آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که پرونده آباده بسته شد/ اینفوگرافی شروع مناقشه

با تعاملات صورت گرفته بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، سرانجام پرونده موسوم به آباده که در آن ادعای غنی‌سازی اورانیوم با غلظت نزدیک به ۸۴ درصد صورت پذیرفته بود، بسته شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که پرونده آباده بسته شد/ اینفوگرافی شروع مناقشه

تعاملات ایران با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از سال گذشته شدت گرفت و در سفر رافائل گروسی به ایران بخشی از مشکلات حل و راهکارها مورد بررسی قرار گرفت. پیش از این خبرگزاری بلومبرگ در خبری مدعی شده بود که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران، اورانیوم با غنای ۸۴ درصد را شناسایی کرده‌اند. پس از آن، آنگونه که فارس گزارش کرد، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی با ذکر این نکته که مطالب منتشر شده در بلومبرگ با هدف سیاه‌نمایی و تحریف حقایق صورت گرفته است، یادآور شد: آنچه آژانس با ایران مطرح کرده در خصوص وجود ذره یا ذراتی (particle) از اورانیوم با غنای بالای ۶۰ درصد در محل شیر برداشت محصول از طریق نمونه‌برداری متداول است. وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی‌سازی به معنی غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد نیست. این موضوع در روند غنی‌سازی، امری بسیار طبیعی بوده که حتی می‌تواند با کاهش خوراک آبشارهای سانتریفیوژ در یک لحظه به وجود بیاید. ولی آنچه حائز اهمیت است، محصول تولیدی نهایی است که جمهوری اسلامی ایران تاکنون مبادرت به غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد نکرده است. گروسی تاکنون نزدیک به ۱۴ سفر به ایران در دولت ابراهیم رئیسی داشته و درباره مسائل مختلف گفت‌وگو کرده است.

در سفر اسفند سال گذشته رافائل گروسی به تهران، برخی از دوربین‌هایی که پیش از این برداشته شده بود مجدداً نصب و اعلام شد که روند توافقات ایران و آژانس مثبت بوده و بیانیه‌ای مشترک در وین منتشر شد که در آن به مکان‌های مورد ادعای آژانس نیز اشاره شده بود. در متن بیانیه آمده بود که تعاملات بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران با روحیه همکاری و با رعایت کامل صلاحیت‌های آژانس و حقوق و تعهدات جمهوری اسلامی ایران بر اساس موافقت‌نامه‌های جامع پادمانی صورت خواهد پذیرفت. در خصوص مسائل پادمانی باقی‌مانده مربوط به سه مکان، ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری و ارائه اطلاعات و دسترسی بیشتر به منظور رسیدگی به مسائل پادمانی باقی‌مانده، اعلام کرد. ایران به‌صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد، فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند. روش اجرای آن طی یک نشست فنی که به زودی در تهران برگزار می‌شود بین دو طرف مورد توافق قرار خواهد گرفت. حال پرونده یکی از آن مکان‌های ادعایی بسته شده است. امکانی که می‌تواند منجر به گشایش در پرونده مذاکرات هسته‌ای یا مسائل مربوط به آزادسازی اموال بلوکه شده ایران اثرگذار باشد.

photo_2023-05-31_10-17-09

باز هم کره‌جنوبی

کره‌جنوبی که سال‌ها نامش با لوازم خانگی مناسب و ایرانی‌پسند گره خورده بود، حال نامش با اموال بلوکه شده ایران و مذاکرات هسته‌ای گره خورده و هر گاه نام کره جنوبی به میان می‌آید، سخن از اموالی است که سئول بدون اجازه وزارت خزانه‌داری آمریکا به ایران بازنمی‌گرداند. بازگرداندن این اموال هم به این صورت نیست که کره جنوبی آنها را به ایران بدهد. در صورت توافقی احتمالی و با واسطه میان ایران و آمریکا، پول‌های بلوکه شده ایران به کشور دیگری رفته و در بانک مرکزی آن کشور می‌ماند و ایران می‌تواند با اطلاع واشنگتن از آنها برای مصارف بشر دوستانه استفاده کند. ایرنا دیروز به نقل از وب‌سایت نشریه کوریا اکونومیک‌دیلی کره جنوبی نوشت: سئول و واشنگتن به دنبال راهی برای آزادسازی هفت میلیارد دلار پول مسدود شده ایران نزد کره‌جنوبی هستند. این اقدام می‌تواند به کره‌جنوبی در از سرگیری روابط اقتصادی‌اش با ایران کمک کند؛ ضمن اینکه به جو بایدن رئیس جمهوری نیز در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌روی این کشور کمک خواهد کرد.

 نکته قابل توجه این است که پول‌های ایران آزاد می‌شود که به روابط اقتصادی کره‌جنوبی با ایران کمک کند و به بایدن در انتخابات پیش روی آمریکا و در درجه بعدی به بانک مرکزی کشور ثالث دیگری که پول‌ها به حسابش می‌رود و در عین حال ایران نیز از آن بهره‌مند می‌شود. در حال حاضر بیش از یک سال است که دائم اخباری از آزادسازی این پول‌ها منتشر می‌شود اما ظاهراً برای دیگران در اولویت نیست.

منبع: سازندگی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها