اردوغان اکثریت را از دست داد / انتخابات ترکیه به دور دوم می‌کشد / حزب حاکم، پیروز انتخابات پارلمانی شد

با وجود اعلام برتری قلیچدار اوغلو، تازه‌ترین نتایج انتخابات ترکیه حاکی از آرای بیشتر رجب طیب اردوغان است، هرچند او نتوانسته حدنصاب ۵۰درصدی برای پیروزی در مرحله نخست را کسب کند.

اردوغان اکثریت را از دست داد / انتخابات ترکیه به دور دوم می‌کشد / حزب حاکم، پیروز انتخابات پارلمانی شد

با شمارش ۹۷درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اردوغان با ۴۹ درصد و قلیچدار اوغلو با ۴۴ درصد به اختلاف پنج درصدی رسید‌ه‌اند و حالا باید منتظر برگزاری دور دوم انتخابات در دو هفته آینده باشند.

اما هواداران دو نامزد هنوز امیدوارند امشب جشن پیروزی بگیرند. جلوتر بودن اردوغان موجب شادی طرفداران او در خیابان های آنکارا شده و این در حالیست که شمارش آرای انتخابات همچنان ادامه دارد و برنده انتخابات نامشخص است.

احتمال دارد با اتمام شمارش آرا، طرف بازنده نتیجه را نپذیرفته و در خیابانها اعتراض کند.

برخی منابع خبر داده‌اند که فعلا شمارش آرا متوقف شده و نتایج نهایی روز دوشنبه اعلام می‌شود.

کدام نامزد در ایران اول شد؟

نکته جالب اینجاست که در انتخابات خارج از کشور ترکیه، شهروندان این کشور که در ایران مقیم هستند، بیشترین رای را به قلیچدار اوغلو دادند.

قلیچدار اوغلو در ایران ۵۳.۹۲ درصد آرا را به خود اختصاص داده است. اردوغان هم با کسب ۴۲.۸۶ درصد آرا جایگاه دوم و پس از آن سینان اوغان قرار دارد.

احتمال رفتن انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم

همچنین از یاد نباید برد که کاندیدای ریاست جمهوری باید ۵۰ درصد آرا به اضافه یک رای را کسب کند تا برنده اعلام شود و اگر به این درصد نرسید پس از دو هفته انتخابات به دور دوم بین نامزدها می‌رود. در صورت باقی ماندن درصدها همانطور که پیش می‌روند، ما با سناریوی رفتن به دور دوم روبرو هستیم.

رویترز و الجزیره به نقل از منابع آگاه در هر دو طرف رقابت انتخاباتی، تایید کرده که کشیده شدن انتخابات به دور دوم، محتمل است.

خط و نشان نامزدها برای یکدیگر

اردوغان و اوغلو همزمان با رقابت نفسگیر در صندوقهای رای، در تدییتر هم برای یکدیگر خط و نشان می‌کشند.

اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با کنایه به ادعای پیروزی اوغلو، گفته، "حال که انتخابات در این فضای دموکراتیک و مثبت انجام شده است و شمارش آراء نیز ادامه دارد، اعلام نتایج عجولانه به معنای غصب اراده ملت خواهد بود. تمامی دوستان و همراهان تا اعلام نتایج هر اتفاقی که بیافتد از کنار صندوق‌ها تکان نخورید."

قلیچدار اوغلو هم با اشاره به آمارهای جهت‌دار خبرگزاری دولتی آنلتولی از ننایج شمارش آرا، توئیت کرده: "سناریویی که با ۶۰ درصدآغاز شد حالا به زیر ۵۰ رسیده. ناظران و اعضای ستاد انتخاباتی از جای خود تکان نخورند. امشب نمی‌خوابم ای مردم من. به شورای عالی انتخابات هم هشدار می‌دهم، باید راه اعلام داده‌ها و آمار تسهیل شود."

حزب اردوغان، انتخابات پارلمانی را بُرد

همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات پارلمانی ترکیه هم روز یکشنبه برگزار شد که نتایج آن تا این لحظه از این قرار است:

عدالت و توسعه ۲۶۸ کرسی

حزب حرکت ملی ۵۲ کرسی

حزب جمهوری خلق ۱۶۸ کرسی

حزب خوب ۴۶ کرسی

حزب چپ سبز ۵۹ کرسی

حجم ویدیو: 2.30M | مدت زمان ویدیو: 00:00:28 | دانلود ویدیو
منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها