حمله چین به آمریکا از بابت پیشنهاد پناهندگی به هنگ‌کنگی‌ها

وزارت امور خارجه چین به آمریکا از بابت پیشنهاد کردن پناهندگی موقت به هنگ‌کنگی‌ها حمله کرده و آن را

حمله چین به آمریکا از بابت پیشنهاد پناهندگی به هنگ‌کنگی‌ها

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این بیانیه مطرح شده از سوی دفتر وزارت خارجه چین در هنگ کنگ ساعاتی بعد از آن مطرح شد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد پناهندگی موقت مذکور را در پاسخ به اقدامات فزاینده پکن برای تشدید کنترل و سرکوب مخالفان دموکراسی‌خواه مطرح کرد.

بایدن با امضای یک یادداشت به هنگ‌کنگی‌های ساکن آمریکا اجازه زندگی و کار در کشورش برای مدت 18 ماه دیگر را داد؛ اقدامی در پاسخ مستقیم به قانون امنیت ملی جدید فراگیر هنگ کنگ و دیگر تدابیر تضعیف کننده حقوقی که در زمان واگذاری این دولتشهر به چین در سال 1997 وعده داده شدند. این اتفاق همچنین در حالی رخ می‌دهد که چین و آمریکا همچنین بر سر مسائل دیگری در حوزه سیاست خارجی و تجارت با هم اختلاف دارند.

وزارت خارجه چین بیان داشت، اقدام بایدن "عامل افترازنی و بدنام کردن قانون امنیت ملی هنگ کنگ بوده و به شکلی عیان در امور داخلی هنگ کنگ و امور داخلی چین مداخله کرده و به طرزی فاحش قوانین بین‌المللی و هنجارهای اساسی مربوط به روابط بین‌الملل را زیر پا گذاشت".

این وزارتخانه تصریح داشت: آمریکا دروغ می‌بافد و به قوانین امنیت ملی هنگ کنگ افترا می‌زند و به شکلی فاحش آشوب ضد چین در هنگ کنگ را زیبا جلوه می‌دهد و گستاخانه این به اصطلاح پناهگاه امن را پیشنهاد می‌دهد. این یک تلاش بیهوده برای لکه دار کردن هنگ کنگ، لکه دار کردن چین و تضعیف هنگ کنگ به هر قیمتی و با اقدامات کوچک است.

در این بیانیه مطرح شده از سوی یک سخنگوی ناشناس وزارت خارجه چین که در وبسایت این نهاد انتشار یافت آمده است، مردم هنگ کنگ و چین به یک چنین "دخل و تصرف سیاسی بی شرمانه‌ای که محکوم به شکست است" پاسخ خواهند داد.

پیشنهاد کردن پناهندگی موقت به هنگ‌کنگی‌ها جدیدترین مورد از اقداماتی است که از سوی دولت آمریکا در پاسخ به اقدامات پکن اتخاذ می‌شوند؛ از جمله معلق کردن یک معاهده استرداد با این دولتشهر و دیگر امتیازات ویژه که شامل مابقی نقاط چین نیستند و همینطور اعمال ممنوعیتهای روادید علیه مقامهای هنگ کنگی و چینی و کنار گذاشتن آنها از نظام مالی آمریکا.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید اظهار کرد: ما با توجه به محاکمه‌ها و دستگیری‌های دارای انگیزه سیاسی، خاموش کردن رسانه‌ها و تحلیل بردن فضا برای انتخابات و مخالفت دموکراتیک همچنین به اتخاذ گامهایی در حمایت از مردم هنگ کنگ ادامه خواهیم داد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها