دستگیری مظنون افشای اسناد پنتاگون

اف بی آی اعلام کرد که افشاگر اسناد محرمانه آمریکا را دستگیر کرد و همزمان سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) افشای این اسناد را اقدام عمدی مجرمانه خواند.

دستگیری مظنون افشای اسناد پنتاگون

اف بی آی روز پنجشنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد مظنون افشای اسناد اطلاعاتی بسیار محرمانه در فضای مجازی را دستگیر کرده است و درحال تحقیقات در محل اقامت این فرد است.

در این بیانیه آمده است: اف بی آی یک نفر را دستگیر کرد و به انجام فعالیت های قانونی در اقامتگاه این فرد در نورث داتون واقع در ماساچوست ادامه می دهد. از آنجایی که این تحقیقات در جریان است، در حال حاضر نمی‌توانیم توضیح بیشتری ارائه کنیم.

پنتاگون: اقدام عمدی مجرمانه است

همزمان، ژنرال پاتریک رایدر سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز پنجشنبه به وقت محلی در پی اعلام نام افشاگر اسناد محرمانه آمریکا در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران در واشنگتن گفت: افشای اسناد محرمانه آمریکا به صورت آنلاین یک اقدام عمدی مجرمانه است.

سخنگوی پنتاگون گفت: مهم است که بدانید که ما دستورالعمل های سختگیرانه ای برای حفاظت از اطلاعات محرمانه و حساس داریم.

وی ادامه داد:این یک اقدام عمدی و مجرمانه بود که این دستورالعمل ها و قوانین را نقض کرد. فعالیت های اطلاعاتی وزارت دفاع عمدتاً در سطح بین المللی متمرکز است.

رایدر افزود: پنتاگون موضوع افشای غیرمجاز اسناد محرمانه را بسیار جدی می‌گیرد و شبانه روز تلاش می کند تا درک بهتری از دامنه، مقیاس و تأثیر افشای اسناد نظامی بدست آورد.

سه مقام آمریکایی روز پنجشنبه به وقت محلی به شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس نیوز آمریکا گفتند که مقامات پلیس فدرال، فرد مظنون به افشای اسناد دفاعی و اطلاعاتی محرمانه را شناسایی کرده‌اند.

مقامات آمریکایی اعلام کردند که مظنون مردی به نام جک تکسیرا است. نیویورک تایمز که برای اولین بار نام او را فاش کرد، گزارش داد که او یک عضو ۲۱ ساله از شاخه ۱۰۲ اطلاعاتی گارد ملی هوایی ماساچوست است.

پیش از این، روزنامه گزارش واشنگتن پست در گزارشی از یک جامعه مجازی کوچک در دیسکورد (یک رسانه مخصوص بازیگران بازی های کامپیوتری) گفته بود که به نظر می رسد، اسناد برای اولین بار توسط مدیر این گروه به اشتراک گذاشته شده است.

روزنامه واشنگتن پست افزود فردی که برای اولین بار اسناد را به اشتراک گذاشته بود به نام او جی "OG" شناخته می شد و در یک پایگاه نظامی کار می کرد. سایر اعضای گروه به پست گفتند که این فرد انگیزه سیاسی یا ایدئولوژیکی ندارد و انتظار نداشته اسناد خارج از این گروه به اشتراک گذاشته شود.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه در نخستین اظهار نظر درباره افشای اسناد محرمانه کشورش ادعا کرد که دولت آمریکا به شناسایی مسئول افشای اسناد حساس و سری دولتی که در رسانه‌های اجتماعی ارسال شده، نزدیک است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی درباره افشای اسناد محرمانه پنتاگون و سیا گفت: همانطور که می‌دانید تحقیقات کاملی در حال انجام است. جامعه اطلاعاتی و وزارت دادگستری مشغول تحقیقات هستند و درحال نزدیک شدن به نتیجه گیری هستند. من برای شما یک پاسخ دارم.

بایدن این اظهارات را در دوبلین بیان کرد. وی قرار است با رئیس جمهور ایرلند دیدار کند. این اولین بار است که بایدن در مورد این افشاگری اسناد سری اظهار نظر کرد.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گزارش داد که شخص پشت این افشاگری در یک پایگاه نظامی کار می کرده است و اسرار حساس امنیت ملی را در یک گروه مجازی با حضور آشنایان خود به اشتراک گذاشته است.

بایدن گفت که نگران محتوای اسناد افشا شده نیست بلکه از واقعیت چگونگی افشای این اطلاعات نگران است.

وی گفت: من نگران محتوای اطلاعات نیستم. من نگران وقوع این اتفاق است. هم اکنون من اطلاعی ندارم که محتوای این اطلاعات پیامدی داشته باشد.

به تازگی اسناد و جزئیات محرمانه طرح آمریکا و ناتو برای تجهیز ارتش اوکراین برای حمله به روسیه و نیز اسناد محرمانه دیگر دولت بایدن ، در شبکه های اجتماعی توئیتر و تلگرام منتشر شده که بازتاب های بسیاری داشته و افشا کننده وقایع بسیاری در حوزه های مختلف است.

مقامات آمریکایی در رده های مختلف برای کنترل پیامدهای داخلی و خارجی افشای این ۱۰۰ سند سری و فوق سری در فضای مجازی همچنان در تکاپو هستند. البته چندین فرضیه و احتمال تاکنون در رابطه با موضوع افشای اسناد محرمانه وزارت دفاع آمریکا که بخشی از آن به جنگ اوکراین مربوط می‌شود، مطرح شده است که در این میان عده‌ای از کارشناسان نظامی روس نظریه "جعلی بودن" این اسناد و انتشار "عمدی" آن را محتمل‌تر می‌دانند.

از سوی دیگر و با هدف کاستن از پیامدهای داخلی و بین المللی افتضاح اطلاعاتی آمریکا، کاخ سفید از خبرنگاران خواست تا در مورد محتوای اسناد لو رفته سیا و پنتاگون گزارش تهیه نکنند.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها