آغاز محاکمه ده‌ها متهم دموکراسی‌خواه در هنگ‌کنگ از فردا

یکی از بزرگ‌ترین محاکمه‌های مرتبط با "امنیت ملی" در هنگ‌کنگ قرار است از فردا (دوشنبه)، دو سال بعد از که بسیاری از منتقدهای سرشناس دولت این شهر روانه بازداشت شدند، شروع شود.

آغاز محاکمه ده‌ها متهم دموکراسی‌خواه در هنگ‌کنگ از فردا

به گزارش روزنامه گاردین، این محاکمه در رابطه با پرونده‌ای مشهور به پرونده "هنگ‌کنگ ۴۷" علیه گروهی از قانونگذاران، سیاستمداران، فعالان و مددکاران اجتماعی هنگ‌کنگی که با استناد به قوانین امنیت ملی به دسیسه‌چینی برای براندازی دولت این شهر متهم شده‌اند، به اجرا در می‌آید.

آنها در رابطه با برگزاری یک رقابت مقدماتی غیررسمی پیش از انتخابات اصلی هنگ‌کنگ متهم شده‌اند و از نظر مقامات این دولت‌شهر آنها در راستای براندازی اقدام کرده‌اند.

به نوشته گاردین، هدف از این رقابت مقدماتی که یک مشخصه رایج انتخابات در گذشته بوده، انتخاب  قدرتمندترین کاندیداها برای رقابت علیه احزاب تشکیلاتی حامی پکن بوده است.

هر چند هدف آنها از برگزاری این انتخابات مقدماتی، بردن اکثریت کرسی‌ها در شورای قانونگذاری هنگ‌کنگ بوده اما دادستان‌ها ادعا کردند هدفی که آنها اظهار کردند – یعنی استفاده از این اکثریت برای بلوکه کردن قوانین و وتو کردن لوایح بودجه‌ای – یک "دسیسه گسترده و به خوبی سازماندهی شده" برای فلج کردن دولت و سرنگون کردن رهبر این دولت‌شهر است که از سوی پکن منصوب می‌شود.

ویلیام نی، یک محقق در اندیشکده مدافعان حقوق بشری چین، مستقر در آمریکا اظهار کرد: کل این پرونده به خاطر یک سری کارهای مفروضی است که متهمان ممکن بود در آینده انجام بدهند. این به مثابه نقض واضح حق نامزدی برای مناصب دولتی تحت قوانین بین‌المللی است.

ناظران گفته‌اند، پیگرد قانونی این گروه، که اکثرشان را دموکراسی خواهان رده بالای این دولت‌شهر تشکیل می‌دهند، محور اصلی سرکوب مخالفان دولت در آنجاست.

پروفسور چانگ کیم واه، دانشمند علوم اجتماعی که قبلاً استاد دانشگاه پلی تکنیک هنگ‌کنگ بوده، اظهار کرد، با بالا بردن سطح جرایم فرضی این سیاستمداران دموکراسی‌خواه به سطح "توطئه برای براندازی دولت" پکن این پیام را ارسال می‌کند که مخالفت با دولت‌های هنگ‌کنگ و چین مستحق "سخت‌ترین مجازات" است.

او اظهار کرد: هدف از آن ترساندن اردوگاه طرفداران دموکراسی است تا آنها جرأت فعالیت نداشته باشند، زیرا هر کاری که انجام دهند می‌تواند جرمی جدی باشد. این گونه است که سرکوب سیاسی پکن در حال اصلاح هنگ‌کنگ است. و آن‌ها تمام تلاش خود را خواهند کرد تا اطمینان حاصل کنند صدای مخالفی شنیده نشود.

اریک لای، یکی از اعضای مرکز حقوق آسیایی دانشگاه جورج تاون، می‌گوید: این محاکمه نه تنها برای ۴۷ رهبر مخالف، بلکه…محاکمه‌ای مربوط به کلیت جنبش طرفداران دموکراسی در هنگ‌کنگ بوده و در یک دهه گذشته اکثریت جمعیت آنجا از دستور کار آنها حمایت کرده‌اند.

حداقل ۳۱ تن از کسانی که متهم این محاکمه هستند، تاکنون به جرم خود اعتراف کرده‌اند. انتظار می‌رود که شانزده تن از آنها خود را بی‌گناه بدانند. چهار نفر که به عنوان "مجرمان اصلی" مطرح هستند؛ ممکن است به حبس ابد محکوم شوند. سه نفر نیز به عنوان شاهد دادستان‌ها شهادت خواهند داد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها