نتانیاهو ابایی از صدور دستور حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران ندارد

تایمز اسراییل در گزارشی نوشت: بنیامین نتانیاهو در دوره پیشین حضور در قدرت چند مورد حمله به اهداف ایران در سوریه و داخل خاک ایران را پیش برده بود.

نتانیاهو ابایی از صدور دستور حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران ندارد

کار کار اسراییل بود یا ایالات متحده یا پای ائتلافی در میان است که اوکراین هم می‌تواند بخشی از آن باشد؟

72 ساعت پس از حمله ناموفق به یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع در استان اصفهان، پنتاگون اعلام کرد ما دخالتی در این عملیات نداشتیم، رژیم اسراییل کم و بیش همان سیاست ابهام را در پیش گرفته اما منابع امریکایی به وال استریت ژورنال گفته‌اند کار کار اسراییل بود، میخاییل پودولیاک، مشاور رییس‌جمهور اوکراین هم با اشاره به این عملیات به نوعی به تهران هشدار داد. ادعایی که با واکنش تند تهران روبه رو شد و وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با احضار کاردار اوکراین به این وزارتخانه هشدار داد که کی یف باید در این خصوص شفاف سازی کند. ساعاتی پس از این هشدار تهران بود که سخنگوی وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد ما اطلاعاتی درباره عوامل حمله به این مجتمع نظامی در ایران نداریم.

در چنین شرایطی به نظر می رسد که انگشت اتهام برای عامل این حمله به درستی به سمت رژیم اسرائیل نشانه رفته و این بار نیز تل آویو در دوره نخست وزیری دوباره بنیامین نتانیاهو قصد هماهنگی با  واشنگتن در خصوص حملات هدفمند محدود به منافع ایران چه در خاک کشورهای دیگر چه داخل ایران را ندارد.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی خط خبری وال‌استریت‌ژورنال درباره دخالت اسراییل در این عملیات را دنبال کرده اما به سابقه این قبیل حملات هدفمند به مراکز نظامی و هسته‌ای داخل ایران به خصوص پس از سال 2021 اشاره کرده و نوشت: نفتالی بنت پس از حضور در دفتر نخست‌وزیری رژیم اسراییل که البته عمر آن حدود یکسال بود تصمیم گرفت به تمام اقدام‌های ضداسراییلی ایران پاسخ بدهد. این رسانه امریکایی به نقل از بنت نوشت که در یک بازه زمانی جوبایدن در دیداری خصوصی از بنت خواست که هرگاه قصد حمله به مواضعی در داخل ایران را داشت از قبل واشنگتن را در جریان قرار بدهد. براساس این گزارش بنت به این درخواست بایدن جواب منفی داده و اعلام می‌کند که مسائلی است که شاید ترجیح بدهید از قبل ندانید و این به نفع شما هم باشد. 

نیویورک‌تایمز می‌نویسد که سرویس‌های اطلاعاتی اسراییل و امریکا پس از عملیات خرابکارانه اسراییل در تاسیسات غنی‌سازی نطنز در آوریل 2021 با هم درگیر شدند. ویلیام برنز رییس سازمان سیا در تماس با همتای وقت خود در سازمان موساد نسبت به تبعات این قبیل اقدام‌های اسراییل هشدار می‌دهد. یوسی کوهن در آن مقطع به برنز می‌گوید از آنجا که زمان دقیق حمله به نطنز مشخص نبوده اسراییل نتوانسته ایالات متحده را در جریان قرار بدهد. 

تایمز اسراییل در گزارشی در این باره نوشت: بنیامین نتانیاهو در دوره پیشین حضور در قدرت چند مورد حمله به اهداف ایران در سوریه و داخل خاک ایران را پیش برده بود. او همواره نسبت به مخالفت با برنامه هسته‌ای ایران به هر قیمتی شفاف بوده و این در حالی است که اسراییل همواره بمب هسته‌ای ایران را خطر قریب‌الوقوع فرض کرده است. این‌بار نیز پیش از آنکه نتانیاهو رسما دوره جدید حضور در قدرت را تجربه کند، یکی از مشاوران او ادعا کردکه اگر امریکا توافق هسته‌ای با ایران را به گونه‌ای که برنامه هسته‌ای این کشور را محدود کند احیا نکند یا خارج از این توافق فکری برای مقابله با توسعه برنامه هسته‌ای ایران نکند، نتانیاهو در دوره جدید دستور حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را صادر خواهد کرد.
منبع: اعتمادآنلاین
شبکه‌های اجتماعی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها