نشنال اینترست مطرح کرد

تعامل استراتژیک مسکو و تهران؛ سوخو 35 به جای پهپاد و موشک بالستیک/ ترس غرب از ائتلاف جدید/ انقلاب در نیروی هوایی ایران؟

گزارش مجدد رسانه‌ های روسی از همکاری‌ های نظامی ایران و روسیه در خصوص فروش موشک‌ های بالستیک ایرانی و همچنین فروش جنگنده‌ های سوخو ۳۵ روسیه به ایران با واکنش برخی رسانه های غربی همراه شده است.

تعامل استراتژیک مسکو و تهران؛ سوخو 35 به جای پهپاد و موشک بالستیک/  ترس غرب از ائتلاف جدید/ انقلاب در نیروی هوایی ایران؟

به گزارش خبر فوری، مدتی پیش، رسانه های مختلف غربی از فروش جنگنده های سوخو 35 روسیه به ایران خبر دادند. این گزارش ها حاکی از این بودند که قرار است ایران به ازای فروش موشک های بالستیک و پهپاد به روسیه، جنگنده های چندمنظوره سوخو 35 از مسکو دریافت کند.

گزارش مجدد رسانه‌ های روسی از همکاری‌ های نظامی ایران و روسیه در خصوص فروش موشک‌ های بالستیک ایرانی و همچنین فروش جنگنده‌ های سوخو ۳۵ روسیه به ایران با واکنش برخی رسانه های غربی همراه شده است.

پایگاه نشنال اینترست در گزارشی به این موضوع پرداخته است. نویسنده این گزارش تاکید دارد که اگر سوخو 35 روسیه به ایران داده شود، تغییرات استراتژیک قابل توجهی در منطقه خاورمیانه رخ خواهد داد و احتمالا این امر باعث تهدید آمریکا و متحدان منطقه ای آن شود.

سوخو 35 و ائتلاف ایران و روسیه در مقابل غرب

نویسنده نشنال اینترست در ابتدای گزارش خود می نویسد؛ خرید سوخو 35 (Su-35) فقط یک معامله نظامی نیست، بلکه یک ائتلاف استراتژیک است که می تواند برای غرب گران تمام شود. ایران با بهره گیری از اتکای فزاینده روسیه به تسلیحات ایرانی در بحبوحه جنگ اوکراین، قرار است ده ها فروند هواپیمای سوخو-35 روسیه را خریداری کند. در حالی که برخی سیاستمداران غربی می ‌خواهند این معامله را کم‌اهمیت جلوه دهند و ادعا می کنند که خرید سوخو 35 توسط ایران تعادل قدرت هوایی در خلیج‌ فارس را تغییر نخواهد داد، اما سوخو 35 قدرت نیروی هوایی ایران را به شدت بالا می برد. این توانایی همزمان با پیشرفت هسته ای ایران می تواند به شدت برای آمریکا و متحدانش تهدیدکننده باشد.

نویسنده نشنال اینترست مدعی است تعامل نظامی ایران و روسیه از یک تهدید جدید ژئوپلیتیکی علیه غرب پرده برداری می کند و نشان می دهد که واشنگتن و متحدانش اکنون بیش از هر زمان دیگری با ائتلافی تهاجمی روبرو خواهند شد.

نویسنده سپس به ویژگی های سوخو 35 می پردازد. سوخو 35 یک جنگنده چند منظوره نسل 4.5 روسی است که نسبت به مدل های قدیمی‌تر سوخو از توانایی های بیشتری برخوردار است. این هواپیما شتاب بسیار زیادی دارد و میانگین سرعت آن 2.25 ماخ است. سوخو 35 رادارهای بسیار قدرتمندی دارد و می تواند اهداف دوربرد مختلف را شناسایی کند. سوخو روسیه جنگنده ای است که قابلیت مانور زیادی دارد. سوخو 35 توانایی انجام دشوارترین مانورها (ازجمله مانور کبرا، کولبیت، بل و... ) را در بالاترین کیفیت داراست.

معامله نظامی ایران و تغییر احتمالی شرایط جنگ اوکراین

نویسنده نشنال اینترست مدعی است تعامل روسیه و ایران فقط باعث تقویت ایران و تهدید آمریکا نمی شود. این تعامل باعث تقویت روسیه و شاید تغییر سرنوشت جنگ اوکراین هم شود. ایران با انتقال هزاران مهمات به روسیه، به تامین کننده اصلی پهپادهای جنگی روسیه تبدیل شده است. نویسنده نشنال اینترست مدعی است ارتش روسیه زیرساخت‌ های حیاتی اوکراین را با پهپادهای شاهد-136 و شاهد-131 ایران هدف قرار می  ‌دهد. ایران همچنین، آماده انتقال موشک های بالستیک کوتاه برد فاتح-110 به روسیه است. اگر موشک‌ های بالستیک ایران به تعداد زیاد به روسیه ارسال شوند، می ‌توانند تلفات گسترده ای را به اوکراین وارد کنند.

تبادل موشک و جنگنده نوک کوه یخ است؟

نشنال اینترست مدعی است ممکن است تعامل سوخو و موشک بالستیک فقط «نوک کوه یخ» باشد و ایران و روسیه برخی قابلیت های نظامی دیگر خود را هم به اشتراک بگذارند. موشک‌ های ضد کشتی روسی و سامانه‌ های پدافندی SAM، قابلیت ‌های حیاتی را در اختیار ایران قرار می ‌دهند. برخی فناوری‌ های موشکی روسیه هم می ‌توانند به ایران، در توسعه موشک‌ های بالستیک قاره ‌پیما اش (ICBM) کمک کنند.

طبق ادعای نشنال اینترست، تهران و مسکو یک مسیر لجستیک نظامی از دریای خزر تا کانال ولگا دن و دریای آزوف ایجاد کرده اند. فعالیت پهپادهای ایرانی تبدیل به یک چالش در مناطق شرقی ناتو شده است. به همین ترتیب، جنگنده های پیشرفته روسیه به زودی باعث تسلط نیروی هوایی ایران بر آسمان خاورمیانه می شود.

گزارش نشنال اینترست نشان از نگرانی غربی ها از تعاملات نظامی ایران و روسیه دارد. با این حال، به نظر می رسد هنوز غربی ها در رابطه با این گزارش ها و نگرانی ها تصمیمی جدی نگرفته اند. باید دید در آینده چه تغییری در شرایط ژئوپولیتیک منطقه رخ خواهد داد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها