دلار تحت تاثیر همزمان اخبار منفی و مثبت؛ زور کدامیک بیشتر است؟

همزمان با موج اخبار متنوعی که با سرفصل «بهبود روابط بین‌المللی ایران» در رسانه‌ها منتشر شده، نرخ ارز نیز بالاخره بعد از یک هفته به این اخبار واکنش نشان داد و شامگاه دیروز اسکناس دلار امریکا در شبکه دلالی بازار تهران به کانال 49 هزار تومانی وارد شد.

دلار تحت تاثیر همزمان اخبار منفی و مثبت؛ زور کدامیک بیشتر است؟

البته نرخ ارز همواره با نوساناتی همراه بوده اما دست‌کم در 6 ماه گذشته، چنین ریزش قیمتی در بازار دیده نشده بود. تا ساعت 20 روز چهارشنبه 17 خرداد ماه، قیمت فروش دلار در کف بازار تهران 49700 تومان و قیمت خرید دلار نیز 49650 بود.

همزمان، روز گذشته قیمت سکه بهار آزادی نیز به زیر کانال 30 میلیون تومان سقوط کرد.  در بازار آزاد - جایی که مردم عادی می‌توانند دست به خرید و فروش ارز یا سکه بزنند- موضوع آزادی پول‌های ایران به‌ شدت در بازار تاثیر گذاشته و به نظر می‌رسد پمپاژ اخبار مثبت به بازار باعث شده خریداران در بازار نایاب شوند. 

هر چند در ده روز گذشته و همزمان با اوج گرفتن اخبار مثبت از نتایج مذاکرات تازه در عرصه سیاسی، نرخ دلار روزهای کم‌نوسانی را تجربه کرد و تقریبا در کانال 52 هزار تومانی می‌چرخید. روز گذشته روزنامه «هاآرتص» از «پیشرفت چشمگیر مذاکرات ایران و امریکا» گزارش داد و به نقل از مقامات اسراییلی عنوان کرد که «انتظار می‌رود ظرف چند هفته آینده، تهران و واشنگتن به توافق برسند.» به نوشته این روزنامه، توافق ظاهرا شامل امتیازی ازسوی ایران برای توقف فرآیند غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالا است. در مقابل، تهران انتظار کاهش تحریم‌های بین‌المللی تحت رهبری امریکا را دارد.

در مرحله اول، این توافق شامل آزادسازی حدود 20 میلیارد دلار دارایی ایران از حساب‌های بانکی مسدود شده خارج از ایران - واقع در کره‌جنوبی، عراق و صندوق بین‌المللی پول می‌شود.  هرچند موضوع «آزادسازی منابع بلوکه شده ایران یک خبر کاملا «تکراری» در بازار ارز شده است.

اما در یکی، دو روز گذشته حجم اخبار منفی که می‌توانست روی بازار تاثیر بگذارد کم نبوده. به ‌طور مثال با نشست شورای حکام، از منظر برخی تحلیلگران سیگنال منفی بود که می‌توانست سطح تنش‌ها را بیشتر کند.

بیشتر بخوانید:

تداوم اتهام‌زنی اتحادیه‌اروپا علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در شورای حکام

تحریم‌های آمریکا علیه شرکت ملی نفت ایران

یا موضوع تحریم‌های تازه‌ای که خزانه‌داری امریکا و حتی بیانیه تروئیکای اروپایی که در آن اشاره شده بود ایران بی‌وقفه در حال گسترش برنامه هسته‌ای خود فراتر از توجیهات غیرنظامی است.

اینها اخبار منفی بود که در بازار ارز قطعا اثر افزایشی داشت.  با این حال گفته می‌شود که بانک مرکزی این روزها به‌شدت در حال تزریق درهم امارات به بازار است تا اثر خبرهای منفی یا نگران‌کننده را خنثی کند و اجازه ندهد بازار ارز و به ویژه قیمت دلار صعودی شود.

هرچه که هست، حالا زور اخبار مثبت و اقدامات بانک مرکزی بر بازار ارز چربیده و سیگنال‌های مثبت بیش از پالس‌های منفی دیده شده است. نرخ دلار حالا به زمین سفت رسیده و منتظر اخبار مثبت بیشتری از جلسه شورای حکام است که روز جمعه برگزار می‌شود.

نگاه عمده معامله‌گران و فعالان بازار ارز این است که بیانیه تروئیکای اروپایی و حتی اظهارات سیاسیون امریکایی چندان برای حال و روز فعلی بازار «تند» محسوب نمی‌شود.

منبع: اعتماد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ناشناس
    0

    هرموقع از بازنشستگان تیترخبری میاورید چرا مشخص نمیکنید که منظور بازنشستگان کشوریست یا تامین اجتماعی؟؟

  • 🐜
    0

    فروشندگان درهمه موارد بازنده هستند

  • ناشناس
    0

    همه اش دروغ است و الکی
    صد بار از این خبر ها دیده و شنیده ایم باور نکنید. و من الله توفیق

  • رابی
    0

    جوجه را آخر پاییز می شمارند.بیچاره ملتی که اقتصادش وایسته به عطسه یک سیاست مدار آمریکایی یا نوشتار یک روزنامه اسرائیلی باشد.

  • ناشناس
    0

    یه سوال با فقر خانوارها چکار کنیم ؟ . فقر گروهی یک افت بزرگ بزرگ است و بی ارزشی پول و درآمد بی ارزش افت بسیار بزرگ است حال گیریم دلار هم کمی حرکت نکرد این شد دلیل شاید دار سمبوسه می خوره . ما برای افزایش نرخ دلار کارهای درست عین مذاکره نمی کنیم بعد توقع داریم با یک تلفن کاری بشود دلار حرکت نکند . زمان روحانی داشت مذاکره نتیجه می گرفت چون برد برد بود الان هنوز فکر می کنیم کشور داری بلدیم تا تحریم کنار نرود و تا دلار وارد نشود و بانک ها از لیست سیاه بیرون نیان تا ده سال خوب نفت و غیر صادرات دیگر نداشته باشیم فقر و بی ارزشی پول مزمن می شود حتی برجام احیا شود 20 سال زمان می برد ریال کمی با ارزش واقعی دیده شود . دلار ماندگار است ن با بریکس و نه کشوری جرات دارد بیاد مثلاً چین خودش پولش بی ارزش می کند روسیه و هند هرگز اجازه نمی دهند یوان چین جانشین دلار شود حداقل تا یک قرن دلار می تازد . باید این مفهم نادین بشود تحریم یک بلای خانمان سوز است تحریم . تحریم ایران را یک دهات عقفب مانده می کند و کشورهای خلیج فارس مریخی تر و شگفت انگیز تر می شوند و ایران توان ندارد پول آب و برق و گاز و نگه داری ادرات خودش بدهد . رئیسی می تواند ریشه تحریم با اراده واقعی بردارد مسئولین کشور می ترسند مذاکرات تن ب تن با امریکا بکنند چرا که ئر افکارشان اتم عشق است ن آبادانی و رفا کشور تا جنگ بین اینکه ما نباید کره شمالی بشیم یا بشیم هست پس دلار می تازد و مطمئن بالا تر از بالاتر خواهد رفت چون رئیسی بجای خدمت مانده ساعت جلو ببرد یا کارمندن شش صبح کلاغ خوان ما داریم خود زنی می کنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها