اقدام جدید «بی بی سی» در مسئله ردیابی منشأ کرونا؛ ضربه‌ای دیگر به رسانه دولتی انگلیس

شبکه خبری «بی بی سی» 31 مه (10 خرداد) گزارشی با عنوان «ردیابی منشأ ویروس کرونای جدید: دانشمندان برتر چینی می‌گویند امکان نشت آزمایشگاهی را نباید کنار گذاشت» را منتشر کرد.

اقدام جدید «بی بی سی» در مسئله ردیابی منشأ کرونا؛ ضربه‌ای دیگر به رسانه دولتی انگلیس

در نگاه اول با دیدن تیتر این مقاله، ممکن است فکر کنیم که شواهد جدیدی برای نشت آزمایشگاهی کرونا پیدا شده اما واقعیت اینطور نیست. دانشمند برتر چینی که در گزارش بی بی سی به آن اشاره شده، «گائو فو»، مدیر سابق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین است. در این گزارش آمده است که گائو فو در «مصاحبه» با پادکست شبکه چهارم رادیو بی بی سی تحت عنوان «تب: جست و جوی منشا کروناویروس جدید» گفت: «همیشه می‌توانید به هر چیزی شک کنید. این علم است. هیچ احتمالی را نباید مستثنی کرد.»

با این حال، گائو فو در گفت‌وگو با سایت خبری «guancha» گفت که گزارشگر بی‌بی‌سی که این گزارش را نوشته، هرگز با او مصاحبه نکرده و خودش نیز اخیراً در فعالیت‌هایی که بی‌بی‌سی ترتیب داده، شرکت نکرده است.

به گفته گائو فو، بی بی سی به نقل از یک گفتگوی آنلاین او با چند دانشمند در پایان سال 2022 گزارش مزبور را تهیه کرده است. در آن گفتگوی آنلاین، برخی از دانشمندان گفتند که «امکان نشت ویروس کرونای جدید از  آزمایشگاه  را مستثنی نمی‌کنند.»

سخنرانی گائو فو در آن زمان به این شرح بود: از نظر علمی، ما هیچ احتمالی را رد نمی‌کنیم، اما هر احتمالی نیاز به شواهد دارد، هیچ مدرکی دال بر نشت آزمایشگاهی وجود ندارد. علم به شواهد و شک و تردید نیاز دارد، بنابراین هر احتمالی را می‌توان در یک زمینه علمی مورد بحث قرار داد.

بدیهی است که گزارش بی بی سی قسمت بعدی از سخنرانی گائو فو را حذف کرده است. همه می‌دانند که وقتی گوینده در گفتار خود «اما» را اضافه می‌کند، به این معناست که محتوای بعد از «اما» معنای اصلی مورد تأکید است.

این گزارش بی ‌بی‌ سی یکی دیگر از موارد سطح پایین گزارش‌های سیاهنمایی چین محسوب می‌شود. هنگامی که گزارش تصویری تقلبی بی ‌بی‌ سی توسط کاربران اینترنتی افشا شد، آنها شروع به انجام حرکات کوچک در گزارش متنی کردند. یکی از نویسندگان این مقاله، «جان سودورث»، گزارشگر سابق بی بی سی در چین است که گزارش‌های خود را در مورد همه گیری کرونا و مسائل شین جانگ آشکارا جعل کرده و به داستان سازی در گزارشگری خبری مشهور است.

جامعه علمی هنوز در مورد منشأ ویروس کرونای جدید نظریه قطعی نداده است. با این حال، برخی رسانه‌های غربی برای هماهنگی با آمریکا در سرکوب، سعی می کنند چین را به عنوان «مقصر» همه گیری کرونا معرفی کنند. آنان نمی‌توانند  نگرش علمی درباره مسائل علمی مرتبط با چین را حفظ کنند و  بر فرض گناه بر اساس تعصب سیاسی اصرار دارند؛ این منجر به سیاسی شدن مکرر موضوعات علمی پیرامون ویروس کرونا  شده است.

از زمان شیوع اپیدمی کرونا، رسانه‌های بسیاری از کشورها از جمله رسانه‌های ایرانی مستقر در چین، اطلاعات و واکنش چین به همه‌گیری و تجربه آن را به طور عینی به جهان منتقل کرده‌اند. با این حال، تعداد کمی از رسانه‌های غربی، از جمله بی ‌بی ‌سی، اخلاق روزنامه‌نگاری را زیر پا گذاشته و گزارش‌های مختلفی را برای بدنام کردن چین تهیه کرده‌اند که تنها به اعتبار آن‌ها به‌عنوان رسانه‌ای در سطح جهانی آسیب بیشتری می‌زند.

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    0

    کرونا منشاش روسیه کمونیست بود

  • ابوغریضه
    0

    تاامروزکه تمام شواهدگویای این بودکه منشاکرونا،چین بوده حالاگویاهمینجوری دلش خواسته اومده.

  • ناشناس
    0

    اول اینکه ویروس کرونا از یوهان چین صادرشده (اینکه دیگه دروغ نیست)دوم خودچینی ها گفتند احتمال نشت ویروس ازمرکزتحقیقات ویروس شناسی چین در این شهر وجود دارد سوم بی بی سی هیچ کجانگفته عمدی بوده نتیجه:حال کجای مقاله بی بی سی مشکل داره اینکه مسولیت این فاجعه به مسولین چینی برمیگرده که قابل اغماض نیست واین یک رسوایی تاریخی برای چین است مثل حمله اتمی آمریکا به ژاپن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها