ادعای فرار روسیه از تحریم‌ها با معمای ماشین لباسشویی

یک رسانه آلمانی می‌گوید قزاقستان بطور ناگهانی واردات ماشین لباسشویی از اروپا را افزایش داده است تا آن را در اختیار روسیه قرار دهد.

ادعای فرار روسیه از تحریم‌ها با معمای ماشین لباسشویی

 زد د اف آلمان نوشت: قزاقستان واردات ماشین لباسشویی از اروپا را در سال ۲۰۲۲ میلادی ۴.۴ برابر بیشتر از سال قبل، افزایش داده است.
این رسانه از قول سفیر سابق آلمان در روسیه مدعی شد قزاقستان این ماشین‌های لباسشویی را به روسیه می‌فروشد تا صنایع تسلیحاتی روسیه، نیمه هادی‌های به کار رفته در این دستگاه‌ها را برای اهداف نظامی خود استفاده کند.
رودیگر فون فریچ سفیر سابق آلمان در روسیه در کتاب خود با عنوان «دنیای در حال گذار» می‌نویسد: چگونه کمبود فناوری غربی به ویژه نیمه هادی‌ها و سخت افزار‌های فناوری اطلاعات، بر اقتصاد روسیه فشار وارد می‌کند و به ویژه صنعت دفاعی چگونه تلاش می‌کند تا تحریم‌های غرب را دور بزند.

9769745_288

به نوشته این سفیر آلمانی قزاقستان در سال قبل از جنگ، ۱۲ هزار دلار نیمه هادی به روسیه صادر کرد که این صادرات در سال ۲۰۲۲ به ۳.۷ میلیون دلار رسید و در این مدت، واردات ماشین لباسشویی از اتحادیه اروپا ۴۳۶ درصد و واردات یخچال و فریزر از آلمان ۵۵۱ درصد افزایش یافته است.
این در حالیست که سفیر قزاقستان در آلمان، این اتهامات علیه کشورش را به شدت رد کرده و گفته است اگرچه قزاقستان با تحریم‌های اروپا علیه روسیه موافقت نکرده، اما اجازه دور زدن تحریم‌ها را از طریق خاک خود را هم نمی‌دهد.
نورلان اونشانوف به زد د اف گفته است قزاقستان به تحریم‌ها علیه روسیه پایبند است و اعلام می‌کند که ارقام ادعا شده را با شرکای اروپایی خود تجزیه و تحلیل خواهد کرد.
سفیر قزاقستان در آلمان گفت افزایش واردات ماشین لباسشویی ممکن است از نظر درصد بسیار زیاد به نظر برسد، اما به هیچ وجه چشمگیر نیست به طوری که در سال ۲۰۲۲ یعنی وقوع جنگ، قزاقستان تقریبا ۱۰ هزار ماشین لباسشویی از اتحادیه اروپا وارد کرد که کمتر از یک درصد از بازار قزاقستان را تشکیل می‌دهد.
وی افزود: قزاقستان هنوز تقریباً پنج برابر بیشتر از صادرات خود به روسیه، از این کشور واردات انجام می‌دهد و برای نمونه در سال ۲۰۲۲ یعنی سال آغاز جنگ کشورش ۱۹ برابر بیشتر از صادرات یخچال، این کالا را از روسیه وارد کرد.
این ادعای رسانه آلمانی یک هفته قبل از سفر رییس جمهور آلمان به قزاقستان مطرح شده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    روسیه به غلط کردم خواهد افتاد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      البته اگه از هم نشینانش پررویی ووقاحت را نیاموخته باشد .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها