واگنر، همچنان بمب ساعتی برای پوتین

هرچند خبرها حاکی است شورش مزدوران واگنر به پایان رسیده و به تاریخ پیوسته است ولی واقعیت ها خلاف آن را نشان می دهد.

واگنر، همچنان بمب ساعتی برای پوتین

سایت عربی 21 در این باره نوشت: بازگشت یوگنی پریگوژین رئیس واگنر به زادگاهش سن پترزبورگ و سپس عزیمت به مسکو و بازپس گرفتن 110 میلیون دلار پولی که از خانه اش مصادره شده بود به اضافه سلاح شخصی اش، همگی نشان می دهد شورش هنوز به پایان نرسیده است و توافق پوتین و پریگوژین که زیر نظر رئیس جمهور بلاروس به دست آمد، دیگر اعتباری ندارد. 

بازگشت پریگوژین به مسکو بعد از آن که پوتین او را به خیانت بزرگ متهم کرد، به روشنی نشان می دهد او دارای قدرت و نفوذ در کرملین است که به او جرأت داده است پوتین را به چالش بکشد و او را در برابر بازگشت جسورانه اش به سکوت وادارد. این تحولات همچنین میزان کشمکش بین حاکمان روسیه را در زمینه برخورد با پریگوژین و مزدورانش نشان می دهد. 

برای شخصی مثل پوتین آسان نیست که اهانتی در حد و اندازه اهانت پریگوژین را هضم کند که با فقط 35 هزار جنگجو تا 200 کیلومتری مسکو پیش روی کرد و نیروهای نظامی روسیه او را متوقف نکردند. ظاهرا پوتین به تنهایی بهای این شورش را نخواهد پرداخت بلکه کل دنیا آن را خواهد پرداخت که در برابر قدرت گرفتن یک گروه مزدور در حد و اندازه واگنر کوتاهی کرد و اجازه داد این گروه امپراتوری مالی و نظامی خود را در جهان گسترش دهد به طوری که در سوریه، سودان، آفریقای مرکزی و چند کشور دیگر حضوری قدرتمندانه دارد. 

پیامدهای شورش واگنر تاثیری منفی بر وجهه بین المللی پوتین برجا گذاشته است به طوری که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با مشاهده ضعف پوتین، عضویت در ناتو را حق اوکراین دانست و به سران گروه اوکراینی آزوف که روسیه آنها را در چارچوب توافقنامه تبادل اسرا به آنکارا تحویل داده بود و قرار بود تا پایان جنگ اوکراین در ترکیه بمانند، اجازه داد به اوکراین بازگردند. واکنش پوتین به این چالش اردوغان، لغو سفرش به ترکیه بود. 

بیشترین نگرانی دیکتاتورها، فروریختن وجهه و ابهتشان است چرا که دارایی اصلی آنها برای سرکوب ملت ها، همین هیبت آنان است. اکنون ابهت پوتین ترک برداشته است و شرایط پوتین را می توان در این سخن یک کارشناس روس خلاصه کرد که: شورش رئیس واگنر و امضای توافق برای عفو کردن او، این پیام را به همه در روسیه فرستاد که می توانند علیه رئیس جمهور شورش کنند و سپس از عفو او برخوردار شوند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    همه دیکتاتور فکر می کنند که کار درست می کنند ،بعدا می فهمند ،کارشان اشتباه بوده بعد از سرنگونی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها