ورود «خر» به ادبیات سیاسی ایران

پخش دو گفت و گوی تصویری مجزا با ضرغامی ، وزیر ارشاد و عبدعلی ناصری، مدیرعامل شرکت هفته تپه که هر دو از تشبیه «خر» در مسئولیت‌پذیری و البته با دو رویکرد متضاد استفاده کره اند، مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته و بحث‌برانگیز شده است.

ورود «خر» به ادبیات سیاسی ایران

ضرغامی گفت : با کلمه «خر» می شود خیلی جمله ساخت با پیشوند و پسوند خیلی کلمه ساخته می شود.در برنامه ای آقای قرائتی گفت : آقایی دعا می کرد یک داماد «خرپول» خدا بهش بده ۵۰ درصد قضیه، حل شده بود. «خر» بود اما پول نداشت.

«خرزور»، «خرپول» و «خرخوان» درادبیات عامیانه وجو د دارد من خودم از «خرخوان» خیلی بدم می آید در حالی که همیشه شاگرد اول بودم ولی از اینکه می دیدم کسی یکسره کتاب در دست دارد خر خوان بود کلا خوشم نمی اومد .کلمه خر یک کلمه ای است که خیلی از حرف ها را می شود با آن انتقال داد .

پرسیدند آقا اگر رییس جمهور بخواهد کسی را عوض کند بکند، بکنه؟ گفتم رییس جمهور حق دارد هر کسی را خواست عوض کند همه ما «خر مسوولیت» هستیم باید «یک وری» بشینیم و هر وقت گفتند بپرپایین بدون معطلی بپریم پایین ... به خاطر این کلمه از رئیس جمهور، «تذکر» نگرفتم

از سوی دیگر،عبدعلی ناصری، مدیرعامل شرکت «هفته تپه»، شنبه، نهم اردیبهشت در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا، در پاسخ به شرایط مالکیت این شرکت اعلام کرد: ««خر» مال کسی است که سوارش می‌شود، سوار «خر» شده‌ایم و پیاده هم نمی‌شویم. هفت تپه را ول نخواهیم کرد.»

گفتنی است، تشیبه ضرغامی، به عنوان «طنز»، مورد استقبال کاربران مجازی قرار گرفت یا حداقل، انتقادی جدی و پرشمار درپی نداشت. اما تشبیه عبدعلی ناصری، نه فقط، بازتاب منفی گسترده کاربران را براگیخت بلکه فردای انتشار انتقاد او، فیلمی منتشر شده که طیق آن، جمعی از کارگران شرکت هفت‌تپه این گفته‌ها را «توهین‌آمیز» دانسته و ضمن «اعتصاب غذای اعتراضی»، خواهان «عذرخواهی»: مدیرعامل خود شدند.

پیش تر، عطالله مهاجرانی، جمله وزیر ارشاد دولت اصلاحات در جریان استیضاح سال 78 خود مبنی بر اینکه « وزیر شدم چون در کودکی «شیر خر» خوردم»، مورد توجه قرار گرفت. هرچند، مهاجرانی، از گردنه استیضاح با موفقیت عبور کرد و تاکنون، زندگی سیاسی پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته اما «شیر خر» بیان شده از سوی وی، از جمله کنایه های پرتکرار در ادبیات منقدان او با هر گرایشی بود و هنوز نیز گاه و بی‌گاه ، دستمایه طعنه منتقدانش قرار می‌گیرد.

به علت گسترش و جهش اطلاع‌رسانی به مدد شبکه‌های اجتماعی، استفاده از تشبیه «خر» در موضوع مسئولیت از سوی ضرغامی و ناصری، به جدی پربازتاب بوده که باوجود مورد پیشین مهاجرانی، سخنان وزیر ارشاد و مدیرعامل شرکت «هفته تپه» را می توان ،آغاز ورود جدی «خر» به ادبیات سیاسی ایران دانشت.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها