خبرفوری بررسی می‌کند

بالا و پایین ارز در هیاهوی مذاکرات/ شایعاتی که بازار را رام کرد/ قیمت دلار پایین می ماند یا با شدت بیشتری بالا می رود؟

اگر روند ارزپاشی افزایش یابد و همچنان درهای مذاکره به روی غرب و ایران باز بماند و به طور کلی بازار از توافق مایوس نشود ممکن است این بار نرخ ارز در حالت کاهشی مانده و با شدت بیشتر به سمت صعود حرکت نکند.

بالا و پایین ارز در هیاهوی مذاکرات/ شایعاتی که بازار را رام کرد/ قیمت دلار پایین می ماند یا با شدت بیشتری بالا می رود؟

به گزارش خبر فوری، قیمت دلار در حال پایین آمدن است. نرخ دلار در 20 خرداد 1402 به 41 هزار و 600 تومان رسید (اینجا بخوانید) و این در حالی است که تا چند ماه پیش به نزدیک 60 هزار تومان رسیده بود. اما علت این کاهش قیمت چیست؟

به گفته صاحبنظران، عوامل زیادی در این رویداد موثر است؛ آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران، سر و سامان دادن به نرخ رسمی ارز توسط بانک مرکزی و آرامش روانی بازار همه و همه از جمله علل این رویداد هستند اما بیش از همه، تحولات سیاست خارجی در این روند موثر بوده است.

شکی نیست که بالا و پایین نرخ ارز در ایران به تحولات سیاست خارجی کشور ربط دارد. در چند ماه اخیر هم روابط ایران با عربستان بهبود یافته و هم تحولاتی در زمینه ارتباط با کشورهای شرقی رخ داد اما بیش از این دو عامل، شایعه اخباری در رابطه با مذاکرات مخفیانه مقامات ایران و آمریکا در زمینه احیاء برجام و یا انعقاد یک توافق موقت باعث کاهش شدید نرخ دلار شده است (اینجا بخوانید).

این اخبار چند هفته ای است که در جراید و روزنامه ها منتشر شده و برخی پایگاه های خبری خارجی مانند آکسیوس نیز آن را تایید کرده اند. اگرچه هم مقامات ایران و هم مقامات ایالات متحده دیدار دوجانبه و بحث بر سر توافق هسته ای را انکار کرده اند اما این اخبار همچنان به گوش می رسد و هر روز یکی از سایت های داخلی و خارجی اخباری را در این رابطه منتشر می کند.

آیا توافقی در راه است؟

با وجود ادعاها، به نظر نمی رسد توافقی در کار باشد و احتمالا همانند ماه های قبل اخباری امیدوارکننده اما غیر واقعی باعث آرامش نسبی و کوتاه مدت بازار ارز شده است.

فارن افرز در گزارشی که اخیرا منتشر کرده مدعی شده جو بایدن تصمیمی مبنی بر احیاء برجام ندارد. با این حال، طرح یا پلن B یعنی تحریم یا جنگ با ایران نیز روی میز نیست و رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفته طرح C را اجرا کند. بایدن نه دنبال توافق با ایران است و نه قصد جنگ دارد؛ رئیس جمهور ایالات متحده تلاش می کند سیاست میخ و نعل را دنبال کند و جلوی تنش های بیشتر در کوتاه مدت را بگیرد تا تغییراتی در سطح جهانی رخ دهد و سپس تصمیم قطعی خود را بگیرد. فارن افرز در این رابطه می نویسد: «او {بایدن} طرح C را انتخاب کرده که تلاشی برای جلوگیری از بدترین نتایج در مناقشه هسته‌ای ایران و در عین حال حفظ امکان حل و فصل این موضوع در آینده است. واشنگتن به دنبال جلوگیری از بمباران ایران و اجتناب از تشدید تنش خطرناکی است که می‌تواند در پی افزایش فشار ایجاد شود و به دنبال راه حل دیپلماتیک است به این امید که شرایط برای یک توافق جدید به منظور جایگزینی برجام در طول زمان مساعدتر شود» (اینجا بخوانید).

دریای پر تلاطم بازار ارز/ باید منتظر یک موج بزرگ باشیم؟

گزارش فارن افرز نشان می دهد وضعیت ایران و آمریکا همچنان در حالت «تعلیق» است (درباره وضعیت تعلیق اینجا بخوانید). تعلیق سیاسی به تعلیق اقتصادی می انجامد و تعلیق اقتصادی نیز سبب فراز و نشیب بازار می شود. این فراز و نشیب به این صورت خود را نشان می دهد که بازار مدتی امیدوار به آینده شده و نرخ ارز پایین می آید اما بعد از کاهش امیدواری و گذشت زمان، مجددا روند افزایشی به خود می گیرد. این تلاطم در دو ماه اخیر به شدت دیده شده است.

روند سینوسی نمودار زیر نشان می دهد که نرخ ارز بعد از انتشار اخباری در رابطه با مذاکرات یا بهبود روابط خارجی پایین آمد اما بعد از مشخص شدن واقعیت، با قدرت بیشتری بالا رفت.

__

شواهد نشان می دهد تلاطم بازار ارز تحت تاثیر اخبار سیاسی در 2 یا 3 سال اخیر تکرار شده است. نمودار زیر وضعیت ارز را از مرداد 1400، یعنی زمان روی کار آمدن دولت تا خرداد 1402 نشان می دهد:

و

طبق این نمودار، قبل از افزایش و صعود ناگهانی نرخ ارز، قیمت دلار کمی پایین آمده که این پایین آمدن غالبا تحت تاثیر اخبار مثبت بین المللی  و سیاست خارجی بوده است اما بعد از مدتی که انتظارات بازار از تحولات خارجی برآورده نشده مجددا بالا رفته است.

چند نمونه از این تحولات در 2 سال اخیر قابل بررسی و بحث است. برای مثال در بهمن 1400، اخباری در رابطه با از سرگیری مذاکرات هسته ای در وین شنیده شد. این اخبار باعث کاهش نرخ ارز شده و بازار را آرام کرد اما به محض پایان مذاکرات و به سرانجام نرسیدن آن، نرخ ارز با سرعت زیادی رو به صعود گذاشت (اینجا و اینجا را بخوانید). این اتفاق در 1401 هم رخ داد. در آن زمان، نرخ دلار در حال افزایش شدیدی بود. در اوایل اسفند 1401 اخباری در رابطه با تغییر تیم دیپلماتیک ایرانی و اضافه شدن عباس عراقچی به تیم مذاکره کننده منتشر شد که اگرچه شایعه بود اما باعث کاهش نرخ ارز و آرامش موقتی بازار شد (اینجا بخوانید). با این حال، نرخ ارز از اواسط اسفند مجددا بالا رفت و بازار را با التهاب مواجه کرد.

آیا این بار نیز روند سینوسی ارز گریبان بازار را می گیرد؟ آیا با تکذیب اخبار مربوط به مذاکرات، بازار به حالت قبلی خود باز می گردد؟ برخی تحلیلگران معتقدند اگر روند ارزپاشی به بازار افزایش یابد، روند مساعد دیپلماتیک با کشورهای همسایه تداوم داشته باشد و همچنان درهای مذاکره به روی غرب و ایران باز بماند و به طور کلی بازار از توافق مایوس نشود، ممکن است این بار نرخ ارز در حالت کاهشی مانده و با شدت بیشتر به سمت صعود حرکت نکند؛ در غیر این صورت، مجددا باید منتظر افزایش نرخ ارز باشیم. همۀ این مسائل به «سیاست» مربوط است. 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 31
  • میدان حر
    1

    از همین امروز بازی کارتخوان خراب است شروع شد و آنهم در پمپ بنزین

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      شل و پل یا شِت و پِت درست است. یکی از این عبارات باید به کار برود.

    • ناشناس
      1

      آره
      چند روزه کارت خوان ها اختلال داره علت چیه؟؟؟؟
      رفتم خرید کردم کارت خوان فعال نشد خریدم تو مغازه موند

    • ناشناس
      8

      چی داری میگی؟توافق ومذاکره مستقیم ایران وآمریکا نهایی شده وچندروز دیگه مثل بمب صداش درمیاد،حتی اسرائیل هم باخبر شده!

    • ناشناس
      0

      کندی اینترنت و مسدود شدن
      سرورهای خارج از کشور جالب
      اینکه تویتر و اینستا وواتساپ
      تلگرام برای سرگرمی مردم سرورهاشون بازه

  • ناشناس
    0

    بازم با حرف مردم کوش مخملی
    را گول زدیم چه ابله هستند
    چهل ساله اسکولشون میکنیم

    نظرات شما -
    • shahram
      0

      کشوری که 50 سال پیش به انگلستان وام میداد به جائی رسیده که فقط با خبر آزاد شدن 2/7 میلیارد دلارش قیمت ارز پائین میاد و انقدر وضعیت بهتر میشه نباید با کشورهای دنیا انقدر اره بده تیشه بگیره.
      خداروشکر که پول هم بهمون نمیدن غذا و دارو میدن یک وقت نمیریم.
      آقایان مسئول از بالا تا پائین خیییییییلی زحمت کشیدید !!!!!!!!!!

    • ناشناس
      2

      احمق ها موقع تعطیلی چند ماست
      پران را میفرستیم جاده شمال شلوغش میکنند بقیه مثل گوسفند
      دنبالشون میرن بعد میگیم چقدر
      مردم شاد و شنگول هستند میرن
      مسافرت تعدادی در تصادف شل
      وپت میشن بازم خوراک خبریست

    • ناشناس
      1

      درست گفتی‌ موقع تعطیلات‌و‌ روز جمعه بیشتر مردم
      که می‌روند ‌به‌شمال برای گردش‌و‌‌تفریح و‌جاده‌ها‌‌ پر
      ماشین‌و‌ترافیک میشود خوب معلوم است اینها با دیدن
      این شلوغی میگن وضع معیشت مردم خیلی خوب است باید همه چیز را گران کنیم واقعیت همین است .

    • ناشناس
      4

      50 سال قبل چون کدخدا اینجا آقایی می کرد معلوم هست از این کارها هم به راحتی انجام می گرفت اما الان با زور از دهن این قلدر بیرون می کشیم و نشان از ابر قدرتی دارد که به انتها می اید

    • 0

      بله گوش مخملی پیام فرستاده که تا چند روز دیگه صدای توافق مثل بمب میاد . ساندیس اش دیر شده چرت و پرت قرائت می کنه .

  • ناشناس
    0

    دلار که 49 هزاره با یکی دو هزار کار درست نمی شه و اگه مذاکرات سر کاری با شده دلار با شدت بالایی اوج خواهد گرفت مگر اینکه دولت و تیم مذاکره کننده عزم جدی داشته باشند.

  • ناشناس
    2

    كشوري كه اقتصادش به اخبار وخبرهاي رسانه اي وگمانه زني هاي بيهوده بند شده باشد فاتحه اش را بايد خواند اينها نشان دهنده سومديريت در كشور است كه مديران ودولت ان كشور كلا نباشند يا باشند فرقي نمي كند

    نظرات شما -
    • 3

      اینها با اخبار و‌شایعه مردم‌ را گول می‌زنند تا به
      هدف‌شان‌ برسند در واقع مردم را سر کار گذاشته‌اتد

    • ناشناس
      21

      عزیزم اخبارها همیشه در بازارهای جهانی اثر گذار هست ولو موقت
      ولی کلا وقتی تورم ایران بالاتر از آمریکا هست هر سال باید دلار بالا برود مگر سرکوب ارزی و ربطی هم به توافق و خبر و... هم ندارد

  • ناشناس
    2

    41هزار تومن؟؟ مگه انقلاب شده که نرخ دلار 41هزار شده، چرا این همه دروغ و کلک از سر و روی جامعه ایران بالا میره

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      در مرکز مبادله ارز ۴۱ تومنه

  • شوکا
    6

    منتظر افزایش شدید قیمت دلار باشید. ..

  • ناشناس
    0

    ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران توجه فرمائید:
    دولت در حال نوسان گیری است.
    نصر من الله و فتح قریب

  • ناشناس
    1

    در اقتصاد و هر حوزه دیگری باید واقعیت ها رو نگاه کرد.با این اوضاع اقتصاد کشور در حال حاضر، دلار محکوم به افزایش هست و تمام! هر پایین آمدنی فقط استراحت هست برای جمع کردن قدرت بیشتر برای ادامه حرکت به سمت بالا.

  • ایرانی
    4

    خیلی موزماری الان داری زمینه چینی میکنی تا خبر بد بیاید! ؟بگذارید سیاسیون این ور وانطرف مرتب قهر واشتی کنند. روی میز مذاکره بنشینند وبعد زیر میز بزنند توچرا اینقدر چو میندازی واقتصاد رو شرطی تر میکنی!؟ فرض کن که حتما هم میدونی این 4 سال تحریم ادامه داره تو چرا اینقدر جوش مذاکرات میزنی!؟ این بازی تکراری رو ول کن. اینقدر این مذاکرات بی ارزش را آرش بیخودی نده.یا تو بازیچه این بازی شدی یا جزو کسانی هستی که دوست داری بگی غرب مشکلاتمان را حل خواهد کرد. اگر طبیب بودی سرخود دوا نمودی. من میدونم ثانیه شماری میکنی تا یک خبر بد بیاید وچو بندازی ودنبال مقصر خیالی برهم خوردن مذاکرات بگردی. این بازی برجام بردن تا لب چشمه وتشنه تر برگرداندن یا مثل مارو پله اصلا قرار نبوده برجامی احیا بشه. توفقط دنبال خبر بد هستی که قیمت دلار سر به فلک بکشه وازهمین الان داری زمینه چینی میکنی. لعنت بر خائنین.

    نظرات شما -
    • 0

      مرموز

  • shahram
    0

    پس راست میگن افسار قیمت دلار دست خود دولت است که دستوری آنرا بالا و پائین میکند.
    اینکارها و روشها برای بدبخت کردن مردم ایران نه انسانی است نه اخلاقی .
    شماها خیلی خوب میدونین تو جهنم چه بلائی سرتون میاد !!

    نظرات شما -
    • 0

      در واقع مردم غیر مستقیم ظلم میکشد تمام .

  • ناشناس
    1

    یک کشور85میلیون نفری برای ازاد سازی3میلیارد دلار چقدر خوشحال و ذوق کرده است. چرا ایران را ویران کردید؟؟؟ این مبلغ پول تو جیبی یک شرکت غربی است.

  • حسین
    0

    جوجه رو اخر پاییز میشمرن

  • ناشناس
    0

    سلام به گفت ریاست جمهور برادر احمدی نژاد تحریم کاغذ پاره است به همین دلیل دلار ارزشش حبابی است و واقعیت ندارد همه چیز خوب آمار نشان می دهد رئیسی توانست قیمت حتی تخم مرغ را کاهش دهد ریال ایران با ارزشترین پول خلیج فارس کند قرار شده دلار از چرخه خارج ریال ایران جایگزین ارز دنیا شود این همان دولتداری است . الان امارات عربی به مرکزیت دبی 500 درصد بیشتر از ما برق هسته ای تولید می کند بزرگترین تولید کننده نیروگاه هسته ای خاورمیانه ک فقط یک دهه نتیجه داد گویا سوخت این 5600مکا وات برق تولیدی هزینه اش حتی از نگهداری سایت های هسته ای ما کمتر است تا ما فقط سوخت هسته ای زیر شش درصد برای نیروگاه برقی و زیر یک درصد برای پزشکی تولید نکنیم دلار پائین نمیاد چرا چون زیر ساخت هسته ای ما بیشتر شبیه هسته ای کلاهکی است ما سوخت مثل بنزین نیاز داریم ولی داریم انرژی خورشید تولید می کنیم خورشید هم انفجار هست نه سوخت پس نمی شود هم 60 تا 84 درصد غنی سازی کنیم هم مذاکرات نتیجه بدهد هم سایت هسته ای که هیچ شباهتی به ام پی تی ندارد داشته باشیم هم دلار بالا نرود شاید چند روز حتی چند ماه دلار زیاد بالا پائین نشود ولی این همه ارتباط با عربستان ووو که شو احساسی است فقط نشان می دهد دلار امثال می رود بالا تر از کانال 80هزار تومان چون دنیا داره جنگ اکراین ب صلح تبدیل می کند ما با دادن پهپباد موشک و ساخت کارخانه پهپاد برای روسیه نفت توی آتش می ریزیم حال اگر ماشه کشیده نشود و تحریم جهانی باز نگردد حداقل تحریم بیشتر داریم پس دلار بالا و ریال می شود سخنان احمدی نژاد کاغذ پاره . یادمان باشد مجلس و مسئولین می گویند برجام نه یک کلم بیشتر نه کمتر . ولی در عمل داریم برجام آتش زده توسط خودمان را خاکسترش باد می دهیم و دولت فعلی جدیتی برای مذاکره احیای برجام ندارد یا از روی بی تدبیری یا از روی اینکه بگویند اصولگرها ترسیدن و مذاکره کردن هر کس الان برجام احیا کند گویی یک با دیگر شاه خائن را سر نگون کرده و انقلاب اسلامی پیروز شده . ملت هم که گویی نیستند و اذیت و نداری و فقر مردم ادامه یابد چه می شود ؟

  • ناشناس
    1

    روزها و ماه های آینده جواب این سئوال را خواهیم دید . البته کاملا مشخص و واضح است که هر اتفاقی بیفتد ، فلاکت مردم ایران کمتر نخواهد شد .

  • ناشناس
    2

    انشاالله کاهش بیشتری پیداکند تاقیمت لوازم خانگی هم کاهش پیداکندتابتوانیم جهیزیه تهیه کنیم، یاعلی

  • ناشناس
    1

    دولت از کاهش قیمت دلار جلو گیری خواهدکرد شاید یکی دوهزار ارزان شود

  • ناشناس
    0

    گناه بقا و دوام وجود دولتهای ناکارآمد بعهده ی کیست؟!
    ---
    « فَذَكِّرْ إِنْ نَفَعَتِ الذِّكْرَى ... » ﴿ آیات ۹ تا ۱۹ سوره اعلی ﴾
    دولتها در هر کشوری برای بهینه سازی اوضاع کشور و ملت بتناسب امکاناتی که در اختیار دارند و بتناسب پیشبینی چگونگی رسیدگی به همه انواع نیازهای کشور داری و مردم داری بگونه ای متعادل و مطابق با اندیشه های علمی هر نظام حکومتی موجود در قدرت می باید با برنامه ریزیهای تکامل یافته علمی در همه زمینه ها مسئولیت مدیریت نیازهای کشور و ملت را با سازماندهی بهینه بعهده بگیرند .
    بهینه سازی اوضاع کشور و ملت و بهره وری از همه امکانات موجود که در اختیار دولتها قرار گرفته اند و جلوگیری از هرز رفتن این امکانات مستلزم نظارت و ارزیابی علمی قانونمند و نظام مند و منضبط عملکرد دولتهای موجود در قدرت است .
    این نظارت و ارزیابی و نتیجه گیری علمی وارایه ی راه حلهای علمی ضابطه مند مناسب برای رفع معضلها ؛ می باید توسط قوای قضائیه و مقننه و سایر نهادهای نظارت قانونی انجام گیرد و دولتهای موجود در قدرت باید در زمینه بازده همه برنامه هایی که حسن انجام آنها را در مدیریت خود بعهده گرفته اند همیشه پاسخگو باشند .
    بی تردید نظامهای مسئولیت شناس و مسئولیت پذیر با وجود قوا و نهادهای قانونی نظارت باید سازمان یافته تلاش کنند با پیگیری پیوسته ی عملکرد دولتها و پاسخگو کردن دولتها در زمینه ی این عملکرد از احتمال و قوع هرگونه انحراف زیان بار در مدیرت نیازهای کشور و ملت حد اکثر جلوگیری علمی قانونمند منضبط سازمان یافته را بعمل آورند .
    باید هر نظام و نهادهای قانونی نظارت نظام ؛ زیانها را چنانچه پیامد جهل و سهل انگاری دولتها باشند با ابزارهای قانونی انضباط افرین به حد اقل برسانند و جلو زیانها را بگیرند .
    در کشور ما ایران با در نظر گرفتن همه امکانات موجود و فراهم شده که در اختیار نظام و دولتها با گذشت چهل سال و اندی از عمر انقلاب قرار گرفته اند و برای ارزیابی کار آمدی اندیشه های نظام در نظارت بر موفقیت دولتهایی که مدیریت کشور را بعهده گرفتند باید کارنامه ی تکامل یافته ی روشن و سازمان یافته از جانب نظام به ملت ارانه شود .
    نظام و نهادهای نظارتی نظام برای اثبات کار آمدی و حفظ اصالت بقا و دوام خود در مدیریت نیازهای کشور و ملت ، از نظر شرع و قانون و عرف و مطابق با اصول فوق ؛ مکلف اند عالمانه و قانونمند پاسخگو باشند .
    شرع و قانون و عقل و عرف اقتضا می کنند که نظام باید بگونه ای سازمان یافته و مورد به مورد در باره ی مدیریت عادلانه ی نیازهای اساسی کشور و ملت و چگونگی رفتار علمی خود در مهار مشکلات سختی که در طول چهل سال و اندی فرا روی مسیر انقلاب قرار کرفتند به ملت پاسخگو باشد و در این زمینه ها باید به ملت که خود نظام را مشروط به اجرای حد اکثر عدالت انتخاب کرده است کاملا گذارش دهد .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها