قالیباف: رابطه با روسیه چند برابر خواهد شد

رئیس مجلس هتک حرمت قرآن کریم در کشور سوئد را محکوم کرد و گفت: سیاستمداران سوئدی نمی توانند این اسلام هراسی آشکار و طراحی شده را پشت نقاب دروغین آزادی بیان پنهان کنند.

قالیباف: رابطه با روسیه چند برابر خواهد شد

محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز سه شنبه (4 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی گفت: هتک حرمت بی شرمانه قرآن کریم در کشور سوئد را شدیدا محکوم می کنیم. این قبیل اقدامات و جسارت به مقدسات دینی احساسات مسلمانان و موحدان سراسر جهان را جریحه دار کرده است و سیاستمداران سوئدی نمی توانند این اسلام هراسی آشکار و طراحی شده را پشت نقاب دروغین آزادی بیان پنهان کنند.

وی در ادامه یادآور شد: روز گذشته مجلس شورای اسلامی با هدف برگزاری سومین نشست کمیسیون عالی پارلمانی، میزبان آقای والودین رئیس دومای روسیه و هیات همراه بود. روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به دلایل مختلف از جمله همسایگی دریای خزر و دغدغه ها و مشترکات منطقه ای و همچنین همکاری های مشترک بین المللی از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پارلمان های دو کشور باید تلاش کنند با برگزاری نشست های عملیاتی مستمر و با تسهیل گری از بعد تدوین قوانین و نظارت برای حرکت بهتر دولت ها برای کمک به بهبود کیفیت زندگی مردم اقدام کنند.

قالیباف در تشریح جلسه روز گذشته با رئیس دومای روسیه بیان کرد: در این جلسه که در قالب کمیسیون عالی پارلمانی ایران و روسیه برگزار شد، با تمرکز بر روی مسائل اصلی توسعه همکاری های دو کشور هیات های ایرانی و روسی پیشنهادات اجرایی و عملیاتی خود را برای افزایش همکاری های فیمابین مطرح کردند و تصمیماتی برای تسریع در اجرای توافقات دو طرف اتخاذ شد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: از اولویت هایی که در روز گذشته مورد بحث قرار گرفت در حوزه نفت و گاز، سرمایه گذاری ها در این حوزه برای عملیات مبادله ای با رویکرد قطب گازی بود. یکی دیگر از نکات مهمی که مورد توجه طرفین قرار داشت موضوع راه ارتباطی شمالی- جنوبی بود که نه تنها فدراسیون روسیه بلکه همه کشورهای اوراسیا و آسیای میانه می توانند از این ظرفیت استفاده کنند که با اولویت اتصال آستارا به رشت و توسعه آن تا بنادر از جمله بندرعباس و با سرمایه گذاری مشترک هر دو کشور ان شاءالله به نتیجه خواهد رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی در زمینه تجارت غلات و استفاده از فناوری های جدید گفت و گو شد، عنوان کرد: همچنین در موضوعات حمل و نقل نیز بحث های مهمی صورت گرفت. در خصوص رسیدگی به امور بازرگانان به ویژه تسهیل در رفت و آمد و رفع موانع گمرکی و روادید و نیز کنترل های الکترونیکی باربری پیگیری های خوبی صورت گرفت تا تجار در مرزهایمان دچار مشکل نشوند.

قالیباف یادآور شد: موضوع دیگر مورد بحث که در راس همه مباحث قرار دارد، همکاری های پولی و بانکی بین دو کشور است که بتوانیم در تبادل بین روبل و ریال و همچنین مسائل ارتباطی بین دو بانک مرکزی اقداماتی انجام دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه طی یک سال گذشته رشد خوبی در گسترش روابط داشته اند و اطمینان دارم در طول برنامه هفتم توسعه که سیاست ما تقویت رابطه با همسایگان است، روابط بین دو کشور به چندین برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها