خشم پوتین از اردوغان و علی‌اف/ ارمنستان به آذربایجان حمله می کند؟/ فشار روسیه بر باکو؛ سیاستی که به نفع ایران است

تلاش روسیه برای جلوگیری از قدرتمند شدن آذربایجان و حضور ترکیه در قفقاز می تواند به سود ایران تمام شود. جنگ ارمنستان و آذربایجان و به خصوص اشغال گذرگاه لاچین و قطع رابطه مرزی ایران و ارمنستان اصلا به نفع تهران نبود.

خشم پوتین از اردوغان و علی‌اف/ ارمنستان به آذربایجان حمله می کند؟/ فشار روسیه بر باکو؛ سیاستی که به نفع ایران است

شواهد گویای این است که در قفقاز اتفاقات جدیدی در حال رخ دادن است و شرایط سیاسی در حال تغییر است. طبق گزارش ها، نیروهای آذربایجان درگیری جدیدی را با نیروهای ارمنستان در گذرگاه لاچین داشته اند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با انتشار بیانیه‌ ای از حمله نیروهای ارمنستان به خاک این کشور در منطقه مرزی لاچین ـ گوروس خبر داد و اعلام کرد که در نتیجه این حمله که عصر سه شنبه رخ داده است، یک سرباز مرزبانی جمهوری آذربایجان کشته شده و یک نفر دیگر نیز زخمی شده است. این اتفاق احتمالا با واکنش نیروهای آذربایجان رو به رو شود و بعید نیست در صورت بدتر شدن اوضاع، دو طرف با هم وارد جنگ شوند.

درگیری پوتین و اردوغان و خشم روسیه از باکو

با این حال، آنچه در قفقاز تعیین کننده است نه اراده باکو و ایروان بلکه تصمیم قدرت های برتر است که از این دو کشور به عنوان مهره های خود استفاده می کنند. اتفاقات سیاسی آتی ارمنستان و آذربایجان تابع روابط روسیه و ترکیه است. رابطه آنکارا و مسکو در این سال‌ها فراز و نشیب زیادی داشته است. اگرچه پوتین علاقه داشت در انتخابات جاری اردوغان پیروز شود اما اردوغان نشان داد علاقه ای ندارد که متحد پوتین باشد. سیاست اردوغان همیشه میانه روی در نزدیکی به غول های شرقی و غربی بوده است و این سیاست در دوره جدید قدرت او نیز ادامه دارد.

مشکلات پوتین و اردوغان زمانی شدت گرفت که ترکیه با عضویت سوئد در سازمان ناتو موافقت کرد. پوتین امید زیادی داشت که اردوغان مانع از این اتفاق شود تا یکی از دشمنان بالقوه روسیه عضو ائتلاف نظامی ناتو نشود اما اردوغان از روسیه حمایت نکرد و ترجیح داد در این مورد با غربی ها همکاری کند.

اختلاف پوتین و اردوغان فقط بر سر مساله سوئد و ناتو نیست. ترکیه یکی از معدود میانجی های اقتصادی مسکو است. گاز روسیه از طریق ترکیه به کشورهای مختلف صادر می شود و روسیه که با تحریم های سنگین غرب مواجه است، مجبور است از طریق ترکیه و مافیای آن کشور، اجناس خود را صادر یا وارد کند. با این حال، به نظر می رسد اردوغان که با فشار غرب و آمریکا مواجه است از پوتین حق کمیسیون بیشتری می خواهد و در دیدارهای مخفیانه با نمایندگان روسیه اعلام کرده اگر مسکو پول بیشتری به ترکیه ندهد، حاضر نیست اجازه ورود اجناس روسی را به خاک خود دهد. این مساله باعث اختلاف جدی پوتین و اردوغان شده است.

اختلاف اردوغان و پوتین، مستقیما بر روابط آذربایجان و ارمنستان تاثیر گذاشته است. طبق برخی گزارش ها، کرملین به علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان هشدار داده که پای ترکیه را بیش از این به منطقه باز نکند. شعبانوف، مشاور پوتین در امور اقوام اعلام کرده که روسیه دیگر به ترکیه به چشم یک دوست نگاه نمی کند. قبلا شرایط سخت، روسیه را مجبور کرد که در جنگ آذربایجان و ارمنستان کنار بایستد و برای اجتناب از درگیری با ترکیه با علی‌اف مقابله نکند اما حالا شرایط عوض شده و روسیه سعی دارد ارمنستان را تقویت و به قول معروف به جان آذربایجان بیندازد تا هم ترکیه را تحت فشار بگذارد و هم از شر متحد اردوغان یعنی الهام علی‌اف راحت شود.

فشار روسیه بر علی‌اف؛ سیاستی که به نفع ایران است

مشخص نیست اقدام روسیه در تحریک ارمنستان و حمایت از این کشور در مقابل آذربایجان چقدر جدی است. این مساله با گذشت زمان مشخص می شود. آنچه واضح است این است که مسکو در جنگ خود با اوکراین دچار مشکلات فراوانی است و در حال حاضر تمام توان خود را برای جلوگیری از ضد حمله بزرگ کی‌اف گذاشته است. همچنین، اختلافات سیاسی داخلی و مقابله با شورش واگنرها نیز بر توان مسکو و شخص پوتین تاثیر گذاشته است. با این حال، روسیه همچنان یک قدرت بین المللی است و قدرت تاثیرگذاری در منطقه قفقاز را دارد.

تلاش روسیه برای جلوگیری از قدرتمند شدن آذربایجان و حضور ترکیه در قفقاز می تواند به سود ایران تمام شود. جنگ ارمنستان و آذربایجان و به خصوص اشغال گذرگاه لاچین و قطع رابطه مرزی ایران و ارمنستان اصلا به نفع تهران نبود (گزارش خبر فوری در این باره را اینجا بخوانید). خروج ایران از معادلات منطقه قفقاز به معنی نفوذ بیشتر آذربایجان و باز شدن دست علی‌اف و اردوغان جهت نفوذ در آذربایجان ایران خواهد بود. ایران از طریق تسلط بر مرزهای شمالی و نیز از طریق، ایجاد رابطه دوستانه با ارمنستان می تواند تا حدی مانع از این نفوذ شده و آذربایجان را تهدید کند اما از دست رفتن این امتیاز استراتژیک می تواند گزینه های ایران را جهت مقابله از بین برده و دست او را خالی کند.

اگر تلاش روسیه به ثمر بنشیند، آذربایجان مجبور است گذرگاه لاچین را ترک کند و از مستشاران ترک و اسرائیلی خود نیز بکاهد و این امر، منطقه را به ثبات رسانده و وضعیت تقسیم قدرت در قفقاز را به تعادل بازگرداند. 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 37
  • میشو بالا
    9

    پوتین در حال اضمحلال است نوکرانش باید دقت کنند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      20

      الآن بیشتر اختلافات ارضی و حاکمیتی و تضادهای اجتماعی و فرهنگی ناشی از اختلاف در قومیت هاست! اگر هر کشوری به طور خالص از قومیت های مختص به خودش تشکیل می شد الآن کمتر با جنگهای قومیتی مواجه بودیم! کردها، ترکها، لرها، بلوچ ها، ترکمن ها، گیلکی ها، مازنی ها، تات ها، عربها، فارس ها، ارمنی ها، تاجیک ها، ازبک ها، قرقیق ها، تاتارها و ... باید به صورت یک کشور مستقل یا یک ایالت مستقل از یک کشور بزرگ فدراتیو باشند تا بتوانند بطور مسالمت آمیز در جوار یکدیگر زندگی کنند!

    • علی
      20

      چه پوتین در حال اضمحلال باشی و چه امریکا در حال مرگ خیال نیست ما فرزندان محرم و رمضانی هیچ کس باک نیست در راه ناموس و وطن دهان هر کج فهم را خرد خواهیم کرد

    • 6

      روسیه زرنگ تر از این حرفها هست. فعلا که داره سرزمینهای از دست رفته خودش را پس میگیره.به موقعش سراغ آذربایجان هم میاد.

  • ایران
    8

    آقای تحلیلگر خبر فوری ، فعلا که رفیق پوتین توی باتلاق اکراین گیر افتاده وداره برای نجات خودش دست و پا میزنه وبعیده که کار احمقانه دیگری بکنه ،حاکمیت ایران باید حواسش باشه که با طناب پوسیده پوتین ته چاه نره...

    نظرات شما -
    • 0

      حواسش نبود ورفت

    • 2

      ولله اگه ذره ای عدالت وحکمت باشد با اون بی شرفای مشاور مقامات عالی را از ..... دار زد که با مشورتاشون مملکت ومردما وحتی خود مثلا مقامات ودین را به این روز زار انداختند .

  • ایران مظلوم
    2

    و مایی که ناتوان تر از همه ایم و منتظر استفاده از اختلاف قدرت های بزرگ اونم کی؟ ترکیه
    تو هر زمینه ای گند زدیم اینم روش

  • ناشناس
    3

    این تفسیر هم از ان تفسیرهای دل خوشکنک و تفاسیر به رای تحلیل گران ماست که اقای گودرزی را همزاد اقای شقایقی فرض میکنند و در مواقع بحرانی به عنوان پیروزی به خورد ملت می دهند روسیه به دلیل جنگ و تحریم و مسائل داخلی توان و میلی برای ورود به این مناقشات را ندارد و با اقدام اخیرش هم نشان داد که برای ایران هم ذره ای تره خرد نمیکند بلکه به عنوان گوشت دم توپ از اعتبار و قدرت کشور ما استفاده میکند زنگزور را هم قبلا مجوزش را صادر کرده لطفا ادرس غلط ندهید و تحلیلگر مربوطه هم در حد کارشناسان دوزاری صدا وسیما نظر ندهد و مردم و مسئولین را به اشتباه نیاندازد روسیه باجناق ماست که هیچوقت برامون فامیل نمیشه باور کنید....

  • حقیقت
    2

    بابا روسیه بابای

  • حمید
    3

    خدایش این روش های لجن الکی گنده نکنید...این از پس اکراین بر نیومدن...در طول تاریخ این روس ها همیشه نامرد و خائن بودن

  • ناشناس
    1

    سلاح روسي كارآيى لازم حتي براي خود روسها را ندارد ارمني ها سلاح كم نداشتند از اس 300 و اس 400 ولي در مقابله سلاحهاي تركي و اسراييلي نا كار أمد بودند

  • محمد گندم نژاد(طوسی)
    2

    اردوغان به پوتین فشار میاره و پوتین هم به رئیسی شش کلاسه فشار میاره.هر کشوری بفکر منافع خود هست بغیر از ایران

  • حمید
    1

    شتر در خواب بیند پنبه دانه

  • ناشناس
    1

    تحلیل آب دوغ خیاری میگن اینه....!

  • خر در گل
    4

    پوتین در گل مانده میخاد ناجی ما بشود، کجایی ظریف که یادت بخیر

  • ناشناس
    1

    خاک تو سرتون که بجای اینکه همتی کنید وجایگاه کشور خودمونا ارتقا بخشید منتظرید دوتا کشور دیگه به جون هم بیفتند تا ما نسیبی ببریم .

  • .....
    17

    خبر فوری ، ایرانی که صحبت می کنی فقط فارسها نیستند که از پیروزی ارامنه و روسها مسیحی بر کشور مسلمان شیعه و تورک آذربایجان خوشحال بشوند بلکه خود کشور ایران ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ تورک شیعه آذربایجانی(قربانی سیاست آپارتایدی برداران فارس خویش و محروم از ابتدایی ترین حقوق اولیه بشری منجمله تحصیل به زبان مادری ) دارد که هیچ وقت از غلبه کفار بر همدینان شیعه و تورک آذربایجانی خود خوشنود نیستند. هر چند سانسور می کنی و نشر حقایق نمی دی ولی نوشتم که بدانی ما نمی دانیم.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      14

      از طرف خودت صحبت کن من تورک آذربایجانی شیعه و ایرانی حاضرم برای وطنم با جهود های صهیونیست باکو و اران تا آخرین قطره خون بجنگم و در ضمن یادت باشد همین عثمانی های کثیف بارها مردم آذربایجان را قتل عام کردند که بزودی انتقام آنها را خواهیم گرفت.

    • ناشناس
      9

      چرت نگو

    • 1

      اگر واقعا میخواهید مملکت را تجزیه کنید.بنازم به این همه خریت.بسم الله. برید تا ابد برای تعیین مرزهاتون با هم بجنگید.برید هرچی پول در میارید اسلحه از کشورهای دیگه بخرید و همدیگر را بکشید تا جمعیت جهان هم کم بشه. خر که باشه خرسوار هم پیدا میشه.

  • الف
    0

    سییا ستون هم مثل فوتبالتونه خودتون عرضه صعود ندارین .فقط نشیتین به انتظار نتیجه بازی تیم های دیگه ..اگر تیم فلان ببازه و تیم فلان مساوی کنه و فلانی شش تا گل به فلانی بزنه شاید اونوقت احتمال داشته باشه به عنوان اخرین تیم در بازی پلی اوف صعود کنیم

  • علی
    0

    تنها تفسیری که از شرایط میشه داشت اینه که روسیه داره در باتلاقی که ساخته غرق میشه ، ایران داره منزوی تر از گذشته میشه و دایم داره تصویر دروغین که از خودش برای مردم ساخته بوده خرابتر میشه

  • ناشناس
    0

    پوتین داره جون میده کجای کاری😂😂😂😂😂🤣🤣🤣🤣🤣

  • ایرانی
    1

    خیالتون راحت، با این انفعال و نفهمی که مسئولان دارند عملا همه چیز به ضررر ماست ......

  • باران
    1

    روسیه الان اینقدر بدبخت شده که به پول عربها نیاز پیداکرده تا بگه جزیره ها مال عربهاست.
    ما هیچ نیازی به روسیه نداریم.
    بهترین کاری که الان میتونیم انجام بدیم اینه که ریاض رو بزنیم و عربستان را تصرف کنیم تا بقیه ی اون کشور کوچولوهای پایین هم حساب کار دستشون بیاد.

    نظرات شما -
    • 0

      مردم ایران در شرایط جنگی زندگی می کنند. جنگ برای ایران یک نعمت محسوب میشه. اگر جنگ بشه اقتصاد اونها از بین میره. اتفاقا اقتصاد ایران در جنگ پیشرفت میکنه.چون قیمت نفت سرسام آور میره بالا.

  • بسیجی سبیلالله
    0

    وای برما داریم بدبخت می‌شویم خشم پوتین جدی داره میشه خشمش همسایگان راگرفت چیزیم دیگر نداریم بدهیم جزیک مورد برادران بسیجی را به عنوان بمب انتحاری صدرصد بفرستیدپوتین جان صددرصد تضمینی عمل میکنه اسم رمزشم برا منفجر شدن برادران بسیجی یازهراتقبرالله

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      چقدر باید وقیح باشیم که دو تا کشور همسایه رو بخواین جنگ بکنن تا به منافع خودمون برسیم.کجای دینمان چنین مطلبی رو گفتن علی الخصوص به دومین کشور شیعه بعد از ایران؟! چرا بلد نیستید با زبان مذاکره با همسایگان وارد بشین؟چی میشد مثل عمان فکر می‌کردید و بی طرف میشدید؟!!!هموطنان فارس ما چرا شدن دشمن ترکها؟

  • ساسان
    2

    بر و بچ اردوغان اینجا هم هستن که

  • ناشناس
    0

    پوتین کجایی که داشتو کشتن

  • ناشناس
    0

    بیشتر به این موضوع در این شرایط اصلاح طلبان دامن می زنند عملکرد اصلاح طلبان بسمت و سوی غرب بوده و چیزی هم عائدشان نشد

  • جانباز دفاع مقدس
    1

    ایرانی ایرانی است حال با هر زبان یا آیین یا قومیتی باشد استوار محکم نترس جان برکف اماده دفاع از آب وخاک وناموس ایران وایرانی هستیم فدای اسلام و ایران

  • مهدی
    1

    اولا روسیه لحمد اله داره تصعیف و انشاله تجزبه خواهد شد و تاوان جنایت هایش در طول تاریخ را پس خواهد داد و این روند به نفع کشورهای منطقه و مسلمان خواهد شد . دوقطبی سازی بین ترک های مسلمان و ایران از گذشته دور سیاست روسها بود و است باید مواظب بود و وارد بازی انها نشد . سرزمین های اشغالی که مال اذربایجان است بحمداله ازاد خواهد شد و باید به کشور اصلی اذربایجان پس داده شود . قتل عام خوجالی و قتل عام مسلمان اذرب توسط روس ها و ارامنه رخ داده و نباید فراموش شود و روس دوستان نیز باید بدانند جنایت روسها ثبت در تاریخ شده است .

  • AnqaGroup
    0

    به روسیه اصلا اعتمادی نیست.

  • جلال عامری
    1

    ما نه دلخوش به روسیه ایم نه دلخوش به امریکا البته و صد البته که ما دنبال منافع بحق و مشروع خودمون یعنی ایرانیم
    ما با سید علی عزیز امپراطوری ایرانی-شیعی خودمون می سازیم برای زیر و پر و بال گرفتن ملتهای مظلوم و اتصال به حکومت حضرت حجت.و اینکار خواهیم کرد ۵۰درصد راه را رفته ایم.و ۵۰درصد بقیه ش هم قطع به یقین میریم
    حالا چه غربگراها باهامون را بیان یا راه نیان و چوب لا چرخمون بزارن....

  • سیاوش سلطان
    3

    آذربایجان از آن ایران است چه علی پوف و خبرفوری بخواهند یا نخواهند ، اردوغان هم وسط بازه و قال قضیه کنده خواهد شد .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها