مثبت و منفی گفت‌وگوی جمیله علم‌الهدی/ از درختان دانشگاه بهشتی تا خندیدن به آمریکا

این گفته خانم جمیله علم‌الهدی همسر آقای سید ابراهیم رییسی در گفت‌وگو با تلویزیون ونزوئلا در جریان سفر جاری به سه کشور آمریکای لاتین بسیار مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته و از جمله یادآور شده‌اند دانشگاه شهید بهشتی (دانشگاه ملی ایران) در سال ۱۳۳۸ پایه گذاری شده حال آن که ایالات متحده ۲۴۷ سال قبل به استقلال رسیده است و ۶۴ طبعا از ۲۴۷ کمتر است.

مثبت و منفی گفت‌وگوی جمیله علم‌الهدی/ از درختان دانشگاه بهشتی تا خندیدن به آمریکا

مهرداد خدیر در عصر ایران نوشت: هر چه فکر می‌کنم شباهتی بین عمر درختان و خندیدن به تلاش‌های آمریکا نمی‌یابم. ضمن این که مواجهه جمهوری اسلامی با ایالات متحده نه با یک کشور با تاریخ محدود که با مجموعه‌ای با عنوان «غرب» است و می‌دانیم قدمت غرب قطعا از درختان دانشگاه شهید بهشتی بسیار بیشتر است.

«سن درختان دانشگاهی که من در آن تدریس می‌کنم از عمر آمریکا بیشتر است. به همین خاطر ایرانیان از این همه تلاش آمریکا [برای تحریم یا براندازی] خنده‌شان می‌گیرد.»

این گفته خانم جمیله علم‌الهدی همسر آقای سید ابراهیم رییسی در گفت‌وگو با تلویزیون ونزوئلا در جریان سفر جاری به سه کشور آمریکای لاتین بسیار مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته و از جمله یادآور شده‌اند دانشگاه شهید بهشتی (دانشگاه ملی ایران) در سال ۱۳۳۸ پایه گذاری شده حال آن که ایالات متحده ۲۴۷ سال قبل به استقلال رسیده است و ۶۴ طبعا از ۲۴۷ کمتر است.

به این بهانه چند نکته قابل یادآوری است:

اول این که با توجه به این که دانشگاه ملی ایران با فرمان محمدرضا شاه پهلوی به دکتر علی شیخ‌الاسلام در ۷۰ هکتار از اراضی اوین بنا شد چنانچه قبل‌تر باغ بوده باشند احتمال دارد که عمر برخی درختان بالای ۱۵۰ سال باشد اما نویسنده این سطور که دهه ۶۰ در این دانشگاه تحصیل کرده درختان تناور بالای ۱۰۰ سال مانند محوطه دانشگاه تهران را به خاطر نمی‌آورد. (مگر این که بعدتر کاشته باشند!)

با این حال منتفی نیست. با این نگاه مقدمه خانم علم‌الهدی (یا خانم رییسی) - و نه الزاما نتیجه - وقتی درست است که درخت بالای ۲۵۰ سال در محوطه باشد که قاعدتا باید چنار باشد چون چنار به تعبیری مرگ ندارد و اگر مشکلی برای آن پیش نیاید هزاران سال عمر می‌کند. عمر چنار امام‌زاده صالح هم بیش از هزار سال حدس زده می‌شد. پس اگر چنار پیری در محوطه دانشگاه باشد با عمر بالای ۲۵۰ سال گزاره اول یعنی مقدمه خانم رییسی درست است ولو نتیجه درست نباشد.

دوم: این که سرکار خانم متوجه بوده در عوالم کمونیستی کشورهای میزبان تکرار آنچه در ایران می‌گویند جواب‌گو نیست و چه بسا برای طرف مقابل مفهوم نباشد و به مثال درخت کهن‌سال روی آورده تا ملموس باشد نشان از واقع‌بینی و درک موقعیت دارد. همچنین این‌که مایل‌اند از جانب تمام ایرانیان صحبت کنند و مانند داخل به همفکران تقلیل نمی‌دهند. امیدواریم مثال‌های برگرفته از طبیعت را به بحث‌های جاری در داخل درباره زنان هم تعمیم دهند.

سوم: حالا که صحبت از قدمت درخت شده یک حسرت هم جا دارد و آن هم این که کاش در دورانی که آقای رییسی عضویت هیأت امنای امام‌زاده صالح تجریش را بر عهده داشتند نیز همین نگاه را می‌داشتند تا تدبیری برای آن درخت کهن‌سال که بعدتر (احتمالا به خاطر شمع های دخترکان پای آن) کنده شد می‌اندیشیدند. چون قدمت آن خیلی خیلی بیشتر بود.

چهارم: همین که قدمت دانشگاه شهید بهشتی را به دوران دانشگاه ملی می‌برند و تاریخ را از صفر شروع نمی کنند نقطه مثبت است چون از عادات نواصول‌گرایی ایرانی یکی هم این است که از نو شروع کنند و منکر گذشته‌ها شوند. درختان کهن‌سال دانشگاه شهید بهشتی که اگر هم‌سن آمریکا هم نباشند حالا بالای ۵۰ یا شاید ۷۰ سال قدمت دارند و نماد لزوم احترام به ریشه ها هم هستند.

هویت یک دانشگاه اما نه به قدمت درختان که به سابقه دانشگاهیان است و امیدواریم سرکار خانم از نفوذ عاطفی خود بر آقای رییسی بهره ببرند و هر گاه اراده سیاسی و حراستی برآن شد تبری بر درخت استادی ریشه‌دار وارد کند مانع شود.

پنجم: ارسطو می‌گوید سه نوع استدلال داریم و سه روش را این گونه برمی‌شمرد: قیاس، استقرا و تمثیل.

در قیاس یا استنتاج، دو مقدمه داریم که باید گزاره‌های درست و پذیرفته شده باشند. آن وقت از این گزاره‌ها نتیجه نهایی اخذ می‌شود. مثلا وقتی می‌گویند «پستانداران از شیر مادر تغذیه می‌کنند. فیل یک پستاندار است» - دو مقدمه درست- می‌توان نتیجه گرفت «بچه فیل از شیر مادر تغذیه می‌کند». چون هر دو گزاره اول درست بوده است نتیجه هم قطعا درست است. اما چون در صحت گزاره اول خانم علم الهدی تردید وجود دارد (‌عمر درختان دانشگاه شهید بهشتی از تاریخ آمریکا بیشتر است) نتیجه قطعی نمی تواند باشد.

در روش دوم (استقرا) هم درستی گزاره را باید بارها و بارها تجربه کرده باشیم تا آن را به صورت قانون بپذیریم.آنچه سرکار خانم مطرح کرده اما از مصادیق تجربه نیست. اگر هم باشد تازه نتیجه ۱۰۰حاصله درصد نخواهد بود.

روش سوم هم تمثیل است و خانم علم‌الهدی با تمثیل خواسته استدلال کند. منتها روش تمثیل به نسبت دو شیوه قبلی استوار نیست. در تمثیل وقتی حکمی درباره پدیده‌ای صادق باشد همان حکم را به پدیده‌های مشابه تسری می‌دهیم اما هر چه فکر می‌کنم شباهتی بین عمر درختان و خندیدن به تلاش‌های آمریکا نمی‌یابم. ضمن این که مواجهه جمهوری اسلامی با ایالات متحده نه با یک کشور با تاریخ محدود که با مجموعه‌ای با عنوان «غرب» است و می‌دانیم قدمت غرب قطعا از درختان دانشگاه شهید بهشتی بسیار بیشتر است.

در دوران متاخر اما به این سه روش استدلال روش چهارمی هم اضافه شده و آن هم «استنتاج بهترین تبیین» است. روشی که ارسطو شناسایی نکرده بود و بر اساس آنچه از آقای آوای فلسفه آموخته‌ام مکانیسم آن «انتخاب بهترین فرضیه» است و آن را یک فیلسوف آمریکایی در اواخر قرن ۱۹ مطرح کرده است.

با این روش بهتر و دقیق‌تر می‌توان به نتیجه رسید. کاری که پلیس و قضات و کارآگاهان در کشورهای توسعه یافته می‌کنند و از بین فرضیه‌های مختلف بهترین را برمی‌گزینند. کاش خانم علم‌الهدی که شخصیت دانشگاهی هستند به تمثیل بسنده نکنند و با این شیوه استدلال کنند و با پیش کشیدن چند فرضیه بهترین را توضیح دهند.

ششم: خوش‌بختانه ایشان یک مقام مسؤول نیست و همین که تعابیری از این دست را از زبان همسرشان یا وزیر خارجه نشنیدیم جای خوش‌حالی دارد. نه این که نویسنده علاقه‌ای به آمریکا داشته باشد. از این حیث که کار سیاست‌مدار این است که برای جلب و جذب منفعت مشترکات را بیاید و استاد بی‌بدیل این مهارت در روزگار ما رجب طیب اردوغان است که در هر سفر به دنبال آورده‌ای برای اقتصاد و زندگی مردم ترکیه است.

اگر این سخنان به رفاه و نیک زیستن و سعادت مردم ایران می انجامد، فبها و اگر نه خوب که چی؟ مثلا می‌توانستند ترامپ را تقبیح کنند که با خروج از برجام اعتماد جهان به آمریکا را سلب کرد. منتها ساده‌سازی و تقسیم جهان به بدها و خوب‌ها به این شیوه انجامیده است.

اصلا کاش خانم ونزوئلایی اطلاعات بیشتری داشت و فی‌المثل در واکنش می‌پرسید پس چرا در کشوری با آن قدمت و سابقه مدام از نو شروع می‌کنید و نقطه سر خط می‌گذارید و اگر با شعر شاملو آشنا بود اضافه می‌کرد: همچنان دوره می‌کنید شب را و روز را، هنوز را؟!

یادی هم از سهراب سپهری برای تلطیف بحث خالی از لطف نیست که سروده بود: جای مردانِ سیاست بنشانیم درخت/ تا هوا تازه شود. طفلک نمی‌دانست روزی زنانِ سیاست، از درخت برای تمثیل سیاسی بهره خواهند برد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 41
  • ناشناس
    1

    از خانم علم الهدی تعجب نمیکنم .تعجب من از اینست که یه ادم عاقل بشیند فکر کند وقت بذارد قلم فرسایی کند جواب یک مشت خزعبلات را بدهد .اینا کدومشون تا حالا یه حرف درست درمون از دهنشون بیرون اومده ؟غم انگیز آنست که امور ملک وملت بدست یاوه سرایان افتاده .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اگر به این خانم بگن آمریکا ۲۵ درصد اقتصاد دنیا رو داره ! قطعا می‌ گه ما ۱۸۰ درصد اقتصاد دنیا رو دارم!

  • سجاد
    17

    این تحلیل از سخنان ایشان واقعا احمقانه است ....وقتی کسی چنین مثالی می‌زند بهش میگن مثال الزاما نباید واقعی هم باشد..یه تعبیر برای کوچک شمردن طرف مقابل در برابر چیز های دیگر است نه در مقایسه فقط با آن درخت.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مثال باید راست باشد نه دروغ

    • 0

      مثال رو در مورد کسی بزن که حریفش بشی ، نه به دست و پایش بیافتی!

  • علی
    17

    همین آمریکایی ها به سوتی های بایدن که دیگه سوتی نیست و جنون است هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند.

  • ناشناس
    1

    اينا حرف زدن بلد نيستن
    حرف نزدن هم بلد نيستن
    حرف نزنيد

  • ناشناس
    1

    کاش به زنان احترام میزاشت حمله دیبا حانم دکتر

  • محمد
    1

    بانوی دربار

  • جمیله !
    2

    و اضافه کنید حالا که مخالف درس خواندن و کار کردن خانم ها هستند پس خودشون هم عمل کنند و به عنوان پیش قراول از کارشون استعفا بدهند !
    یا این هم مثل بقیه ی نسخه های مسئولان فقط برای مردم است !

    و دوم اینکه مگر پدرشان نگفتند حتی در خانه هم اسم کوچک خانمتان را صدا نکنید! آیا ایشان ناراحت نمی شوند اسم کوچک دخترشان را همه می دانند و بیشتر به اسم کوچک ایشان را یاد می کنند!

  • امیرعلی
    23

    خودت را جر دادی خبرفوری با این تحلیل های صد من یه غاز...
    کاش برای افاضات آقای ظریف الممالک ترکمنچلی دوست و روحانی هم اینطوری تجزیه و تحلیل ماست و دوغ مینمودی...
    خبرگزاری نیست که سایت طنزه

    نظرات شما -
    • 1

      کسی باعث خبر شده ببین چقدر جر خورده

    • 0

      یاد گفته دوستم افتادم که پای منبر نشسته بود وآخوندمیگفت حضرت ابوالفضل (ع)در روز عاشورا200هزارنفرراباشمشیرکشت بعد پدرم به او گفت کل نیروهای یزید 10هزارنفربودند واون آخوند گفت «ول کن این حرفها روحاجی هر چی از این پدر سوخته ها بکشیم بهتر»

  • محمد گندم نژاد(طوسی)
    1

    ای بخدا اینها تشنه قدرت و ثروت و مقام هستند.

  • ناشناس
    21

    خفه شو بابا آدم باشید بدبختا این همه آسمون رو به ریسمون بافتی که بگی زن رئیسی درست نگفته آدم ظاهر بین که مصالح کشورش رو فدای طیف سیاسی میکنه شاخ و دم نداره

  • رحیم آب منگل
    24

    به نظر من هم خانم علم الهدی برای خوشحالی خبر فوری باید می گفت آمریکایی ها ارباب ما هستند ما باید در مقابل آنها همیشه مثل نوکر رفتار کنیم و به هیچ عنوان فرهنگ و تمدن خودمان را به رخ آنان نکشیم اربابی گفتن نوکری گفتن خجالت هم خوب چیزیه

  • محمدباقر حسینی
    22

    زور زدن برای نقض سخنان خانم رئیس جمهور ناشی از حس نوکری برای ارباب است وگرنه این همه دلیل برای رد این سخنان ضرورت ندارد

  • امیر
    3

    می توانید بگویید این خانوم چه صمتی دارند و خرج سفر از بیت المال است
    خوب چرا
    ایران هر کی هرکی است یکی که هیچ صمتی ندارد همه کاره کشور است

  • ايراني با غیرت
    14

    جهت اطلاع شما که نمیدانید عمر درختان دانشگاه بیشتر از آمریکا است 😂 😂 😂 زمین در نظر گرفته شده قبلا از زمان قاجاریه باغ و بوستان بوده بفهم نفهم زمان احداث ساختمان محوطه خالی تبدیل به کلاس شده اسگول

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بی ادبی و لات بازی و بی منطقی و بی سوادی خصیصه شماست. غیر این بود تعجب داشت. وقتی سرانتان دوره دبستان را هم تمام نکرده اند از شما مقلدانشان چه انتظاری می رود.

  • یا حق
    9

    احتمالا برخی از سیاستمداران ورشکسته بیکار، روزهای آینده درباره جنس لباس و پوشاک همسر رئیس جمهور و بایدها و نبایدهای آن، چندین طرح و مقاله علمی پژوهشی را در دستور کار قرار داده و خبر فوری هم با آب و تاب به انعکاس آنها خواهد پرداخت....
    واقعا آیا بهتر نیست بجای این اراجیف، به دستاوردهای سیاسی و اقتصادی این سفر در حیاط خلوت آمریکا و تحلیل دلیل عصبانیت آمریکا از این سفر و.... بپردازید؟!!!

  • ناشناس
    0

    بهشت بیسوادان و کج فهما

  • امیرکبیر
    0

    اولا ازقدیم گفته اند خدا در وتخته را برای هم جور کرده است پس بعداز شیخ ابی توقعی از جمیله خانمشان نیست.ثانیا صدهزارکرور رحمت به رئیس جمهوران قبل که خداراشکر همسرانشان نه مدرک دکتری داشتند ونه ازهزینه بیت المال برای سفرهای خارجی و ددری استفاده میکردند ثالثا خدابیامرزاد پدرومادرآنهایی که درنظام پهلوی این درختان راکاشتند تااین سرکارخانم دارای مدرک فوق دکترای ریاضی وانگلیسی و تمام علوم،پزش رابه 4تاکشورگرسنه تر ازخودمان بدهنددرآخر امیدواریم اینگونه سفرهادیگربرای ایشان میسرنباشد تابه قول خودشان زن درخانه بماندوبه امورات همسرداری وبچه داری بپردازدوباعث بدآموزي برای خانمهانگردد....اگرچه اینها قومی هستند که به گفته خودشان حقیقت مطلقندوکلیدداربهشت!!!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دوره های قبل هم کوچ وکلفت رو برای کارچاق کنی و منافع شخصی و....می بردند منتهی این دفعه لابد کلی دلار به کشور میزبان دادند تا این خانم رو در صفحه نمایش نشون بدن که یعنی یعنی ما برای زنهامون خیلی ارزش قائل هستیم !

  • ناشناس
    1

    پدر رو ببین دختر رو ببر.

  • ناشناس
    1

    اینا سواد درست و حسابی داشتن اوضاع مملکت این نبود به جای حرف اضافه کار کردن برای مردمشون رو یاد بگیرید .به اینا بگید زن و شوهر دکتر رو همدیگه اندازه یه سیکل قدیم هم نیستید.دهنتونو ببندید و کار کردن رو تجربه کنید

  • محمد
    1

    یکی نیست بهش بگه جمیله خانم توروصننم ؟توسر پیازی یاته پیاز؟

    نظرات شما -
    • رحیم اب منگل
      9

      منتقدها همینقدر بی سواد( تو رو صننم)

  • بازنشسته حدالاقل بگیر
    0

    دوست من امیر خان منظورتان از صمت،همان سمت است که معنی جایگاه میده؟!

  • ناشناس
    11

    خبرفوری خسته نشدی این همه چرت سرهم بافتی که چی بشه
    اصلا خودت فهمیدی چی گفتی؟
    خودتون اگه باکسی سر ساعتی درمکانی قرار بگذارید.وشما 2دقیقه زودتر سر قرار رسیده باش ی ،به طرف مقابل میگید چقدر دیر کردی ،یک ساعته منتظرم .
    معمولا بین ایرانی ها رواج داره
    خانم رئیس خواستن بگن قدمت ایران خیلی بالاتر از این حرفهاست
    حالا شما دنبال چی میگردید؟؟؟؟
    برید عیب سخن خودتونو رفع کنید.
    خودتون بارها توی خبرتون دروغ گفتید فلانی فوت کرده ،در صورتی که دروغ بود
    جمع کنید این خاله زنک بازی ها رو.
    بیکارید

    نظرات شما -
    • 1

      از شماها که مسلمان دوآتشه هستید ودروغگویی را مجاز میشمرید تعجب میکنم حداقل بگویید این خانم معصوم نیستند

  • ناشناس
    0

    مثل اينكه بگوييم فلان شهرگ در ايران تاريخ ٢٠ساله داره درسته كه بيست سال پيش درست شده اما مردم ان شهرگ تاريخ دارند فرهنگ دارند مدنيت دارند

  • 5

    خبر فوری لطف کنید ایقدر به اخبارها جو ندید
    دورغ هم نگید
    بارها دیدم اخبارتون دروغ بوده

  • ناشناس
    6

    سن درختان نه سن دانشگاه

    نظرات شما -
    • هادی
      0

      خب اینا وقتی میخوان کسی رو خراب کنن از یه زاویه ای نگاه میکنن که قضیه نادرست دربیاد

  • ناشناس
    6

    سخنی که بر بعضی ها خوش نیاد میشه طنز .

  • ناشناس
    0

    پس از سخنان گهربار خانم دکتر سید جمیله ، سران ابرقدرتهای غربی و آمریکا از ترس به لرزه درآمده اند !!!

  • فرداد
    0

    به امیر گرانمایه: کلمه صمتی غلط است سمتی صحیح است دلبندم .
    و یک شعر با شروع صمت : صمت و جوع وعزلت و سحر و صیام ناتمامان جهان را کند این پنج تمام

  • ناشناس
    0

    جهت اطلاع شما قدیمیترین درخت جهان 5000 ساله و در کالیفرنیاست. می دانی چرا؟ چون نظام امریکا در عمر چند صد ساله اش مانند عمر 44 ساله شما محیط زیستش را نابود نکرد.

  • ناشناس
    2

    شما میگین هزارپا ،هزارپا هزارتا پا داره؟بعدش درخت نمیشه قبل دانشگاه باشه؟مثلا یه درخت قبلا تو یه منطقه ای بوده ولی قطعش نکردن وکاری کردن اون درخت تو حیاط خانه دربیاد؟ینی مغز اصلاح طلبان به این چیزا فکر نمیکنه؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      درختی در دانشگاهی که پهلوی به سرپرستی یک ایرانی تحصیل کرده امریکا در 1338 ساخت، چه ربطی به تمدن امریکا و نظام 44 ساله جمهوری اسلامی داره؟؟ مسئله مثال بی ربطی است که این خانم زده . کمی تفکر!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها