نمک‌پاشی اصلاح‌طلبان روی زخم ‌هایی که به مردم ایران زده‌اند

مردم ایران به خوبی در یاد دارند که چطور بعد از امضای توافق، عملکرد ضعیف دولت وقت موجب شد تا نه تنها سرمایه‌گذاری در کشورمان صورت نگیرد، بلکه روندی در زمینه معیشت مردم ایجاد شود که نهایتا قیمت دلار را از حدود ۳ هزار تومان به حدود ۳۰ هزار تومان برسد.

نمک‌پاشی اصلاح‌طلبان روی زخم ‌هایی که به مردم ایران زده‌اند

حزب اصلاح‌طلب «ندای ایرانیان» در یک بیانیه عجیب و با فرار رو به جلو، تلاش کرده تا مین‌هایی که دولت حسن روحانی در مسیر توسعه و رفاه ایران کاشته، به عنوان دستاورد و راهکارهایی برای خروج از وضعیت نامناسب اقتصادی در کشور معرفی کند؛ مواردی که تک تک آنها توسط دولت قبل اجرایی شد و دستاوردی به جز رکود گسترده و یازده برابر شدن کاهش ارزش پول ملی کشور در برابر دلار نداشت.

در بخشی از بیانیه‌ی این حزب، «نگرانی نسبت به معیشت و زندگی روزمره» به عنوان دلیل اصلی صدور این متن مطرح شده و بدون اشاره به سونامی اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم علیه زیرساخت‌های اقتصادی کشور، تن دادن به یک توافق ضعیف و بدون چشم‌انداز اقتصادی مانند برجام و پذیرش شروط عضویت در معاهده‌نامه‌های ضدایرانی مانند پالرمو و FATF را تنها راهکار دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور معرفی شده است.

این ادعا در حالی صورت گرفته که یکی از اصلی‌ترین دلایل آسیب‌پذیری اقتصاد ایران، شرطی شدن آن نسبت به اقدامات سیاسی دولت آمریکاست. مردم ایران به خوبی در یاد دارند که چطور بعد از امضای توافق هسته‌ای، عملکرد ضعیف دولت وقت موجب شد تا نه تنها سرمایه‌گذاری خارجی در کشورمان صورت نگیرد، بلکه روندی در زمینه معیشت مردم ایجاد شود که نهایتا قیمت دلار را از حدود 3 هزار تومان به حدود 30 هزار تومان رساند.

هنوز صدایِ «تقریبا هیچ» رئیس وقت بانک مرکزی در گوش ملت ایران طنین‌انداز است که دستاورد اقتصادی برجام را اینگونه توصیف کرده بود.

از طرف دیگر، مدیریت وزارت صمت در دورانی که دولت متبوع حزب ندای ایرانیان در راس امور اجرایی قرار داشت، تا جایی پیش رفت که حتی انتقاد از کیفیت خودروهای تولید دو کارخانه داخلی هم با برچسب‌هایی مانند ضدانقلاب روبرو میشد.

حتی بخش عمده‌ای از وضعیت کنونی کشور در حوزه گاز و کمبود برخی منابع برای تامین کامل شبکه، به دلیل اقدامات عجیبی است که دولت حسن روحانی در این زمینه انجام داده است. در واقع، این روزها شاهد کاهش ناترازی در بخش گاز هستیم که ریشه آن تعلل وزارت نفت دولت حسن روحانی در عدم سرمایه‌گذاری کافی در وزارتخانه متبوعش از جمله در توسعه ذخیره‌سازی گاز بوده است. وزارت نفت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در زمینه توسعه ذخیره‌سازی گاز، نه‌تنها هیچ اقدامی انجام نشد، بلکه حتی یک قرارداد بالادستی هم به امضا نرسید.

در آن زمان توسعه ذخیره‌سازی منوط به حضور سرمایه‌گذار خارجی شد، البته کشوری که تحت تحریم قرار دارد امکان حضور سرمایه‌گذار خارجی در آن وجود ندارد، بنابراین در کنار اتخاذ چنین تصمیم غلطی، وزارت نفت دولت قبل، شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی را نیز منحل کرد. غیراقتصادی بودن طرح ذخیره‌سازی گاز، از سوی مدیران وزارت نفت در دولت قبل به‌عنوان یکی از دستمایه‌های به انحلال کشاندن شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی در آن ایام اعلام شده است؛ تعبیری غلط که فرصت ذخیره‌سازی گاز و پاسخگویی به نیاز انرژی در فصل سرد سال را از کشور سلب کرد.

این مساله فقط یکی از چاه‌های عمیقی است که دولت حسن روحانی بر سر راه توسعه ایران ایجاد کرده اما حزب ندای ایرانیان به عنوان یکی از اصلی‌ترین جریانات سیاسی حامی دولت قبل، نه تنها این خسارات تاریخی به منافع ملی ایران را نادیده گرفته بلکه مدعی شده که تنها راه برای نجات اقتصاد کشور، بازگشت به همان نسخه‌ی ویرانگر است.

باتلاقی که «ندای ایرانیان و دوستان»، پیکر نحیف اقتصاد ایران را در آن گرفتار کرده‌اند، به قدری عمیق و خطرناک است که تمام تلاش‌های یکسال و اندی دولت سیزدهم هم هنوز نتوانسته به جز درصدی، تبعات آن را جبران کند.

در چنین شرایطی و با توجه به اینکه زخم‌های دولت متبوع اصلاح‌طلبان همچنان بر بدن اقتصاد کشور باقیست، بهترین توصیه به فعالان حزب ندای ایرانیان این است که به فعالیت‌های غیرسیاسی خود ادامه دهند و بیشتر از این، نمک بر این زخم‌ها نپاشند؛ هر چند حتی سرمای این روزهای کشور هم نتوانسته زبان‌ متهمینِ خسارت به ملت را در کام‌شان فرو برد.

منبع: تسنیم
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها