بازار چین همچنان آهنربایی قوی برای جذب سرمایه‌‌گذاری‌های فرامرزی

طی 10 ماه نخست امسال، استفاده واقعی چین از سرمایه خارجی از یک تریلیارد یوان فراتر رفته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 14.4 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بازار چین همچنان آهنربایی قوی برای جذب سرمایه‌‌گذاری‌های فرامرزی

پنجمین نمایشگاه بین‌المللی واردات چین که دهم نوامبر به پایان رسید با تحقق 73.52 میلیارد دلار در اهداف یکساله خود به چهارمین سال افزایش پی در پی خود دست یافت.

شرکت‌های با سرمایه خارجی با توجه به این آمار خیره کننده در حال افزایش حضور خود در چین هستند: «شیسیدو» که یک شرکت تولیدکننده لوازم آرایشی است قرار است دومین مرکز بزرگ تحقیق و توسعه خود در جهان را در چین بسازد؛ یک شرکت سرمایه‌گذاری در «ناحیه فیلم هنگ کنگ-سنگاپور» تاسیس شده تا برنامه ریزی زنجیره صنعتی کلی را ارتقاء دهد؛ پایگاه جدید تحیق و توسعه شرکت «زایس» که یک پیشروی جهانی در صنعت اپتیک محسوب می‌شود، سنگ بنای خود را در «پارک صنعتی سوجوئو» بنا نهاده است...با اینکه چشم‌اندازهای توسعه فرامرزی در جهان خوش‌بینانه نبوده اما در 10 ماه ابتدایی امسال، حجم سرمایه گذاری خارجی واقعی از یک تریلیون یوان برای نخستین بار نسبت به سال گذشته، فراتر رفته و چین همچنان به رشد پایدار خود در جذب سرمایه‌های خارجی ادامه می‌دهد.

«لین منگ» مدیر «موسسه تحقیقات زنجیره تامین مدرن» زیر نظر وزارت بازرگانی چین، می‌گوید: این کاملا نشان دهنده جذابیت بالای بازار چین برای سرمایه گذاری خارجی است. سیستم صنعتی مدرن باعث تحریک فرصت‌های جدید رشد و توسعه می‌شود. جذابیت بالای بازار چین در فرصت‌های جدید توسعه نهفته است.

طبق تحلیل وی از لحاظ ساختاری، در 10 ماه نخست امسال، استفاده واقعی از سرمایه خارجی در صنایع فناوری پیشرفت چین 31.7 درصد افزایش یافته که از میان آن صنعت تولید فناوری پیشرفته رشدی 57.2 درصدی را نشان می‌دهد و خدمات فناوری پیشرفته نیز افزایش 25 درصدی را به ثبت رسانده است.

این نشان می‌دهد تغییر و گذار صنعتی کشور چین و ارتقاء آن به نتایج قابل توجهی دست یافته است.

در زمینه‌های پیشرو مانند نوآوری فناورانه، گذار اقتصادی سبر، همکاری بین‌المللی در واکنش به تغییرات اقلیمی و توسعه اقتصاد دیجیتال، شرکت‌های چند ملیتی امیدوارند با همراه شرکت‌های چینی رشد کنند و در اقتصاد چین سهم داشته باشند.

«لیو یونفنگ» معاون اجرایی گروه خودروسازی «فولکس واگن» (چین) می‌گوید این شرکت بیشتر به توسعه «در چین، برای چین» نسبت به گذشته توجه می کند. از سال 2015، چین به تدریج در حال کسب یک جایگاه برجسته در جهان در حوزه خودروهای هوشمند بوده است. در زمینه اتومبیل‌های خودران، کشورهای دیگر به سختی می‌توانند از حیث نوآوری فناورانه و سرعت اجرای این نوآوری از چین سبقت بگیرند. گروه فولکس واگن فعالانه به مشارکت و ارتقاء توسعه صنعت خودروی چین ادامه می‌دهد و رقابت‌پذیری خود با کمک نوآوری چینی را تقویت می‌کند.

یکپارچگی عمیق با جهانی شدن اقتصاد، فرصتهای جدیدی را برای همکاری بین‌المللی به ارمغان آورده است.

طی 10 ماه ابتدایی امسال، سرمایه گذاری کره جنوبی  در چین به ترتیب 106.2 و 36.8 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایش یافت.

«لین منگ» معتقد است که اجرای «توافق مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای» (RCEP) زمینه گسترده‌ای برای تعمیق بیشتر همکاری اقتصادی و تجاری در میان کشورهای عضو این توافق مانند چین، ژاپن و کره جنوبی فراهم آورده است.

چین همچنین در حال تسریع بخشیدن به مذاکره و امضای توافقات تجارت آزاد سطح بالا با کشورها و مناطق بیشتری است که بی شک به رشد تجات و سرمایه گذاری جهانی کمک خواهد کرد.

مدیر «موسسه تحقیقات زنجیره تامین مدرن» در این باره گفت: فاکتورهای مطلوب فراوانی وجود دارند اما چالش‌ها هم کم نیستند.

از ابتدای امسال، وزارت بازرگانی، ورای ارتقاء تجارت بین‌المللی چین و دیگر نهادهای مرتبط، سازوکارهای خاصی را برای سرمایه گذاری خارجی معرفی کرده تا روند مربوط به حضور و سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی تسهیل گردد.

 

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها