پایان سلطنت نفت و آغاز حکومت لیتیوم/ فلزی که می تواند ایران را بر اسرائیل پیروز کند/ تهران در مرکز قدرت خاورمیانه جدید؟

کاهش اهمیت نفت می تواند نقش سیاسی کشورهای عربی را کم کند و در مقابل، ایران را در موضع قدرت قرار دهد. کاهش اهمیت نفت به معنی کاهش خرید نفت ارزان و کم شدن نفوذ آمریکا در خاورمیانه است. این اتفاق منجر به نابودی ائتلاف اعراب با اسرائیل می شود.

پایان سلطنت نفت و آغاز حکومت لیتیوم/ فلزی که می تواند ایران را بر اسرائیل پیروز کند/ تهران در مرکز قدرت خاورمیانه جدید؟

به گزارش خبر فوری، روزنامه صهیونیستی «معاریو» در یکی از گزارش های اخیرش به موضوع ذخایر لیتیوم ایران پرداخته و آن را یکی از تهدیدات جدی علیه قدرت و نفوذ رژیم صهیونیستی دانسته است.

بر اساس گزارش این پایگاه صهیونیستی، کشف منابع لیتیوم در ایران می‌ تواند به تغییر موازنه قدرت منطقه ‌ای منجر شود و یک موقعیت بی ‌سابقه ژئوپلیتیکی و اقتصادی را به تهران بدهد.

«آنات هوخبرگ ماروم» کارشناس مسائل ژئوپلیتیک، در این رابطه به معاریو گفته است: «اسرائیل با اهتمام تمام، این موضوع را دنبال می‌ کند تا بداند که تهران چگونه تلاش خواهد کرد از این کشف به نفع خود استفاده کند.» (گزارش معاریو را اینجا بخوانید).

به نظر می رسد «لیتیوم» یکی از منابع نوظهور و جدیدی باشد که می تواند معادلات منطقه ای را تغییر داده و حتی جایگزین نفت شود. درباره علت اهمیت لیتیوم و تاثیرش در فناوری مطالب مختلفی نوشته شده است (گزارش خبر فوری در این رابطه را اینجا بخوانید).

با این حال، در رابطه با تاثیرات سیاسی این فلز به خصوص در منطقه خاورمیانه کمتر مقاله یا گزارشی نوشته شده است. این در حالی است که معاریو و دیگر پایگاه های رژیم صهیونیستی به خوبی به این مساله پی برده و بوی تغییرات را حس کرده اند. آنها می دانند به زودی عصر نفت به پایان می رسد و منابع جدیدی مانند لیتیوم تاج گذاری خواهند کرد.

ظهور لیتیوم، سقوط نفت و خاورمیانۀ جدید

انقلاب صنعتی و گره خوردن آن با نفت باعث تغییر تاریخ خاورمیانه شد. بسیاری از بادیه نشینان حجاز گمان نمی کردند به برکت این مایع سیاه رنگ به ثروت و مکنت برسند.

نفت، همچنین، پای استعمارگران غربی را به منطقه باز کرد. بسیاری از سلسله ها سقوط کرده و حکومت های جدیدی به جای آنان به قدرت رسیدند. اگر نفت نبود، شاید تاریخ ایران نیز به سمت و سوی دیگری می رفت (اینجا بخوانید).

این تغییرات سیاسی و اجتماعی نه فقط در ایران و عربستان و ... بلکه در کل خاورمیانه به وقوع پیوست. کشورهای خاورمیانه و حکومت هایشان به طمع پول نفت، حول کشورهای بزرگ غربی و به خصوص انگلیس و آمریکا گرد آمدند. ائتلاف «نفت در ازای امنیت» باعث شد کشورهای عربی خاورمیانه در کنار غرب و آمریکا قرار گرفته و با فشار واشنگتن، با اسرائیل نیز دست دوستی دهند.

دشمنی کشورهای عربی با ایران و ایجاد حاشیۀ امنیت برای اسرائیل حاصل این ائتلاف بود که خود محصول تجارت طلای سیاه بوده و است.

با این حال، عصر نفت در حال پایان است. دنیای فناوری های جدید احتیاجی به نفت ندارند و به جای آن به دنبال منابع جدیدی هستند که به خصوص بتوانند ذخایر باطری های نسل جدید را که منبع اصلی انرژی کالاهای نوین است، تامین کنند. لیتیوم یکی از این منابع است که اهمیت آن روز به روز بیشتر می شود و کشورهای بهره مند از آن، امیدوارند به ثروت و مکنت زیادی برسند.

اگرچه کشورهای عربی خاورمیانه غنی از نفت هستند اما از ذخایر لیتیوم بی بهره اند. آمارها نشان می دهد هیچ یک از کشورهای عربی منطقه در بین کشورهای صاحب ذخایر لیتیوم نیست. در این میان، ایران یک استثناء است. ایران یک کشور نفت خیز بوده و است. با این حال، ذخایر نفت ایران هرگز به اندازه ذخایر نفت عربستان نبوده است. در مقابل، ذخایر نفت لیتیوم ایران چند ده برابر عربستان و سایر کشورهای عربی منطقه است.

بر اساس اعلام «محمدهادی احمدی» معاون وزیر صنعت، معدن‌ و تجارت ایران، برای نخستین‌بار ذخایر بزرگی از لیتیوم در همدان کشف شده است و میزان آن، ۸.۵ میلیون تن [کانسنگ] تخمین زده می‌ شود.

فلزی که اسرائیل را نگران و ایران را امیدوار می کند

شرایط فوق الذکر می تواند وضعیت امنیتی و استراتژیک منطقه را تغییر دهد. کاهش اهمیت نفت می تواند نقش سیاسی عربستان و کشورهای عربی را کم کند و در مقابل، ایران را در موضع قدرت قرار دهد. کاهش اهمیت نفت به معنی کاهش خرید نفت ارزان و کم شدن نفوذ آمریکا در خاورمیانه است.

این اتفاق منجر به کاهش ائتلاف و نزدیکی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به اسرائیل می شود و حائلی که بین رژیم صهیونیستی و ایران به وجود آمده نیز از بین می رود. در این صورت، اسرائیل مجبور به مقابله مستقیم با ایران شده و حامیان خود را از دست می‌دهد.

ایران از جمله کشورهایی است که در منطقه خاورمیانه و آسیای میانه بیشترین منابع لیتیوم را دارد. به جز ایران، برخی کشورهای آسیای میانه مانند قزاقستان معادن و ذخایر لیتیوم فراوانی دارند. این امر باعث افزایش نزدیکی کشورهای بزرگ صنعتی و به خصوص چین به ایران می شود.

چین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان باتری های لیتیومی است و نیاز مبرمی به ذخایر لیتیوم کشورهای دیگر دارد.

چین، تا کنون ترجیح داده مسائل اقتصادی را فدای مسائل سیاسی نکند. اهمیت پروژه «ابتکار کمربند و جاده» یا BRI به قدری است که چین ترجیح می دهد با همۀ کشورهای خاورمیانه رابطۀ دوستانه داشته باشد. با این حال، ورود چین به صنعت لیتیوم می تواند این تعادل را به هم بزند و غول شرق را به سمت کشورهای دارای این منابع جذب کند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 65
  • ناشناس
    7

    کل ایران الماس بشه سهم من کارگر،هیچه..سفره جاهای دیگه پهنه..آره ببم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      38

      علتش را در خودتان جستجو کن

    • ناشناس
      5

      علتش رو در اونایی جستجو که تو پامنبرشون می‌شینی آدم بی عقل

    • ناشناس
      7

      علتش تودزدبودن تمام مسولانه ..ک چی حالا؟جستجوهم نتیجه داد؟!

    • ناشناس
      2

      علتش اینه که خانه رو با تمام اموالش و اختیارش دادیم به کسانیکه فقط مهمان بودند!!!

    • ناشناس
      0

      احسنت
      بین این ملت بالاخره استثنائاً یک نفر پیدا شد که بتونه علت‌یابی کنه:
      "خانه رو با تمام اموالش و اختیارش دادیم به کسانیکه فقط مهمان بودند"
      دقیقا همینطوره
      خب حالا به نظرت علت چنین کاری چی بوده؟

    • متین
      4

      ناشناس یا وابسته به حرامخورانی یا احمق یا هردو که چشمتون رو بنا به مصلحت جیبتان روی واقعیات می بندید

  • همه کسی
    0

    باز هم یک مقاله با علت مدلول و منطق نامتقارن ، از کجا به کجا رسیدید ، قدرت تعیین می کنه اسباب قدرت چی باشه . نفت دلار طلا حقوق بشر یا حتی سرمایه های دیجیتالی رو صاحبان قدرت جزو اسباب قدرت کردند و هر کسی قدرت واقعی باشه معیارها رو تعیین می کنه .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      43

      ایران همین الان بدون لیتیوم هم ابرقدرت خاورمیانه است. ما بزودی کل خاورمیانه را رسما به ایران ملحق میکنیم و امپراتوری ایرانشهر بزرگ را احیا میکنیم چون همه منطقه مال ما بوده و باید به ما ملحق بشه. امید دانا این نکته را کامل توضیح داده

    • ناشناس
      1

      متاسفانه هنوز احمق زیاد داریم

  • ناشناس
    2

    حکومت ایران متوهم است

  • ابوالهول
    2

    بدبخت شدیم!!! چین!!! اگرتمام خاک ایران طلاولیتیوم بشه،وضع مابدترنشه،بهترنمیشه بنابرابن به مامردم مربوط نمیشه دلتونوخوش نکنین خخخخ

    نظرات شما -
    • 11

      خخخخخخ
      خجالت نمیکشی خخخخ

    • 0

      اگر به جای چین مثلا بورکینا فاسو می شد برایتان ببهتر می شد؟خر و پالان که اماده باشد سوارش می شوند.چین فعلا سوارکار هشیارتری است,لذا اول سوار می شود!

    • ناشناس
      0

      فعلا که خوب خر سواری می کنند نمره شأن بیست

  • علی
    1

    متاسفانه از منابع کشور به جای توسعه داخلی بیشتر خرج جاه طلبی خارجی حکومت میشود در نتیجه این اخبار برای مردم خوشایند نیست، نمونه آن همین تیتر که بجای افزایش رفاه مردم به نابودی کشور ثالثی اشاره میشود.

    نظرات شما -
    • ملت
      10

      خداوکیلی این ملت واقعاً دارای شعور و درک سیاسی خیـــلی بهتری شدند.
      در نظرات و کامنت ها این را میشه فهمید

    • ناشناس
      3

      این ملت واقعاً دارای شعور و درک سیاسی خیـــلی بهتری شدند؟
      خیـــلی را یک کمی بیشتر میکشیدی تاثیر کلامت بیشتر میشد!
      اینها الان گشنه‌اند. به محض اینکه شیکمشون سیر بشه دوباره فیلشون یاد هندوستان میکنه و مرگ بر همه دنیا را شروع میکنند. اسم خودت را گذاشتی ملت ولی هیچی از این ملت نفهمیدی. هیچی

  • shahram
    1

    وجود نفت و معادن و نیروی انسانی و ... کلا سرمایه و ثروتهای یک کشور بدون داشتن عقل و درایت از سوی حاکمان و مدیران و تصمیم گیرندگان یک کشور پشیزی ارزش ندارد.

  • ناشناس
    1

    خخخ.چه میزنی شما؟

  • ناشناس
    2

    تا حالا که این همه منابع نفت و گاز و معادن و ... داشتیم چه گلی به سر کشور زده اید که بخواهید با لیتیوم بزنید؟!فقط به درد دزدان داخلی می خورد.

  • ناشناس
    0

    فکر کردید چشم بادامی ها عاشق چشم و رویتان هستند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      17

      وای من بادوم میخوام ... یکی بدادم برسه واویلا

    • ناشناس
      0

      شرمنده که کیلویی 600 هزار تومان است

  • محمدرضا
    3

    یه جوری تیتر زدین انگار تا حالا هیچ منبع درآمدی این کشور نداشته،معادنی که تو ایران داره در جهان لنگه شو ندارن،،،تا موقعی که دزد بر مردم بیچاره سروری کنه اش همینه،،،عقل که نباشد جان در عذابه،،،،،،دریغ از یه جو سیاست که متأسفانه مسولین ایرانی نداشته وندارند،با سیاست میشه با دشمنت ،در عین دشمنی منافع خودتو بگیری،سیاست ایدولوژیک، مردم گدا خواهند بود ،

  • اصغر
    5

    کاش بجای خوشحالی از کشف لیتیوم خوشحالی از رفع فقر وپایین امدن ضریب فلاکت میکردید.

    نظرات شما -
    • 0

      با کاشوایشالا ماشالا چیزی درست نمیشه
      قبول کنیم که بی غیرت شدیم

  • من
    1

    خخخ سودش برا میدم چیه کاری کردید کلا مردم بی خیال شدن چون میدونن نفعش برای یه عده خاصه

  • محسن
    4

    اگر باز هم منابع ملی به دادمان برسد و دلخوش به این سرمایه ها باشیم، اگرنه مدیریت اقتصادی در حد صفر و ....

  • ناشناس
    1

    به کام اختلاسگران ورانت خواران وحرامخوران...

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      الکی دلتون خوش نکنید. معدن لیتیوم هم مثل نفت خام فروشی میکنن. شوهرش میدن.میره پی کارش. کاشکی پیدا نمیشد . یک تپه سالم دیگه پیدا شد. مسوولین بروند قهوه ایش کنند.

  • ناشناس
    1

    افریقا ثابت کرده که کله کشورم منابع باشه با مسولین دزد باز همون افریقای فقیره ایرانم همینه اصلا ادم های خوب دنبال قدرت و سیاست نمیرن شما چه ادمی تو سیاست دیدین که خوب باشه دروغ گو نباشه؟ چون بدون اینا نمیشه برسی به وزارت و ... وگرنه ادم صالح درست کار کجا میره به دنبال قدرت؟؟؟ این همه گلچین میکنن دکتر مهندس رد میکنن با مدرک عجوبه های ایرانی رو به یه سری ریا کار که فقط جای مهر رو پیشونیشونه میدان میدن میشه این

  • ایرانی
    11

    نفت طی هشتاد سال اخیر باعث آسایش وپیشرفت نسبی ایران شد ولی عادت به آن نیز چالش‌هایی مانند عقب افتادگی صنعتی وتوسعه ای وفنی مهندسی را نیز به دنبال داشت.درحالی که ایران رتبه هفدهم وسعت وجمعیت جهان را دارد ولی در رتبه 22 تولید ناخالص قرارگرفته است.این برای یک کشوری که تاکنون فقط کمتر از ده درصد منابع معدنی شناسایی شده خود را استفاده کرده هم یک فرصت جبران است هم مایه تاسف از دست دادن زمان گذشته. چون بسیاری ازمعادن زمانی با ارزشند که خریدار داشته باشند وبه موقع استفاده شوند مانند زغال سنگ که از رده خارج شد ویا نفتی که به تدریج جایگاهش کمرنگ می‌شود. حال با کشف این معدن سرنوشت ساز لیتیوم نبایست مانند نفت به فکر خام فروشی ویا سستی در توسعه آن باشیم بلکه باایجاد امکانات سریع در بهره برداری معدنی واحداث کارخانجات وابسته پایین دستی به این محصول ارزش افزوده داد. اولین قدم ایجاد سازمان صنعت ومعدن لیتیوم بایست باشد.

  • ناشناس
    6

    بدبخت شدیم، نفت که ملت ایران بخصوص مردم خوزستان را به خاک سیاه نشاند، حالا هم این فلز جدید، البته نفت و این معادن برای کشورهایی خوب هستند که درامد انرا خرج ملت های خود کنند تا با عزت و سربلندی زندگی کنند، نه ملت فلک زده ایران. چرا الان حمالی کردن جوانان ایران در کشور جنگ زده عراق و شیوخ خلیج همیشه فارس، به یک ارمان و ارزو تبدیل شده است؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    2

    نه نفت و نه لیتیوم ، هیچ کدام به درد ملت ایران نمی خورد.
    البته این را هم بگویم لیاقت این ملت همین است که در آن قرار دارند .اجرکم عندالله

  • ناشناس
    1

    نفت تا صد سالِ دیگر بر جهان حکومت می کند/ ایران در جنگ غذا و جمعیتبدجوری شکست خورد. انچه که عیان است چه حاجت به بیان است/ خیلی از دهه پنجاهی و شصتی ها هستند که هنوز کار، بیمه، خانه ندارند و ازدواج نکرده اند/ زندگی رو باختی دل من / تا صد سال دیگر کی مرده کی زنده/ با این وضعیت ایران ... اصلا ولش کن

  • ناشناس
    0

    دلیل خشک کردن عمدی دریاچه ارومیه همین فلز لیتیوم هست.

  • ناشناس
    1

    خوب به ما چه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • هموطن
    7

    آنچنان اعراب کشتند ایرانی ها را که تا هنوز استخونهای شهیدان را می آورند..کینه اعراب نسبت به ایرانی تا دنیا برپاست ادامه خواهد داشت..

    در طول تاریخ مشاهده نکردیم اسرائیل به ایران ضربه بزند این در حالی است از طلوع آفتاب تا غروب نظام ایران(حاکمیت) به اسرائیل فوش می دهند..

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      یه چیزی رو میدونی؟
      در جنگ مردم همدیگه رو میکشند
      هیچ طرف منتظر نمیمونه تا طرف مقابل اونو بکشه
      به همین خاطر بهش میگن جنگ!
      تا حالا کسی اینو بهت گفته بود؟

  • ناشناس
    0

    تحلیل های ابکی اگه ما دنیایی از این فلز رو هم داشتیم اقازاده ها همه رو میچاپن

  • 🐜
    4

    خراب شدن اسرائیل یاابادانی اسرائیل چه کمکی ب معیشت نابسامان ما۷۸میلیون ملت فرودست ایران زمین خواهد کرد اسراییل بماچه ربطی دارد ماایرانی هستیم نه عرب اختلاف اعراب و اسرائیل ربطی ب معیشت ماملت فرودست ایران ندارد چرامسولین معیشت مارا گروگان گرفته اند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      بهترین حرف این سایت است ولی متاسفانه بی لیاقتی و کم سوادی و برپایه دین و دزدی و خرابکاری و فساد و صحبت 1000سال فردی را به حساب اسراییل و امریکا مینویسند حالا همه کشورها موشک دارند و میسازند و پیشرفت دارند مثل ترکیه حالا روی موشک می نویسد اسراییل باید نابود گردد هرکس با اسراییل جنگ دارد برود لبنان سوریه یمن بجنگد راه دراز و باز است برود

    • ناشناس
      0

      درودب شرفت جنگ عرب‌ها واسراییل به ایران مربوط نیست فقط بهانه ای است برای سروکوب مردم وغارت منابع مالی ایران

  • ناشناس
    0

    سرنوشت کشور و جامعه را مواد تعیین نمی کنند.در زمان عزت نفت هم ان را داشتیم ؛چه گلی به سرمان زد؟حکومتهای نا مردمی دزد و الت دست بیگانه ,چه به خاطر نادانی و چه خیانت دانسته,همین مواد گرانبها را هم به تاراج می دهند که برای خودشان وهفتاد پشت بعدی شان الاف و الوف تامین کنند ,حال اگر سر مردم عادی بی کلاه ماند ایشان را چه غم!

  • ناشناس
    0

    تجربه نشان داده که منابع نیست که اوضاع یک کشور را دگرگون می کند بلکه سیاستمداران و فعالیت مردم آن کشور هستند مثلا کشوری که معدن زیادی از آهن دارد می تواند آهن تولید کند ولی در صنعت همان آهن اگر تبدیل به قطعاتی ارزشمند شود سودی ۱۰۰۰ برابر خواهد داشت

  • ناشناس
    11

    من همیشه پای منبر آخوندها می‌نشینم و حاضرم جانم را هم نثارشان کنم چون آنها حکم روح خدا را برای ما توضیح میدهند و ما را با روح خدا آشنا میکنند. بزرگترین آرزوی من این است که در راه آخوندها به شهادت برسم. آیا دوست داشتن خدا جرم است؟ اگر دوست داشتن خدا جرم است پس ای شمشیرها مرا در بر گیرید

    نظرات شما -
    • 0

      برو بلندهای جولان بگو من حرف آخوند شدم میخوام سرم برای فلسطینی ها برود در ضمن دو تا لگد هم وایسای تا دو تا فلسطینی بهت بزند تا ثوابش را بیشتر ببری و با لگد ببرند تو را به بهشت عسلی این لگد واجب کفایی است اگر با توسری باشد بهتر است . هر چه اینجا بزنند به تو انجا ثوابش بیشتر می بری اگر بیفتی داخل اّ جوش که حرف ندارد .

    • ناشناس
      1

      آدمک
      والله‌العظیم قسم اگر مراجع عظام اذن بدهند همه این کارهایی را که گفتی با کمال میل میکنم و افتخار هم میکنم. بزرگترین آرزوی من همین هست که در راه آخوندها شربت شهادت بنوشم

  • ناشناس
    0

    دادا مردم خیلی‌ آگاه شدن. کشورهای مستعمره همیشه مستعمره هستند استقلالی وجود ندارد.

  • مصطفی
    3

    اگر قراره با منابع لیتیوم هم مثل نفت و سنگ آهن خام فروشی کنیم به چین و کشورهای غربی همان بهتر که استخراج نشه بمونه برای نسل های آینده ای که لیاقتش را داشته باشند مگر اینکه به شرکت های دانش بنیان واقعی اهمیت بدند تا از این منابع بیشترین سودآوری برای کشور ایجاد کنند. اگر به منابع معدنی بود الان آفریقا باید ابرقدرت میشد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بمونه برای نسل‌های آینده‌ای که لیاقتش را داشته باشند؟ بزک نمیر بهار میاد کمبزه با خیار میاد. نسل‌های بعدی هم مثل نسل خودتون

  • ایرانی
    0

    اگر کل ایران هم لیتیوم باشه باز هم مردم درفقر وفلاکت
    زندگی میکنند. اینا همش حرفه.

  • ناشناس
    2

    مرگ بر اسرائیل مرگ بر مفت خوران و مرگ بر اختلاسگران مرگ بر رانت خواران مرگ بر کسانی که به مردم ایران طلم میکنن مرگ مرگ خوب چیزی درست شد نه خیر با حلوا حلوا کردن هیچی درست نمیشه مگه یه دست شیم هرچی مفت خور ودزد واختلاسگر ورانتخوار را از ایران پرتشون کنیم اسرائیل و روسیه و چین و جیبوتی

  • ناشناس
    0

    این منابع به درد کسی می خورد که علمش و فکرش و عقلش به درد بخورد ما خودمون و نه مسولان از بالا تا پایین نه عقل داریم نه شعور حیف خاک ایران که ما داخلش هستیم حالا داخل افریقا هم الماس هست مردمانش مثل ادمها ینخستین هستند. پول فروششبه درد شیح حسن ک...و لبنان خوشکلا و سوری شراب و عراقی در به در و یمنی لنگی می خورد . اله صبرو اله القوم الخرف

  • ناشناس
    0

    اگر رشته کوه های البرز و زاگرس تماما از الماس باشد وضع اقتصادی ایران بهبود نخواهد یافت البته این را هم بگویم خلایق هر چه لایق!!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مختصر و مفید حق مطلب را ادا کردی👏

  • متفاوت
    0

    فقر وثروتمند بودن هرانسان جوهره ایست که در مغز وروح وذهن اوست نه در داشتن انبار نفت یا طلا یا لتیوم.بستگی دارد که چگونه بازی بکنید یاشما رابا زی بدهند. این بازی با 2گرم و یک معدن هم فرقی با هم ندارد.مهم انتخاب‌های شماست که به کدام سوکشیده میشوید برای انتخاب‌های بعدی وبزرگتر.

  • H
    0

    باپیداشدن این فلز مردم فقیرتروبدبخت ترخواهندشد46ساله حکومت نفت میفروشه هیچی ملت ندیدبااین فلزچی میخوادببینه فقط آقازاده هابیشترکیف میکنن

  • ناشناس
    3

    بدبخت ملتی خود ملت و یا دولتش که بجای به فکر کشور خودشان باشند دغدغه شان سرنوشت اجانب است.
    یک اقلیت شکم سرمایع و مافیایی چند دهه حیات و زندگی نرمال این مردم در گروگان گرفته و معلوم است برایشان مهم نیست این مردم نابود شوند. اگر این مخالفان توافق موقت و از جنس مردم بودند و دغدغه حیات و قوت لایموت داشتند کارشنکنی نمی کردند، مخالفان توافق موقت همان مخالفان برجام و کارشکنان در اجرای آن بودند و در زمانی همه اهل دانش می دانستند باید امریکا شریک اقتصادی کرد تا تضمین شود برای پر هزینه کردن کارشکنی امریکاف مبادلات با امریکا محدود و تحریم کردند و امریکا که دید خیری از برجام نمی بیند یرش زد! چون در ایران دولت ملی نیست!

  • 2

    اهریمن مافیای گران فروشی و انحصار و رانت گویا نمی خواهد از سر این ملت نگون بخت بردارد/ سال ها است پیشنهاد واردات کالاهای بادوام دست دوم (لوازم خانگی و الترونیک و خودرو ...) داده شده با توجه حقایقی چون فقر وحشناک عمومی و اکثریت مردم و وجود مافیایا و کاهش شدید قدرت خرید، اما هر باز کارشکنی و تاخیر می اندازند عوامل ضد بشری و ضد ایرانی! انواع شرایط مبهم و مالیات 70% برای خودروی دست دوم کارکرده باز یکی از سنگ اندازی متعدد است (در حالی شرافت و عرق ملی بود واردات خورو دست دوم حداکثر 10% مالیات می گرفتند تا با اسقاط کهنه با این کم کارکرده ها به راحتی مصرف سوخت نصف می کردند و از محل صرفه جویی سوخت، ایران بجای واردات بنزین و گازوئیل تبدیل به صادر کننده می شد! در سایر موارد ماند لوازم خانگی، الان تبدیل صادرکننده برق بود نه وارد کننده! حیف از یک دولت ملی وطن پرست حقیقی ایرانی)، احتمال قریب به یقین این قضیه واردات خودروری دست دوم هم مانند واردات خودروی نو تبدیل به یک ترازدی ضد ایرانی دیگر و به نفع مافیا و گران فروشی و در راستای اهداف ضد ایرانی اجانب تحریم چی خواهد بود! میزان سانسور نظرات منتقدان و سرکوب منتقدان در این بازه نشان استیلای هیولای ضد بشری مافیا و همدستان تحریم چیان وحشی اجنبی است. وگرنه با پذیرفتن اصل بزار آزاد رقباتی در این چند دهه، امروز ایران به جایگاه شایسته اش که فراتر از کره جنوبی ترکیه و.. بوده قررا داشت و نه مثل یک کشور عقب مانده صحاری افریقا! ننگ بزرگ ملی که تا نسل موجب لعن و نفرین بانیان این وضع موجود خواهد شد. حرامیانی چیزی نه روزی حلال فهمیدن و نه شرافت و نه عرق ملی و نه حقوق بشر

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      امروز ایران به جایگاه شایسته اش که فراتر از کره جنوبی ترکیه و.. بوده قررا داشت !!!

      اوفففف چه خوش‌اشتها 😂😂😂

  • 0

    متین هرچه دل تنگت میخواد بگو. ایرادی نداره
    هر کسی یک نگاه به موقعیت و فرصتها و ثروت این مملکت بندازه و یک نگاه به حال و روز مردمش بندازه و ببینه که ثروتهای این مملکت چطور و در چه راهی خرج میشه خیلی سریع میفهمه که احمق چه کسی است. برای درک این نکته به هوش اینشتین نیاز نیست گلم🙂

  • احمد
    0

    اله اکبر پیش بسوب

  • 0

    اله اکبر پیش به سوی ایران اسلامی مقتدر از تمامی جهات و روند رو به رشد زندگی مردم پاک بزرگ ایران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها