پرده دیگری از نمایش ضدچینی غرب؛ مراقب «یخچال جاسوسی چین» باشید!

روزنامه انگلیسی «دیلی میل» چندی پیش گزارشی شگفت انگیز منتشر کرد و نوشت تراشه‌های چینی حاوی بدافزار اسب‌ تروا هستند و «چین ممکن است ما را از طریق یخچال و سایر لوازم خانگی تحت نظر داشته باشد.»

پرده دیگری از نمایش ضدچینی غرب؛ مراقب «یخچال جاسوسی چین» باشید!

این گزارش به نقل از یک گزارش تحقیقاتی توسط یک اندیشکده آمریکایی به نام «مشاهده، جهت‌گیری، تصمیم، اقدام» (OODA) می‌گوید کشورهای آزاد و باز باید هر چه سریع‌تر ماژول‌های ساخت چین را از ورود به زنجیره‌های تامین خود منع کنند. لوازم خانگی هوشمند تعبیه شده با تراشه‌های چینی که به شبکه‌های Wi-Fi متصل می‌شوند، ممکن است با ارسال پیام به پکن، از شما جاسوسی کنند.

این جملات آشناست چرا که قبلا هم آنها ادعاهای مشابهی را علیه محصولات شرکت چینی «هواوی» مطرح کرده‌اند. اما آیا مدرکی وجود دارد؟ همانند گذشته هیچ، بنابراین آنها فقط  از کلماتی مانند ممکن است، احتمالا و شاید استفاده می‌کنند.

در واقع برای رسانه‌ها یا اندیشکده‌های آمریکایی و انگلیسی وجود مدرک مهم نیست، تا زمانی که بتوانند چین را بدنام کنند و محصولات چینی را در افکار عمومی منفی جلوه دهند، هدفشان محقق می‌شود. شایان ذکر است که OODA، اندیشکده‌ای که این گزارش را تهیه کرده، مقر آن در واشنگتن است و اکثر مشاوران آن سابقه کار در ارتش، سیا و سایر سازمان‌های دولتی و اطلاعاتی ایالات متحده را دارند.

گزارش دیلی میل بیش از هزار نظر دریافت کرد که اکثراً با تحقیر و کنایه همراه بودند:

-«همانطور که همه ما می‌دانیم، چین دستور پخت لازانیا و کیک براونی من را می‌خواهد...»

-«نگران نباشید، اگر چین بخواهد کسی را بزند، به راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد، اما آنها علاقه ای به بریتانیای کوچک ندارند.»

-«دستمال توالت چینی ممکن است ذهن مردم را کنترل کند، محض رضای خدا، آیا چیزی در بریتانیا وجود دارد که بتواند آن را بسازد؟»

-«وقتی فهمیدم گوگل و فیس بوک اطلاعات شخصی زیادی را جمع آوری می‌کنند و همه چیز را درباره شما می‌دانند، شگفت زده شدم. به نظر می‌رسد که همه به نظارت ایالات متحده عادت کرده‌اند.»

برخی رسانه‌های بین‌المللی نیز به گزارش «دیلی میل» واکنش نشان دادند و «راشاتودی» (RT) با لحنی شوخ‌طبعانه نوشت: دفعه بعد که برای صرف شام در یخچال را باز می‌کنید، مراقب باشید، زیرا ممکن است چین از شما جاسوسی کند. این رسانه روسی اشاره کرد که این یک استراتژی کلاسیک در کتاب بازی ایالات متحده است که هدف آن تضعیف موقعیت بازار محصولات چینی و پشتیبانی از اهداف حمایت‌گرایانه ایالات متحده است. آنها سعی می کنند دروغ بسازند تا چین را به عنوان یک رقیب تجاری تضعیف کنند و این در شرایطی رخ می‌دهد که محصولات مشابه آمریکایی نتوانند با شرکت‌های چینی رقابت کنند.

در سال‌های اخیر، ایالات متحده از بی‌اعتبار کردن محصولات چینی مانند هوآوی و تیک‌تاک با این ادعا که «شما را زیر نظر دارد» و امنیت ملی را تهدید می‌کند، دست برنداشته است. امروزه، سیاهنمایی علیه محصولات چینی تقریباً تمام محصولات الکترونیکی را پوشش می‌دهد. وقتی یخچال‌های ساخت چین هم به زعم آنها «جاسوس» می‌کنند، آنچه مردم به وضوح می‌بینند زشتی و جنون بعد از رستاخیز مک کارتیسم است.

رسانه‌های آمریکایی و بریتانیایی مشتاق هستند انواع و اقسام «پرونده جاسوس چینی» و «نظریه تهدید چین» را که از قضا بسیار عجیب و غریب هستند را تبلیغ کنند. هدف آنها علاوه بر دستیابی به بازدید بیشتر، هماهنگی با استراتژی به اصطلاح رقابت با چینِ آمریکا و جلوگیری از صعود چین به بخش بالای زنجیره صنعت کالاهای مصرفی است. برای رسیدن به این هدف، از توسل به هر وسیله‌ای دریغ نمی‌کنند. آنها برای نیل به این منظور در میان مردم چین هراسی را ترویج می‌کنند و بدون شک این راهی موثر برای آنان است چرا که با نگاهی به سابقه کاری آنها می‌توان دید از سلاح‌های کشتار جمعی گرفته تا «یخچال‌های جاسوسی» بهره گرفته‌اند.

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها