افشاگری نیوزویک از نقش سیا در اوکراین

نشریه نیوزویک به نقل از منابعی ناشناس در دولت آمریکا افشا کرد، سازمان سیا نیروهایی در اوکراین دارد که از نیروهای اوکراینی در برابر روسیه حمایت می‌کنند.

افشاگری نیوزویک از نقش سیا در اوکراین

نشریه نیوزویک در گزارش خود نوشت: سازمان سیا نقش محوری در اوکراین حتی پیش از آغاز جنگ داشته‌ است. ویلیام برنز، رئیس سیا در ژانویه ۲۰۲۲ سفری به مسکو داشت اما نتوانست روسیه را متقاعد کند که به اوکراین حمله نکند. وی همچنین می‌خواست کرملین را راضی کند تا "قوانین" ایالات متحده را بپذیرد.

یک مقام ارشد اطلاعات دفاعی به شرط آنکه نامش فاش نشود، به این نشریه گفت: قوانینی که احتمالا توسط جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا تنظیم شده بود تاکید می‌کرد که واشنگتن و کی‌یف هیچ اقدام تهدید آمیزی علیه روسیه انجام نخواهند داد. مسکو هم در ازای آن از جنگ در اوکراین و فرای آن خودداری خواهد کرد و با استفاده از تسلیحات هسته‌ای تنشی ایجاد نخواهد کرد.

طبق گزارش این نشریه، سیا کمپینی در راستای حمایت از اوکراین به راه انداخته و ماموران این سازمان طی ماموریت‌هایی مخفی به داخل و خارج آن کشور رفته‌اند تا نسبت به رویه تسلیحات و سیستم‌های جدید کمک‌هایی ارائه دهند. اما این سازمان همیشه از درگیری مستقیم با نیروهای روسی خودداری کرده است.

یک مقام اطلاعاتی دیگر در پاسخ به این سوال که آیا سیا در اوکراین حضور دارد یا خیر، گفت: بله. اما چنین اقدامی ناشایست و ناهنجار نیست. در واقع دولت بایدن تلاش می‌کند تا آمریکایی‌ها را در معرض خطر قرار ندهد و به روسیه اطمینان دهد که نیازی به تشدید جنگ نیست.

اما مشکل اینجاست که اوکراین "قوانین" بایدن را دنبال نمی‌کند. نشریه نیوزویک کی‌یف را به حمله علیه خطوط نورد استریم، پل کریمه و حمله پهپادی به کرملین متهم می‌کند. این حملات سوالاتی را ایجاد می‌کند که آیا سازمان سیا به اندازه کافی از برنامه‌های اوکراین مطلع بوده یا خیر.

طبق گفته‌های یک مقام اطلاعات دفاعی، سیا با اتفاق مربوط به حمله به پل کریمه متوجه شد که ولودیمر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین کنترل کاملی بر ارتش خود نداشته است و سازمان سیا نیز نمی‌تواند اقدامات و برنامه‌های زلنسکی را پیش‌بینی کند.

این درحالیست که اظهارات چند روز پیش زلنسکی مبنی بر اینکه "هیچ رازی را از سیا مخفی نمی‌کنیم" با گزارش نیوزویک و آنچه این نشریه عنوان کرده در تضاد است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها