ناتو جزئیات بزرگترین رزمایش هوایی تاریخ خود را اعلام کرد

ائتلاف ناتو جزئیاتی از برگزاری بزرگترین رزمایش دفاع هوایی تاریخ این ائتلاف تحت عنوان رزمایش "مدافع هوایی ۲۳" در بازه ۱۲-۲۳ ژوئن خبر داد.

ناتو جزئیات بزرگترین رزمایش هوایی تاریخ خود را اعلام کرد

 بر اساس اعلام ائتلاف ناتو، این رزمایش به عنوان بزرگترین مانور استقرار مجدد نیروی هوایی این ائتلاف از زمان تشکیل آن تاکنون قرار است در تاریخ ۱۲ تا ۲۳ ژوئن بر فراز لهستان، رومانی، جمهوری چک، آلمان و کشورهای حوزه بالتیک به اجرا در آید.

در این رزمایش بیش از ۲۰۰ هواپیما و حدود ۱۰۰۰۰ سرباز متعلق به کشورهای بلژیک، بلغارستان، جمهوری چک، آلمان، فنلاند، فرانسه، مجارستان، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوگزامبورگ، لهستان،‌ رومانی، اسلواکی، اسپانیا، ترکیه، بریتانیا و آمریکا تحت رهبری نیروی هوایی آلمان شرکت خواهند کرد. هواپیماهای بسیاری از کشورهای شرکت کننده در پایگاه‌های هوایی آلمان استقرار پیدا خواهند کرد.

بر اساس این گزارش اعضای ناتو به ویژه آمریکا با توجه به اینکه این رزمایش بزرگترین رزمایش استقرار مجدد نیروی هوایی در مدت ۷۴ سال گذشته از زمان تشکیل این ائتلاف به شمار می‌رود، اولویت زیادی برای آن قائل شده‌اند.

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون در یک نشست مطبوعاتی در مقر پنتاگون گفت: "این رزمایش سالانه با مدت زمان تدارک و اجرای حدودا دو ماهه، متمرکز بر استقرار استراتژیک نیروهای مستقر در آمریکا، به کارگیری انبارهای از پیش جای گیری شده ارتش و قابلیت عملیات مشترک با شرکاء و متحدان اروپایی خواهد بود."

بخش اروپا و آفریقای ارتش آمریکا از مجریان رزمایش مدافع هوایی ۲۳ ناتو که از سال ۲۰۲۱ برای اجرایش آماده سازی شده، محسوب می‌شود. هدف از اجرای این رزمایش این است که میزان سرعت ارتش آمریکا در استقرار پرسنل آماده رزم و تدارکات با هدف اطمینان بخشی مجدد به دوستان آمریکا، منصرف ساختن تهدیدات بالقوه علیه صلح اروپا و محافظت از این قاره علیه تهاجم به نمایش گذاشته شوند.

این رزمایش همچنان میزان تعهد کشورهای اروپایی به گسترش، افزایش اندازه و قدرت و قابلیت عملیات مشترک نیروهایشان را نشان خواهد داد.

از زمان شروع حمله روسیه به اوکراین در سال گذشته میلادی، فروش تسلیحات آمریکایی به اروپا افزایش یافته است. یکی از این تسلیحات که فروش آن افزایش یافته، جنگنده رادارگریز چند منظوره اف-۳۵ لاکهید مارتین است. در سال ۲۰۲۲، آلمان، فنلاند و سوئیس قرارداد خرید این جنگنده را امضا کردند.

روسیه به رزمایش‌هایی از این دست که در ضمن ادامه جنگ در اوکراین برگزار شوند دیدگاهی منفی داشته و احتمالا اعلام خواهد کرد که هدف ائتلاف از اجرای آن حمله به روسیه یا دست کم پشتیبانی از اوکراین است.

اما خلبانان نیروهایی هوایی کشورهای عضو ناتو به هر حال با روسیه برخورد دارند. روز شنبه، فرماندهی هوایی ائتلاف ناتو گزارش داد که جنگنده‌های اف-۱۶ رومانیایی مستقر در شیائولیای لیتوانی، دو جنگنده روس را که در نزدیکی خاک ناتو در حال پرواز بودند، رهگیری کردند.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها