بالن دردسرساز، رئیس سازمان هواشناسی ملی چین برکنار شد

در پی جنجال نفوذ بالُن چینی به آسمان آمریکا، شینهوا خبرگزاری دولتی چین خبر داد که رئیس سازمان هواشناسی این کشور از کار برکنار شد.

بالن دردسرساز، رئیس سازمان هواشناسی ملی چین برکنار شد

 اقدامی که برخی تحلیلگران معتقدند تلاش برای تقویت موضع پکن مبنی بر این است که پرواز این بالن در ارتفاع بالا بر فراز قاره آمریکا ماهیت غیرنظامی و عمدتاً اهداف هواشناسی داشته است.

«ژوانگ گوتای تا جمعه رئیس ادراه هواشناسی چین بود اما برکناری او از این سمت غیرمنتظره نبود». طبق این گزارش، اواخر ژانویه ژوانگ به عنوان رئیس کمیته مشورتی سیاسی مردم در استان غربی گانسو چین، نهاد مشورتی سیاسی استان انتخاب شد.

رسانه‌های آمریکا پنجشنبه به نقل از یک مقام ارشد این کشور گزارش دادند پنتاگون از چند روز قبل مشغول رصد یک بالن تجسسی چین بوده‌ که در ارتفاع بالا بر فراز آمریکا پرواز می‌کرده است. «پاتریک رایدر» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: «اطمینان داریم که این بالون تجسسی متعلق به جمهوری خلق چین است. نمونه چنین فعالیت‌هایی طی سال‌های گذشته مشاهده شده است».

شامگاه شنبه (به وقت تهران) بود که به دنبال چند روز جنجال آمریکایی‌ها و رسانه‌های این کشور درباره ورود «بالن جاسوسی» چین به حریم هوایی آمریکا، جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور به ارتش دستور سرنگونی این بالن را داد. ارتش آمریکا سرانجام با اعزام یک جنگنده اف-۲۲ این بالن را بر فراز اقیانوس اطلس سرنگون کرد؛ بالنی که چین می‌گوید یک بالن «غیرنظامی» و برای دریافت اطلاعات هواشناسی بود.

اقدام جنجالی ارتش آمریکا برای سرنگون کردن بالن چینی بر فراز اقیانوس اطلس، واکنش وزارت دفاع چین را در پی داشت. پکن به اقدام ارتش آمریکا در سرنگون کردن بالن چینی اعتراض و اعلام کرد که این اقدام، پاسخ چین را به دنبال خواهد داشت.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها