سلاح های غرب در راه کی‌اف/ آتش و خون در سولیدار/ نبرد پوتین و زلنسکی به روزهای حیاتی نزدیک می شود

هفته گذشته، ایالات متحده، فرانسه و آلمان متعهد شدند که چند ده خودرو زرهی برای حمل و نقل پیاده نظام به اوکراین اعزام کنند. این تسلیحات شامل 40 خودروی زرهی "ماردر" (Marder) آلمان، 50 خودروی زرهی "برادلی" آمریکا و خودروهای زرهی "MX-10" فرانسوی خواهد بود.

سلاح های غرب در راه کی‌اف/ آتش و خون در سولیدار/ نبرد پوتین و زلنسکی به روزهای حیاتی نزدیک می شود

به گزارش خبر فوری، جنگ اوکراین و روسیه روزهای سختی را می گذراند. به گزارش الجزیره، یک فرمانده نظامی روسیه از داخل شهر سولیدار که در منطقه دونباس (شرق) واقع شده است،  نیروهای اوکراینی را تهدید کرده و سعی کرده آنها را بترساند.

این منطقه هفته‌ها است که شاهد نبردهای شدید بوده است و رسانه های روسی مدعی شده اند که مسکو به زودی این منطقه را تصرف خواهد کرد. در این اوضاع و پس از موج جدید حملات روسیه، کی‌اف درخواست سلاح‌های بیشتری از کشورهای غربی کرد.

یوگنی پریگوژین، رئیس گروه نظامی خصوصی روسی "واگنر"، چند روز پیش گفت که تلاش خواهد کرد تا اجساد تمام نیروهای ارتش اوکراین را به مقامات کی‌اف تحویل دهد. او در رابطه با شرایط جنگ هم ادعا کرد که نیروهایش شهر سولیدار را در مدت کوتاهی (احتمالا دو هفته) کنترل خواهند کرد. این اظهارات اندکی پس از ورود رئیس واگنر به شهر سولیدار برای ادای احترام به کشته های روسی و ملاقات با نیروهایش بیان شد.

چندی پیش وزارت دفاع روسیه ادعا کرد نیروهای مسکو کنترل کامل شهر استراتژیک سولیدار در نزدیکی شهر باخموت را به دست گرفته اند. با این حال، کی‌اف هرگز این ادعا را تایید نکرد و درگیری های اخیر هم نشان می دهد که این ادعا درست نبوده است‌ و هنوز روسیه نتوانسته این شهر را به طور کامل در اختیار بگیرد.

کی‌اف تاکید کرده که سولیدار همچنان تحت کنترل نیروهای این کشور است، اما بر این امر  هم تاکید کرده که وضعیت شهر به شدت بحرانی است و نیروهای اوکراینی در وضعیت خوبی به سر نمی برند. یکی از فرماندهان نیروی هوایی اوکراین گفته درگیری ها همچنان ادامه دارد  اما پرچم اوکراین همچنان در غرب شهر در اهتزاز است.

پاولو کیریلنکو، فرماندار استان دونتسک اوکراین نیز گفته که سولیدار همچنان تحت کنترل نیروهای اوکراینی است. او از نبردهای شدید در این شهر و در همسایگی باخموت و همچنین تلفات شدید روسیه خبر داد.

با این حال، رسانه های روسی تصاویری را منتشر کردند که به گفته آنها مربوط به سولیدار است. این تصاویر مربوط به روز قبل است که وزارت دفاع روسیه اعلام کرد کنترل شهر را به دست گرفته است.

کشمکش بین مسکو و کی‌اف؛ جنگ اوج گرفت

به جز باخموت و اطرافش، تحولات نظامی در سایر مناطق اوکراین هم در جریان است. به گفته فرماندار استان لوگانسک نیروهای اوکراینی تمامی مناطقی را که نیروهای روسیه چند روز پیش در محور سواتوا-کرمینا کنترل کرده بودند، بازپس گرفتند. در مقابل، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که حدود 200 نظامی اوکراینی را در عملیات روز جمعه از پا انداخته است. روسیه اعلام کرده نیروهای این کشور به عملیات تهاجمی خود ادامه می دهند.

در زاپوریژیا (جنوب شرقی)، مقامات طرفدار روسیه اعلام کردند که تلاش‌های نیروهای اوکراینی را برای بمباران شهرهای بردیانسک و ملیتوپل در بخش جنوبی این استان (که بخش‌هایی از آن تحت کنترل نیروهای روسی است) خنثی کرده اند.

از سوی دیگر، مقامات اوکراینی اعلام کردند که در نتیجه حمله موشکی روسیه که دو روز قبل اتفاق افتاد یک ساختمان مسکونی در شهر دنیپرو (مرکز) منفجر شد و 18 نفر کشته و 73 نفر مجروح شدند.

دیروز مناطقی در اوکراین، از جمله کی‌اف (شمال) و لویو (غرب) مورد هدف حملات موشکی مسکو قرار گرفتند. مسکو تأسیسات زیرساختی این شهرها را هدف قرار داد. وزیر انرژی اوکراین از قطع برق در اکثر مناطق کشور به دلیل حملات اخیر خبر داد اما ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین مدعی شد که بیشتر موشک های روسی سرنگون شده اند.

حملات شدید موشکی به کشورهای اطراف هم آسیب وارد کرده است. خبرگزاری رویترز به نقل از مایا ساندو، رئیس جمهور مولداوی گزارش داد که پلیس مرزی لاشه یک موشک روسی را در نزدیکی روستای لارگا در شمال این کشور پیدا کرده است. ساندو جنگ روسیه علیه اوکراین را وحشیانه توصیف کرد و تاکید کرد که این‌ جنگ به طور مستقیم بر کشورش تأثیر گذاشته است.

تجهیزات آلمان، انگلیس و فرانسه در راه کی‌اف

به گزارش الجزیره، رئیس‌جمهور اوکراین با استقبال از کمک‌های نظامی انگلیس به کشورش، از کشورهای غربی دیگر هم خواست که سلاح‌های بیشتری برای مقابله با نیروهای روسیه به کی‌اف عرضه کنند. زلنسکی در سخنرانی دو روز قبل خود گفت، لازم است "آن سلاح هایی که در انبارهای شرکای ما قرار داشته و سربازان ما به شدت منتظر آن هستند" به سربازان ما داده شود.

روز یکشنبه، دفتر ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس، از قصد دولت برای تحویل 14 تانک چلنجر 2 و سایر سلاح های سنگین به اوکراین در هفته های آینده خبر داد. این خبر نشان می دهد بریتانیا آموزش نیروهای اوکراینی را برای استفاده از این تانک ها و توپخانه ها در این کشور آغاز خواهد کرد.

در مقابل، سفارت روسیه در لندن اعلام کرده که تانک‌های چلنجر-2 بریتانیا به نیروهای اوکراینی کمک نمی‌کنند و فقط به نیروهای روسی اجازه قانونی می دهند که حملات خود را گسترده تر کنند.

وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام آلمانی نوشت که اگر متحدان غربی به کمپین کمک به اوکراین بپیوندند و آنها نیز به کی‌اف کمک کنند، برلین نیز به تعهد خود مبنی بر ارسال تانک های جنگی به اوکراین عمل خواهد کرد. ماتئوش موراویسکی، نخست وزیر لهستان، هم اعلام کرد که در جریان سفر خود به برلین، مذاکراتی را درباره تحویل تانک های ساخت آلمان به کی‌اف خواهد داشت.

به گزارش الجزیره، هفته گذشته، ایالات متحده، فرانسه و آلمان متعهد شدند که چند ده خودرو زرهی برای حمل و نقل پیاده نظام به اوکراین اعزام کنند. این تسلیحات شامل 40 خودروی زرهی "ماردر" (Marder) آلمان، 50 خودروی زرهی "برادلی" آمریکا و خودروهای زرهی "MX-10" فرانسوی خواهد بود.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها