گزیده بیانات نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا(ع)

حضور در جنگ اوکراین را قاطعانه رد می‌کنیم/ غلط می‌کنید که جمهوری اسلامی را به زانو درآورید

سخنرانی رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت فرارسیدن سال نو در حرم امام رضا (ع) آغاز شد.

حضور در جنگ اوکراین را قاطعانه رد می‌کنیم/ غلط می‌کنید که جمهوری اسلامی را به زانو درآورید

این مراسم از ساعت ۱۵ امروز (سه‌شنبه - یکم فروردین) با حضور زائران و مجاوران بارگاه رضوی آغاز شده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ایام نوروز سه سال گذشته برای رعایت توصیه‌های بهداشتی جلوگیری از گسترش بیماری کرونا به مشهد سفر نکردند و سخنرانی نوروزی یکم فروردین سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ به صورت زنده و تلویزیونی برگزار شده بود.

photo_2023-03-21_16-41-27

لحظه ورود رهبر انقلاب به اجتماع پرشور زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی (ع)

گزیده‌ای از بیانات رهبری انقلاب اسلامی در سخنرانی نوروزی حرم امام رضا (ع) را در ادامه می‌خوانید:

 - ما تحول را از خدا می‌خواهیم اما باید خودمان هم تلاش کنیم. تلاش ماست که موجب می‌شود خدا تفضل خود را شامل حال ما کند و این مطلوب برآورده شود.

- مسائل اساسی باید با افکار عمومی مطرح شود. افکار عمومی با نیازهای اساسی آشنا شود. اندیشه‌ها فعال خواهد شد و جوان‌های صاحب‌فکر هم درباره مسائل مهمی که مطرح می‌شود فعال می‌شوند.

- - برای این‌که خواسته‌های بزرگ تحقق یابد باید در افکار عمومی مردم مطرح شود.

- باید تبیین مراد ما از تحول انجام شود. تحول یعنی دگرگونی، دشمنان نظام اسلامی هم می‌گویند دگرگونی اما آنچه مورد نظر آنان است درست نقطه مقابل آن چیزی است که مورد نظر ماست.

- دشمنان از آن دگرگونی که مطرح می‌کنند و در داخل هم برخی می‌گویند تغییر هویت جمهوری اسلامی است.  اینان با هویت جمهوری اسلامی مخالف هستند و اگر می‌گویند تغییر و تحول و انقلاب مقصودشان این است که هویت جمهوری اسلامی تغییر کند.

- هدف دشمنان حذف تمام چیزهایی است که مردم را به یاد اسلام ناب و انقلاب می‌اندازد.

-هدف آنان تبدیل حکومت مردم‌سالاری به یک حکومت باب میل استکبار است یا این‌که فردی مطیع آنان روی کار بیاید یا این‌که دموکراسی غربی که دموکراسی دروغ و فریب است روی کار آید و تحت فرمان آنان باشد.

- کسانی که در داخل مثلاً از تغییر قانون اساسی می‌گویند همان حرف بیگانگان را می‌زنند که گاهی حرف این عناصر داخلی از روی غفلت و بی‌توجهی است و گاهی با انگیزه‌های دیگر آن را تکرار می‌کنند.

- آن‌چه که بنده به عنوان تحول عرض می‌کنم به کلی با این تحول متفاوت است و عبارت از تغییر بخش‌ها و نقاط معیوب چه در نظام و چه در جامعه است.

- باید با اراده قاطع ضعف‌ها را برطرف کنیم و به نقاط قوت بدل سازیم. این کار به اعتماد به نفس ملی نیاز دارد، اگر ملتی به توانایی خود اعتماد دارد، قادر به اقدامات تحولی است.

- ملت ما از اعتماد به نفس برخوردار و استقلال‌خواه و شجاع است و در عرصه‌های مختلف نشان داده به خود و توانایی‌هایش اعتماد دارد.

- برای تحول به اعتماد به نفس ملی و هوشیاری نیازمندیم وگرنه ممکن است به نقاط قوت خود ضربه بزنیم.

- برخی دلسوز و علاقه‌مند به نظام اسلامی و انقلاب هستند اما گاهی غفلت می‌کنند و برای یک حرکت خوب و اصلاحی، بی‌دقتی می‌کنند و به نقاط خوب و قوت ضربه وارد می‌کنند.

- اگر بخواهیم به نقاط قوت ضربه وارد نشود باید آن را بشناسیم، من از جوانان عزیز توقع زیادی دارم که بنشینند و فکر کنند.  یکی از مهمترین نقاط قوت ملت ایران و نظام اسلامی ما این است که بنیه درونی آن قوی و مستحکم است .

- استحکام درونی بنیه نظام اسلامی و ملت ایران، ناشی از ایمان است.

-حتی کسانی که ممکن است به چشم به نظر برسد به برخی احکام اسلامی پایبندی درستی ندارند در دل ایمان قوی دارند.  اولین نشانه استحکام این است که ملت ما بر زنجیره‌ خصومت‌های پی‌درپی چند ده ساله غلبه کرده است.

- یک مثال واضح در همین اغتشاشات اخیر است که همه [دشمنان] هم وارد آن شدند و رییس‌جمهوری آمریکا صریحا از آن حمایت کرد و برخی از کشورهای اروپایی هم روسای جمهور و دولت‌شان صریحا از این اغتشاشات - که درصد خیلی خیلی کمی از ملت ایران بودند - حمایت کردند.

- هدف اغتشاشات ضعیف کردن جمهوری اسلامی بود اما آن‌چه رخ داد عکس هدف آنان بود و نشان داد جمهوری اسلامی قوی است نه ضعیف و بر این توطئه‌ فائق آمد.

- ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ از همه ۲۲ بهمن‌های چند سال اخیر پرشورتر و پرجمعیت‌تر بود.

- نشانه دیگر از استحکام، پیشرفت‌های بزرگ ملت ایران است که دشمنان از بیان آن به شدت ناراضی است اما واقعیت دارد.

-  بی‌سابقه‌ترین فشار اقتصادی را به ایران وارد کردند اما همزمان در حوزه علم و فناوری پیشرفت کردیم و در برخی حوزه‌ها در رده‌های اول (بین سه، پنج یا ده کشور اول) دنیا قرار گرفتیم.

- در بخش دفاعی (که دشمنان هم به آن اعتراف می‌کنند تا آتویی علیه ایران داشته باشند)، هوافضا و زیست فناوری پیشرفت‌های جدی داشتیم و در زیرساخت‌های کشور هم همین مسیر را طی کردیم.

- غربی‌ها (آمریکا و اروپایی‌ها) فشار آوردند که ایران منزوی شود و ارتباط‌ها با ایران قطع شود اما آن‌چه رخ داد نتیجه عکس داد. بله رابطه ما با اروپا ضعیف شد اما رابطه ما با بخش مهم کشورهای آسیا صددردصد افزایش یافت و این مسیر ادامه خواهد داشت.پ

- ما منزوی که نشدیم به عکس مطرح شدیم و با آفریقا و آمریکای لاتین هم ارتباط قوی جزو برنامه‌های ماست و این برنامه را دنبال می‌کنیم.

- با اروپایی‌ها هم قهر نیستیم و با هرکدام از کشورهای اروپایی که سیاست‌های آمریکا را کورکورانه تبعیت نکنند حاضریم ارتباط داشته باشیم.

- ما نقاط قوت زیادی داریم و مسئولان هم به توان داخلی بیشتر از قبل تکیه کرده‌اند.

- نظام ما جمهوری اسلامی است؛ نه جمهوری باید ضربه ببینید نه اسلامی

- روی نقاط قوت باید تکیه کرد و آن را افزایش داد، برجسته کرد و گسترش داد اما نقاط ضعفی هم وجود دارد؛  اگر ما در کشور چهار تا پنج نقطه ضعف مهم داشته باشیم در رأس همه این‌ها مسئله اقتصاد کشور است که انصافاً یکی از نقاط ضعف ماست و بسیاری از آن‌ها میراث گذشتگان (برخی قبل از انقلاب و برخی بعد از انقلاب) است.

- بخش‌های مهم اقتصاد باید در اختیار مردم باشد و بنگاه‌های دولتی و شرکت‌های شبه‌دولتی - که با تعبیر زشت خصولتی از آن یاد می‌کنند - نباید با بنگاه‌های خصوصی رقابت کنند.

- دولت باید تصدی‌گری را کم کند و نظارت را زیاد کند و مراقبت داشته باشد و این یکی از مهمترین عیوب اقتصاد ما (شاید بزرگترینش) همین است که دولت‌ها یا به سمت واگذاری نرفتند یا طوری عمل شد که به سود مردم نبود. دولت با دقت و نظارت لازم، مدیریت‌های اقتصادی را باید به مردم بسپارد.

- عیب بزرگ دیگر اقتصاد ما صادرات نفت خام است. ما باید بند ناف اقتصاد را از صادرات نفت خام ببریم که خوشبختانه حرکت به سمت صادرات غیرنفتی براساس گزارش‌ها در حال انجام است.

- یکی دیگر از عیوب اقتصاد ما وابستگی به دلار است. ما هم باید به این سمت برویم که وابستگی به دلار را قطع کنیم.

- یکی از مهمترین مسائلی که نیاز داریم تا وضع اقتصاد کشور بهتر شود، رشد مستمر و سریع است. ما به رشد اقتصادی مستمر و سریع نیازمندیم.

- یکی از اشکالات مهمی که داریم این است که روی راه‌های مشارکت مردم فکر نکرده‌ایم. توصیه می‌کنم که راه‌های مشارکت عموم مردم در عرصه اقتصادی را مشخص کنند.

- یکی از مشکلات اقتصاد ما کم‌تحرکی در تجارت خارجی است. می‌توانیم تجارت خارجی را افزایش دهیم و پیش ببریم. روش‌های ما هم در زمینه تجارت خارجی گاهی نادرست است که باید اصلاح شود

- بخش دیگری که احتیاج به تحول دارد و باید مورد توجه مجلس باشد، توجه به امر تقنین است. قانونگذاری باید به شکل کامل و سنجیده‌تر از امروز انجام انجام بگیرد.

- دشمنان جمهوری اسلامی درست نقطه مقابل این حرکت تحولی، تلاش و اقدام می‌کنند و هدف‌شان ضربه زدن به نقاط قوت است و ناچار باید این موارد را با مردم در میان بگذاریم تا بدانند.

- امروز دشمن در جنگ ترکیبی حمله نظامی نمی‌کند اما راه‌های دیگری دارد. مردم وقتی با اوضاع آشنا شوند هر حادثه‌ای پیش آید با روشن‌بینی به آن نگاه می‌کنند.

- در جنگ ترکیبی حمله نظامی وجود ندارد اما حمله به ارزش‌ها و باورهای دینی و سیاسی وجود دارد و هدف خاموش‌کردن امیدهاست تا شعله امید در دل جوانان ما خاموش شود.

- دشمنان می‌خواهند در کشور دوقطبی و اختلاف‌افکنی ایجاد کنند، اعتقاد مردم را تضعیف کنند و اگر توانستند در کشور حتی جنگ داخلی ایجاد کنند که البته تیرشان هم به سنگ خورده است.

- دشمنان نسبت به رسانه‌های رسمی بی‌اعتمادی ایجاد می‌کنند می‌گویند به رادیو تلویزیون گوش نکنید خلاف واقع است، به گزارش مسئولان گوش نکنید خلاف واقع است، به سخنان رهبری گوش نکنید تکراری است! آیا این سخنان تکراری است؟

- سال‌هاست می‌گویند می‌خواهند جمهوری اسلامی را به زانو درآوردند، در مقابل می‌گویم غلط می‌کنید و این تکرار نیست، این استقامت است.

- به حول و قوه الهی در آینده هم ملت ایران به دشمنانش سیلی می‌زند، ملت ایران قوی است و قادر به رفع عیوب خود و تحول است و جبهه مقاومت را حمایت می‌کند.

- ما صریحا اعلام می‌کنیم که حضور در جنگ اوکراین را قاطعانه رد می‌کنیم. به دروغ ادعا کردند ایران در جنگ اوکراین مشارکت دارد، ابدا چنین نیست و مقدمات این جنگ را آمریکا فراهم کرد و بازهم سود این جنگ را کارخانه‌های اسلحه‌سازی آمریکا می‌برد و به همین دلیل مانع از پایان جنگ اوکراین می‌شوند.

- ما درباره تولیدات داخلی تعصب نداریم، تعصب در بسیاری موارد خوب نیست اما اینجا خوب است، باید تعصب داشته باشیم. گاهی کیفیت جنس داخلی از خارجی کمتر نیست و حتی بیشتر است. چرا به کارگر ایرانی کمک نمی‌کنیم که جنس ایرانی را ساخته است؟ وقتی حمایت نمی‌کنیم آن کارگر بیکار می‌شود.

- گاهی گذشت لازم است، اما گذشت نمی‌کنیم. ممکن است دو نفر در یک مسئله مثلاً سیاسی اختلاف‌نظر داشته باشند، خب داشته باشند چرا باید یقه هم را بگیرند و دوقطبی در جامعه ایجاد شود؟ جاهایی باید گذشت کرد.

- دشمن سعی می‌کند جوانان ما را ناامید کند اما باید امیدآفرینی کنیم و همه موظف به آن هستند. این کار خودفریبی و پنهان‌کردن ضعف‌ها نیست، ضعف‌ها را باید گفت اما امید به آینده هم باید باشد.

- وضع ما امروز - الحمدلله - وضع خوبی است، درست عکس وضع ما را امروز در منطقه دولت آمریکا دارد. ما می‌دانیم در منطقه چه می‌کنیم اما آمریکا متحیر است که در منطقه بماند یا برود اگر بماند که انزجار از او بیشتر می‌شود و اگر بروند مطامع خود را از دست می‌دهند.

* متن کامل بیانات رهبر انقلاب متعاقبا ارسال خواهد شد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها