ارسال تانک‌های فرانسوی به اوکراین؛ مکرون از خطوط قرمز پوتین عبور کرد/ روسیه، آماده نبرد بزرگ با ناتو/ غول آمریکایی به کمک اوکراین می آید؟

در نگاه اول، ارسال تانک‌های فرانسوی به اوکراین اتفاق خاص و قابل توجهی به نظر نمی رسد. آنچه مهم است این است که فرانسه با ارسال خودروهای زرهی ساخت غرب به کی‌اف، خطوط قرمز روسیه را پشت سر گذاشته و تابوهای نظامی را خواهد شکست.

ارسال تانک‌های فرانسوی به اوکراین؛ مکرون از خطوط قرمز پوتین عبور کرد/ روسیه، آماده نبرد بزرگ با ناتو/ غول آمریکایی به کمک اوکراین می آید؟

به گزارش خبر فوری، روزنامه روسی "گازتا" (روسیسکایا گازِتا) در گزارشی که اخیرا منتشر کرده، به تسلیحاتی که غرب در آینده نزدیک به اوکراین عرضه می کند و واکنش احتمالی روسیه به این اتفاق پرداخته است. این روزنامه با انتقاد از وعده امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه برای ارسال تانک های جنگی به اوکراین، این اقدام را ناقض قوانین نظامی و بین المللی توصیف کرد.

فرانسه از خط قرمز مسکو عبور می کند

خبرنگار این روزنامه، میخائیل کوتلیار که این گزارش را تهیه کرده است، به نقل از الکسی پوشکوف، رئیس کمیته روابط خارجی دومای روسیه گفت که فرانسه با این اقدام، احتمال رویارویی نظامی مستقیم ناتو و روسیه را افزایش می دهد. رئیس جمهور فرانسه طی تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود، ولودیمیر زلنسکی، متعهد شده تانک های سبک فرانسه را به کی‌اف تحویل دهد. این اتفاق در صورت وقوع، اولین کمک رسمی پاریس به کی‌اف از آغاز جنگ اخیر تاکنون است. ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه ای اعلام کرده که رئیس جمهور خواستار افزایش کمک های نظامی به کی‌اف شده و این کمک‌ها با تحویل تانک‌های سبک مدل AMX-10 RC آغاز خواهد شد.

روزنامه روسی گازتا به نقل از تحلیلی که روزنامه انگلیسی «تلگراف» در مورد این رویداد نوشته، تاکید دارد که مکرون با این اقدام «قوانین نانوشته» حاکم بر جنگ اوکراین را زیر پا خواهد گذاشت. تلگراف در گزارش خود اظهار داشت: "در نگاه اول، ارسال تانک های AMX-10 RC که مجهز به یک اسلحه 105 میلی متری هستند، اتفاق خاص و قابل توجهی به نظر نمی رسد. آنچه مهم است این است که فرانسه با ارسال خودروهای زرهی ساخت غرب به کی‌اف، خطوط قرمز روسیه را پشت سر گذاشته و تابوهای نظامی را خواهد شکست."

به گزارش «گازتا»، پوشکوف در همین رابطه در حساب کاربری خود در  تلگرام نوشت: «تصمیم پاریس برای تحویل تانک سبک به اوکراین، روند جنگ را تغییر نمی‌دهد، اما ممکن است راه را برای تامین تجهیزات مورد نیاز اوکراین هموار کند. این اقدام ناتو را به رویارویی مستقیم نظامی با روسیه خواهد کشاند."

سلاح هایی که از واشنگتن می رسند؛ اوکراین به دنبال غول آمریکایی

گازتا مدعی شده اقدام اخیر مکرون احتمالا ناشی از فشار بایدن به او بوده است. این روزنامه روسی همچنین ادعا کرده که دولت آمریکا بر مقامات ایتالیایی هم فشار می آورند تا آنها را مجبور به ارائه سلاح های جدید به اوکراین کنند. روزنامه ایتالیایی «لا رپوبلیکا»، در گزارشی این خبر را تایید کرده است.

رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته گفت که واشنگتن در حال بررسی ارسال خودروهای زرهی (نفربر) برادلی (Bradley) به اوکراین است. خودروهای زرهی برادلی که مجهز به توپ قدرتمند هستند، می توانند به عنوان حامل نیروی نظامی عمل کنند. این نفربر از اواسط دهه 1980 یکی از تسلیحات مورد استفاده ارتش ایالات متحده برای انتقال نیروها در میدان نبرد بوده است. این خودروی آمریکایی به اوکراین قدرت رزمی بیشتری در میدان نبرد می‌دهد و توانایی آنها را در جنگ های سرعتی و انتقال سریع محل رزم افزایش می‌دهد. با این حال، بر اساس گزارش الجزیره، احتمالا بایدن از ارسال تانک های معروف «آبرامز» که اوکراین به شدت به دنبال آن است، عقب نشینی خواهد کرد.

کی‌اف بارها از متحدان غربی خود خواسته است تا خودروهای جنگی سنگینی مانند تانک های «آبرامز» و «لئوپارد» آلمان را در اختیار این کشور قرار دهند. تاکنون درخواست آنها مورد موافقت قرار نگرفته است. با این حال، به گفته کارین ژان پیر، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، ایالات متحده با ارائه بسته جدیدی از کمک های نظامی به اوکراین به ارزش بیش از سه میلیارد دلار موافقت کرده است.

بر اساس گزارش الجزیره، تدارکات جدید ایالات متحده شامل 50 نفربر زرهی برادلی، 100 نفربر زرهی M113 چند ده خودروی زرهی مقاوم در برابر مین، 138 هاموی (خودروی چرخ‌دار چندمنظورهٔ قابلیت تحرک بالا) و 18 هویتزر خودکششی 155 میلی متری می شود. همچنین، روزنامه روسی گازتا مدعی شده اوکراین به زودی موشک های ضدهوایی "سی اسپارو"، سامانه پرتاب موشک "HIMARS"، توپخانه، موشک و همچنین تفنگ و  مسلسل دریافت خواهد کرد.

باید دید اوکراین می تواند با این سلاح های جدید بر روسیه و پوتین پیروز شود یا این اقدام بیشتر باعث تحریک روسیه شده و مسکو را به رویایی با کشورهای ناتو می کند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها