نماینده مجلس دهم درباره جزئیات دیدار اصلاح‌طلبان با سران نظام:

اصلاحات خواستار مدارا و پرهیز از خشونت با مردم شده است

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها درباره دیدار چهره‌های اصلاح‌طلبان با سران نظام گفت: در این جلسات بیشتر حرف‌ها در مورد مسائل جاری، پرهیز از خشونت و مدارا با مردم بوده است. فی‌الجمله شاید در جای خودش بی‌تاثیر نبوده مانند آزادی متهمان و پرهیز از بنای اولیه در صدور احکام گسترده سنگین.

اصلاحات خواستار مدارا و پرهیز از خشونت با مردم شده است

محمود صادقی درباره این دیدارها و موضوعاتی که در آن مطرح شده است، عنوان کرد: سران نظام نگاه تعاملی داشتند. یعنی حداقل حرف‌ها را شنیده‌اند، سعی کردند بشنوند و نگاه تقابلی نبوده و پذیرش ضرورت چنین ارتباط‌هایی را تایید و بر تداوم آن هم تاکید کردند.

بخش‌هایی از مهمترین نکات این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید: 

هدف اصلی از این دیدارها دعوت مسئولان به مدارا کردن با معترضان، شناسایی حقوق آن‌ها و پرهیز از خشونت در برخورد با معترضان بود و اینکه مسائل کلان‌کشور برای پاسخگویی به اعتراض افراد و شنیدن صدای آنها درنظر گرفته شود این موضوعات از مواردی بود که در این جلسات مطرح شد. 

ایده تشکیل مجلس موسسان در این دیدارها مطرح نشده است در جواب سوال دوم هم بگویم که فکر می‌کنم این جلسات ادامه خواهد داشت.  

گاهی‌ این گفت‌وگوها خودش موضوعیت دارد. نفس اینکه کانال‌های ارتباطی باز باشد و گفت‌وگو صورت بگیرد، مهم است. 

هدف کلان اصلاح‌طلبان از چنین دیدارهایی با مقام‌های کشور عمدتا تاکید بر حفظ حقوق مردم یعنی مدارا‌ کردن با آنان و تاکید بر اینکه مسئولان صدای مردم را بشنوند و برخوردها با رعایت موازین قانونی و حقوقی باشد و از شدت عمل پرهیز شود، بوده است. به نظر می‌آید در کنار همه رایزنی‌هایی که صورت می‌گیرد این دست از رایزنی‌ها تاثیرات خودش را داشته است.

سران نظام نگاه تعاملی داشتند. یعنی حداقل حرف‌ها را شنیده‌اند، سعی کردند بشنوند و نگاه تقابلی نبوده و پذیرش ضرورت چنین ارتباط‌هایی را تایید و بر تداوم آن هم تاکید کردند. تا جایی که اطلاع دارم فضای همدلانه‌ای رقم خورده است. یعنی توصیه‌ها را توصیه‌های به جا و قابل‌استفاده‌ای دانسته و اعلام کردند که پیگیر خواهند بود.

هنوز در این جلسات درباره پیشنهادات عملیاتی و اجرایی و اینکه چه تصمیماتی گرفته شود صحبت نشده و به این مرحله نرسیدند. بیشتر حرف‌ها در مورد مسائل جاری، پرهیز از خشونت و مدارا با مردم بوده است. فی‌الجمله شاید در جای خودش بی‌تاثیر نبوده مانند آزادی متهمان و پرهیز از بنای اولیه در صدور احکام گسترده سنگین. نمی‌خواهم بگویم این رویه‌ها کاملا تحت‌تاثیر رایزنی‌ها بوده اما رایزنی‌ها هم در شدت عملی که تصور می‌رفت داشته باشند، موثر بودند.

پیش‌بینی روشنی از آینده ندارم اما جای امیدواری وجود دارد. چیزی که در این گفت‌وگوها خیلی مورد‌ تاکید جبهه اصلاحات است، این بوده که خواسته‌ها، خواسته‌های عام باشد نه اینکه خواسته‌های خاص برای اصلاح‌طلب‌ها باشد. آقای شکوری‌راد هم توضیح دادند که از مطرح‌ کردن اینکه بگویند فلان شخص اصلاح‌طلب یا فلان حزب مشکل پیدا کرده و باید برطرف شود پرهیز شود.

خواسته‌ها معطوف به مطالبات ویژه و خاص اصلاح‌طلبان نبود و مطالبات کلان ملی بوده و در همین حد معطوف به نحوه مواجهه با اعتراضات بوده است. اگر این مذاکرات تداوم داشته باشد، شاید خواسته‌های کمی جزئی‌تر  مشخص‌ شود.

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها