ادعای نماینده آمریکا درباره روند اجرای توافق آژانس و ایران

سفیر ایالات متحده آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تکرار ادعاها و اتهام‌پراکنی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان مدعی شد که روند اجرای توافق آژانس و ایران برای حل‌وفصل مسائل پادمانی باید پایدار و بدون وقفه دنبال شود.

ادعای نماینده آمریکا درباره روند اجرای توافق آژانس و ایران

لورا هول‌گیت روز سه‌شنبه طی سخنانی در نشست مربوط به راستی آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد ادعا کرد: از اوایل سال ۲۰۲۱، ایران قطعات پیشرفته سانتریفیوژ تولید کرده و کنسانتره سنگ اورانیوم و آب سنگین را بدون ارائه هیچ گونه داده نظارتی یا سوابق مربوطه به آژانس، تولید کرده است.

وی با بیان این ادعا که «این مساله به طور چشمگیری زمان و تلاش مورد نیاز برای ایجاد یک تصویر جدید درباره فعالیت های هسته ای ایران را افزایش داده است» و «آژانس باید درک رضایت بخشی از موجودی اجزای سانتریفیوژها داشته باشد» خواستار همکاری کامل ایران با آژانس در راستای اجرای بیانیه اسفند ماه شد.

سفیر ایالات متحده آمریکا در نشست شورای حکام، با چشم‌پوشی از تهدید زرادخانه‌های مملو از کلاهک‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت جهانی مدعی شد: تولید اورانیوم غنی شده در ایران با غلظت ۶۰ درصد هیچ هدف صلح آمیز معتبری ندارد. هیچ کشور دیگری در جهان امروز از اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد برای اهدافی که ایران ادعا می کند استفاده نمی کند.

 

وی افزود: ما مجدداً از ایران می‌خواهیم که به این فعالیت عمیقاً نگران‌کننده که در تضاد با رفتار همه کشورهای دیگر در سراسر جهان است، پایان دهد. ایران استدلال می کند که به طور ناعادلانه توسط دیگران هدف قرار گرفته است. واقعیت این است که ایران همچنان خود را از طریق این اقدامات خود متمایز می کند. ایران باید تحرکات هسته ای خود را که خطرات جدی اشاعه دارد، متوقف کند.

سفیر ایالات متحده آمریکا در ادامه بدون اشاره به اینکه کدام طرف برجام را نقض کرده و در فاصله گرفتن از میراث‌ منحوس گذشته ناکام مانده است، ایران را به مانع‌تراشی در مسیر مذاکرات وین متهم کرد و مدعی شد: سپتامبر گذشته، ایران با طرح خواسته هایی که می دانست غیرممکن و غیرواقعی است، به امید برای بازگشت سریع به اجرای کامل برجام پایان داد.

وی با بیان این ادعا که ایران خواستار سیاسی‌کاری در ماموریت آژانس است مدعی شد: ایران می‌خواست که تعهدات پادمانی خود به نحوی متفاوت از تعهدات سایر کشورهای دارای توافقنامه پادمان جامع اجرا شود. با این حال، همانطور که می دانیم، در هیچ کجای دنیا بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی مواد و فعالیت های هسته ای اعلام نشده احتمالی و شناسایی ذرات مواد هسته ای در مکان های متعدد اعلام نشده را نادیده نمی گیرند.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها