پیام عید بهار پررونق چین برای جهان چیست؟

امروز پنجم فوریه (16 بهمن) مصادف با روز «یوان شیائو» (عید فانوس) چین است. این عید شبیه روز طبیعت (سیزده بدر) یعنی آخرین روز ایام نوروز در ایران است. از دیدگاه چینی‌ها، عید بهاره تنها پس از خوردن نوعی غذا به نام «یوان شائو» به پایان می‌رسد.

پیام عید بهار پررونق چین برای جهان چیست؟

با بررسی عید بهاره که به تازگی سپری شده، می‌توان گفت که مردم احساسات زیادی دارند.

عید بهاره سال خرگوش اولین جشنواره بهاری پس از تعدیل تدابیر مقابله با کرونا  در چین محسوب می‌شود. قبل از عید، چین موجی از ابتلاها به امیکرون را تجربه کرده بود. مردم پس از سه سال اپیدمی، نیاز فوری داشتند که برای گذراندن سال نو به خانه‌های پدر و مادرشان بروند. سفر عید بهاره چین «بزرگترین مهاجرت انسانی» نامیده می‌شود. بسیاری از مردم نگران این هستند که مسافرتها در این مقیاس بزرگ ممکن است موج دوم عفونت را ایجاد کند. اما پس از آن مردم با شگفتی شاهد آن بودند که گویا ویروس کرونا  یک شبه در طول جشنواره بهار ناپدید شد و مردم دیگر به موضوعات مربوط به همه گیری توجه نمی‌کنند.

عطر زندگی به جامعه چین برگشته است، خیابان ها و کوچه‌ها پر از ترافیک شده، بازار رستوران و سرگرمی‌ها دوباره گرم شده، جاهای دیدنی و آثار باستانی مملو از جمعیت است. آمارها نشان می‌دهد که فروش گیشه فیلم در ایام عید بهاره   از 6.7 میلیارد یوان فراتر رفت و در رتبه دوم گیشه ایام جشنواره بهار چین قرار گرفت. در طول ایام عید، 308 میلیون سفر داخلی انجام شد که به 88.6 درصد سطح ایام عید بهار  سال 2019 یعنی قبل از شیوع کرونا رسید. این یک بهبود بسیار خوشنود کننده است چرا که نه تنها داده‌های سفرهای داخلی بلکه سفرهای خارجی نیز به طور قابل توجهی افزایش یافت. رزرو بلیت هواپیما در این مدت بیش از 4 برابر افزایش یافت.

قبل و بعد از عید بهاره، شهروندان چینی جهانگردی را بطور منظم از سر گرفتند؛ این یک «خبر بهاری» برای جهان محسوب می‌شود. بسیاری از کشورها مراسم و فعالیت‌های باشکوهی را برای استقبال گرم از ورود گردشگران چینی برگزار کردند. پیست اسکی سوئیس Jungfrau تزیینات سال چینی خرگوش و فانوس‌های قرمز سنتی را در ایستگاه آغازین تله کابین نصب کرد. در فرودگاه جزیره بالی اندونزی رقص شیر با ویژگی‌های چینی در اولین روز از سال نو قمری چین اجرا شد؛ در فرودگاه بین‌المللی وینانای مالدیو یک «مراسم واترسالوت» بزرگ برای هواپیمای مسافربری چین برگزار شد؛ معاون نخست وزیر تایلند برای استقبال از گردشگران چینی شخصا به فرودگاه رفت.

متخصصان عموما بر این باورند که بازگشت گردشگران چینی نه تنها فرصت‌های جدیدی را برای کسب‌وکارها به ارمغان می‌آورد، بلکه انگیزه‌ای را به اقتصاد جهانی که با خطر رکود مواجه است، تزریق می‌کند. اخیرا «مورگان استنلی»، «گلدمن ساکس» و بسیاری دیگر از موسسات سرمایه گذاری بین‌المللی پیش بینی‌های خود را از رشد اقتصادی چین در سال 2023 افزایش داده‌اند. بر اساس نظرسنجی اخیر منتشر شده توسط مجمع جهانی اقتصاد در داووس، حدود دو سوم اقتصاددانان ارشد در بخشهای خصوصی و دولتی پیش بینی می‌کنند که اقتصاد جهانی در سال 2023 دچار رکود خواهد شد. اما تعدیل سیاست پیشگیری از اپیدمی از سوی چین نه تنها نیروی حیاتی برای صنایع خدماتی مانند گردشگری فراهم می‌کند، بلکه نیروی محرکه جدیدی برای اقتصاد جهانی تزریق خواهد کرد.

هم رونق گردشگری و هم افزایش مصرف نشان دهنده اشتیاق مردم چین برای زندگی بهتر و اعتماد آنها به توسعه کشور است و همچنین باعث می‌شود مردم از سراسر جهان شتاب قوی بهبود اقتصادی چین و اهمیت جهانی بهبود اقتصادی چین را احساس کنند.

همانطور که «حسن غفری فرد»، رئیس بنیاد توسعه اسلامی  و معاون پیشین رئیس جمهور ایران اخیراً در مقاله ای در چاینا دیلی خاطرنشان کرد، چین تحت رهبری حزب کمونیست برای ترویج مدرنیزاسیون و توسعه با کیفیت تلاش می‌کند و در نتیجه آن 1.4 میلیارد نفر می‌توانند زندگی بهتری داشته باشند. در عین حال، چین از طریق توسعه خود سهم بیشتری در صلح و توسعه جهانی ادا خواهد کرد.

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها