هشدار آمریکا به مالکان چینی تیک‌تاک: یا می‌فروشید یا ممنوع می‌شوید

چین روز پنج‌شنبه از ایالات متحده خواست دست از «سرکوب غیرمنطقی» برنامه تیک‌تاک بردارد. واشنگتن با تعیین ضرب‌الاجل از مالکان چینی تیک‌تاک خواسته است یا سهام خود را در این برنامه ویدیویی محبوب واگذار کنند یا با ممنوعیت احتمالی فعالیت در ایالات متحده مواجه شوند.

هشدار آمریکا به مالکان چینی تیک‌تاک: یا می‌فروشید یا ممنوع می‌شوید

بریتانیا نیز روز پنج‌شنبه استفاده از تیک‌تاک را در دستگاه‌های دولتی ممنوع اعلام کرد.

ترس از سوء‌استفاده احتمالی مقامات چینی از داده‌های کاربران برنامه «تیک‌تاک» باعث شده است تا مقامات ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه «بایت‌دانس / ByteDance» شرکت مادر این برنامه به طور قاطعانه‌ واکنش نشان دهند.

عواقب اعمال ممنوعیت برای دولت بایدن

این ضرب‌الاجل از آن رو وضع شده که مقامات ایالات متحده و نمایندگان کنگره نگرانند که اطلاعات بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر آمریکایی تیک‌تاک در اختیار دولت چین قرار بگیرد.

با توجه به میزان بالای محبوبیت تیک‌تاک در بین جوانان آمریکایی، در صورت اعمال ممنوعیت تیک‌تاک در این کشور، احتمالا دولت با موانع قانونی قابل توجه و پیامدهایی سیاسی روبرو خواهد شد.

برای جلوگیری از موانع قانونی پیش‌رو، مقامات کاخ سفید هفته گذشته مراتب خرسندی و حمایت خود از پیش‌نویس قانونی را اعلام کردند که به موجب آن به دولت اختیارات جدیدی اعطا می‌شود تا تیک‌تاک و سایر فناوری‌های خارجی را در صورت اثبات «تهدید امنیت ملی» ممنوع اعلام کنند. به این ترتیب در صورت تصویب این قانون، دست دولت بایدن در برابر موانع قضایی بازتر خواهد شد.

پیش از این دولت جمهوریخواه، دونالد ترامپ نیز در سال ۲۰۲۰ میلادی سعی کرده بود تیک تاک را ممنوع اعلام کند، اما دادگاه‌های ایالات متحده مانع این کار شدند.

بروک اوبروتر، سخنگوی تیک‌تاک به خبرگزاری رویترز گفت که این شرکت اخیرا از کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در ایالات متحده زیر نظر وزارت خزانه‌داری آمریکا شنیده است که از صاحبان چینی این برنامه خواسته شده سهام خود را بفروشند؛ در غیر این صورت با مشکل ممنوعیت احتمالی این برنامه ویدیویی مواجه خواهند شد. 

برای همین منظور هم قرار است شو زی چو، مدیرعامل تیک‌تاک هفته آینده در برابر کنگره آمریکا حاضر شود.

۶۰ درصد از سهام شرکت بایت‌دانس متعلق به سرمایه‌گذارانی از مناطق مختلف جهان، ۲۰ درصد متعلق به کارمندان شرکت و ۲۰ درصد متعلق به موسسان این اپلیکیشن است.

پس از تهدید دولت بایدن مبنی بر احتمال اعمال ممنوعیت تیک‌تاک در آمریکا، سهام شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی متا (شرکت مادر فیس‌بوک و ایستاکرام) و اسنپ‌چت افزایش یافت.

بر طبق داده‌های «اینسایدر اینتلیجنس»، بزرگسالان در ایالات متحده روزانه به طور متوسط نزدیک به یک ساعت (۵۵.۸ دقیقه) را در تیک‌تاک صرف می‌کنند که تقریباً دو برابر زمان صرف شده در اسنپ‌چت و اپلیکیشن‌های متا در اینستاگرام و فیس‌بوک است.

وزارت خارجه چین روز پنج‌شنبه در واکنش به این موضوع گفت که ایالات متحده هنوز مدرکی مبنی بر تهدید امنیت ملی تیک‌تاک ارائه نکرده است.

معلوم نیست آیا دولت چین با واگذار شدن سهام تیک‌تاک موافقت خواهد کرد یا نه؛ سفارت چین در واشنگتن در این باره اظهارنظری نکرده است.

تیک‌تاک و کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در آمریکا، بیش از دو سال است که درباره الزامات امنیتی در حال مذاکره هستند. تیک‌تاک بیش از ۱.۵ میلیارد دلار برای اقدامات امنیتی مربوط به داده کاربران هزینه کرده و ادعاهای مربوط به جاسوسی از کاربران خود را رد کرده است.

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها