیره ایرانی نرفته است.

در مورد واکنش ایران به این اقدام روسیه، متاسفانه سابقه واکنش به اقدام مشابهی از سوی چین در دسامبر گذشته، جای امیدواری چندانی باقی نگذاشته است. در آن قضیه سخنگوی وزارت خارجه از "دیدار سفیر چین با دستیار آسیا و اقیانوسیه" و "ابراز ناخرسندی" از "ورود بیانیه مذکور به موضوع تمامیت ارضی ایران"، سخن گفت.

نگارنده در آن تاریخ (27 آذر 1401، روزنامه اعتماد) نوشت که این گونه برخورد می‌تواند خیال دیگران را از انجام اقدامی جدی توسط ایران در این قبیل موارد راحت کند. همچنین تاکید شد که مطلبی که رسانه‌های ایرانی از قول معاون نخست وزیر چین در جریان سفرش به تهران مبنی بر احترام چین به تمامیت ارضی ایران منتشر کردند، فاقد ارزش حقوقی است و مادام که مقامات عالیرتبه چین خود راسا و مستقیما اقدام به رفع اشتباه فاحش خود از طریق بی‌اعتبار اعلام کردن محتوای بند 12 آن بیانیه نکرده باشند، این سابقه حقوقی و تاثیر آن بر ذهن ایرانیان به قوت خود باقی خواهد بود.

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 28
  • کاربرناشناس
    1

    بفرمایید تحویل بگیرید این هم از روسیه.،، از یک کشور استعماری که در گذشته ضربهای بسیاری به کشور ما وارد کرده انتظاری جز این نیست..

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      روسیه یه غلطی کرده
      خیلی جوش نزنید
      اون برای خوش خشک اعراب یه حرفی زده
      منظورش دهن کجی به ما نبوده
      ما هم سفیرشو احضار کردیم و به اون تذکر دادیم
      ولی آمریکای شما دودمان ما رو به باد داده بلایی نبوده که به سرمون بتونه بیاره و نیاورده باشه
      کاش آمریکای شما هم فقط مثل روسیه و چین همین قدر ما رو اذیت می کرد
      شما غرب زده های خودتحقیر چشم بینایی ندارید
      هزاره آمریکا رو نمی بینید ولی یکه روسیه و چین رو می بینید

  • ناشناس
    0

    روسیه وچین ،،،،،هیچوقت منافعشان را فدای مصلحت نمی کنند ،،مثل زمان قاجار شده ایم ضعیف

  • م
    0

    با اینکه خیلی کشورم رو دوست دارم و حاضر نیستم یه ذره از خاک وطنم رو هم به کسی بدم ولی واقعا دلم خنک شد ، مردم سالهاست دارن میگن این روسیه به درد ما نمیخوره ولی مسولین به حرف مردم احترام نزاشتن و سیاست اشتباه خودشون رو با پافشاری غلط ادامه دادن، الان هم نتایج این اشتباه رو میبینن

  • بچه شدید؟؟
    2

    ایران و روسیه هماهنگن واسه نظر روسیه
    اینا توافق کردن سه این جزایر و فروش و بخشش این جزایر به اعراب،حالا روسیه رو انداختن جلو که خودشون بَده نشن و بگن مجبور شدیم بدیم بره جزایرو
    هنوز آخوندو نشناختید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      9

      جونم رو برای آخوندها فدا می‌کنم
      هنوز ما مردم رو نشناخته‌ای

  • ناشناس
    0

    میشه در مورد میدان گازی چالوس هم به مردم اطلاعاتی بدهید؟

  • ناشناس
    0

    ای دریغا که این خرمن را آب گرفته کشاور بیچاره را خواب گرفته .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      افسوس که این مزرعه را آب گرفته. دهقان مصیبت زده را خواب گرفته

  • ناشناس
    1

    با کشورهایی مثل روسیه باید در قالب رابطه ای متوازن با غرب رابطه برقرار کرد مثل قبل انقلاب یا آنچه ترکیه و اعراب می کنند. گردش یک طرفه به چین و روسیه الاکلنگ را سرنگون می کند

  • ناشناس
    0

    الان وقتشه که چند تا موشک دوربرد هم بهشون بدیم بزنن تو اوکراین ،اونجا رو اشغال کنن

  • ناشناس
    17

    خبر فوری سند نشون بده،بگو متنش کجاست که روسیه مالکیت این سه جزیره را برای امارات تایید کرده؟
    این صرفاً یک رفتار دیپلماتیک است و توصیه روسیه و قبلش چین به حل مسالمت آمیز اختلافات رفتاریست که همه کشورها در همه نشست‌ها کشورها را به آن توصیه میکنند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ناشناس جون تو هم برای روسها شده ای دایه مهربانتر از مادر؟؟؟؟ کامنت میذاری عرف دیپلماتیکه!!!!! بابا وزارت خارجه هم سفیرشونو خواسته و تذکر داده. ولایتی تذکر برادرانه دادهو ..... و تو هنوز قبول نمی کنی!!!!!

    • ناشناس
      0

      رابطه دیپلماتیک .نه رابطه ایران و روس که حکومت خودش میگه استراتژیکه.دل میدن و قلوه میگیرن.پهباد میدن و سوخو میگیرن.در این روابط نباید هیچ گونه ضرری به کشور دوست و برادر زد.مثل روابط روسیه و صرب‌ها که مسلمانان بوسنی رو قتل عام کردن و روسیه حمایت شدید کرد در شورای امنیت اون موقع

    • 1

      متاسفانه تو وجود بعضیا حتی یک سلول حلال وجود ندارد .فقط دنبال ماست مالیند .

  • ناشناس
    0

    رابطه ارباب و رعیتی که جای تعجب نداره...

  • ناشناس
    0

    چرا مایه تعجب؟! از روسها بیش از این انتظاری نیست!

  • امیرحسین پاکذات
    0

    شما دیپلمات ها فضول هستید به شما چه مربوطه ما ملت از خدامون است بریم زیر یک کشور دیگه مازندران را بدهید به آلمانی ها تهران را بدهید به انگلیس الان کرمانی ها میگن جان مادرتون ما بریم زیر نظر طالبان از خماری نجات پیدا کنیم

  • امیرحسین پاکذات
    0

    کرمانی ها برید زیر نظر طالبان عشق و حال حسابی

  • امیرحسین پاکذات
    0

    بهترین راه حل است ایران را تقسیم کنیم بین کشورهای پیشرفته بابلی ها برن زیر نظر اسراییل

  • امیرحسین پاکذات
    0

    مشهد بره زیر نظر افغانستان

  • امیرحسین پاکذات
    0

    آقا استان فارس را بدید به عربستان

  • امیرحسین پاکذات
    0

    آقا مازندران نره زیر نظر روس گیلان باید بر زیر نظر روس

  • امیرحسین پاکذات
    0

    بزارید خود ملت تصمیم بگیرند زیر نظر کدام کشور برند مازندراني ها فردا جلسه دور میدان ساعت من نظرم اینه بریم زیر نظر ایتالیا ما مازندرانی ها تیپ ما شبیه ایتالیایی ها است

  • امیرحسین پاکذات
    0

    راستی خبر دارید قم رو هیچ کشوری قبول نکرد بهتر قم خودش بشه کشور

  • ناشناس
    0

    تو هم فهم درستی از دیپلماتی نداری ،الان وقت تعجب کردن نیست ،این تعجب را باید کسانی بکنند که خواب بودند مردم ایران چون روس‌ها را میشناسند متعجب نشدند انهایی که سر در آخور روس دارند باید تعجب کنند ،،اوکراین بیچاره گندم را با قیمتی پایین به ایران میداد و روس دوست گرانتر

  • ناشناس
    0

    انتظار شما مثلا کارشناس بیشتر موجب تعجب است .

  • ناشناس
    0

    روسیه برای ما عزیزتر از این حرفاست و پاش برسه حاضریم کل ایران و مردمشو فدا کنیم ولی رابطمون با حضرت پوتین قطع نشه. شما ملت هم بجای این حرفها سرتون تو کار خودتون باشه و کاری به سیاست نداشته باشید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها