دیپلمات ارشد آمریکا: امیدواریم تنش زدایی بین تهران و ریاض به منطقه کمک کند

یک دیپلمات ارشد آمریکایی در منطقه در اظهاراتی ابراز امیدواری کرد که تنش زدایی عربستان و ایران به ثبات منطقه کمک کند.

دیپلمات ارشد آمریکا: امیدواریم تنش زدایی بین تهران و ریاض به منطقه کمک کند

باربارا لیف، در اظهاراتی گفته که دولت بایدن امیدوار است که گرم شدن روابط بین ایران و عربستان سعودی به کاهش تنش و بحران ها در سراسر خاورمیانه کمک کند.

باربارا لیف گفت تنش زدایی بین دو کشور می تواند به پایان جنگ داخلی 9 ساله یمن کمک کند. 

در اوایل ماه جاری، ریاض و تهران توافق کردند که پس از 7 سال، روابط دیپلماتیک خود را در یک بازه زمانی 2 ماهه از سربگیرند؛ اقدامی که خوش بینی محتاطانه ای را در سراسر منطقه برانگیخته است.

این دیپلمات آمریکایی با ادعای اینکه تهران باید «کمک‌های مرگبار» به متحدانش را متوقف کند، گفت: «باید ببینیم آیا ایران به تعهدات خود در قبال یمن عمل می‌کند یا خیر.»

عربستان سعودی از مارس سال 2015 در قالب یک ائتلاف از متحدان عربی و غربی خود، یمن را تحت تجاوز نظامی سهمگین قرار داده تا دولت جنبش انصار الله در صنعا را سرنگون و دولت مطلوب و نزدیک به خود را در این کشور بر سرکار آورد، اما مقاومت یمنی ها در برابر این تجاوز نظامی و محاصره کامل دریایی و زمینی در 8 سال گذشته دولت سعودی را در یک بن بست کامل قرار داده است.

لیف همچنین گفت که نزدیکی ایران و عربستان می‌تواند به لبنان هم کمک کند، جایی که ریاض و تهران هر دو دارای نفوذ سیاسی و اقتصادی هستند.

دیپلمات ارشد آمریکا: امیدواریم تنش زدایی بین تهران و ریاض به منطقه کمک کند

این کشور کوچک مدیترانه ای در چنگال بدترین بحران اقتصادی و مالی در تاریخ مدرن خود است که تحریم های اقتصادی سال های گذشته آمریکا آن را تشدید کرده است.

لیف از لبنان خواست اصلاحات اقتصادی را که بیش از یک سال پیش با صندوق بین المللی پول توافق کرده بود، دنبال کند.

او که پس از بازدید از اردن، مصر، لیبی، لبنان و تونس در یک کنفرانس خبری مجازی صحبت می کرد، در این باره گفت: «از این واقعیت که لبنان در حال غرق شدن در یک بحران اقتصادی عمیق تر و عمیق تر است، گریزی نیست.»

لیف همچنین از رهبران فلسطینی و اسراییلی خواست تا پس از افزایش شدید خشونت‌ها، به وعده‌های کاهش تنش‌ها عمل کنند.

منبع: عصر ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها